HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

A modern IT menedzserek szerint a CIO-knak szakítaniuk kell a tradíciókkal, különben kiszervezik munkájukat. Valóban tényleg így van?

A modern IT menedzserek szerint a CIO-knak szakítaniuk kell a tradíciókkal, különben kiszervezik munkájukat. Valóban tényleg így van?

A CIO magazin amerikai kiadásában jelent cikktől lett agymenésem: The Mobile Enterprise: Killing IT's Sacred Cows

Köszönöm szépen Hesz Rolandnak, hogy felhívta rá a figyelmet!


A cikk úgy emlegeti az IT-t, mint a termékfejlesztés és innováció kerékkötőjét, akikhez ha odamész egy út ötlettel, akkor elzavarnak. Legalábbis ez a „hagyományos IT” sztereotípiája, és ezen kell változtatni.

Mythbuster módjára vegyük komolyan a részleteket, és nézzük meg, tényleg igazak-e.


Az IT a ROI rabszolgája

Egy IT projekt indulása valóban úgy zajlik, hogy ROI-t kell számolni, és valóban csak akkor indul el, ha a ROI megfelelő. Ha a projektnek nincs számszerűsíthető előnye (pl. nagyobb monitorokat vegyünk a munkatársaknak), akkor abból soha nem lesz semmi.

Azonban azt is látni kell, hogy a ROI nem informatikai kifejezés. Egy diplomás programozónak fogalma nincs mi az – egészen addig, amíg el nem megy egy multihoz dolgozni. A ROI pénzügyi kifejezés. Valójában nem az IT vagy a CIO lövi le a projekteket, hanem a pénzügy és a CFO. A valóság az, hogy az IT a pénzügy rabszolgája, és a CIO a CFO-nak jelent.

Tehát ilyen értelemben véve a kijelentés igaz, de ez nem a CIO hibája, hanem a CFO-é. Az ilyen jellegű „szabadságharcot” nem az IT ellen kellene hívni, hanem a pénzügy ellen.

Mint bennfentes, elárulom, hogy az IT is nagyon szívesen lenne innovatív és szívesen járna a kreatív felhasználók kedvében – ha erre kapna lehetőséget.


Az IT nem dolgozik startup-okkal

Ahogyan a cikk is említi, ennek oka van. A kis cég a CIO számára mindig kockázatot jelent, pontosan ahogy Tom Kaneshige írta: a kis céggel bármikor történhet valami, és akkor a CIO ottmarad támogatás nélkül egy üzletileg kritikus alkalmazással. Egy jó ötleten alapuló, sikeresnek tűnő startup is csődbe mehet önhibáján kívül. Éppen ezért sok CIO egész egyszerűen nem áll szóba startup-okkal.

A mérleg másik oldalán az van, hogy a kis cégek hozhatnak forradalmi új ötleteket, innovatívak és alkalmazkodóak. Igaz, hogy néhány kis cég egészen szenzációs dolgot csinál – amiből bűn lenne kimaradni – de a kockázatot egy CIO sosem hagyhatja figyelmen kívül. Nem az a kérdés, hogy a startup-ok jók-e, hanem az, hogy a CIO hajlandó-e elfogadni a kockázatot, amit a startup jelent.

És felhívnám a figyelmet mégegy apróságra. A multiknál nem csak a CIO-ra jellemző, hogy elhajtja a kis cégeket, hanem mindenkire. A CFO sem fogja a könyvelést egy tegnap grundolt 5 fős könyvelőcégre bízni. Valamiért viszont ugyanez a CFO szívesen venne könyvelési szoftvert egy 5 fős IT cégtől, és kritizálja a CIO-t, amikor az megtorpedózza az elképzelést.

(Megjegyzés: A startup nem fog tudni nagy ügyfelet szerezni, mert startup. De amíg nem szerez nagy megrendeléseket, addig kicsi cég marad. Ebből a 22-es csapdából nehéz elindulni, és ezért fontos egy startup-nak az első referencia/referenciák megszerzése.)


Mobil alkalmazások a nagyvállalatnál

Ezzel a témával már külön foglalkoztam: Mobil alkalmazások helyzete nagyvállalati környezetben.

A véleményem nem változott, sőt azóta erősebb lett: hiába is próbálja valaki ezt reklámozni, és hiába próbálja az IT-t a tradíciókkal való szakításra bírni, ez még nem életképes megoldás. A könyvelő nem fog a mobilján SAP-ban számlákat könyvelni.

Éppen ezért nagyon is helyes, hogy a CIO-k nem ugranak bele mindenféle hype-ba, tartsák meg a jó szokásukat.


A CIO-k a legújabb cutting-edge technológiával akarnak dolgozni

Az igaz, hogy a CIO-kat érdekli a legújabb technológia. De hogy azonnal mindent bevezetnének, ez nem igaz. Illetve vannak cégek, akik ezt csinálják, de a többség inkább biztosra megy.

Miért van ez így? Mert egy új technológiát bevezetni sokba kerül (még akkor is, ha maga a technológia ingyenes, lásd oktatás, új üzleti folyamatok, vagy az átállás alatti fennakadások), ráadásul kockázatos is. Mi van, ha az új technológia nem hozza az elvárásokat, ne adj isten kiderül menet közben, hogy nem is alkalmas?


Az IT szervezet mindent megvétózik

Nagyon örülök, hogy valaki erről a képről ír, mert igazság van benne, és nekünk informatikusnak erről beszélnünk kell. Nagyon sok időt töltöttem terepen, felhasználók és üzleti vezetők között, ezért teljesen egyetértek abban, hogy az IT-t a többség nem látja partnernek, sőt sokan egyenesen egy megugrandó akadálynak tekintik.

Valóban az történik, hogy az üzleti szakértők valahonnan (szomszédtól, web oldalról, üzleti partnertől) hallanak egy üzleti megoldásról, odamennek az IT-hoz beszélni róla, ahol rideg barátságtalan elutasításban lesz részük.

Ezért épülnek a hatalmas Excel és Access fájlok, ezért vannak árnyék projektek és árnyék IT csoportok.

Valóban igaz az, hogy az IT szervezet és a CIO úgy viselkedik, mint önálló királyság, akik a saját törvényeik szerint élnek, és nem ismernek a saját törvényeiken kívül semmit.


A CIO-nak kívülről kell érkeznie

A cikk példaként említi Duchscher-t, aki kutatás-fejlesztésben dolgozott, később PMO vezetőként, és 11 évig harcolt az IT osztályukkal – hogy utána őt nevezzék ki CIO-nak. És hogy ez a változás – mármint hogy a CIO nem az IT-ból jött – sokat javított az IT osztályon.

Nos, lehet hogy az ő esetében javult a helyzet, de kérdéses, hogy ez a valóság, vagy csak ő látja annak. Sajnos nagyon sokan azt hiszik, hogy ők értenek az IT-hoz és majd megmutatják, hogyan kell ezt jól csinálni. Bizonyos szempontból lehet, hogy jól csinálják, de összességében sokkal rosszabbul, mint egy olyan CIO, akinek valóban ez a szakmája.

Továbbmegyek: jelenleg is sok CIO van, aki kívülről, azaz nem a szakmából jön. Különösen a közgazdász. És elsősorban ők azok, akik ROI-t számolnak, akik ragaszkodnak a policy-hoz, és akik költséghelynek tekintik az IT-t.


Rugalmas IT -> nem számszerűsíthető előnyök -> profit

A cikk említ egy példát, ahol az értékesítők azért nyertek, mert iPad alkalmazásuk volt, és ezért gyorsabban tudtak értékesíteni.

Ebből két dolgot emelnék ki: flexibilitás és használhatóság.

Flexibilitás, rugalmasság és gyorsaság az, amit mindenki akar. Azonban az IT osztály lassú és bürokratikus. A méretéből adódóan, nem azért, mert IT. Nagy szervezetek lassúak. Természetesen léteznek módszerek, amik ezen segítenek. Például az agilis módszertanok. Amik egyébként nem csak IT-ra alkalmazhatók, és amelyek gyökere egyébként az IT-n kívül ered.

A használhatóságról: az tény, hogy egy felhasználóbarát rendelési szoftverrel az értékesítők sokkal többet fognak értékesíteni, mint egy funkcionálisan ugyanazt tudó, de nem felhasználóbarát szoftverrel. Tehát vannak dolgok, amikre nem tudunk ROI-t számolni, de mégis magasabb profitot jelentenek.

Mondok egy példát, hogy érthető legyen. Tegyük fel, hogy el kell készíteni egy szoftvert, és két ajánlat érkezik rá, X cégtől és Y cégtől. X cég egy felhasználóbarát szoftvert képzelt el, ami a felületen számos funkció segíti a form-ok kitöltését, a keresést és a jó átláthatóságot. Az ő szoftverük intuitívan is használható, minimális oktatással. Ezzel szemben Y cég szoftvere funkcionálisan ugyanazt tudja, de minimális, fapados változat (pilótavizsgás, a felhasználónak sok időt kell töltenie egy-egy form kitöltésével). És 30%-kal olcsóbb X-nél. A beszerzők vajon melyiket fogják választani?


Azok az IT osztályok, akik akadályokat gördítenek, ki lesznek szervezve

Ez a cikk végszava. Az indoklással nem értek egyet, de ezzel a végszóval igen.

Ha az IT bezárkózik a saját világába, akkor egyszerű beszállítóként fogják kezelni (ahogy a cikkben írták: ha mindig „nem”-et mondasz, többet nem hívnak). Márpedig ha ez IT osztály csak EGY beszállító, akkor versenyeznie kell az összes többivel. A sok IT cég (különösen a kkv-k) csak a lehetőségre vár, hogy valaki náluk keressen informatikai megoldásokat. A CIO pedig azt veszi észre, hogy nemcsak a munkája lesz egyre kevesebb, de a felelőssége és a költségvetése is. A kiszervezés rajta kívül is megtörténik.

A helyes út az, ha az IT osztály partnerként lép fel, és ha nem saját céljaira összpontosít, hanem az üzleti célokra. Beszállítót lehet akárhonnan szerezni, de partnert nem.

 

Utóirat:

Ez az egész cikk arról szól, hogy az informatikai vezetők legyenek innovatívak és keressenek új utakat. Ezzel kapcsolatban hívnám fel a figyelmet a Harvard Business Review 2011 júniusi számában megjelent The Ambidextrous CEO című cikkre. Ebben – többek között - arra hívják fel a figyelmet, hogy a szervezeti hierarchia megöli az innovációt. Az innováció csakis akkor működik, ha felsővezetői szintre hozzák, tehát amikor az innovációs vezető közvetlenül a CEO-val dolgozik. Nos, a CIO és a CEO között ott a CFO.

Címkék: it osztály roi cio

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr115211797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása