Metropolitana di Genova. Újabb metró kerül terítékre az athéni, római, az amszterdami, a nápolyi és a milánói után!
1990 júniusában adták át a genovai metró vonalat – természetesen a foci vb-re. Kezdetben 1 vonal 2.6 km hosszan, amit mostanra már 8 állomásra és 7 km-re bővítettek.
A „metróhálózat” egyetlen vonalból áll, és feltehetőleg így is marad. Genova földrajzi viszonyai miatt. A város egy hatalmas földközi-tengeri öbölben fekszik, amelyet magas hegyek vesznek körbe. Ez behatárolja, hogy hol lehet lakni és hol lehet közlekedni.
Nem is konkrétan a metró miatt írok Genováról, hanem egy olyan tömegközlekedési eszköz miatt, amellyel meg nem találkoztam.
Ez pedig a lift!
A magas hegyekkel körbevett öböl miatt a város nem csak a tengerpartot tölti ki, hanem a hegyeket is. Nagy magasságkülönbségek vannak az utcák között. Ezt pedig praktikusan nem metróval vagy busszal, hanem lifttel lehet áthidalni.
11 lift létezik. A legelsőt 1909-ben, a legújabbat 2010-ben építették.
A lift két végpont között közlekedik, egymástól 12-72 méter távolságra. Jeggyel működik, pont úgy mint a busz. Értelemszerűen két fülke van, ezek közlekednek ingajáratban.
Liftkezelő nincs, a rendszer teljesen automatizált. A lift megérkezik, kinyílik, kiszállnak az utasok. Ezután be lehet szállni. Kb 10-15 perc várakozás után a lift dudálni kezd, majd 1 perc múlva becsukódik az ajtó, és elindul.
Fontos tudni, hogy a lift nem csak függőlegesen közlekedik, hanem vízszintesen is. Szenzációs élmény, mintha egy gótikus óraműben ülne az ember, ahol komplex mechanikus szerkezetek továbbítják a lift fémdobozát.
Utolsó kommentek