HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Avagy a menedzser mennyit tervez és mennyire van tűzoltó üzemmódban?

Avagy a menedzser mennyit tervez és mennyire van tűzoltó üzemmódban?

E poszt megírásához az Élet több lökést is adott.

Első lökést az egyik beosztottam jelentette, aki saját csapatot vezérelve egy rakás szoftverért felelőst. Ezzel a menedzserre gondok adódtak – mint kiderült nem csak nekem, hanem mindenkinek aki vele dolgozik.

Az egyik probléma az volt vele, hogy egyáltalán nem tervez. Jönnek a problémák, beleugrik és megoldja azokat. Folyamatosan krízis módban van, folyamatosan tüzet old. Nem tervez előre semmit, mert arra nincs ideje, hiszen tüzet kell oltani. Aztán amikor a tervezés hiánya miatt valami nem halad és elkezd valaki kiabálni – na akkor a dolog 1-es prioritássá válik és elkezd rajta dolgozni. Mármint dolgozik rajta pár napot, aztán amikor elhal a kiabálás és jön egy másik vészhelyzet, akkor majd azon dolgozik.

Messziről nézve a csapat és a menedzser jól működik, hiszen mindig ugranak ha baj van, és semmi nem dől össze. Ha kicsit közelebbről megnézzük őket, akkor kiderül, hogy a munkavégzés nagyon nem hatékony. A tervezés hiánya és folytonos vészhelyzetek miatt azt is mondhatnánk, hogy teljes a káosz.

Amikor megpróbáltam szabvány KPI-ok alapján értékelni a csapatot, akkor kiderült, hogy összehasonlítva más csapatokkal nagyon rosszul teljesítnek. Feltehetőleg azért, mert teljes a káosz.

Szóval most van egy emberem, aki egyébként nagyon értelmes és okos ember, aki ha kell odateszi magát – csak éppen esze ágában sincs tervezni, és ezzel lerombolja a csapat teljesítményét. És mivel nem tervez, ezért a rá bízott projekt kutyául halad.

Próbáltam neki elmagyarázni, hogy proaktívnak kellene lennie reaktív helyett. Bólogatott, próbálkozott… de kétséges, hogy történt-e lényegi változás.

A második lökést a múlt héten kaptam, egy ismerőssel beszélgetve. Szoftverfejlesztésről beszélgettünk: folyamatok, módszertanok, menedzsment. Felvetette, hogy fontos a krízis kezelés, mert a projekt életében úgyis lesz krízis. Amikor azt mondtam, hogy nem így van, akkor rögtön hozzámvágta: a projekt már a 0. percben krízisben van, amikor a projektmenedzser megkapja a projektet – mert a határidő eleve nem betartható, kevés az erőforrás, és a terveket nem lehet követni. Tehát célszerű lenne folyamatos tűzoltásra berendezkedni ahelyett, hogy „normális esettel” és projekt tervekkel szöszmötölnénk.

Na most az igaz, hogy krízisek vannak. Az is igaz, hogy az IT projektek végén aztán nem pont azt szállítjuk le, amit az elején kértek – mert valami változás (kicsi vagy nagy) mindig van.

De ahhoz, hogy a projektet, a munkát keretek között tartsuk, ahhoz kellenek keretek, ahhoz kell egy „normális eset”, amihez próbálunk tartani. Minél kevesebb a krízishelyzet, annál biztosabban tudjuk vezetni a projektet, és minél jobban tervezünk, annál kevesebb lesz a krízishelyzet. Sokkal egyszerűbb, ha tapasztalt tűzoltó helyett tűzvédelmi rendszerünk van. Ha nem várjuk meg, hogy a ház ég, hanem inkább nem teszünk gyúlékony anyagokat a kazán mellé.

A krízishelyzettel ugyanis az a baj, hogy váratlan és kiszámíthatatlan. Lehetünk jó tűzoltók, de csak a szerencsén múlik, hogy sikerül-e a tüzet időben megfékezni. A jó tűzoltó nem garancia arra, hogy nem ég le a házunk.

Viszont ha igyekszünk megelőzni a bajt, akkor kevesebb lesz a krízis, több idő jut vezetési feladatokra, jobban kézben tartjuk a projektet. És mivel jobban kézben tartjuk, kevesebb lesz a krízis. Ha jól csinálják, akkor ez az öngerjesztő folyamat eljut oda, hogy minimális túlórával le tudunk vezetni egy projektet.

És ha kézben tartjuk a projektet, akkor gyorsabb is lesz – hiszen elmaradnak a csúszások és a bedőlések. Ezt speciel a PMO-tól tudom.

Ezért csodálkozok, miért akar valaki éjszakázásokkal végigcsinálni egy projektet, amikor azt munkaidőben is meg lehet csinálni. Ezért kell tervezni és odafigyelni.

Van céges mobiltelefonom – de sosem csörög. Az asztali telefonomat is csak a recepció szokta hívni, ha vendégem jött. A beszállítók, a beosztottak, a belső ügyfél ritkán szoktak hívni. Ha valami baj lenne, azt hamarabb látni, mint hogy bekövetkezne, és akkor még könnyen gyorsan meg lehet tenni a szükséges ellenlépéseket, hogy ne következzen be.

A vitáink nem arról szoktak szólni, ki rontott el valamit, hanem arról, hogyan lehet valamit jól csinálni, hogy aztán ne legyen vészhelyzet.

Azon felül, hogy ezzel saját magunknak spórolunk meg időt, van még egy másik nyereség is: a munka kiszámíthatóvá válik.

Az ügyfél ugyanis olyan, hogy neki határidőre kell a munka. Nem később. Ha nem tudjuk garantálni a határidőre történő szállítást, akkor ajtót mutatnak, és keresnek másik szoftverfejlesztőt.

Mit lehet hát csinálni? Akkor már semmit, amikor a kivitelezés 0. percében már megvalósíthatatlan a projekt.
De a 0. perc előtt sok idő telik el, amikor is lehetett volna jól felépíteni a projektet vagy megfelelő alkukat kötni.
Tehát én úgy látom, nem egy tapasztalt, reaktív válságmenedzser kell, hanem valaki, aki proaktív módon előzetesen jól építi fel a projektet. És kettejük közül az utóbbi egy nagyságrenddel többet ér.

Ezért lenne szükség arra, hogy a menedzserek megtanulnák a legjobb gyakorlatokat, a helyes folyamatokat és a módszertant.

Most esetleg valaki azzal jön, hogy a magyar kkv-k világában más a helyzet, és hogy biztos soha nem fejlesztettem még szoftvert J

Egy kkv-nál a méretek mások, és nincs semmi olyan, amit ne lehetne egy kiadós túlórával behozni.

Aztán amikor jól mennek a dolgok, az ügyfél elégedett és hozna egy nagyobb projektet – akkor megáll a tudomány. Mert egy bizonyos méret után a kisüzemi módszerek, a reaktív hozzáállás már nem hatékony. Ahogy a kkv egyre nagyobb fába vágja a fejszéjét, a kockázat egyre nagyobb lesz, és az esetleges krízishelyzet egyre nagyobb kárt okoz.

Címkék: menedzsment tervezés

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr375211509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viktor 2011.04.04. 19:51:06

"megpróbáltam szabvány KPI-ok alapján értékelni a csapatot" Érdekelne, elmondanál pár KPI-t, ami alapján értékelted őket? "Amikor azt mondtam, hogy nem így van, akkor rögtön hozzámvágta: a projekt már a 0. percben krízisben van, amikor a projektmenedzser megkapja a projektet – mert a határidő eleve nem betartható, kevés az erőforrás, és a terveket nem lehet követni (...) Viszont ha igyekszünk megelőzni a bajt, akkor kevesebb lesz a krízis, több idő jut vezetési feladatokra, jobban kézben tartjuk a projektet. " Azért van, amikor tényleg nagyon nehéz a dolog és tényleg a nulladik pillanattól fogva krízishelyzet van. Én úgy tapasztaltam, hogy itthon ez főleg akkor van, amikor nem belsős szoftver projekt van, hanem egy cég külsősként megnyer egy szoftver projektet, ahol szoros (ár)tárgyalások is voltak. Mert ott aztán előjönnek az irreális határidők és erőforrások, a projekt menedzser pedig kapkodhatja a fejét. Mert egy több tíz, százmilliós projektnél főleg nem a PM dönti el, hogy belevág-e a cég, és milyen határidőkkel hanem az adott cég felsőbb vezetése, vagy a jobban sales-es orientáltságú ember. Nekik pedig darab, darab, nem látják a problémákat, azt hiszik, hogy ha egy nő kilenc hónap alatt, akkor kilenc nő akár egy hónap alatt is szül gyereket. Láttam már ilyet, épp most is látok ilyet a munkahelyemen. Persze, nem vitás, sok mindent lehet előre tervezni és kell is, de azért vannak nehezebb helyzetek is. Nagyon sok minden múlik azon, hogy a PM _tervezi_-e a projektet, vagy csak kap egy feladatot, határidőt és erőforrásokat. Vagy mondhatja-e azt, hogy ezt ennyi/ilyen emberrel vagy ennyi idő alatt nem lehet megcsinálni, szükség van még xyz-re vagy különben abc fog bekövetkezni, hozzunk erről döntést, hogy mi legyen, vagy biztosítsuk az abc-t, vagy vegyünk vissza a szkóp-ból, vagy priorizáljunk, valami később lesz kész vagy akármi, mert ki lehet találni sok dolgot. Vagy ilyenkor azt mondják neki, hogy köszönjük, leülhet... Természetesen, ha a PM-nek megvan a lehetősége az igazi tervezésre, ha vannak eszközei, még akkor is, ha nem minden az ölébe hullik, akkor nincs vita, meg kell oldania a feladatot, mert ezért kapja a fizetést. "Próbáltam neki elmagyarázni, hogy proaktívnak kellene lennie reaktív helyett. Bólogatott, próbálkozott… de kétséges, hogy történt-e lényegi változás" Kíváncsi lennék rá, hogy végül sikerült-e megváltoztatnod a helyzetet, ha igen, hogyan. Ez egy szép vezetői feladat :) "Van céges mobiltelefonom – de sosem csörög. Az asztali telefonomat is csak a recepció szokta hívni, ha vendégem jött" Kérdeztem már, hogy keresel-e beosztottakat? :-)

Ismeretlen_102125 2011.04.05. 09:07:04

KPI-ok: - Lezárt ticket-ek száma havonta - Backlog - Incident Ageing - Projekt esetén a projekt terv összevetése a megvalósulással, illetve a projekt terv összevetése a ráfordítandó munkával Ezeket a dolgokta folyamatosan kellett volna figyelni, de megbíztam az illetőben. És különben is, valami haladás mindig volt. Ez a tűzoltó-menedzser sajátja: mindig éppen veszettül dolgozik valamin, csak ha megnézzük felülről az egészet, akkor derül ki, hogy alig halad.
süti beállítások módosítása