HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

 A kompetencia interjú az álláskereső, az interjúztató és a döntéshozó szemszögéből, ráadásként a kompetencia nemzetközi megítélése.

A Wikipedia szerint „Competence is the ability to perform a specific task, action or function successfully, azaz

kompetencia = képesség egy feladat, tevékenység vagy funkció sikeres végrehajtására

Ha kicsit mélyebbre megyünk, akkor

            Kompetencia = tudás/tapasztalat + ismeret + viselkedés

(a viselkedéssel vitatkoznék, de mindegy)

 

Amikor állást kerestem, akkor meg voltam róla győződve, hogy tele vagyok tudással. Az önéletrajzot igyekeztem telezsúfolni minél több erre utaló információval. Mivel úgy éreztem, hogy sokféle munkát is el tudnék látni, ezért a cv-t karácsonyfaként teleaggatni a különféle nézőpontok szerinti értékekkel. Végeredményben a cv hosszú és tömény lett.

Az állásinterjúkra igyekeztem felkészülni (utánanézni a weben ennek-annak, felfrissíteni a tudást). Igyekeztem előre kitalálni, milyen kérdések jöhetnek, és elgyakoroltam a választ. Az interjú során figyeltem a kérdésekre, az interjúztató viselkedésére, hogy mindig a „jó" választ adjam, a megfelelő hangsúllyal. Igyekeztem jól eladni magam.

 

Aztán eljött az idő, amikor már a túloldalon ülve én interjúztattam másokat.

Mi egy adott munkakörbe kerestünk embert, akinek valamilyen szép de teljesen átlagos feladatot kell ellátnia. Ehhez adott, hogy mihez kell értenie, különben vagy belebukik, vagy az első fél évet azzal töltjük, hogy okítjuk és elvégezzük a munkáját. Az interjú előtt csináltunk egy kompetencia-listát, a listához nyílt végű kérdéseket, amik a jelöltet arra kényszerítik, hogy beszéljen saját magáról és a tapasztalatairól.

Láttam munkakeresőket, akik nálam jobb önéletrajzot írtak, nálam jobban adták elő magukat. Azt is láttam, hogy a hosszú és díszes önéletrajzokban milyen kevés a hasznos információ. Mi egy adott embert kerestünk (lásd lista), ezzel szemben sok volt a semmihez sem értő univerzális zseni.

Ha az ember tudja, hogy milyen pozícióra keresünk embert, akkor igen jól le lehet szűrni a kevéssé alkalmas jelölteket. Nagyjából kétféle élményem volt:
a) egy nem alkalmas cv után a jelölttel beszélgetve kiderült, hogy tényleg nem alkalmas, vagy
b) egy erős cv után kiderült, hogy sok volt a púder

A harmadik variáció sokkal kevesebbszer fordul elő (jó cv után kellemes élmények, végül felvesszük a jelöltet).

A dolog azért is meglepő, mert a követelmények világosan le vannak írva. Nem viccből.

A kompetencia pedig nagyon látszik. Teljesen mindegy, hogy az interjú előtt ki mennyit készül, kérdezgeti ismerőseit, szétnéz a neten, milyen öltönyben jött, vagy mennyire jó a stílusa. Kb 2 perc után látszik, hogy valaki csak messziről szagolta azt, amire nekünk szükségünk lenne. Fél órás beszélgetés után még a figyelmetlen interjúztató is legalább 6 ordító jelet össze tud szedni, ami mind a kompetencia hiányára utal.

Arról nem is beszélve, hogy - habár a HR-eseket sokan szidják - egy jó HR-es azonnal kiszúrja a kevéssé alkalmas jelölteket.

 

Döntéshozóként azt ajánlom: mindenki legyen tisztában azzal, mihez ért, mihez nem ért, mit szeretne csinálni és mit nem. Aztán ezeket közvetítse a cv-je és a válaszai segítségével, plusz tanulja meg eladni magát.

Szükség van önbizalomra, ez az alap.

Tisztában kell lenni a kompetenciákkal, és ezekről beszélni. Nem sablon válaszok, hanem életszagú, tapasztalatszagú megoldások kellenek, mert a munka tapasztalatot kíván. Ha valaki kommandós állásra jelentkezik, akkor ne az élére vasalt tiszta nadrágjával villantson, hanem a sáros bakancsával és a rambókésével. Nem arról kell mesélni, hogy mi lenne a problémára az ideális megoldás, hanem azt, hogy a múltban a jelölt mit hogyan csinált meg.

Hogyan lesznek valakinek jó kompetenciái? Amikor állásra jelentkezünk, akkor már késő. Akkor vagy van, vagy nincs. A kompetenciákat az iskolapadból kiléve, bocsánat javítok, már az iskolapadba beülve elkezdjük építgetni. A kompetenciák összegyűjtése hosszú idő (5 év tapasztalatot egészen pontosan 5 év alatt lehet összegyűjteni), ezért a kompetenciákat hosszú távra tervezi az ember. Nevezzük ezt röviden karriernek.

Döntéshozóként úgy látom, a kompetenciára és a tapasztalatra szükség van. Egy pályakezdő és egy tapasztalat munkaerő között az a különbség, hogy a pályakezdő mögött nem kell ott állni, és figyelni mit csinál. 2 év tapasztalattal valaki már igen jól teljesít. 5 év tapasztalattal kb kétszer olyan jól teljesít valaki, mint 1-2 év tapasztalattal. 10 év tapasztalattal már minden problémát megold az ember, 20 év tapasztalattal pedig bármilyen problémát 5 perc alatt. Szóval az évek igencsak számítanak!

 

Végül pedig pár szó a kompetenciáról úgy általában. A munkahelyek - mindenhol a világon - olyan embert szeretnének felvenni, aki az adott feladatkort megfelelően be tudja tölteni, azaz már bizonyíthatóan csinált pont ugyanilyet, minél több éven át. Ott van persze a fizetés tényező is, azaz olyan ember kell, aki el tudja látni a feladatot ÉS nem kér sokkal többet, mint amennyi a munka ára. Vagyis úgy alapvetően a munkaerő-piac kompetenciákról és versenyhelyzetről szól.

Ez a szabály így igaz, csak 3 kivételt tudok mondani:

A dotkom éra - ebből a szempontból is - tanulságos volt. 1999-ben még a HR-esek szerint egy ember csak 1 dologhoz érthetett egyszerre. Nehezen hitték, ha egy informatikus 2-3 technológiát is ismert, de a 3-nál többet sosem hitték el. Sőt, nem is kellett konkrétan érteni egy adott technológiához, elég volt elhatározni hogy pl én JAVA programozó szeretnék lenni - és már úgy mutatkozhattam be mint JAVA programozó, a cégek pedig örömmel felvettek nagy fizuért, hogy kitanítsanak és dolgoztassanak.
2 évvel később hirtelen mindenki elkezdett tapasztalatot kérni a titulus mögé. A fent említett HR-esek már azt magyarázták, hogy egy informatikusnak egyszerre legalább 5 dologhoz kell értenie, ha állást akar kapni.

Kis hazánkban a rendszerváltás idején, a 90-es években adódott olyan helyzet, hogy hiány volt nyelveket jól beszélő, szakmájához értő diplomásokból. Azok akkor diplomázottak után kaptak a nagynevű cégek, elég volt okosan nézni az interjú alatt. Tehetségtelennek számított az az ember, aki nem lett 1-2 év alatt középvezető, 3-4 év után pedig vezérigazgató.
Aztán amikor lett elég ember, és minden vezérigazgatói-vezetői bőrfotelbe került egy ember, utána már a tudást-tapasztalatot is megnézték az állásinterjú során. Sajnos manapság még mindig él az a legenda, hogy néhány év alatt manager lehet valaki bruttó 500e-1millió forintos fizuért.

A harmadik kivétel a jelenlegi válság. Jelenleg kevés az állás, szóval a jó önéletrajz, a megfelelő tudás és kompetenciák sem garantálják, hogy lesz állás. A gazdaság zsugorodik, ami kevesebb munkahelyet jelent, miközben a munkakeresők egyre többen lesznek.

Szóval e három kivételtől eltekintve, a munkaerő-piacon az tud érvényesülni, akinek kőkemény kompetenciái vannak. És a kompetenciákat 5-10-15-20 évben mérik.

Címkék: interjú hr kompetencia tapasztalat management

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr335211264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

it_guru · http://itguru.blog.hu 2009.11.11. 12:24:41

Nagyon jól összeállított, értékes cikk. Azonban egy pályakezdő mit tegyen? Mit csináljon? Arról nem tehet, hogy pályakezdő. Ezt sosem értettem. Vagyis igen. Álljon le a pályakezdő, ne csináljon semmit, mivel úgyis csak tapasztalt munkaerőt keresnek. Idáig ok. Leállt. 10-20-30 év múlva mi lesz? Értem, hogy minden cég/szektor a jelenben gondolkodik, de ilyen logika alapján semmi. Kihalnak a tapasztaltak, és nem lesz senki, aki utánpótlás. Persze a valóságban nem így működik, de szimpla matekkal ez jön ki. Üdv!

