HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

A frissen felvett kolléga speciális kérései – tanulságokkal.

A frissen felvett kolléga speciális kérései – tanulságokkal.

A nem is olyan régen felvett kolléga – nevezzük Andrew-nak – két különleges kéréssel állt elő:
1) Péntekenként vonattal hazautazna a családjához, ezért hamarabb szeretne elmenni. Cserébe a többi napon tovább marad bent.
2) Szerinte túl sok adminisztrációt végzünk, és hát ő ugye fejlesztő. Szóval mi lenne, ha kihagynánk a bürokráciát a szoftver fejlesztésből?

Mindkét kérdésben értem az elgondolást, és mindkettőre nemet mondtam. Miért is?

Ha a munkaidőről van szó, akkor számomra világos, hogy a ráfordított idő nem feltétlenül arányos az elvégzett munkával. Ezért nem az időt, hanem a teljesítményt – azaz lezárt projektet, lezárt change request-et - díjazom. Ha valaki elvégzi a dolgát és hamarabb hazamegy, semmi gond. Úgyis lesznek olyan helyzetek (IT-ban mindig vannak), amikor közeleg az átadás és bent kell éjszakázni, esetleg hétvégén kell élesbe tolni valamit.

De egészen más tészta az, ha valaki menetrend szerint hamarabb megy haza. Ugyebár ez már jogi kérdés is, hogyan is van a munkaidő megfogalmazva a munkaszerződésben. Mint főnök, nekem be kell tartanom a szabályokat, és nem szabad a munkatársakat a munkaidőn túl dolgoztatni. (legalábbis nem formálisan)

Na most az adott fejlesztő központ, ahol Andrew is dolgozik, a cégünk egyik gyára mellett van. Emiatt a gyári munkásokra és a szoftver fejlesztőkre ugyanazok a szabályok vonatkoznak. Például a fejlesztőknek tilos öltönyben dolgozniuk. Ugyanúgy kapnak kezeslábast, mint a szalagmunkások, és ez a javasolt irodai viselet. Ugyanabba az étkezdébe járnak az emberek, ugyanott parkolnak, és ugyanazokat a hirdetményeket olvassák.
ÉS ugyanannyira kötött a munkaidő is. Ha a gyári munkás nem maradhat bent minden nap 15 perccel tovább, hogy pénteken 1 órával hamarabb hazamehessen, akkor egy fejlesztő sem teheti ezt meg.
Ha egyvalakivel kivitelezek, akkor bárki bármikor előállhat hasonló kérdéssel – mert precedenst teremtettünk. Azután pedig csak idő kérdése, hogy a gyári munkások (és a szakszervezet) ezt megtudja, és következményei legyenek az ügynek.

Úgyhogy nem, nem lehet, nem csinálunk precedenst. A fejlesztő és a gyári munkás egyenlő, ugyanazok a jogaik, mégha a munkájuk különböző is.

Andrew másik kérése a folyamatokra és az adminisztrációra vonatkozik. Nálunk kötelező evidenciákat gyűjteni a fejlesztés különböző szakaszaiban. Például nem állunk neki egy olyan igénynek, amit az üzleti oldalon egy manager jóvá nem hagyott. Nem kezdjük el a fejlesztést addig, amíg én rá nem bólintottam. Nem tesszük ki élesbe a változtatást, amíg az üzlet le nem ellenőrizte, és bele nem egyezett az éles indításba. Utána pedig visszajelzést kérünk a telepítés eredményéről.
Azt értem, hogy egy fejlesztő a problémára szeret összpontosítani. De a terep ingoványos: mi van, ha egymásnak ellentmondó igények érkeznek? Mi van, ha az egyik felhasználó szerint szükség van egy változtatásra, benyújtja az igényt, de a többiek szerint nincs rá szükség? Hogyan priorizálunk a különböző fejlesztések között? Mi van, ha egy változtatás üzleti kárt okoz, akkor ki a felelős? Mi van, ha lezárjuk a fejlesztést, aztán kiderül, hogy jól el lett szúrva minden? És végül, de nem utolsósorban: hogyan tud a fejlesztő manőverezni a céges politikai viszonyok között?
Na ezért szükségesek a fejlesztési folyamatba ellenőrző pontokat illeszteni, hogy megvédjük magunkat, és erről papírunk is legyen.

