HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Avagy szükséges-e az informatikusnak terepre járnia, és kit hívnak labortechnikusok?

Avagy szükséges-e az informatikusnak terepre járnia, és kit hívnak labortechnikusok?

Sokat lehetne vitatkozni arról, hogy az informatika fehérköpenyes természettudomány-e, vagy farmeros mérnöki diszciplína, illetve hogy inkább okos vagy inkább tapasztalt informatikusokra volna-e szükség. De egyik esetben sem szoktak túl sokat beszélni arról, hogy léteznek felhasználók és létezik Gemba. Pedig ezek fontos dolgok.

Egyszer egy olyan cégnél dolgoztam, amelyik büszkén reklámozta: a mi szoftverünket nem labortechnikusok gyártották. Azt értették alatta, hogy a szoftverfejlesztő cégek klasszikus felállása szerint természettudományi diplomával rendelkező fejlesztők dolgoztak egy fejlesztőből vagy közgazdászból avanzsált menedzser alatt egy profitorientált tulajdonos cégénél, addig ők egészen másként nyúltak a témához.
A cég tulajdonosa ahhoz értet, amiben a szoftver segíteni akart. A menedzser pedig korábban tanácsadó volt az adott üzleti területen, nem informatikus. A tesztelő, a dokumentáció specialista és a cég nagy része úgyszintén. Pontosan tudták, kik a potenciális ügyfeleik, hogyan gondolkodnak, mik a szokás folyamatok, meg úgy egyáltalán hogy mi a terület know-how-ja.
Használható szoftvert akartak készíteni, amit a felhasználóik könnyen tudnak használni pont arra a problémára, amit meg akarunk oldani.

Ez így egyszerűen hangzik. A gond ott van, hogy a kivitelezéshez valóban ismerni kell az üzletet és a felhasználókat.

Ugyanezen probléma kerül elő, ha megvizsgáljuk a projektek bukásának egyik fő okát, ami viccesen megfogalmazva „teljesen jó eszközt alkotunk egy teljesen rossz célra”. Ez egybevág saját tapasztalataimmal: az informatikai projekt sikere kis részben függ az informatikusok műszaki tudásával – viszont nagyrészt azon múlik, mennyire jól ismerjük az igényeket. Tehát a felhasználókat ismerni kell.

Igaz ugyan, hogy akadnak „steril” informatikai munkák, például szerver felügyelet egy szerver parkban, vagy offshore programozó, de mindig minden valahol egy felhasználón vagy egy üzleti döntéshozón múlik.

Maguk a felhasználók is elvárják (jogosan vagy kevésbé jogosan), hogy a programozó az ő nyelvüket beszélje, értse a folyamataikat, és ne kelljen neki mindent elmagyarázni. Miközben ők maguk nem értenek és nem is akarnak érteni a szoftver fejlesztéshez.

Az informatikusok egymás között a tudás és a tapasztalat alapján rangsorolják egymást, miközben a felhasználók aszerint rangsorolják az informatikusokat, hogy kivel tudnak szót érteni. Tehát nem csak szakadék tátong a két csoport között, hanem a célok is egészen mások.

Nos, akkor hogyan tesznek szert az informatikusok üzleti ismeretre?
Az igazat megvallva sehogy. És ez egy óriási probléma.

Én sok időt töltök azzal, hogy megértsem az üzletet. Több országban jártam márkakereskedőnél, több raktárt és autógyárat láttam belülről. Cégünk mindegyik osztályát ismerem, tudom a folyamataikat, a módszereiket, tudom mit szeretnek és mit nem. Szeretek terepre menni, megismerni és megnézni a dolgokat a maguk valójában.

Ezáltal nem csak megfelelő tanácsot tudok adni az üzleti döntéshozóknak, hanem ez teszi lehetővé, hogy az üzleti döntéshozók egyáltalán megkérdezzék a véleményemet. Mert ha nem tudnám a dörgést, akkor nem kérdeznének meg.

Az IT oldalon pedig el tudom magyarázni a technikusoknak, az egyes döntéseik milyen következménnyel járnak, illetve hogy mi áll egy-egy igény vagy panasz mögött.

A vállalat tisztában van vele, hogy terepen jó vagyok, és ezt ki is használják J

Persze nem mindenki ilyen. Úgy általánosságban, ha mondjuk egy szobában 10 IT manager összegyűl, akkor kb 4 bitekben és bájtokban fog beszélni, 4 folyamatokban, és csak a maradék 3 nem jön zavarba, ha szóba kerül a felhasználó.

Ha az ember felfelé ívelő IT karriert akar csinálni, akkor nagyon hamar eljut arra a szintre, hogy üzleti szakértőkkel, üzleti vezetőkkel kell tudni beszélnie. Nagyjából a vezető fejlesztő az a szint, ahol még meg lehet lenni interperszonális képességek nélkül. Ennél tovább nem lehet menni. Az sem segít, ha valaki saját vállalkozást alapít – innentől kezdve az ügyfelekkel, könyvelővel, ügyvédekkel és hivatalokkal kell majd küzdenie.

