Blogleállás – kell-e ennél jobb téma egy informatikai menedzsmenttel foglalkozó blognak?
Blogleállás – kell-e ennél jobb téma egy informatikai menedzsmenttel foglalkozó blognak?
Mint ahogyan mindenki láthatta, tegnap teljesen váratlanul leállt a blog és nem volt elérhető. A részletekről a hivatalos közleményben itt lehet olvasni.
A visszaállítás során azonban az augusztus 25-e óta posztolt bejegyzések elvesztek, az olvasói megjegyzésekkel együtt.
Az útmutatás alapján sikerült a Google Reader-ből visszahozni a bejegyzéseket. Itt jegyezném meg, hogy a cikkek nekem le vannak mentve, tehát bármilyen IT katasztrófa esetén a blog tartalma nem veszik el. Sajnos – vagy szerencsére – hetente átlag 4 bejegyzést születik, ennyi tartalmat visszaállítani óriási kézimunka. És az idő pénz, mint tudjuk.
Ugyanakkor a megjegyzéseket nem sikerült visszahozni. Ezt nagyon sajnálom, ugyanis sok értékes megjegyzés, észrevétel, korrekció és kérdés volt. Sok olyan kérdés, amiről később bejegyzés született. A magam részéről a blog értékes tartalmába beleértem az Olvasók kommentjeit, amik hozzá tartoznak, amiket el kell olvasni.
Végeredményben a baj nem akkora, mint amekkorának reggel tűnt, de mégse sikerült teljesen megúszni.
Mint ahogy az lenni szokott, a blogról – az egyes bejegyzéseket eltekintve – szabályos mentésem nincs. Ilyenkor tanulja meg az ember – jó informatikus holtig tanul – hogy menteni azt kell. Csak az nem ment, akinek még nem veszett el értékes adata. Ott van a blog export funkció, csak hát soha nem kattintottam rá, soha nem alakítottam ki mentési rendszert. És természetesen nincs katasztrófaelhárítási tervem. Olyan dolog, amiért cikizni szokás a beszállítókat.
Most túllépve a freeblog bakiján, mi az eljárás ilyen esetben az üzleti életben?
Hibázni szoktunk, mert emberek vagyunk. Informatikai hibák vannak. Fel kellene ismerni, hogy az informatikai szolgáltatás csak addig jelent értéket a felhasználóknak, amíg működik, és amíg megbízhatóan jól működik. Egy megbízhatatlan szolgáltatás senkinek sem kell, akkor sem, ha történetesen ingyen van.
Az informatikus, az informatikai vezető dolga tehát az, hogy mindent megtegyen az efféle helyzetek elkerülésére. Nem a megoldására, hanem az elkerülésére.
Egy mentési rendszer kialakításakor számításba kell venni, hogy maga a mentési rendszer meghibásodik. A napi mentés nem csak azt jelenti, hogy előző napról van mentés, hanem azt is, hogy az előtte való napról, az előző hétről, és az előző hónapról.
A Sor a Postán cikk kapcsán többen rácsodálkoztak, hogy egy IT vezető miért sárga csekken fizeti be hó végén a díjat. Hát ezért. Mert egy IT vezető tudja, hogy a számítógép elromolhat, az adatbázis megsérülhet, és akkor viszlát adatok. A sárga csekk viszont örök, az megmarad, az bizonyíték. Ha az áramszolgáltatómnak bedől a rendszere, akkor is tudom igazolni, hogy a számla be van fizetve. Mégpedig az a számla, amit ő állított ki, papír alapon. A papír alapú számlába nem fog tudni utólag belenyúlni és módosítgatni (most nem rosszindulatot feltételezve).
Utolsó kommentek