HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Bethy: Sziasztok! Most olvastam a hozzászólásokat. Csak érdekelne, azóta mi történt? 2017-re alakult valami? (2017.05.01. 04:04) Milyen volt hazaköltözni?
  • 232323: Aztán az nem lehet hogy egyszer csak az igásló felcsattan, és azt kiabálja, hogy "Basszátok meg, hülye azért nem vagyok? Mindenki rajtam mászik fel?" Mert rajta kívül mindenki csak a pecsenyéjét sü... (2016.02.02. 09:40) Hungarian Teamwork
  • 232323: kimentem, hazajöttem és most nem találom a helyem. és az az érzésem, ha másodjára mennék ki ott se találnám a helyemet. Most már lehet sose fogom megtalálni... de az is lehet, hogy a fejemben kéne ... (2015.12.03. 08:58) Milyen volt hazaköltözni?
  • Pálinkó Menyhért: Valóban jó írás, de mint szakmabeli a 7. ponttal nagyon nem értek egyet! "Értelemszerűen a legolcsóbbat: open source, Linux, Apache, PHP, HTML. Minél rosszabb, annál több munka lesz vele" ezt felháb... (2015.11.08. 19:09) A gagyi diadala
  • Utolsó 20

Az emberi viselkedést befolyásolja a körülöttünk élők viselkedése – amit szociális normának hívnak. A gyakorlatban ez azt jelenti, az embereket az motiválja, hogy megfeleljenek a csoportnak (a csoportnormáknak), különösen annak a csoportnak, amellyel azonosítják magukat.

Egy briliáns cikk a HBR-ből (98% of HBR Readers Love This Article) tételesen leírja és megmutatja, hogyan kell a csoportot kezelni a szociális normák, csoportnormákon keresztül.

A lényeg a lényeg, hogy az ember tartozni akar valahová, meg akar felelni a normának, és igazodik a többiekhez. Ha a többiek lopnak, csalnak és hazudnak, akkor ő is. Ha a többiek becsületesek, akkor ő is cikinek érzi a lopást, csalást és hazugságot.

 

Amit kiemelnék a cikkből, az egy konkrét példa.

2007-ben az amerikai adóhivatal (IRS, Internal Revenue Service) kitalálta, hogy aki szándékosan hamis adóbevallást küld el (azaz csal), azt megbünteti egy extra bírság formájában. (Itt most tessék szétválasztani azt az esetet amikor valaki csal, és azt amikor valaki csak rosszul írt be egy számot, vagy félreértett egy félreérthető szabályozást.)

Az IRS azzal indokolta a bírság bevezetését, hogy nagy számban találtak olyan esetet, amikor az emberek direkt csaltak az adóbevallással.

 Mi lett az eredménye ennek az akciónak?

Az adócsalók száma 22%-kal emelkedett!

Miért?

Mert az IRS ezzel az új szabállyal szándékukon kívül az adócsalást propagálták. Azt sugallták, hogy az emberek nagy része adót csal – és hogy ez a szociális norma.

Az emberek pedig meg akartak felelni a normának – ezért úgy érezték, ha a többiek adót csalnak, akkor ők is.

 

Mi a tanulság?

Vezetőként nem arra kell törekedni, hogy büntessük vagy elkerüljük a hibákat, hanem arra, hogyan kell jól csinálni. Bad practice helyett best practice-okat kell felhozni.

A rossz gyakorlatokat nem szabad felemlegetni, még akkor sem, amikor büntetést helyezünk kilátásba.

Csakis a jó gyakorlatokat szabad emlegetni, és ezeknek kell megjelenniük – hogy ezek lehessenek a norma.

 

Tehát a jó vezető jó gyakorlatokat sugároz.

És ebből adódóan: példát mutat.

Mert amit a vezető csinál, ahogyan csinálja, az is szociális norma. Ha akarja, ha nem.

Mitől lenne becsületes a beosztott, ha azt látja, hogy a főnöke korrupt?

Címkék: emberek motiváció csoport etika csapat vezetés norma

A bejegyzés trackback címe:

http://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr475400735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.