Αττικό Μετρό. Újabb metró kerül terítékre a római, az amszterdami és a nápolyi után!
Αττικό Μετρό. Újabb metró kerül terítékre a római, az amszterdami és a nápolyi után!
Még mielőtt túlságosan elfakulnának az emlékek, írok az athéni metróról is. Mint a nagy többség, én is egyszerű turistaként utaztam Athénba, hogy megnézzem Görögország túlértékelt nevezetességeit.
Előzetesen többen óvtak attól, hogy a metrót használjuk, mert ugye tüntetések vannak, és ki tudja hogy a metróvezetők sztrájkolnak-e vagy sem. Nos, semmi rossz nem történt. Egy fia tüntetőt sem láttunk, a tömegközlekedés flottul ment, habár a tüntetésnek voltak nyomai: kordonok a belvárosban, lerakott transzparensek, illetve festékfoltok a falon-földön. Csakis arra tudok gondolni, hogy a tüntetők napközben a nagy melegben otthon sziesztáztak. Végül is logikus: ki akar a legnagyobb nyári melegben a parlament előtt verekedni a rendőrökkel?
Az athéni metróhálózat 3 összegabalyodott vonalból, amelyek Rómához hasonlóan nagyon jól lefedik a központi, turisták számára érdemes helyeket, a kikötőt és a belvárost. Városnézéshez kiváló.
Az athéni metró 1. vonala a leírás szerint a világ második legöregebb metróvonala a londoni után.
Nos, ez azért érdekes, mert a világ többi része szerint Budapesté a 2. hely. Hogyan lehetséges ez? A jól bevált „trójai faló” trükk: az athéni 1. metróvonal 1869-ban épült ugyan, de VASÚTVONALNAK. Mégpedig szabályos vasútvonalnak: felszíni vonal, felszíni vasútállomások és gőzmozdony. 1904-ben villamosították. Egészen 2011 márciusáig az 1. vonal önállóan üzemelt, hivatalos neve Athén-Pireusz Elektromos Vasút volt, és nem volt része az athéni metrónak. Tanulságos történet, hogyan lehet egy jól célzott cégátvétellel babérokra szert tenni.
A 2. és a 3. vonal 2000-ben lett átadva, tehát egész újak.
A metróépítés ugyanabba a problémába ütközik, mint a római: mindenhol történelmi emlékek vannak, azért nehézkes ásni. A vonalak meghosszabbítása jelenleg is zajlik.
Az állomások és szerelvények kulturáltak, tiszták. Az állomásokon elektromos kapuk vannak, amiken csak jeggyel lehet átmenni. Jegyet a mindenhol jelen lévő automatákból vagy a pénztárból lehet venni. Ellenőrrel nem találkoztam (feltehetőleg a kapuk miatt).
Az volt a benyomásom – biztosan csak rossz időpontokban utaztam – hogy a szerelvények mindig tömve voltak emberekkel. Állandó tumultus, konzervhering-érzés és tömegjelenetek. Volt olyan, hogy nem is sikerült felférni. Viszont a szerelvények sűrűn jöttek egymás után.
Aki Athénban metrózik, az készüljön fel a zsebtolvajokra. Szerencsére semmit sem loptak el, de állítólag sokan vannak és nagyon agresszívek. A nagy tömegben rengeteg lehetőségük van. A pénztárcát ne csak egyszerűen zsebre vágjuk, hanem rakjuk el nagyon-nagyon mélyre és kétszeresen cipzárazzuk be.
Jegyárak:
Vonaljegy 1.40 EUR
Havi bérlet 45 EUR
A vonaljegy 90 percig érvényes minden közlekedési eszközre, kivéve a gyorsbuszokat a reptérre.
Rengeteg félárú kedvezmény van, és ahogy láttam a többség félárú jegyet vett.
Utolsó kommentek