HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Vajon el tud-e vezetni egy áruházat a 25 éves Joseph?

Egy átlagos család 5000 fontot (kb 1.6 millió forint) költ évente szupermarketekben - dacára a recessziónak. A nagy láncok agresszívan terjeszkednek, és ehhez a terjeszkedésre menedzserekre van szükség. A Sainsbury's csak idén minden héten nyit egy új boltot, képzeljük csak el mennyi képzett emberre van szükség!

Joseph 25 éves. 9 hónapja dolgozik az egyik legkisebb Sainsbury's-nél mint csoportvezető. Ha a főnöke távol van, ő vezeti a boltot.

A Sainsbury's lehetővé tette számára, hogy a részt vegyen a tehetség programban. E lehetőséget nagyon komolyan veszi: láthatjuk Joseph-et, ahogy a szállodai szobájában a tükör előtt gyakorolja a bemutatkozást és az előadást.

Másnap Joseph menő öltönyében besétál a cég főhadiszállására és előadja ötletét: a szemét mennyiségét 25%-kal csökkentené, ezáltal nem csak pénzt takarítana meg, de javítaná a cég CSR megjelenését.

A hatásos előadás mindenkit lenyűgözött. Habár az ötlet jó, de sajnos nehezen kivitelezhető, ezért a vezetőség elveti. Mielőtt Joseph csüggedni kezdene, kap egy kivételes lehetőséget: elsőként részt vehet a gyorsított menedzser programban, ami a vezetők új generációt képezi ki. Ennek keretében 2 hetet tölt egy londoni áruházban középvezetőként, majd megkapja a legforgalmasabb Sainsbury's-t 1 hétre mint áruházvezető. (a cég történetében sosem neveztek ki valakit ilyen gyorsan ilyen kevés tapasztalattal)

Miről is beszélünk? Hetek alatt kell eljutni arra a szintre, amit normális esetben évek alatt érnek el. Ha a módszer beválik, Joseph vezetheti az egyik új Sainsbury's-t.

A „fast track training" során Joseph mestere Jason lesz, az áruházlánc egyik elismert embere. Jason 21 éve dolgozik a cégnél, bevásárlókocsi kezelőként kezdte. Joseph-et elsőre lenyűgözik a méretek: az ő kis boltjához képest ez az áruház stadionnak tűnik.

Jason első leckéjében kiemeli a megszállottság, eltökéltség, önállóság és motiváltság fontosságát.

Minden áruház menedzsert meghatározott vevő-szempontok szerint értékelnek. Ezek meghatározzák, hogy a menedzser, illetve az áruház mennyire sikeres. (Megjegyzés: neve szakszóval KPI vagy Key Performance Indicator)

Joseph két feladatot kap: előbb a polcok feltöltéséért lesz felelős, majd a pénztárosokat vezeti. Az első héten a dolga a vevők legnagyobb problémájának megoldása: az üres polcok feltöltése. Ha a vevők nem találják meg, amit keresnek, máshová mennek, és nem jönnek vissza. A 6 fős feltöltő csapatot kell irányítani 1 héten át.

Joseph csapatának elsőként azt mutatja meg, hogy nem fél a munkától. A többiekkel együtt rakodja a friss zöldséges ládákat. Nem olyan vezető akar lenni, aki a többiek mögött áll, hanem aki segít.

Jason következő leckéje: nem olyan embert keresnek, aki kézzel oldja meg a dolgokat, hanem aki megfelelő távolságból (helicopter view) szemléli - helikopterként a magasból tekint az osztályra és meglátja a lehetőségeket. Embereket irányit és coaching-ol.

Ennek ellenére Joseph továbbra is a polcoknál dolgozik, üres dobozokat takarít el. Jason megjegyzi, hogy Joseph túl elfoglalt hogy odafigyeljen a részletekre. Oda is megy hozzá és szól, hogy megérkeztek a csomagok, amiket ki kellene pakolni. Joseph úgy tűnik nem figyel rá.

Jason következő leckéje a standardról szól: a polcoknak mindig megfelelően kell kinéznie, nem maradhat még egy kilógó zsinór sem.

Ezután Jason értékelő megbeszélést szervez Joseph beosztottaival. Annak ellenére, hogy Joseph mennyire igyekezett, nem kap túl jó pontokat. Az egyik munkatárs szerint azt ígérte, hogy segít, de túl elfoglalt, hogy valóban segítsen. A másik munkatársat zavarja a túlságosan közvetlen stílusa. Jasont zavarja, hogy Joseph nem figyel rá, nemcsak mint főnökére nem (és a tanácsaira), hanem mint embertársára sem.

A tapasztalatokat megbeszélik: foglalkozzon kevesebbet a konkrét feladatokkal, tisztelje a többieket, legyen határozottabb, tervezzen előre, legyen csöndben és figyeljen.

„The standards you set is the standards you going to get." - Jason

Menedzsernek lenni olyan, mint buszt vezetni: a menedzser vezet, az emberek pedig vagy felszállnak, vagy leszállnak. Amikor a vezető visszanéz, akkor azt lássa, hogy a busz tele van, azaz követik őt, ne azt, hogy üres, azaz senki sem követi.

Joseph másnap újult erővel megy munkába: fáradt, de sokat tanult, és tele van energiával hogy megmutassa. Ezen a héten a kasszák vezetőjeként hatékonyan kell működtetnie a kasszák és pénztárosok bonyolult gépezetét. Mivel az átlagos vásárlás 30 percig tart, a vevők nem akarnak hosszan sorba állni. Ezért a kasszáknak folyamatosan menniük kell. Ez az egyik legnehezebb munka.

A pénztárosok percenként 21 cikk szkennelnek be, hogy tartsák a tempót. Nem elfogadható, ha 2 vevőnél több áll sorba.

Joseph rögtön elkövet egy hibát: nem borotválkozott meg rendesen. A pénztárosoknak jó benyomást kell tenniük a vásárlókra, de ha a menedzserük nem borotválkozik, akkor ők sem fognak.

A pénztárak vezetése előrelátáson múlik. Napközben számos csúcsidő és holtidő van. A menedzser dolga a megfelelő számú pénztár biztosítása a megfelelő időben. Túl sok nyitott pénztár nem jó, mert többen dolgoznak, mint kellene. Túl kevés pedig azért nem jó, mert a vevők nem akarnak várakozni.

Látjuk Joseph-et, ahogy új pénztárat nyit, és a vásárlókat oda tereli. Jasonnak nem tetszik, hogy nem elég gyors.

Ahogy egyre többen lesznek a boltban, úgy a sorok egyre hosszabbak. Egyes pénztáraknál 6-an állnak sorba! Eközben Joseph-et osztályvezetői értekezletre várják pontban 10-re. De akkora a tumultus, hogy hősünk nem tud az értekezletre menni: az ügyfél az első!

Jason persze dühös: próbál Josephnek segíteni, támogatja és tanítja, miközben Joseph azzal sem tiszteli meg, hogy elmegy a megbeszélésre. Ismét túl sokat foglalkozott egy feladattal, ahelyett hogy a megfelelő távolságból szemlélte volna.

Joseph kezdi érezni, hogy amit más menedzserek 9-12 hónap alatt tanulnak meg, az neki sok.

Jason így fogalmazza meg: mindenki vezetni akar, az a kérdés, hogy megvan-e a hosszú távú képessége ehhez.

Végül eljön a próba utolsó hete: Joseph ismét lép egyet felfelé, és önállóan vezet egy áruházat. Forgalmas hely, a vevők csak pár dolgot vásárolnak és mennek. A lényeg: megoldani azt, hogy a vásárlás ne tartson tovább pár percnél.

Richard, az áruházvezető első nap megmutatja és átadja az boltot, közben ad néhány hasznos tanácsot is. „You cannot do yourself, if you get involved in too many tasks, the house will creaple around very quickly."

Joseph a helikopter nézetről beszél és igyekszik a dolgokat messzebbről szemlélni - habár nem úgy tűnt, azért mégis csak megjegyezte Jason bölcsességeit.

Ebédidő, csúcsforgalom. Joseph a pénztár előtt a sorokat rendezi. Helyettese, Lyanda rosszallóan megjegyzi: ezeket a dolgokat legalább 3 órával előre meg kell tervezni, és nem gondolja hogy Joseph megtervezte.

