Az „innováció" latin eredetű szó, az „innovare"-ból ered, azaz „újat készíteni".
Innováció valami újnak a bevezetése vagy valamit először csinálni. Az „innováció" szót elsősorban arra használjuk, amikor egy új kezdeményezés működő üzleti koncepciót eredményez.
Az „innováció" latin eredetű szó, az „innovare"-ból ered, azaz „újat készíteni".
Innováció valami újnak a bevezetése vagy valamit először csinálni. Az „innováció" szót elsősorban arra használjuk, amikor egy új kezdeményezés működő üzleti koncepciót eredményez.
Az innováció elsődleges célja növekedést generálni. Cégünkre több irányból nyomás nehezedik, erre válasz az innováció. Lehet árat csökkenteni, de amint az árengedménynek vége, adódik a kérdés: hogyan tovább?
Tipikus termék életciklus:
- Indulás, tele ötletekkel és reményekkel
- Növekedés, az értékesítés felpörög
- Konszolidáció, az értékesítés még mindig jól megy de már kezd beállni
- Fejlettség, elmúlt a láz, beállt az értékesítés, megy a szekér
- Visszaesés -> az értékesítést már csak egy sikeres innovációval lehet fellendíteni (a ciklus kezdődik elölről)
A gazdasági környezet változik, ezért folyamatosan újabb lehetőségek bukkannak fel. Modern korunkban a változások felgyorsultak, az innováció ciklusideje rövidül, a sikeres innováció által nyújtott előny pedig csökken.
A piac követőkre és kezdeményezőkre bomlott, mindenki eldöntheti mit tesz a túlélés érdekében. Ami biztos: a változás.
Jelenleg a cégek 66%-a érzi az innovációt nagyon fontosnak vagy kiemelkedően fontosnak. Ez az arány 10 éven belül 85%-ra emelkedik. (0% azok aránya, akik szerint az innováció nem fontos)
Iparágakat tekintve az autógyártáson belül tartják a legfontosabb stratégiai célnak az innovációt, megelőzve az űrkutatást vagy a telekommunikációt. Miért is?
1) Ügyfélnek adott érték növelése
2) Termék, szolgáltatás költségének csökkentése
3) Hatékonyság növelés
4) Szolgáltatás minőség növelése
Milyen sikeresek vagyunk innovációban? 70%-ban közepesen, 15-15%-ban nagyon sikeresek vagy egyáltalán nem.
A hirtelen jött ötletek megvalósítása viszont csak 4%-ban sikeres...
Milyen szervezeti elemek okozhatnak sikertelen innovációt?
1) Nincs formális innovációs stratégia
2) Elégtelen erőforrások
3) Homályos célok
4) Vezetői támogatottság hiánya
5) Rövidtávú gondolkodás
6) Innovációt nem támogató struktúra
7) Szervezeti kötöttségek
8) Túl sok vezetői kontroll
9) Félelem a kudarctól
10) Jutalom hiánya
11) Az új ötletek a meglévő termékvonalat fenyegetik
Összefoglalva: a vezetők tehetik sikeressé vagy buktathatják meg az innovációt.
Mely funkciók innovatívak? Büszkén jelenthetem, hogy az IT a 3. a Kutatás&fejlesztés és a Marketing után.
A kényelmetlen igazság:
„There is no relationship between R&D spending and the primary measures of economic or corporate success." - B. Jaruzelski, K. Dehoff, R. Bordia at Booz, Allen & Hamilton
Kreativitás és innováció nem ugyanaz! Az innováció velejárója a stratégia és a fegyelmezett folyamat.
Innováció = Ötlet * Megvalósítás * Siker
(azaz maga az ötlet csak kis része)
Az innováció főbb típusai:
- Radikális, pl. analógról digitálisra átállni
- Értéknövelő, pl. képernyőt adni a telefonhoz
- Bomlasztó, pl. Skype
A értéknövelő innováció:
- Meglévő technikák kiaknázása
- Rövid távú
- Egyenletes és folyamatos
- Könnyen megérthető
- Kötött folyamatokkal vezérelve
- Részletes üzleti terv
Ezzel szemben a radikális innováció:
- Új technikákat fedez fel
- Hosszú távú
- Hirtelen
- Ötletszerű
- Nem könnyen megérthető
- Laza folyamatokkal vezethető
- Felfedezés alapú tervezés
Technológiai adaptáció:
A lakosság 30%-a használ internetet 5 évvel annak feltalálása után
Mobil telefont 13 évvel annak feltalálása után
Számítógépet 20 évvel annak feltalálása után
Televíziót 25 évvel annak feltalálása után
Áramot 47 évvel
Autót és repülőt 65 évvel
Az üzleti alapú innováció 12 útja:
1) Termékek: Új termékek vagy szolgáltatások létrehozása
2) Platform: Új moduláris platformok létrehotása
3) Megoldások: Az ügyfél problémáinak megoldása
4) Ügyfelek: Új igények és ügyfelek felfedezése
5) Felhasználói élmény: Változtasd meg a módot ahogy az ügyféllel kapcsolatot tartasz
6) Bevétel: Változtasd meg a módot ahogy pénzhez jutsz
7) Folyamatok: Javítsd működési folyamataidat
8) Értékesítési lánc: Változtasd meg a helyed az értékesítési láncban
9) Logisztika: Változtasd meg termékeid ellátási módját
10) Értékesítési csatornák: Változtasd meg a módot, ahogyan piacra viszed termékedet
11) Hálózat: Változtasd meg a módot, ahogyan kapcsolatba lépsz ügyfeleiddel
12) Brand: Hogyan kommunikálod a különbséget?
A leginnovatívabb cégek:
1) Apple
2) Google
3) Toyota
4) GE
5) Microsoft
Az ügyfél által vezetett innováció a legsikeresebb, de kevés manager hisz az ügyfélközpontú fejlesztésben.
„If I would have listened to my customers, I would have given them a faster horse" - Henry Ford
Az innovációs kultúra szintjei:
1) Nincs
2) Kutatás&fejlesztés = innováció
3) Multi-funkcionális részvétel
4) CEO által támogatott
5) Legjobbak
Vezetés változó környezetben:
- A változás nem újdonság vezetőknek és managereknek
- A szervezet változásokon keresztül növekszik
- A szervezeti változások szükségesek és elfogadottak
- De túl sok esetben megbuknak
- A változás több, mint pusztán „Csinálj egy tervet és hajtsd végre"
- A sikeres változás a megfelelő kombinációja a folyamatoknak és vezetőkészségnek
Utolsó kommentek