HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Avagy miért érdemes becsületesnek lenni?

Avagy miért érdemes becsületesnek lenni?

Nem, nem az CSR-ről akarok írni - arról nálam okosabbak már sokat cikkeztek -, sokkal inkább a tízparancsolatról.

Az üzleti etika többé-kevésbé arról szól, ahogyan a vállalat viselkedik a külvilággal szemben, például üzleti partnereivel és ügyfeleivel. Végletekig leegyszerűsítve a dolgot, e viselkedésnek két véglete van:
a) Megbízok az üzleti partneremben, feltételezem róla hogy elvégzi a munkát, időben fizet, stb stb
b) Nem bízok meg benne, feltételezem hogy át akar verni, ezért biztosítékokat kérek, mindent kétszer ellenőrzök, és csak azt hiszem el amit látok.

Az a kérdés, hogy a cégünk e kettő között hol áll, melyik felé billen a mérleg, illetve milyen szituációban, milyen feltételek mellett melyiket alkalmazzuk.

Hazánkban rengeteg példát találni a bizalmatlan üzleti partnerre (például azt a céget, amelyik a „Megbízunk egymásban” szlogennel hirdeti magát). Ezért én most a másik véglettel foglalkoznék – miért éri meg a bizalom és a becsületesség?

Kezdjük rögtön egy személyes élménnyel. 10 évvel ezelőtt az amerikai bankokkal kapcsolatos első meglepetésem az volt, hogy nem adnak mindenről papírt. Bemegyek a bankba, csókolom hoztam pénzt, be szeretném rakni erre a számlára. A bankos hölgy mosolyog, elrakja a pénzt, aztán mondja: köszönjük szépen, viszont látásra. Semmi bizonylat, nincs pecsételés, nem kellenek tanúk és kezesek.
Meglepő, de logikus: számlát vezetni, pénzt megőrzésre átadni bizalmi dolog. A bank az ügyfelei bizalmából él. Az ember vagy megbízik a bankjában (és nincs szüksége bizonylatokra), vagy nem bízik meg, és akkor elmegy egy másik bankhoz.
Ez így mindenkinek jó – nincs szükség bizonylatok nyomtatására, hogy itt járt Gipsz Jakab, szem ig száma 123, anyja neve Lakatos Piroska, megtakarítjuk a papírt és azt az 5 percet. Az ügyfél gyorsabban végez, a bankfiók több ügyfelet tud kiszolgálni.
Természetesen a bizalom nem jelenti a korlátlan szabadságot. A nap végén összevetik a trezor tartalmát a pénztáros által feldolgozott tranzakciókkal, és ha a kettő nem egyezik, akkor jön a részletes ellenőrzés, a belső kamerák megtekintése stb stb. Ha a pénztáros néni visszaél a bizalommal, és a trezor helyett a zsebébe csúsztatja a köteget, akkor az első nap megbukik.

Szóval a lényeg az, hogy a bizalom konkrétan kifizetődő mindenki számára. Ez az üzleti élet más területein is pontosan így van. Ha megbízok üzletfelemben, nem írok 200 oldalas szerződést, és elhiszem hogy nem ver át, akkor nyugodtan tudok aludni, és pénzt/időt takarítok meg. Hiszen – mint tudjuk – kétféle szerződés van: az, amit papírra vetünk, és az, amit megbeszéltünk. A papír igazából csak akkor lesz fontos, amikor fel akarjuk mondani a megegyezést. Amíg minden rendben van, addig a szóbeli egyezség a fontos, és a felek ezt igyekeznek betartani.

Amíg mindkét fél betartja a megállapodást, addig nincs gond. Mindenki elégedett és nyugodtan alszik. Természetesen lesznek problémák, félreértések, sőt még üzleti kár is eshet, de amíg mindenki a közös cél elérésén küzd, és hajlandó ehhez kisebb áldozatokat hozni, addig nem lesz gond.

Ha az egyik fél próbál visszaélni a bizalommal, nos az egészen gyorsan ki fog derülni. Aki lop, csal és hazudik, az mindig ezt teszi, tehát jó eséllyel a szerződéskötés előtt kimutatja a foga fehérjét. Ha mégsem, akkor is csak rövid távon nyerhet az ügyön, hiszen a másik fél nyilván nem fogja ezt annyiban hagyni, és az üzleti kapcsolatnak előbb-utóbb vége lesz.

Ha mindkét fél bizalmatlan a másikkal, akkor az idő nagyobb részében szerződés paragrafust, teljesítési nyilatkozatot, specifikációt és hiba-listát fognak böngészni, illetve egymást „oktatni” és „kezelni”, amire jelentős erőforrásokat fordítanak. Többet, mint magára a munkavégzésre. Az eredménye pedig olyan lesz, amilyen. Igazából egyikőjük sem fog nyerni.

A konklúzió az, hogy az igazi win-win akkor áll fenn, ha mindkét fél becsületes, és megbízik a másikban. Nem szabad engedni a csábításnak, és visszaélni a helyzettel – a rövid távú nyereség után jön az ügyfél/beszállító elvesztését.

Szerintem alapvetően mindenkinek erre a win-win helyzetre kellene törekednie, tehát alapvetően bízni kell, és csak akkor „gyanakodni”, ha a másik fél határozott, konkrét negatív lépéseket tett. Lesznek, akik ezzel visszaélnek, de néhány gyorsan kirúgott beszállító még mindig kisebb veszteség, mint amit hosszú távon nyerünk egy stabilan jó beszállítóval.

És van még egy vetülete a történetnek. Két dolog gátolja a társadalmat abban, hogy mindenki lopjon, csaljon és hazudjon. Az egyik a törvény, a másik az erkölcs. A törvény gátol meg abban, hogy nappal lopjak, az erkölcs pedig abban, hogy éjszaka. A törvényt ki lehet játszani, az erkölcs azonban a saját lelkiismeretünk, amit nem játszhatunk ki.
Ha megtaláltuk a kiskaput a törvényen, és elaltattuk a lelkiismeretünket, akkor tulajdonképpen csak rajtunk áll, mit és mennyit csalunk. A gond az, hogy ezután már nem fogunk tudni hinni senkinek, mert ha mi csaltunk, akkor más is csalhatott. Képzeljük el a rablót, aki győzött és meggazdagodott. Mit fog csinálni? Nem tud bízni a rendőrben, nem bízik a zárban, mindig a háta mögé tekint – mert mi van, ha jön egy másik rabló?
Maga a tudat teszi tönkre az egészet, ez a büntetése a csalárd embernek.

Úgyhogy gyanakvás és a másik fél földbe döngölése helyett inkább adjunk lehetőséget a másiknak jól teljesíteni. Sokkal jobban járunk.

Címkék: etika üzleti bizalom becsület

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr805211316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