Minél magasabb beosztású IT-s valaki, annál több múlik az üzleti döntéshozáson, és a nem-IT-s képességeken. (természetesen a hard skill-ek mellett)
IT-s felsővezetőként pedig már nem is informatikai célokról, hanem üzleti célokról beszélünk, amikben az IT részt vesz.

 

Hogyan ismerheti meg a programozó a Gembát egy multinál?
Nincs intézményesítve. Az ember megteheti, hogy ellátogat az üzlethez, látogatást szervez a gyárba, vagy megismeri az üzleti folyamatokat. Senki sem tartja vissza. Viszont ezen lépések hiánya hosszú távon gondot okozhat.

A multik eleve olyan informatikusokat vesznek fel, akik ismerik az üzleti domaint. Aki nem ismeri az üzletet, azt kisebb eséllyel veszik fel, tehát nem is lesz esélye azt valaha is megismerni.

Gyakran létezik bevezető training az újonnan felvett kollégáknak. Ez lehet néhány órás, néhány napos, egy egész hetes, de ismerek céget, ahol fél évig tart. Ezalatt a kolléga teljes áttekintést kap a cégről, a főbb folyamatokról, az osztályokról és azok működéséről, sőt meg is látogatja őket.

 

Zárszóként annyit mondanék, hogy az informatikai iparág fejlődésével szerintem egyre csökken a műszaki kérdések jelentősége. Ezért labortechnikusok helyett a terepet jól ismerő, sokoldalú veteránokra van szükség.

Címkék: informatikus gemba

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr975211305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsolt 2010.02.20. 23:15:47

Szívemből szólt ez az írás. Kérdés, hogy mi lett az elején említett céggel, amelynek szoftverét nem labortechnikusok gyártották? Sikeres lett? Ha nem, akkor miért? Ha igen, akkor hogyan boldogul ott, ahol az olcsóbb, gyorsabb, jobb marketingű termék általában legyőzi az igényesebbet? Szerintem alapjában véve az nem olyan nagy tragédia, hogy a legtöbb IT ember nem fut be ilyen karriert (de én szurkolok nekik, sőt, buzdítom a kollégáimat). De tudom, hogy az IT nem feltétlenül az ilyen típusú embereket vonzza. Kevesekben lappang ott, vagy fejlődik ki az ügyfelekhez való hasonló viszony. A business analyst, aki nagyjából hasonló szerepet tölt be, mint amit leírtál, éppen erre van, és egy-egy BA sok-sok programozót elláthat munkával úgy, hogy azoknak tényleg csak a kódolással kell foglalkozni. Sajnos a BA-k között rengeteg az olyan, aki rég elfelejtett kódolni, és olyan is akad, aki sohasem tanulta meg rendesen. Ők aztán olyan specifikációkat gyártanak, amiből a kóderek nem tudnak dolgozni, ráadásul a BA gyakran teljesen érzéketlenek a programozók visszajelzéseire, problémáira. Ilyenkor lenne szükség arra, hogy a programozók is beleássák magukat az adott terület know-how-jába, és ezzel az ördögi kör bezárult...

Ismeretlen_16561 2010.02.22. 08:25:58

"e tudom, hogy az IT nem feltétlenül az ilyen típusú embereket vonzza. Kevesekben lappang ott, vagy fejlődik ki az ügyfelekhez való hasonló viszony." ... talán az oktatásba beépíthető lenne. Semmi sem lehetetlen. Nagyon jó bejegyzés!

Ismeretlen_102125 2010.02.22. 09:05:36

Zsolt: a válság kinyírta azt a céget. Nehéz úgy üzletet kötni, hogy minden ügyfél oda és vissza van a terméktől, szerződni akarnak, aztán a szerződés aláírása előtt az egész leányvállalatot (amelyik meg akarta volna venni a szoftvert) leépítik. De ez egy másik tanulság: mindegy milyen jó vagy, a piaci körülmények a legjobb ötletet is megölhetik.

PetiAti 2010.03.15. 22:01:18

Teljesen jogos amit leírtál. Tapasztalataim szerint is csak akkor lehet sikeres egy "saját" készítésű szoftver, ha a felhasználókkal megfelelő a kapcsolat. Fontos az is, hogy mindig legyen pár kulcsember a felhasználók közül, aki folyamatosan teszteli és visszajelez a tapasztalatairól. És nagyon fontos, hogy ne csak a "vezetés" vegyen ebben részt, mert volt olyan projektem, amikor az asszisztens jobban tudta, hogy ténylegesen hogyan mennek a dolgok mint, ahogy a manager gondolta. Sajnos ezt az asszisztenst nem akarták "leterhelni" a teszteléssel. Később "csak" tőle kérdeztem, miután átírtam az alkalmazást.
süti beállítások módosítása