Később Lyandát halljuk beszélni: szerinte Joseph nem tud egyszerre több dologra figyelni. Amikor a pénztárnál van, akkor csak azt látja, semmi mást. Lyanda adott neki feladatokat, de ennek fordítva kellene működni: Josephnek kellene lenni annak, aki Lyandának feladatot ad.

Richard újabb titkot árul el: az emberek itt tudják, mit a dolguk. A menedzser dolga csak annyi, hogy odafigyel rájuk, hogy azt csinálják amit kell, nem azt, ami eszükbe jut.

Váratlan dolog történik: kiderül, hogy a vezérigazgató meglátogatja a boltot. Joseph idegesen szalad fel-alá. Későn tudta meg. Senki sem szólt neki, mert mindenki azt hitte, hogy már tud róla. Lyanda szemmel láthatóan ellenséges.

Joseph mindent bevet, rakod és takarít, készül a vizsgálatra. Justin megérkezik, mosolyog és barátságos. Beszélgetnek. Justin kiemeli Joseph képességeit, ahogyan az emberekkel bánik, képzett, és a vásárlóktól sem ijed meg.

A próba véget ér. Joseph nem biztos benne, hogy menedzser akar lenni, de a karrierje szempontjából mindenképpen hasznosnak érzi.

A vezetőség úgy látja, hogy Joseph tehetséges, de nem akarják siettetni a dolgokat. Lehetőséget adnak neki, hogy visszatérjen eredeti munkájához, és eldöntse mit szeretne.

A vége happy end: Joseph mosolyog a régi munkatársai körében, boldogan meséli londoni kalandjait.

Így ért véget a 4 részes sorozat... nagyon kár hogy a többi 8 jelentkezővel nem futottak egy kört...

 

Személyes vélemény: A történet jól szemlélteti, milyen menedzser lesz valakiből, aki nem tanulta ki a menedzserséget.

Joseph nem rossz ember, igyekezett teljesíteni, de jól látható típushibákat követett el:
- Maga igyekszik megoldani a problémákat ahelyett, hogy kiosztaná a feladatot
- Nem volt terve
- A menedzserségben túlságosan a felszínnel törődött, nem a lényegi kemény munkával ami egy sikeres menedzser mögött van
- Szemmel láthatóan nem ismerte és alkalmazta a szükséges technikákat
- A bullshit-et és az öltönyt gyorsan megszokta... pedig pont nem ez a lényeg...

Érdemes lenne 6-12 hónap múlva megnézni, hova fejlődött Joseph az élmények hatására. Biztosan sokat tanult, és biztosan kell neki még egy kis idő.

Nem mennék el szó nélkül Jason mellett sem. Túlságosan keménynek és pragmatikusnak találtam. Tapasztalt volt és igyekezett Joseph-et felkészíteni, de tanár helyett inkább kiképző őrmester lett belőle. Hiába akarjuk erőszakkal beletölteni valakinek a fejébe a tudást, az ne m fog menni. Talán ha agresszív coach helyett példakép lett volna, ha megmutatja mit hogyan kell csinálni...

 

A cégünknél végrehajtott menedzser training is körülbelül hasonló eredményt ért el: aki előtte tudott vezetni, az utána is tudott, aki előtte nem tudott, az utána sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr65211236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_16561 2009.07.22. 09:28:45

Szia! Mi az a "lényegi kemény munka, ami egy sikeres menedzser mögött van"? Jó sorozat volt. Köszönjük!

Ismeretlen_102125 2009.07.22. 14:24:12

Az epizód kiváló példája volt, hogy amikor a tehetséges manager a probléma szemébe néz, és elkezd idegesen fel-alá szaladgálni, akkor már késő. A "lényegi kemény munka" az, amit ahhoz kellett volna elvégezni, hogy ez ne következzen be. Például Jason sok okosságot elpuffantott, de nem láthattuk hogy azt mondta volna: figyelj oda, péntek reggel 10-kor rengeteg vásárló lesz, gondoskodj róla hogy legalább 20 pénztár nyitva legyen. Azt sem láthattuk, hogy reggel Joseph elmondja az embereinek, mire figyeljenek nap közben. Nem láttuk Joseph-et nap végén beszélni az embereivel az eredményekről. Nem láttuk hogy Joseph számonkérte volna az emberein az elvégzett munkát.
süti beállítások módosítása