HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • sagabona: szia... elég régen született ez a bejegyzés, én csak most akadtam rá véletlenül. Érdekes dolgokat írsz, részben egyetértek az általad gondoltakkal, azonban pár dologban messze más a véleményem - ez ... (2018.10.19. 11:14) Gondolatfoszlányok a pályaválasztásról
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20
Ezen írást hiánypótlónak szánom, mivel multikról sokan írnak, de kevesen ismerik a működésüket. A köznépi felfogásban a multi egy nagy, gonosz, megtűrt szervezet, ami az emberek ellen dolgozik. Ahol elnyomják az okos kisembert, ahová csak buta embereket vesznek fel. Na ezeket a tévhiteket szeretném eloszlatni.

A multik mérete

A „multi" az multinacionálist jelent, tehát olyan céget amelyik elég nagy ahhoz, hogy a nemzetközi piacon van jelen. A multik azért nagyok, mert a méret számos előnyt jelent (méretgazdaságosság).

Habár sokak szerint a multik alapvetően méretüknél fogva termelnek, ezek a vállalatok alapvetően eredményességre és termelékenységre törekednek. A munkatárs nem azért tagja a cégnek, mert okos, ügyes vagy szép, hanem mert hatékonyan képes termelni.

Fontos tudni, hogy a cég növekedése közben bizonyos mérethatároknál működési modellt kell váltani. Egy kisvállalkozás teljesen másképp működik, mint egy középvállalkozás, ami viszont teljesen különböző egy multitól. Aki nem képes változtatni, az nem fog tudni növekedni.

Szervezeti felépítés

A céget az ügyvezető igazgató vezető. Ő határozza meg az irányt amerre a cég halad, nevezzük célkitűzésnek. Ő a cég arca, és ő hoz nagy horderejű döntéseket. A cégkultúrára is ő van a legnagyobb hatással.
Feladata: a cég hajóját a megfelelő irányba kormányozni.

Minden egyes funkcionális terület élén felsővezető áll. A felsővezetők dolga a stratégia meghatározása, azaz a célkitűzések alapján stratégiai tervek. Nem foglalkoznak napi ügyekkel, nem ez a dolguk, viszont minden, a szakterületüket érintő kérdésben felelősek. Ők az adott szakterület döntéshozói.

Az egyes szakterületek osztályokra, csoportokra van bontva úgy, hogy a felelősségek jól elváljanak az egyes osztályoktól. Ezek élén középvezetők állnak. A középvezetők dolga a stratégia végrehajtása, a napi működés biztosítása, azaz a hosszú távú tervek feladatokra és projektekre történő lebontása. Ehhez rendelkeznek mozgástérrel, döntési jogkörrel napi ügyekben és erőforrásokkal.
Középvezető abból lesz, aki képes az osztály működését minden körülmények között biztosítani.

Az egyes osztályok kis csapatokból állnak. A csapatokat alsó vezetők irányítják, akik nemcsak szakmailag a csapat legjobbjai, hanem csapatvezetés is értenek. Az ő dolguk, hogy a csapat maximális hatékonysággal dolgozzon.

A hierarchia legalján állókat nevezzük specialistáknak. Ők a feladatok végrehajtói. Az alsó, közép és felsővezetők dolga az, hogy a specialisták számára világos legyen a feladat, és rendelkezzen a feladat végrehajtásához szükséges minden eszközzel/információval.

Policyk és standardok

Mivel a multi nagy, ezért szükségszerűen policyk és standardok mentén dolgozik. Nem zseniális Nobel díjasokra, hanem a dolgát jól végző szakemberekre van igény. A folyamatokat a szakértők dolgozzák ki és a döntéshozók hagyják jóvá. Minden folyamatot részletesen leírnak, illetve periódikusan felülvizsgálnak.

Egy specialistának tulajdonképpen nincs más dolga, mint azt tenni amit tennie kell, azaz követni a folyamatot. Ha bármilyen problémába ütközik, akkor szól a főnökének.

Az alsóvezető dolga, hogy mindenki ismerje a policyket és mindenki megfelelően képzett legyen a munka végrehajtásában. Ha valamilyen problémát kapott a csapattól, akkor elvárható hogy a szakmai problémákat megoldja, a rázós ügyeket (ahol mondjuk kényes döntést kell hozni) pedig a középvezetőnek eszkalál.

A középvezető dolga, hogy minden napi probléma megoldódjon így vagy úgy. Tehát minden ügy, amire nincs folyamat, arra mondjon valamit. Ezt a stratégia ismeretében teszi.

A felsővezetők és az ügyvezető igazgató arról gondoskodnak, hogy a szervezetnek minél kevesebb problémája legyen, és minél könnyebben tudja megoldani azokat.

Karrier

A multihoz alapvetően olyan emberek kellenek, akik képesek azt csinálni amit mondanak nekik. Egyszerűen hangzik, de sokan ezt is elrontják. A létra legalján még túl sok kreativitásra nincs szükség, ezért sokan tévesen azt hiszik hogy a multiknál egyáltalán nincs szükség okos emberekre.

Aki fentebb szeretne lépni, az a szakmáján kívül tanuljon meg embereket vezetni. Önmagában ha valaki csak a szakmája szeniorja, attól még lehet alsó vezető, de biztosan nem tud tovább lépni. Vannak olyanok, akik nem is akarnak managerek lenni, mert szeretik a szakmájukat, és ez így van rendjén.

Középvezető a szakma mellett soft skill-ekben is képzett. Gyakorlatilag képesnek kell lenni a lehetetlent is megoldani minden körülmények között - ezért a középvezető kreatív és sokoldalúan képzett.

A felsővezetők szakterületüket horizontálisan és vertikálisan is teljes mértékben átlátják, ezen felül tapasztaltak. Képesek stratégiákban gondolkodni.

Megjegyzés: mivel Magyarország elsősorban outsource célpont, sok droidra és kevés okos emberre van szükség. Összességében ugyanúgy szükség van okos/tapasztalt emberekre is, csak nem itt.

Projektek

A multi életét folyamatok és projektek alkotják. A projektek adott céllal indulnak. A projektet egy alsó vagy középvezető vezeti, a projekt szponzor pedig egy felsővezető. Végrehajtói specialisták.

A projektek jellemző szakaszai:
- Concept: az ötlet maga
- Analysis: ha az ötlet jónak tűnik, akkor megvalósíthatóságának vizsgálata
- Initiation: az elemzés alapján a projektet elfogadják, az erőforrásokat biztosítják, a projekt elindul
- Design: a projekt csapat megtervezi a projekt végrehajtását
- Execution: a projekt végrehajtása
- Test: a projekt eredményeinek validálása, a kulcs felhasználók által, eredményeképpen a projekt szponzor elfogadja a projektet
- Implementation: bevezetés
- Handover: a projekt eredménye a mindennapi élet része lett, a projekt lezárul

Gonosz-e a multi?

Nem, alapvetően nem. Mindegyik cég ügyfeleiből él, ezért alapvetően számukra, nem ellenükre dolgoznak. Amikor arról olvasunk, hogy x nagyvállalat milyen buta dolgot csinált, akkor ott valójában az ott dolgozó egyes emberek butaságáról, nemtörődömségéről és inkompetenciájáról van szó.

Azt is tudomásul kell venni, hogy amíg a potenciális ügyfelek - azaz mi - megelégszünk silányabb minőséggel/kiszolgálással, addig mindig lesz aki ezt nyújtsa számunkra.

Címkék: üzlet vezetés fonok management

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr285211188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.