Ismeretlen_102125 2009.11.11. 13:55:44

@it_guru: A mondandó nem az volt, hogy a pályakezdő álljon le és ne csináljon semmit, hanem az hogy lássa tisztán a végcélt: tapasztalatot gyűjteni, kompetenciákat szerezni. Hogy majd 10-20-30 év múlva ezek meglegyenek. Mert a cégek a jelenben gondolkodnak és kompetens embereket keresnek. Az utánpótlást az biztosítja, hogy - kereslet-kínálat van - nem csak öreg szakikra van szükség, hanem fiatalabb de olcsóbb munkaerőre, a tudás és a fizetés mindenféle szintjén - minden nagyobb cég befektet gyakornoki programba és képzésbe

Ismeretlen_16561 2009.11.11. 14:04:28

Azt megérdeklődhetem, hogy kb mit tartalmazott egy adott kompetencialista?

Hesz Roland 2009.11.11. 15:39:12

Azért én hozzátenném, hogy láttam sok 10-15 éves gyakorlattal rendelkező embert, akik jó voltak. Az 5-10 évvel ezelőtti dolgokban. Szerintem azért az 5-10-15-20 év mellé kéne egy látható fejlődéslista, mert sok olyan nagy tapasztalatú szaki van, akinél a fejlődés hiányzik - 10 éve ugyan úgy old meg mindent, teljesen mindegy mi történt az elmúlt 10 évben. Szóval bár egyetérek, de hozzátenném az évek számához a fejlődést/változatosságot valamilyen szinten.

it_guru · http://itguru.blog.hu 2009.11.11. 16:49:02

@akocsis: Nincs ezzel gond, ez igaz. Én azonban arra gondolok, hogy a cégek nagy része nem így cselekszik itthon. Írod, hogy nagy/komoly vállalatok fektetnek be gyakornoki programba. (És most távolodjunk az IT-től, mert ott talán nem ekkora gond ez) Tényleg ilyen sok lenne? Mert én azt látom, hogy nem. A vállalatoknál, ha egyáltalán indítanak gyakornoki programot, egyrészt az egyáltalán nem nevezhető programnak, mert projectalapú, ad-hoc felvételek. Másrészt általában olyan kiegészítő munkakörökbe vesznek fel gyakornokokat, ami távol áll a későbbi "kompetens legyen" igénytől. Ellentétezésként meghirdetik, hogy kellemes környezet és megismerheted egy vezető vállalat belső működését, illetve (ha még diploma előtti gyakornokság) segítenek a szakdolgozatban. Ez egy akkora bullshitté vált itthon, mint az állat. Ki szeret ingyen dologzni? Ki szeret úgy ingyen dolgozni, hogy ráadásul nem is azt csinálja, amiből tanulhat, amit később használhat? És így tovább. Hirtelen ennyi. Kicsit összeszedetlen, de ebből oldalakat lehetne írni. Itthon jelenleg ez a helyzet.

Ismeretlen_102125 2009.11.13. 14:47:16

@Holden: Nagyjából olyan, mint ami egy jól megírt álláshirdetésnél az Elvárások rovatban szerepel. Íme egy jó példa: http://www.focusconsulting.hu/job_opportunities/job/ittelco/4140/Head_of_Operations_/

Ismeretlen_87799 2009.11.21. 17:22:07

A viselkedéssel nem vitatkoznék, legalábbis személyes tapasztalat alapján. Nagyon gyakran látom, hogy míg alsó vagy közép vezetők esetén a szakmai hozzáértés, és a tudásba fektetett idő nagyon fontos, addig felső vezetők esetén pont a viselkedésminták, és azoknak megfelelő alkalmazása teszi lehetővé, hogy felső vezetők legyenek (kivéve a gyevi bírót, vagyis M.o.). Pont az olyan esetekben vagy pozíciókban, ahol nagyon sok, szakmailag erős, és elkötelezett embert kell összefogni, és energiájukat "egy irányba" terelni, a viselkedésformák kezelése, megértése, és megfelelő "felhasználása" (emotional intelligence, etc.) lesz a legértékesebb tudás, s gyakran sokkal értékesebb, mint a szakmai hozzáértés (ami persze gyakran azért elengedhetetlen feltétele a vezető pozíciót betöltő személy és döntéseinek elfogadtatásában).
süti beállítások módosítása