HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Amikor sok okos ember közösen hisz a csodákban és a Télapóban.

Amikor sok okos ember közösen hisz a csodákban és a Télapóban.

Aki kicsit is járatos a dolgokkal, biztosan találkozott a lehetetlen határidő problémájával: valaki legfelül kiolvas egy határidőt, és a projektnek készen kell lenni. Mondjuk a pénzügyi évből már csak 6 hónap van hátra, tehát 6 hónapon belül szállítani kell, hogy meglegyen a prémiumunk. Apró hiba, hogy a munkához minimum 12 hónap kell. Nem baj, oldjátok meg valahogy gyerekek.

Mivel mindenki számára nyilvánvaló, hogy úgyse lesz kész, ezért a kérdésből tabu lesz. Senki nem beszél róla, senki nem kérdőjelezi meg. Készen leszünk, és kész. Mindenki szorgosan dolgozik, azt bizonyítva, hogy itt minden rendben megy. Az ütemterv eleje és a vége nem illeszkedik össze, de nem baj, majd lesz valahogy. Egy idő után el is hisszük, hogy jó lesz, pedig még egy friss diplomás pályakezdő szemét is szúrná a dolog.

Ha valaki feláll a meeting-en, és azt mondja: Emberek, itt valami nagyon nem stimmel – akkor mindenki értetlenül néz rá.

Ha pedig valakinek elege lenne és felmondana – semmi baj, kétszer annyi pénzért biztosan találunk valakit, aki sokkal meggyőzőbben bólogat.

Aztán ahogy telik az idő, a tempó egyre feszesebbé válik. Egyre sűrűbbek és egyre izzadtságszagúbbak a meeting-ek. Nem is csoda, hiszen egyre több és több hátralévő feladatra csodálkozunk rá: ez miért nincs még kész?

Persze senki sem szeretne a rossz hír hozója lenni – az őszinte hírnököt lelövik, ugye? Az okosabbak arra játszanak, hogy majd valaki más dobja be először a törölközőt, és akkor mi eljátszhatjuk az ártatlan szűzlányt. Persze a másik is ugyanennyire okos (hiába na, okos nép a magyar), úgyhogy senki nem tesz semmit.

Aztán persze eljön a határidő, az igazság napja, a slusszpoén. Kiderül, hogy tényleg nem vagyunk kész, és tényleg kellene még 6 hónap az eddigi 6-en felül. Sőt több, hiszen az eddigi kapkodással sikerült mindent rosszul csinálni, tulajdonképpen az egészet ki kellene hajítani és újrakezdeni.

Végül 18 hónapnyi munka után hatalmas sikersztoriként átadjuk, és levonjuk a tanulságokat:
- Csodák nincsenek. A lehetetlen azt jelenti, hogy nem lehetséges.
- A határidők meghúzását hagyjuk a szakértőkre.
- És adjunk hozzá tartalékot.
- Legyen olyan a viszonyunk a főnökünkkel, hogy tudjunk szólni neki, ha lehetetlent kér. Neki is jobb lesz.
- Nem az a kérdés, ki mekkora autót vezet, hanem az, hogy ki ér oda.
- Akikkel együtt hajózol a jéghegy felé, azok nem biztos, hogy a barátaid.
- Nem biztos, hogy őrült az, aki kiugrik a hajóból mentőmellénnyel.

Címkék: határidő project lehetetlen fiktiv

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr705211286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

activer 2010.01.19. 21:42:11

Gondolom itt inkább az "in-house" fejlesztésekről írsz - amikor az adott cég saját fejlesztőkkel dolgoztat. Szerintem (is) ez eleve egy bukott dolog, ugyanis mégha tartható is a határidő eredetileg, akkor is valami még hozzácsapódik, hiszen az újabb és újabb "feature request"-eket nem kell semmiféle beszállítóval egyeztetni, nem kell áttárgyalni a feltételeket, hanem csak úgy oda lehet szólni a vezető fejlesztőnek, hogy "Hé, ezt még tegyétek majd bele, légyszi!" Éppen ezért még IT-s cégek is inkább külsős szerződött partnerrel végeztetik ezeket a munkákat. Sokkal jobban el lehet rajtuk verni a port és a megrendelő is jobban keretben tartja önmagát. Tapasztalatom szerint ilyen módon a megrendelő által becsült idő + még 30-50% idő alatt elindul az éles megoldás (szoftver, migráció, szerverek, betanítás stb.)

Ismeretlen_102125 2010.01.20. 12:43:07

@activer: Az igazat megvallva külső beszállitóval is előfordul az ilyesmi, legfeljebb nem ugyanolyan sűrűn (a change management és scope management miatt). Már csak azért is, mert egy inhouse projekt csúszását könnyedén a szőnyeg alá lehet söpörni. Egy külső szállitóval aláirt nagy összegű szerződés túlságosan szem előtt van, kevéssé lehet trükközni, tehát a határidő sokkal jobban kőbe vésett. Ugyebár az IT cégnek számszerű vesztenivalója van a csúszással (kötbér, túlmunka), tehát szükségszerűen evidenciákat kell felmutatnia, hogy a megrendelő a hibás (ami gyakran igaz is a feature request-ek miatt ahogyan irod), és a határidőt tartani bármi áron. A másik oldalon pedig az van, hogy kiadtak egy zsák pénzt, a megoldásra minél hamarabb szükség van, tehát ne legyen késés. Különben is, már mindenkinek megigértük, hogy szeptember 1-gyel indulunk. Vezetői szinten ezt igy gondolják. A projektben dolgozó emberek pedig két tűz közé kerülnek, kialakul a fent leirt helyzet.

Ismeretlen_16561 2010.01.21. 10:04:20

Nagyon jó poszt! Nem csak IT-projektekre igaz, sajnos egyre inkább bármilyen projektre: sietni kell, mert a versenytársak is sietnek. A határidőt mondhatja mifelénk szakember, de eldönteni általában nem ő szokta... A "Legyen olyan a viszonyunk a főnökünkkel, hogy tudjunk szólni neki, ha lehetetlent kér. Neki is jobb lesz." nagyon jó gondolat, de azért bizonyára akad nem kevés vállalat, ahol ennek nincs meg a kultúrája.
süti beállítások módosítása