HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

El lehet-e dönteni objektív szempontok alapján, hogy egy menedzser jó vagy rossz?

El lehet-e dönteni objektív szempontok alapján, hogy egy menedzser jó vagy rossz?

Közismert, hogy egy menedzser interjú jelentős részben szubjektív. Az is tény, hogy egy jó menedzser egyik projektjén képes jó teljesítményre, miközben a másikban – más közeg, más ügyfél, más kihívások – már szenved. Ami megkérdőjelezi azt, hogy ő jó menedzser, hiszen a menedzser ismérve a teljesítmény.

Mindezek ellenére az az érzésem, hogy léteznek bizonyos objektív ismérvek, amik alapján objektív alapon megközelítőleg eldönthető, valaki képzett menedzser-e vagy sem.
Előre bocsátom, ez egy erősen HR-es kérdés, a HR nem a fő területem, a post célja nem a toborzás és a kiválasztás.

A post célja az észrevételem összegzése és konklúzió meghúzása, ami lehet éppen téves is. Ha valakinek hozzáfűzni valója van, azt várom sok szeretettel.

A cégnél ahol dolgozok, megfigyeltem azt, hogy vannak jobb és kevésbé jó menedzserek. Nyilván ez egy valamennyire szubjektív kérdés. Munkatársakkal beszélgetve viszont az jött le, hogy a többség ugyanazokat a személyeket látja jó menedzsernek, és ugyanazokat látja nehéz eseteknek.
Ezen túlmenően, ha van egy komoly probléma, amihez tanácsot kérek 2-3 vezetőtől, akkor az esetek többségében ugyanolyan, vagy hasonló tanácsokat kapok. Pedig azok a vezetők különböző közegben különböző területekért felelősek.

Mindez arra enged következtetni, hogy létezik valamilyen „közös tudás” vagy tapasztalat, amit ha tud az ember, akkor jó, ha nem, akkor pedig rossz. Ez a tudás objektív, tehát ugyanolyan problémával találkozva a különböző emberek ugyanolyan válaszreakciót kell hogy adjanak. Gondolom vannak eltérések vérmérsékletben, tűréshatárban, ott vannak a kulturális különbségek, de ettől függetlenül a reflexeknek meg kell lennie, és működniük kell. Ilyen például az, hogy jelentősebb informatikai esemény (szerver hiba, szoftver leállás, adatvesztés, stb) során a felelős IT menedzser mit tegyen (üzleti döntéshozók értesítése, munka azonnali megkezdése, átmeneti megoldás keresése, okok megtalálása, hosszú távú megoldás keresése, PCC).

Úgy gondolom, hogy nehéz eldönteni, ki a jó menedzser, de a jó menedzser mindenképpen rendelkezik ezekkel a reflexekkel. Ettől még nem lesz okvetlenül szakmailag sikeres (vannak egyéb tényezők is), de ezek nélkül biztosan nem az.

A tudás és a reflexek megléte objektív (tudja/csinálta vagy nem tudja/nem csinálta), tehát mérhető.

Hogyan határolható be ez a tudás? Igazából ezek közismert dolgok, amolyan iparági standard-ek, másik részük best practice. Talán úgy lehetne megfogalmazni, hogy olyan gyakorlatok ismerete, amikor standard helyzetre/problémára standard választ/reakciót adunk.
E mögött az van, hogy habár minden cég és minden állás különböző, de a kihívások nagyon is azonosak: összeomlik a rendszer, az ügyfél nem tudja megfogalmazni igényeit, a projekt terven felüli erőforrást igényel, a felhasználók nem ismerik eléggé a szoftvert, a felhasználók elégedetlenek a helpdesk-kel, túl sok hibajegy érkezik, a csapat nem eléggé motivált, stb.

A teljesség igénye nélkül itt egy lista:
- A menedzser képzett legyen a kommunikációban, tudjon emailt írni, telefonálni, értekezleteket szervezni és vezetni.
- Dűlőre tudjon jutni olyan emberekkel, akik vele ellentétes (szakmai) állásponton vannak.
- Értsen a pénzügyekhez. A projektet, az IT-t érintő kérdések sok esetben pénzügyi alapon dőlnek el (TCO számítás, ROI számítás, forecast).
- Fel tudjon venni és be tudjon építeni új csapattagot.
- Képes legyen tőle eltérő gondolkodású, más kultúrája, más hátterű emberekkel hatékonyan együtt dolgozni.
- Képes legyen kompromisszimus megoldást találni úgy, hogy a saját érdekei ne sérüljenek.
- PDCA
- Prezentációk készítése
- Priorizálni, beosztani az időt és az erőforrásokat
- Válsághelyzetet kezelni
- Majd a válság elmúltával PCC-t készíteni
- Célokat kitűzni és ezeket mérni
- Beosztottakat motiválni és fejleszteni
- Beosztottak feladatait megtervezni, delegálni, azt mérni
- Teljesítményről visszajelzést adni
- Projektvezetési módszertan mély ismerete
- Nem közvetlenül alárendelt csapatokkal együtt dolgozni
- Mátrix szervezetben hatékonyan érvényesülni
- Jelentéseket írni, látható és átlátható lenni

Hogyan lehet szert tenni erre a tudásra? A legjobb tanár az élet, azaz a tudás akkor biztos, amikor a menedzser ezeket közvetlenül átélte, és a megfelelő módon kezelte is az esetet. Ehhez nyilván megfelelő állásban kellett lenni hosszú évekig. Az is hasznos lehet, ha az ember olyan főnök mellett dolgozott, aki ezeket jól csinálta. A tanfolyam is szóba jöhet. Amit kevéssé hiszek, ha valaki könyvből/internetről tanulja meg ezeket a dolgokat.

Hogyan mérhető, hogy valaki birtokában van ennek a tudásnak? Szerintem az, hogy a felsorolt rutinokat valaki ismeri vagy nem, eléggé egzakt, és könnyen eldönthető célzott kérdésekkel.
Persze a legkomolyabb ismérv az, amikor valaki már élesben bizonyított a főnöke szeme előtt. Vagy ha nem ott, akkor egy korábbi projektben vagy egy előző cégnél.

Címkék: interjú menedzser manager képességek

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr215211342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása