A Barcelonai Egyetemen tartott a főnököm hasonló címmel egy előadást, ennek a magyar nyelvű összefoglalója következik.
A munkakörnyezet sokat változott. A múltban a cégeket nagy csapatok, kötött struktúrák és alá-fölérendeltség jellemezte, ahol szigorúan az előre meghatározott utat kellett követni. A modern korban azonban a csapatok nagyon kis létszámúak, rugalmasak, és könnyen reagálnak a piac változásaira. A követelmények is megváltoztak: míg régebben nyugodt körülmények között kellett egy adott dologgal foglalkozni, addig manapság 100 dologra kell odafigyelni a folyamatosan változó körülmények között.
Hogyan néz ki manapság egy globális autómárka? 20-30 gyár világszerte, regionális központok, több százezer alkalmazott, a profit pedig billió euróban mérhető.
Ha csak szűken véve Európát nézzük, akkor egy olyan szervezetről beszélünk, ami 30-40 országban van jelen (azok minden egyediségével és sajátosságával együtt), alkalmazottak tízezreit foglalkoztatja, és földrajzilag eléggé szétszórt.
A jelenlegi gazdasági kihívásokra válaszul megfelelően a legtöbb vállalat központosít, azaz országok helyett régiókat kezel. Az egyes régiókat a régió központból fedik le. Ezzel jelentős költségeket lehet megtakarítani, de mind régió, mind központi szinten problémát jelent az eltérő országok és kultúrák kezelése.
Napjaink globális vállalatánál a csapat nemzetközi, több különböző nációból tevődik össze. Nem ritkán a csapat minden tagja más országból jött. Ezt meg kell szokni és tudni kell kezelni.
Az üzlet nemzetközi nyelve az angol, habár az angolt anyanyelvi szinten beszélők száma csekély (a spanyolok által beszélt angol (Spanglish) és a németek által beszélt angol már-már önálló nyelvnek tekinthető). Megjegyzem, hogy főleg francia cégekre jellemző a cég anyanyelvének erőltetett használata, de még a francia cégeknél is elvárják a folyékony angolt.
Hogyan lehet egy globális nagyvállalatnál a support-ot megszervezni? A legnagyobb kihívást az időzónák jelentik. Az informatikai rendszereknek akkor kell működnie, amikor az üzlet használja azokat, és az időzónák miatt valahol mindig éppen munkaidő van. Megoldás: régiók létrehozása időzónák alapján, az egyes régiók saját rendszereket használnak, amelyek rendelkezésre állása a régióhoz igazodik. A régiók közös CIO alatt, de saját IT vezetéssel rendelkeznek.
Az alkalmazott informatikai megoldásokat az alábbi csoportba sorolhatjuk:
- Helyi alkalmazás: rendszerint egy helyi informatikai partner fejleszti és támogatja
- Európai: az európai központban fejlesztik és támogatják, minden európai ország használja
- Nemzetközi: globálisan fejlesztett és támogatott szoftver, mindenki használja
- Cégcsoport szintű: a cégcsoport egyik tagja által kifejlesztett és a többiek rendelkezésére bocsájtott szoftver
Emberi erőforrások szerinti csoportosítás:
- Üzlet: helyi, központi, kiszervezett
- IS/IT: helyi, központi
- Beszállítók: on-shore, near-shore, off-shore
Technológiai felosztás:
- Mainframe
- Midrange
- Infrastuctúra
Főbb kihívások
Kommunikáció:
- Földrajzilag széttagolt szervezet
- Cross-functional munka
- Nyelvi és kulturális határok
- Időzóna probléma
Szervezeti kihívás:
- A szervezet földrajzi alapon vagy funkcionális működjön?
Menedzsment kihívások:
- Vezetőkészség: a szervezetnek vezetőre van szüksége
- Csapat fejlesztés: a csapatokat nem készen kapjuk, a jó teljesítményhez fel kell őket „nevelni"
- Idő management: az idő kevés, a feladat sok, meg kell tanulni ezt kezelni
- Változáskezelés: minden változik, rengeteg új igény érkezik, hogyan fogjuk ezeket megoldani?
- Monitoring és kontroll: hogyan mérjük a teljesítményt, a minőséget, milyen mérőszámokat határozzunk meg?
Informatikai beszállítók kezelése:
- Globális partnerek
- LLC (Lead Competitive Countries), vagyis a globális szervezet jelentős mértékben használja az LLC országok által nyújtott előnyöket
- SLA-k kezelése, a beszállítók által garantált minőség elérése
A globális vállalat válaszai a kihívásokra
Technológiai megoldások:
- Egységes hálózat és infrastruktúra
- Egységesített biztonság
- Web alapú megoldások
- Külön portál alkalmazottaknak, beszállítóknak és ügyfeleknek
- Dokumentum és tudás menedzsment
- Interaktív kommunikációs eszközök
- Virtuális iroda
- Munkafolyamatot támogató eszközök
- Multikonferencia szolgáltatások (audió és videó)
- Technológiai szabványosítás
Management megoldások / szükséges ismeretek:
- Folyékony angol
- Más kultúrák elfogadása
- Informatikai eszközök ismerete és használata
- Erős, határozott vezetés, a „7 Habits" alkalmazása
- Jó tervezés
- Szabványosítás a változáskérelem, project management és incidens kezelés területeken
- Strukturált időbeosztás
Konklúzió
- A globális környezet tény. Nem lehet figyelmen kívül hagyni.
- A globalizáció nem veszély hanem lehetőség.
- „Global makes no sense without local"
- A megfelelő technológia a siker kulcsa, de MINDENT EMBEREK CSINÁLNAK.
- A mi döntésünk, hogy befolyással akarunk lenni a világra, vagy az áldozata akarunk lenni.
- Csakis akarat és oktatás kérdése.
- Az oktatás fedjle le mind a hard, mind a soft skill-eket
Utolsó kommentek