HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Leírás egy érdekes projektről, ahol újraértelmezték az Excel használatát, és új szintre emelték a vendor lock-in-t.

Leírás egy érdekes projektről, ahol újraértelmezték az Excel használatát, és új szintre emelték a vendor lock-in-t.

Volt egyszer egy nagyon érdekes projektünk. Egy neves informatikai cég szabott testre számunkra egy enterprise szoftvert. Olyan tipikus adatbázisos-klienses program: felviszünk egy csomó adatot, módosítjuk azokat, keresünk és report-okat futtatunk.

A projekt – ahogy az lenni szokott – a papírforma szerint haladt, a státusz rendben volt, az átadási határidőt semmi nem fenyegette, a projektvezetés optimista volt.

Egyedül a projektben megrendelő oldalról résztvevő szakértők aggódtak, ugyanis dacára a győzelmi jelentéseknek, a szoftver még nem látták. Egyáltalán nem.
De nem baj, jön a bevezetést megelőző training, és majd akkor megnézhetik.

Aztán eljött az igazság pillanata, és a következőkre derült fény:
- Az adatbevitel nem azt jelenti, hogy a felhasználó kézzel beviszi az adatokat a szoftverbe, hanem kitölt egy Excel táblázatot, azt elküldi email-ben a beszállítónak, a beszállító pedig kézzel beviszi.
- A rendszerintegráció nem azt jelenti, hogy a szoftverek direktben össze vannak kötve, hanem azt, hogy a source rendszer generál egy Excel fájlt, amit elküldenek a beszállítónak, aki majd azt kézzel beviszi a rendszerbe.
- Igazából a szoftver nem nagyon támogatja a keresést és a report-olást, hiszen a felhasználók nem használói, hanem végrehajtói a folyamatnak. Az üzleti döntéseket a beépített logika alapján a szoftver végzi, a felhasználók csak inputokat adnak ehhez (Excel fájlban).

Ez nyilván jó a beszállítónak, mert
- Feltehetőleg azok a GUI-k és interfészek egész egyszerűen nem készültek el határidőre, de így nem lehet megkötbérezni.
- Nem lecserélhető, a napi szintű munkához is szükség van rá. (Újraértelmezése a Software-as-a-Service modellnek)
- A beszállító csapatának folyamatosan Excel táblákat kell feldolgoznia, tehát rendszeresen nagy mennyiségű munkát tud leszámlázni. (sikerült egy pénzcsapot implementálnia)
- A beszállítón kívül senkinek nincs rálátása a dolgokra.
- Ha meg akarnánk változtatni a működési modellt, akkor jó sok fejlesztésbe és pénzbe kerülne.
- Igazából nem lehet elmenni másik beszállítóhoz, hiszen ez a szoftver erre nem alkalmas. Ja és át se tudnánk vinni, hiszen a működése teljesen el van rejtve előlünk.

Kinek érte ez meg? A beszállítónak nagyon, gondolom a döntéshozóknak is megvolt a maguk oka. A szakértők és felhasználók rosszallása meg kevéssé számít.

A magam részéről őszinte csodálattal adózok a vendor lock-in mestereinek.

Címkék: excel vendor lock in

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr825211358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hesz Roland 2010.06.11. 13:29:51

Ez... Hát igen, valaki nagyon tudott érdeket érvényesíteni...

Petya · http://susnya.hu/ 2010.06.11. 14:57:40

Őszinte részvétem, ha ez tényleg megtörtént! o.O Egyébként mi lett a vége, mert azért gondolom a megrendelő ezt így nem tűrte sokáig?

activer 2010.06.12. 09:50:23

Ezt a történetet nem hiszem el. A neves informatikai cégek projektvezetői rendszeresen be szokták mutatni, hogy hol haladnak. Dolgoztam (nagyon) neves informatikai cégekkel alvállakozóként, itt eleve az ügyfél telephelyén/telephelyein volt a testreszabás, azaz a megbízó csak bejött az irodába bármikor (főleg du. 4 körül) és belenézett hol tartunk (értsd: leült a program elé és azt kellett bemutatni, majd ezután vetettük össze az eredeti ütemtervben feljegyezte amit kellett l. terv-tény). Azok, akik nem a helyszínen dolgoznak alkalmazzák a 3-landscapes módszert, azaz van egy fejlesztői, egy teszt és van az éles (már átadott ill. részben migrált) sw megoldás. Praktikusan a tesztbe a vállalkozó minden nap végén feltölti a változásokat, az ügyfél meg megnézheti. A projektben megrendelő oldalról résztvevő szakértőket is elővenném. Nem aggódni kell, hanem utánamenni a dolgoknak és elkerülni a bukást. Azért kapják a pénzüket, hogy a munkahelyük megkapja a pénzéért elvárt teljesítést. Bocsánat, de a történeted egy arcátlan, hanyag beszállítóról és egy "nemtörődöm, nemérdekel, hagyjanakbékén, oldjákmeg" típusú megbízóról szól. Nehezen hisezm el, hogy manapság ez/ilyen előfordulhat, a megbízónál valami komoly belső (személyi) probléma van.

Ismeretlen_102125 2010.06.14. 14:52:51

@Petya: Természetesen sikertörténet lett, mert élesben elindult a rendszer. Egyébként folyamat oldalról nézve a leirt metódus teljesen jó, szóval el tudott indulni. A felsővezetést meg nem érdekli az IT szakmaiság.

Ismeretlen_102125 2010.06.14. 15:00:46

@activer: Teljesen igazad van, a mi cégünk, azaz a megrendelő szúrta el. És fejétől bűzlik a hal. Nem én vezettem a projektet, hanem valaki más, nem is egyvalaki - az ügyfél oldali IT vezető személye menet közben változott. Az üzleti vezető pedig nagyon erős nyomást fejtett ki, hogy annak menni kell. A többit meg ki lehet következtetni. A szoftverről (ahogyan az most működik) tanulmányt lehetne irni a "hogyan ne irj szoftver" cimmel. Túl sok mondanivaló nincs a történetben. Talán azért irtam meg, hogy rámutassak: projektet jól elszúrni a nyugati világban is szoktak, és nem is akárhogyan. Az igazat megvallva az egész projektben a legértelmesebb ember a magyar lokalizációért felelős cég vezetője volt. (részrehajlás nélkül)
süti beállítások módosítása