HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • sagabona: szia... elég régen született ez a bejegyzés, én csak most akadtam rá véletlenül. Érdekes dolgokat írsz, részben egyetértek az általad gondoltakkal, azonban pár dologban messze más a véleményem - ez ... (2018.10.19. 11:14) Gondolatfoszlányok a pályaválasztásról
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

A gazdasági helyzet miatt sok országban változnak a jogszabályok (és az adózás). A meglévő alkalmazásaink számára ezek a változások rémálommal érnek fel: rövid idő alatt kell egy olyan változást végrehajtani, ami mögött nincs üzleti érték, nincs budget, viszont a határidő kőbe vésett.

A gazdasági helyzet miatt sok országban változnak a jogszabályok (és az adózás). A meglévő alkalmazásaink számára ezek a változások rémálommal érnek fel: rövid idő alatt kell egy olyan változást végrehajtani, ami mögött nincs üzleti érték, nincs budget, viszont a határidő kőbe vésett.

Hogyan lehet ezt mégis kezelni?

A legfontosabb a megelőzés! Vagy álljon rendelkezésre az alkalmazásaink forráskódja és a megfelelő erőforrások, vagy pedig az alkalmazásunkat támogató külső partner szerződésében külön pontként említsük meg a törvényi változásokat.

A legegyszerűbb megoldás az, ha a törvényi változások követése a támogatás része, azaz ingyenes. Miért is jó ez?
Mert amikor bekövetkezik a baj, akkor már késő lesz pénz után szaladgálni, és persze nem is terveztük az eseményt előre.
Az informatikai partner számára viszont a változás feltehetőleg nem nagy dolog, jó esetben csak egy táblában vagy konfigurációs fájlban kell átírni valamit. Jobb esetben ugyanazt a szoftvert más cégek is használják, tehát a partner elvégzi a munkát egyszer, és azt minden ügyfele megkapja.

A módszer további előnye, hogy a változást az fogja kivitelezni, aki pont az ilyen feladatokra specializálódott - egy könyvelési szoftver esetén logikus, hogy az azt fejlesztő cégtől várjuk el a megoldást az áfa változásra.

Hogyan néz ki egy ilyen projekt?

A törvényi változásokat a hagyományos változás kérelem folyamatba kell beilleszteni, azzal a különlegességgel, hogy ezeknél nincs ROI vagy NPV számítás - a munkát el kell végezni és kész. A rövid határidők miatt ezek rendszerint azonnal magas prioritásúak.

A változtatás elindítója és gazdája a megfelelő üzleti funkció, azaz pl. áfa változás esetén az adó manager vagy a pénzügyi igazgató. NEM az informatika. Az informatika csak végrehajtja a változtatást, úgy ahogyan az üzlet kérte.
Semmiképpen nem várható el, sőt hibás is lenne, ha az informatika önállóan vagy proaktivan kezelné ezeket. Már csak azért is, mert a megfelelőség nem mindig triviális.

A változás elkészítését természetesen az üzleti funkciónak ellenőriznie és jóváhagynia kell, és a törvény életbe lépésének napján az új szoftvert telepíteni kell. Szerencsére ezek a változások nem olyan nagyok, hogy az élesbe tétel gondot okozni.

Mire érdemes odafigyelni?

Egyrészt arra, hogy az üzlet legyen teljesen tisztában a részletekkel, és legyenek kész válaszai. Semmiképpen ne az legyen a válasz, hogy „ott a web site, olvassátok el és csináljátok meg".

A törvényi változásoknál a legnagyobb trükk a historikus adatok kezelése szokott lenni. Pl. az áfa kulcs 20%-ról 25%-ra emelkedik egy adott naptól. De mi van a korrekciós számlákkal, amelyek egy múltbeli számlára hivatkoznak? Mi van akkor, ha hibásan lett a múltban kiállítva egy számla, és „bele kell nyúlni" a rendszerbe? Az „adott nap" a számla kiállításának dátumára, vagy az árú szállításának napjára vonatkozik-e?
E kérdések egyszerűnek tűnhetnek, és egy áfa változás önmagában véve nem bonyolult, de nem csak az áfa tud változni. Szóval kell egy szakértő, aki érti a változást, van elképzelése az új üzleti folyamatról, és válaszokat tud adni.

Mi a teendő, ha a jogszabályi változás „túl nagy", több osztályt érint, és value stream folyamatokat érint?

Hagyni kell, hogy az érintett osztályok kidolgozzák az elvi megoldást. Nem szabad hagyni, hogy az informatika legyen a probléma gazdája, vagy hogy a megoldást az informatikától várják. A megoldás csakis az lehet, hogy az érintett osztályok előbb kidolgozzák az új folyamatokat, részletesen leírják a változáskérelmet, és rendbe teszik az összes homályos részletet.

Mi a teendő, ha a változásra túl későn figyelt fel a cég, és már „ketyeg az óra"?

Akármennyire is ég a talaj, az ilyen szituációt nem az informatikának kell megoldania. Ha a cég szoftverei nem felelnek meg egy törvényi előírásnak, az alapvetően nem informatikai hanem üzleti probléma. Amíg a változáskérelem nincs rendbe szedve, addig a labda az üzleti oldalon pattog - és a felelősség is ott van.

Mi a teendő, ha a nagy multinacionális cégünk fejlesztőközpontja nem akarja figyelembe venni a kis közép-kelet-európai ország jogszabályait?

Eszkalálni. A törvényeknek való megfelelés, a törvényi változások követése nem méret vagy döntés kérdése. Csakis két lehetőség van: megfelelni, vagy kivonulni az adott országból. Lehet hogy a piac mérete nem áll arányban a törvények komplexitásával (nyugati országok = nagy piac + egyszerű jogszabályok, kelet-európai országok = kis piac + bonyolult szabályok), de mint már említettem itt nincs helye ROI számításnak. Amíg a vezetőség nem dönt úgy, hogy kivonul az adott piacról, addig vitának helye nincs.

Címkék: it jogszabály változás support management

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr685211225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.