activer 2010.03.13. 05:12:06

Ha bízom a másikban és ő is bízik bennem, akkor tiszteljük meg egymást azzal, hogy készítünk egy írást (szerződést), ezzel a nagy bizalom mellett kölcsönösen biztonságba is helyezzük egymást. A bizalom és a becsületesség fontos erények, csakhogy az emberek/cégek nagy többsége kritikus helyzetben elkezd a saját jogos/jogtalan érdekeire nézve viselkedni és egyáltalán nem tekinthetőek bizalmasnak és becsületesnek. Tehát egészséges bizalmatlanságra, józan óvatosságra, papírra rögzített feltételekre, ügyvédekre szükség van! Az írásbeliség épp annak bizonyítéka, hogy bízom a másikban, megtisztelem azzal, hogy leírom irányában világosan a kötelezettségeimet a határidőkkel együtt stb. (Kis kitérő más irányban, tény: házasságokban több gyermek születik, mint élettársi kapcsolatokban, mert a "felek" - főleg a nők - nagyobb biztonságban érzik magukat, a "szerződés" itt az eskü (a tanúk és a jelenlevők előtt) és ennek elismerése a házassági anyakönyv vagy az egyházi emléklap, sőt újabban a házassági (vagyon)szerződés/nyilatkozat formájában) A Közgázon azt tanultuk, hogy a szerződéseket válás esetére kell írni, ami persze a szövetség megkötésekor valószínűtlen, hiszen minden ígéretes és rózsaszínű, csakhogy telik az idő majd, változnak a piaci feltételek, változnak az emberek, kezd fogyni a pénz, halmozódnak a feladatok, nő a felelősség stb. és kezdődnek a nézeteltérések, na ilyenkor jönnek e nyers jogi formulák. Nincs más. Ha informatikáról, projektekről beszélünk, akkor pláne kell szerződés, amihez egy részletes igénylista, specifikáció, ütemezés stb. kell. (Itt most nem az apró kérések kiszolgálásáról írok - még egy lekérdezés (10 programsor) betétele a programba-, azt megígérem, aztán megcsinálom.) Ha működne a tízparancsolat (elv) akkor nem lenne szükség jogra (gyakorlat). A hatóságok, jogászok számára (akik amúgy bennünket, a mi, illetve a felek érdekeit képviselik) az a lényeg, hogy minden rögzített, végrehajtható és ellenőrizhető legyen. "Két dolog gátolja a társadalmat abban, hogy mindenki lopjon, csaljon és hazudjon. Az egyik a törvény, a másik az erkölcs. A törvény gátol meg abban, hogy nappal lopjak, az erkölcs pedig abban, hogy éjszaka. A törvényt ki lehet játszani, az erkölcs azonban a saját lelkiismeretünk, amit nem játszhatunk ki." Ez nagyon nem igaz!!! Vannak itt egyéb mélyebb rétegek is: a legalapvetőbb a morál (ez a legfontosabb, a legbensőbb, ez a leginkább az egyéné) és az etika. Az "erkölcs" (egyszerűen fogalmazva) nem más, mint amit a társadalom elvár tőlem (és ez nem feltétlenül lehet egyező minden időben a moralitásommal), jog pedig az, amit emberek a parlamentekben megalkotnak (mindenféle helyes/helytelen ideológiák, lobbik stb. sodorvizében) éppen azért, hogy a morál és az etika sérüléseit kompenzálják. Szóval morál és az etika miatt nem lopunk (csalunk, ölünk...)

Ismeretlen_102125 2010.03.15. 11:04:53

@Activer Igaz, amit írsz a szerződésről, de a bizalom akkor is fontosabb. Az informatikai tevékenységek kiszervezése külső céghez bizalmi kérdés. Szükség van egy jó szerződésre, de a jó szerződés önmagában nem fogja biztosítani a jó szolgáltatást. Viszont egy jó üzleti kapcsolat rossz szerződés mellett is tud jól működni. Másrészt pedig láttam már olyat, ahol a legolcsóbb beszállító nyert, az ügyfél kivasalt mindent a beszállítóból - ehhez kapcsolódót egy szivatos szerződés - végül mindketten úgy érezték, mennyire rosszul jártak.

activer 2010.03.15. 11:19:41

Mit jelent az üzleti bizalom pl. egy 1:1-es és n:m-es projektnél? 1:1 (egyszemélyes kft tulajdonosa megbízza a másik egyszermélyes céget valamivel) - itt személyes bizalom működhet ("ismerem", "jóbarátok ajánlották", "tényleg rendes" stb.) n:m (nagyvállalat megbizza a nagy IT integrátort, h csináljon meg egy projektet) a megbízó részéről van 30 ember aki kapcsolatban van a projekttel, a megbízott részéről van mondjuk 20. Itt kik között van bizalom? A felek témavezetői között? az egyes munkatársak között? vagy a projektben nem résztvevő nagyfőnökök (tulajok) között? az 1:1-esnél aztán elmászik valami, egyik azt mondja: "nincs kész/nem jó", a másik fél azt válaszolja "de készen van/jól működik", szóval vita lesz! Ekkor jön a jogi kanyar és az első kérdés: Mi van a szerződésben? az n:m-esnél a megbízó eleve csak szerződéssel áll szóba a másikkal, mert ilyen projekteknél a 18-24 hónap alatt sok minden változik, a bizalom édeskevés. Szerződni csak azzal szerződök, akiben bízom, ez a szerződéskötés alapja, de sajnos nem elégséges.
süti beállítások módosítása