Metropolitana di Roma, ahogy a helyiek nevezik. Újabb metró kerül terítékre az amszterdami és a nápolyi után!
Metropolitana di Roma, ahogy a helyiek nevezik. Újabb metró kerül terítékre az amszterdami és a nápolyi után!
Róma az Örök Város, amit igazán nem kell senkinek sem bemutatni. Egy olyan hely, ahol a történelem kézzelfogható, ahol turistaként heteket lehet eltölteni.
De még mielőtt erre sor kerülne, végig kell gondolni, hogyan lehet bejutni Rómába. Autóval ugyanis nehéz. Parkolni szinte lehetetlen, és a helyiek vezetési szokása is sajátos. Marad tehát a tömegközlekedés, ami elsősorban a metrót jelenti. A metró ugyanis érinti az összes olyan helyszínt, ahova egy turista vágyik.
A római metró két vonalból áll: „A” és „B”. A vonalak praktikusan a központi vasútállomásnál keresztezik egymást, tehát minimális átszállással bárhova el lehet jutni.
Meglepő módon a „B” vonal volt meg előbb: 1930-ban a fasiszta rezsim kezdte el tervezni. A tervezés a 2. világháború miatt megszakadt, majd a háború után 1948-ban kezdődött el az építkezés , hogy 1955-ben átadják az utasoknak.
Az „A” vonal építését 1959-ben hagyták jóvá, 1964-ben kezdődtek meg az építések, és 1980-ban nyitott meg. Mindkét vonalat meghosszabbították 1990-ben (22 állomás illetve 27 állomás hosszúra). Jelenleg tart a „C” vonal építése, illetve létezik terv a „D” vonalra (2011-ben kezdődik az építkezés).
Még mielőtt valaki elszörnyedne a hosszú átfutási időkön, gondolja végig, mivel jár Rómában földet túrni: az ember bárhol szúrja le az ásóját, ókori emlékek fordulnak ki a földből, amiket megfelelő módon fel kell tárni.
A metróvonalak a Róma körüli autópályagyűrűig érnek, ahol P+R rendszerű őrzött parkolók fogadják az autósokat. 1,5 euróba kerül 12 órát parkolni – már ha találunk helyet, mert hétköznap tele vannak. Ugyebár egy 2.7 milliós nagyváros, a környező településekkel együtt 3.7 millióan laknak itt.
(Megjegyzés: a gyűrűn gyakori a dugó, lásd M0)
A szerelvények 7-10 percenként járnak. Csúcsidőben nagy a tömeg, de sikerül elkerülni a „heringezős” jeleneteket. A vonalak hosszúak, ezért aki a végállomáson parkol számoljon rá 45 percet, amíg eléri a központot (e tekintetben a mi 3-as metrónkra hasonlít).
A szerelvények tiszták.
Az állomásra csakis az elektronikus kapun lehet bejutni a jegy érvényesítésével. Ezért nem találkoztunk ellenőrrel és trollokkal. Az állomásokon elektronikus kijelzi a hátralévő időt a szerelvény érkezéséig. A szerelvényen belül elektronikus kijelző mutatja a következő állomást, de a géphang be is mondja.
A kocsiban kellemes az idő (légkondicionált?)
Jegyárak:
időintegrált jegy 1 EUR (kb 270 Ft, 75 percig érvényes akárhány átszállásra),
24 órás jegy 4 EUR (kb 1080 Ft),
3 napos 11 EUR (kb 2970 Ft),
hetijegy 16 EUR (kb 4320 Ft),
havi jegy 30 EUR (kb 8100 Ft)
(Elnézést hogy ismét nem-IT-s jellegű cikk van, holnap ígérem nagy pukkanás lesz)
Utolsó kommentek