Nem utolsósorban pedig azért, mert a rendszer elég nagy, komoly pénzekről van szó, nem lehet csak úgy hasraütésszerűen változtatni rajta. Mert vannak auditorok, akik árgus szemekkel figyelik a kezünket, és megkérdezik: azt ott ki hagyta jóvá, ki ellenőrizte, miért lett megváltoztatva?

Ha nem tudunk válaszolni és hitelt érdemlően előadni a bizonyítékokat, akkor a rendszer, a rendszer által kezelt adat nem lesz hiteles, és ennek súlyos következményei lehetnek.
Egy tőzsdén szereplő cégnél nem lehet félvállról venni ezeket a dolgokat.

Címkék: fejleszto

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr135211317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

activer 2010.03.15. 11:22:08

Teljesen igazad van! Amiket leírtál azt kell, hogy lássa és értse "Andrew".

Ismeretlen_16561 2010.03.16. 11:43:58

Az, hogy az IT-fejlesztés és a termelés egy földrajzi helyen van, semmire sem indok. Mi jól megvagyunk a sokféle munkaidő modellünkkel, a fejlesztők pl. rugalmasban dolgoznak, a termelésben dolgozó munkások olyan műszakrendben, amit az adott helyzet igényel. A munkaidő és annak modelljei a hatékony, motivált munkavégzést SZOLGÁLJÁK. Ezért úgy kell megállapítani, hogy ezt meg is tegye. Legalábbis szerintem.

PetiAti 2010.03.16. 16:26:12

Nem teljesen értek veled egyet, mondom mindezt mint fejlesztő. Abban teljesen igazad van, hogy a munkaidő nincs mindig összefüggésben az elvégzett munkával. Azzal is egyetértek, hogy IT szakmában néha "nincs" munkaidő, azaz, időnként éjszaka dolgozik az ember, időnként hétvégén, stb. Ha azt mondjuk, hogy feladatok vannak, akár heti bontásban, akkor lehet azt is mondani a hétvégén hazautazni vágyó fejlesztőnek, hogy ha kész van a melóval, akkor hazamehet előbb. A dokumentációs résszel pedig - bármennyire is fáj néha, ha nekem kell csinálni - teljesen igazad van. Persze a bürokráciának is van egy optimális mérete, de amiket példaként leírtál az szerintem is "kötelező". Még akkor is, ha egy apró módosítás elvégzéséhez sokszor töredék idő kell, mint a jóváhagyáshoz.

Rónai Balázs · http://it-tanacsado.hu 2010.03.22. 18:48:40

Az adminisztrációra vonatkozó résszel teljes mértékben igazad van. A munkaidő kérdéssel a márc. 20-i bejegyzésed szellemében máshogy járnék el. Felfelé indulnék, és kérném, hogy lehessen más munkarend, és ne kelljen a fejlesztőnek kezeslábasban ülnie. Hogy miért? Ezért: http://www.ted.com/talks/lang/eng/dan_pink_on_motivation.html Máshogy lehet kihozni a maximumot a gyári melósból és máshogy egy olyan kreatív munkakörben, mint a fejlesztőé. Persze ettől még kellenek szabályok, csak másmilyenek.

Ismeretlen_102125 2010.03.23. 11:13:45

Annyit tennék még hozzá, hogy az események nem Magyarországon történtek. Nálunk a szakszervezet nem annyira szervezett és nem annyira erős, mint máshol. Szakmai alapon teljesen egyetértek, hogy másképp kell a maximumot kihozni egy gyári melósból mint egy informatikusból. De pont ezek a dolgok (öltözet, munkaidő, rugalmasság, jogok) amikre a szakszervezet kényes, és "odacsap". Gondolom mindeki tudja, milyen leépitések voltak az elmúlt években ezekben a gyárakban, és bizony a gyári melósok nagyon-nagyon szúrós szemmel néztek az irodai dolgozókra (köztük az IT-sokra, közérthető okokból). Nem hiszem, hogy bárki el tudná magyarázni a feldühödött munkásoknak (akik érthető okból dühösek), hogy az IT kreativ munkakör. Érdekes látni, milyen széles spektrumban kell megnézni egy-egy eseményt, hogy megérthessük a mozgatórugókat.

Ismeretlen_16561 2010.03.23. 14:30:25

Miért is dühösek azok a munkások? Erre az a válasz, hogy akkor szívjon egyformán mindenki? Ismerős reakció... felénk sincs nagyon másképpen. Nálunk a kávéautomatákat és néhány kávézós sarkot bontottak le, mert bántotta a termelők arcát, hogy az irodisták ott beszélgettek.
süti beállítások módosítása