HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Az emberi viselkedést befolyásolja a körülöttünk élők viselkedése – amit szociális normának hívnak. A gyakorlatban ez azt jelenti, az embereket az motiválja, hogy megfeleljenek a csoportnak (a csoportnormáknak), különösen annak a csoportnak, amellyel azonosítják magukat.

Egy briliáns cikk a HBR-ből (98% of HBR Readers Love This Article) tételesen leírja és megmutatja, hogyan kell a csoportot kezelni a szociális normák, csoportnormákon keresztül.

A lényeg a lényeg, hogy az ember tartozni akar valahová, meg akar felelni a normának, és igazodik a többiekhez. Ha a többiek lopnak, csalnak és hazudnak, akkor ő is. Ha a többiek becsületesek, akkor ő is cikinek érzi a lopást, csalást és hazugságot.

 

Amit kiemelnék a cikkből, az egy konkrét példa.

2007-ben az amerikai adóhivatal (IRS, Internal Revenue Service) kitalálta, hogy aki szándékosan hamis adóbevallást küld el (azaz csal), azt megbünteti egy extra bírság formájában. (Itt most tessék szétválasztani azt az esetet amikor valaki csal, és azt amikor valaki csak rosszul írt be egy számot, vagy félreértett egy félreérthető szabályozást.)

Az IRS azzal indokolta a bírság bevezetését, hogy nagy számban találtak olyan esetet, amikor az emberek direkt csaltak az adóbevallással.

 Mi lett az eredménye ennek az akciónak?

Az adócsalók száma 22%-kal emelkedett!

Miért?

Mert az IRS ezzel az új szabállyal szándékukon kívül az adócsalást propagálták. Azt sugallták, hogy az emberek nagy része adót csal – és hogy ez a szociális norma.

Az emberek pedig meg akartak felelni a normának – ezért úgy érezték, ha a többiek adót csalnak, akkor ők is.

 

Mi a tanulság?

Vezetőként nem arra kell törekedni, hogy büntessük vagy elkerüljük a hibákat, hanem arra, hogyan kell jól csinálni. Bad practice helyett best practice-okat kell felhozni.

A rossz gyakorlatokat nem szabad felemlegetni, még akkor sem, amikor büntetést helyezünk kilátásba.

Csakis a jó gyakorlatokat szabad emlegetni, és ezeknek kell megjelenniük – hogy ezek lehessenek a norma.

 

Tehát a jó vezető jó gyakorlatokat sugároz.

És ebből adódóan: példát mutat.

Mert amit a vezető csinál, ahogyan csinálja, az is szociális norma. Ha akarja, ha nem.

Mitől lenne becsületes a beosztott, ha azt látja, hogy a főnöke korrupt?

Címkék: emberek motiváció csoport etika csapat vezetés norma

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr325400735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása