HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Miért nem jó beszállítóra bízni a szoftver megszervezését?

Miért nem jó beszállítóra bízni a szoftver megszervezését?

A 21. századi rohanó világunkban teljesen természetes, hogy az informatikai feladatok jelentős része kiszervezésre kerül. Van, aki csak a kódolást viszi ki, van aki az egész infrastrukturális támogatást, és van aki a komplett alkalmazásfejlesztést.

Ennek nyilván megvan az oka – pénz – de nagyon vigyázzunk, mit szervezünk ki és mit nem. Avagy ne öntsük ki a vízzel a gyereket is.

Az architect egy olyan szerep, amit soha semmilyen körülmények között ne vigyünk kívülre. Architect alatt azt a személyt értem, aki megmondja, az adott üzleti igényeket hogyan lehet műszakilag megvalósítani, ergo ő mondja meg hogyan épül fel a szoftver, és műszaki döntéseket hoz.

A „kívülre” nem csak azt jelenti, hogy az indiai kódvetőket jelenti, hanem azt is, hogy például a KatiPeti Bt-től szoftvert vásárlunk.

Azt gondolom mindenki érti, hogy az indiai kódvetők miért ne játszanak tervezősdit. Nem azért, mert ne értenének a technológiát – értenek és szorgalmasak. Csakhogy nem látják az üzleti igények mögött az összefüggéseket, nem ismerik az üzleti folyamatokat. Mivel ők nagyon-nagyon messziről egy fejlesztőközpontban dolgoznak, a cégünk belső dolgaira nincs rálátásuk és nem is lesz.

Na de mi a baj a KatiBeti Bt-vel? Az érdekei.

Elhiszem, hogy egy kkv-ban dolgozó architekt nagyon magas szintet tud megütni szakmailag, jószándékú és rugalmas. Elhiszem, hogy a saját pályáján megveri a multinál dolgozókat.

Csakhogy a kkv-ben, a cégen kívül dolgozó Architect érdekei mások. Ő mindig bizonyítani akar. Olyan szoftvert akar készíteni, ami minden bajra megoldás. Bármilyen üzleti igény merüljön fel, a tökéletes design lehetővé tegye számára a megoldás szállítását.

Kis kitérő, avagy azok a piszkos anyagiak: Ugyebár a szoftverfejlesztéssel foglalkozó kkv-k megrendelésből, projektekből élnek. Számukra létkérdés, hogy minden igényt ki tudjanak elégíteni, hiszen akkor nem lesz mit a tejbe aprítani. Az Architect anyagilag abban érdekelt, hogy minél több megrendelés legyen, és ezeket minél kevesebb munkával meg lehessen oldani.

A kitérő után vissza a műszaki kérdésekre. Szóval ahhoz, hogy a kkv által fejlesztett szoftver mindenféle bajra gyógyír legyen, a szűk keresztmetszetet az interfészek, adatforrások és a multi belső folyamatai fogják jelenteni. A szűk keresztmetszet sosem a kkv műszaki tudása lesz, vagy a programozói teljesítménye: ha kell hétvégéznek, de a meló kész lesz határidőre.

Ezzel rögtön két súlyos baj van: vakon szaladgálás az ügyfél igényei után, és dzsungelharc a multi többi részével.

Kezdjük a másodikkal. Szóval ahhoz, hogy a fejlesztők bármilyen megoldást előállíthassanak, a kihívás nem a kód lesz – bármit megírnak – hanem az, hogy minden adatokhoz férnek hozzá. Mivel ők a multin kívül vannak (beszállítók), ezért csak korlátozott hozzáférésük van, illetve nagyon nehézkes új adatbázisokhoz hozzáférni.

Tehát a kkv teljesítőképessége azon múlik, milyen adatokhoz sikerült hozzáférni, és milyen rendszerekkel sikerült interfészezni. A meglévő adatokkal bármit tudnak bűvészkedni, de ami nincs, azt nem tudják előállítani – hiszen ez nem áll lehetőségükben.

Vagyis az Architect sikeressége azon múlik, milyen hatékonyan tud adatokat megszerezni. Az alkalmazás funkcióinak száma csak akkor növelhető, ha egyre több adattáblát kezel a rendszer. Normális esetben az adatokat ott kellene kezelni, ahova valók, és a többi rendszerrel interfészelni kell.

Példa: tegyük fel, hogy én vagyok az értékesítési rendszer ura. Az értékesítési rendszerben szükség van ügyfél adatokra. Az ügyfél adatok törzse az ügyfélszolgálati rendszerben van. Na ha külső architect lennék, akkor csinálnék egy sima adatduplikációt, hogy nálam is legyen egy ügyféltörzs – innentől kezdve nálam az adatbázis és bármit meg tudok csinálni.

A helyes megoldás persze az lenne, hogy valamilyen SOA-s környezetben mozogva megpróbálnánk elkerülni az adatduplikációt, és ehelyett integrálnánk a rendszereket.

Miért viselkedik másképp a belső és a külső architect? Mert a belsőt elsősorban a minőség és a fenntarthatóság érdekli, ezért a komplexitás és a felelősség csökkentésére (egyszerűsítés) törekszik. A külső architect ezzel szemben minél több adatra és minél több funkcióra hajt, ami folyamatosan növekvő komplexitást és növekvő felelősséget jelent.

A komplexitás növelése azért is jó (a kkv-nek), mert akkor egyre többet lehet karbantartási feladatokkal foglalkozni, folyamatosan növekszik a fejlesztés költsége, ami egyre növekvő profitot jelent a kkv vezetőjének.

Korábban említettem az ügyfél igényei utáni vakon rohangálást. Lehet, hogy az ügyfélnek mindig igaza van, de nem biztos, hogy amit mond, az úgy jó. Elvégre ő nem informatikus. Lehet, hogy az általa adott határidők és igények irreálisak. Lesznek olyan igények, amiket vissza kell dobni, vagy legalábbis pontosítani, hogy mit hogyan kellene megcsinálni.

A helyes döntéshez – mármint mit hogyan tervezzünk – szükség lenne az átfogó kép ismeretére, tudni azt, hogy 2-3-5 év múlva mit akar az ügyfél. Ezt külsősként nem fogjuk látni, és esélyünk sem lesz jó döntést hozni. Külsősként legfeljebb olyan döntéseket hozhatunk, amik ott és akkor jónak tűnnek… de hogy évek múlva mi lesz, az szerencse kérdése.

A végére még egy ok a belső architect mellett. Mint említettem, a multi belső világa a külső kkv számára átláthatatlan dzsungel. Ha bármilyen kérdésük van, nem tudják hova forduljanak. Ha észreveszik, hogy a multi egyik rendszerében hiba van, akkor nem tudják bevasalni annak kijavítását – helyette a szükség munka sokszorosáért építenek egy megoldást az ő oldalukon. Ami nyilván nem lehet tökéletes, hiszen a hiba nem ott van, de legalább jól el lehet fedni a hibát. Aztán egy idő után az eredeti hiba kijavul, a kkv szoftverében pedig ottmarad egy teljesen felesleges funkció, növelve a komplexitást és átláthatatlanságot. (ha évekkel később bele kell nyúlni abba a kódrészbe, senki sem fogja érteni, mit és miért csinál)

Összességében tehát azt mondom: a cégen kívüli architect nem jó megoldás, mert nem fogja egységes rendszerben látni a vállalat szoftvereit, csak a saját szoftverét látja, és csak azon belül tud bármit is megváltoztatni. Hiányozni fog az átfogó kép és a jövőkép, ami a helyes műszaki döntések meghozatalához szükséges.

Címkék: architect rendszerszervező

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr265211568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viktor 2011.08.17. 09:41:33

"Miért viselkedik másképp a belső és a külső architect? Mert a belsőt elsősorban a minőség és a fenntarthatóság érdekli, ezért a komplexitás és a felelősség csökkentésére (egyszerűsítés) törekszik. A külső architect ezzel szemben minél több adatra és minél több funkcióra hajt, ami folyamatosan növekvő komplexitást és növekvő felelősséget jelent." Hasonlóan: Egy külsős embernek elkerülhetetlenül mások a motivációi, rövidebb távra gondolkozik, ennek megfelelően választ megoldásokat.

Ismeretlen_189364 2011.08.17. 22:04:13

Leírom, hogy nálunk mi a helyzet, legalábbis ahogy én látom. Csak nemrég kezdem ilyen szemmel figyelni a cégnél működő dolgokat, ahogy az ITélet blog is foglalkozik vele. Előtte kevésbé voltam érintett, meg sokáig azt hittem, h adott dolog csak nálunk van így, de rájöttem, hogy a legtöbb gyakorlat tipikus a multiknál, csak a mértékek mások. Sok évig egy külső kkv csinálta az architekt részt. Az elején nagyon jó volt, mert lesték minden gondolatunkat, full belsősként viselkedtek, bent is töltötték idejük nagy részét, megismerték az üzleti folyamatainkat. Minden szakmai kérdésben a kkv döntött, csak üzleti szereplőkkel tartottak kapcsolatot, vállalati IT-vel nem. IT-s szemmel nem lett átvéve az elvégzett feladat, annyi volt csak a teljesítés ellenőrzése, hogy működik-e a képernyőn az új funkció vagy nem. Architekt jellegű információk nincsenek a rendszerekről. Időközben megromlott a kapcsolat, nem járnak már be hozzánk, nem követik az üzleti folyamatokat, úgy lehetnek vele, hogy amit tudnak pénzt még kiszednek, nem gondolkoznak hosszú távra. A korábbihoz képest sokkal passzívabb achitect szerepet játszanak, jövőkép nélkül, csak az adott feladattal törődve, minél nagyobb teret engednek az önjelölt belső architekteknek. Ezek a belső emberek pedig az ismeretek hiánya miatt nem tudnak alapos döntéseket hozni és a végén meg kénytelenek benyelni az újabb problémás szoftvert, merthogy így lett kérve. Gondolom ez a vegyes külső-belső architekt egyszerre sem jó. Az a kérdésem, hogy ilyen helyzetből milyen lépésekkel lehet átmenni rendes belső architect felállásba? Nem ehhez a bejegyzéshez tartozik szorosan, de hogy kell elindulni, van-e rá valami gyári módszer, feltérképezni a meglévő rendszereket, felépíteni egy tudásbázist a kapcsolatokról, architektúráról? Mi erre a best practice? Vagy vmi bevált case eszköz?

Ismeretlen_59404 2011.08.17. 23:24:09

Azt ne felejtsd azért el, hogy a belsős architekt olyan informatikai szakértő, aki egy nem informatikai vállalatnál dolgozik. Mivel minden vállalat elsősorban a fő értékteremtő képességei (profilja) mentén alkalmaz kiemelkedő tehetségeket, így az IT Arhitekt nem szokott éppen a legmegbecsültebb pozíció lenni a nem IT cégeknél. Kiemelkedő képeségű ember ritkán marad hosszú távon egy ilyen pozícióban. Emellett egy külső emberrel is ki lehet alakítani olyan munkakapcsolatot, amely lehetővé teszi a hosszú távon gondolkodást, mert a külső szállítók is jobban örülnek egy hosszú távú, kiszámítható kapcsolatnak. A probléma abból adódik, hogy a megrendelő is rövid távú, olcsó megoldást keres, és a szállító ehhez alkalmazkodik. Ha a megrendelő rövidtávon gondolkodik az informatikáról (és ez elég általános), akkor teljesen mindegy, hogy külső vagy belső az architekt.

Ismeretlen_59404 2011.08.17. 23:30:16

gprinter: fel kell venni egy tapasztalt architektet.

Viktor 2011.08.18. 09:16:46

gpinter: "Időközben megromlott a kapcsolat" Lehet tudni, hogy mi az oka? Nem a részletek érdekelnek, csak hátha kideríthető, hogy lehet egy ilyet elkerülni. "Az a kérdésem, hogy ilyen helyzetből milyen lépésekkel lehet átmenni rendes belső architect felállásba?" A belső menedzsment támogatás megvan rá? A külső cég nem valakinek a csókosa a felsővezetésből? (bocs, de látni ilyet is) Ha nincsenek ilyesmi problémák, akkor igen, fel kell venni egy architekt (jellegű) embert vagy kinevelni. Még ha a titulusa nem is az, hanem fejlesztő, senior fejlesztő. "Nem ehhez a bejegyzéshez tartozik szorosan, de hogy kell elindulni, van-e rá valami gyári módszer, feltérképezni a meglévő rendszereket, felépíteni egy tudásbázist a kapcsolatokról, architektúráról? Mi erre a best practice? Vagy vmi bevált case eszköz?" Hát mit is mondjak, láttam már ilyen problémát :-) Szerintem valahogy így lehet csinálni. 1. Először is menedzsment támogatást kell szerezni. Be kell mutatni, hogy bizony nincs dokumentáció sok mindenről, amiről hasznos lenne. Be kell mutatni, hogy egy-egy fejlesztésnél ez mekkora problémát okoz, azt kell kimutatni, hogy gyorsabb lenne a fejlesztési folyamat, ha lenne kellő dokumentáció. Feltételezem, hogy az üzleti oldal sem tudja, hogy működik pontosan a rendszer, esetleg még részletes user guide sincs. A (jó) döntéshozók pénzben gondolkoznak, tehát az senkit nem érdekel, hogy a rendszer nincs ledokumentálva, ilyennel ne is érveljünk, az érdekli őket, hogy mennyi pénzt lehetne megtakarítani és ezt el lehet-e érni azzal, ha növeljük a dokumenáltság fokát. Fontos még, hogy nem cél a 100%-os dokumentáció, a cél, hogy nagyobb legyen a cég bevétele. Illetve azt is tudni kell, hogy a dokumentációkat nem csak el kell készíteni, hanem naprakészen kell tartani. Így csak azt érdemes leírni, amit utána naprakészen fogunk tartani. 2. hogyan kezdjük el? Kódot visszafejteni, régi fejlesztésekből visszabogarászni a szabályokat nem egyszerű és nem is szeretik az emberek. Ha van rá lehetőség, akkor meg lehet próbálni, de erre szerintem senki nem fog full time időt adni. Azt lehet csinálni, hogy alacsony prioritással be lehet indítani egy ilyen folyamatot, közben kimondani azt is, hogy minden új fejlesztés legyen kellően ledokumentálva. 2. Mit is érdemes dokumentálni? Van a működés és van az architektúra. működés: Nem tudom, milyen rendszer ez, de biztos vannak benne fogalmak és üzleti szabályok is. Ezeket érdemes leírni első körben. Pl. ha biztosítók vagytok, akkor mit jelent a töréskár és milyen esetekben mennyit fizettek érte. Stb... Ezeket szépen mindet le kell írni. El kell a szabályokat nevezni és utána a szabályokat újra fel kell használni, azokra kell hivatkozni az új specekben. Aztán le lehet írni a folyamatokat is. De itt már oda kell figyelni, hogy mit érdemes leírni és hogyan, mert láttam már sok-sok pénzt kifizetni ilyenért, ami aztán a kukában végezte. Mindig az lebegjen a szemetek előtt, hogy az elkészült dokumentációt tudjátok-e használni valahol. architektúra: Egy olyan leírást kell készíteni, ami alapján egy új belépő programozó képbe tud kerülni. Megint csak azt tudom mondani, hogy olyat írjatok le, ami hasznos, aminek érzitek a hiányát. Azért mert van az UML-ben sequence diagram, azért nem kell mindenhez azt csinálni. Nem tudom, mi ez a rendszer, amiről beszélünk, de én kb ilyesmiket tartok hasznosnak: Kell valamilyen architektúra ábra, ami leírja a rendszer komponenseit. Ezt lehet rajzolni akármiben is ( pl visio ). Legyen egy szoftver architektúra, egy hardver és egy olyan, amiben látjuk, hogy a mi rendszerünk hogy helyezkedik el a többihez képest Kell valamilyen adatfolyam leírás, hogy mikor milyen adatok jönnek, hogy töltődnek be pl az ügyfél adatok, vannak-e a rendszernek külső interfészei, azokon milyen adatok jönnek mennek és hogy. Ez tehát lehet visio + szöveges leírás az egyes interfészekről. Kell egy leírás a fejlesztés közben felmerülő használati esetekről, best practice-ekről. Pl ha valaki audit logolni szeretne, akkor hogyan csinálja, ha új képernyőt akar az alkalmazásba, akkor milyen szabályok szerint csinálja Kell egy leírás arról, hogy hol van az alkalmazás a verziókezelőben, hogy kell buildelni, hol a teszt rendszer, hol az éles rendszer, hol vannak a log fájlok 3. hogyan: sima visio + szöveges fájlok. Meg lehet próbálkozni más eszközökkel is, pl folyamat modellezésre ARIS, de inkább ne. Az egész elkészült leírást pedig rakjátok egy wiki rendszerre ( ha ajánlhatok egyet, akkor confluence ). Ott tök jól lehet struktúrálni a dolgokat, lehet linkelni egymásra a szabályokat, leírásokat, verziózása is van, email-t küld, ha valaki változtat, van benne jogosultságkezelés stb... Doc fájlokban tartani fájl szerveren szerintem nem túl hatékony. A feladat hossza függ attól, hogy mekkora a rendszer. Akár több évig is eltarthat egy ilyen folyamat. most hirtelen ez jutott eszembe.

Viktor 2011.08.18. 09:33:06

Még valami: "Vagy vmi bevált case eszköz?" Lehet, hogy csak nekem vannak rossz tapasztalataim, de mondjuk, ha hívnál egy tanácsadót, akkor ő biztos ajánlana jó pénzért egy "bevált case eszközt". A másik, hogy ilyen feladattal még véletlenül se bízzatok meg külsős embert, tanácsadót még akkor sem, ha a menedzsment ezt látná jónak, hogy nektek legyen időtök a bussiness as usual feladatokra ( mert szerintem ez lesz az első gondolatuk ). Láttam már hasonlót. Többet is. Volt amikor csak 1-2 évig lettem volna el a projekt árából munka nélkül, de láttam már olyat is, amikor kb 15 évig. És persze az elkészült anyagok mindig a kukában végezték. Ettől függetlenül nem leszólni akarom a tanácsadókat, ők elvégezték a munkát, nem ez volt a baj, csak tudni kell, hogy mire és mikor alkalmazzuk őket.

Ismeretlen_102125 2011.08.18. 11:24:49

A kérdésre este próbálok reagálni, most BigTom hozzászólására reagálok. Szerintem a belső IT Architekt értékesebb és jobban fizetett. Neki értenie kell az IT-hoz és az üzleti folyamatokhoz, mig a külsősnek csak az IT-hoz. A belső Architekt résztvevője az üzleti döntéseknek, a külsős csak végrehajt. A belső Architekt nem lecserélhető, a külső lecserélhető. Arról nem is beszélve, hogy sok IT cég nem a minőségre utazik az architekt személyét illetően, hanem a legolcsóbb megoldást keresi. Persze lehet, hogy elfogult vagyok, mnt belsős IT-s.

Ismeretlen_102125 2011.08.18. 13:29:19

@gpinter: Elég sok információ hiányzik. 1) Ki fizeti a külső architekt-et, az üzlet vagy az IT? 2) Kivel áll a kkv szerződéses kapcsolatban? 3) Ki végzi a fejlesztést? 4) Ki végzi a minőségbiztositást? 5) Az egész produkció az IT jóváhagyásával vagy az IT háta mögött történik? 6) Kié a forráskód és a szoftver jogai? 7) Mi volt a kezdeti megállapodás a kkv és az architect szerepéről? 8) Mekkora szoftverről van szó, mennyire kritikus az üzlet számára és mennyi idő alatt lehetne újrairni?

Viktor 2011.08.18. 13:49:08

gpinter: "Nem ehhez a bejegyzéshez tartozik szorosan, de hogy kell elindulni, van-e rá valami gyári módszer, feltérképezni a meglévő rendszereket, felépíteni egy tudásbázist a kapcsolatokról, architektúráról?" Kifelejtettem valamit, ami igazán fontos. Az adatmodellt. Lehet persze doc fájlban, vagy excelben vagy adatbázis objektumok kommentjeiben is csinálni, de ha pl Java-s ( JPA-s esetleg ) alkalmazásotok van, akkor a domain ojjektumok javadoc-a a legjobb dokumentum. Ott lehet jelölni mindent. Kommentezni az osztályokat ( ezek az adatbázis táblák, ugye ) + külső kulcsok, indexek, nullable, minden. Aztán ebből adatbázis relációs ábrát csinálni már pikkpakk. Ha nem ennyire összeszedett az alkalmazás, akkor marad a kulimunka.

Ismeretlen_189364 2011.08.18. 20:10:24

4. BigTom: „fel kell venni egy tapasztalt architektet.” A meglévő „architektek” miatt ez nehezen elképzelhető. A benti vezetők csak azt tudják, hogy baj van, de azt nem, hogy mi a baj. (ezek szerint az, hogy nincs valódi architect)(de amúgy több baj van itt, ez gondolom gyorsan ki is derült) 5. Viktor: "Időközben megromlott a kapcsolat. Lehet tudni, hogy mi az oka? Nem a részletek érdekelnek, csak hátha kideríthető, hogy lehet egy ilyet elkerülni.” Ezt nem tudom hogyan leírni itt. Még átgondolom. „A belső menedzsment támogatás megvan rá?” Igen, ha elmagyarázzák neki, és meggyőzik a működőképességéről, akkor szerintem vevők rá. „A jó dolgokra van pénz.” „A külső cég nem valakinek a csókosa a felsővezetésből? (bocs, de látni ilyet is)” De igen az volt. Most már csak a középvezetésben vannak támogatói. A pontokba szedett leírásodban sok hasznos gondolatot találtam, megfogadom őket, köszi! „Nem tudom, mi ez a rendszer, amiről beszélünk,” Ipari folyamatirányító rendszerek, és az ahhoz kapcsolódó információs rendszerek ezek . 8. akocsis: "1) Ki fizeti a külső architekt-et, az üzlet vagy az IT?" Ezeknek a projekteknek a költsége teljesen az üzleté. "2) Kivel áll a kkv szerződéses kapcsolatban?" A közös céggel magával, esetleg azon belül a beruházási osztállyal, de lehet nem jól értem a kérdésedet. Ezeket a dolgokat annyira nem ismerem. Én üzemeltető melós vagyok, nem manager. Eddig csak 1 nagyprojektet láttam belülről, amikor érkeztem, ott manager szerepet töltöttem be, és a továbbiakban ebbe az irányba menne automatikusan a karrierem, ha el nem megy a kedvem.. "3) Ki végzi a fejlesztést?" A kkv. "4) Ki végzi a minőségbiztositást?" Nem tudok arról, hogy lenne ilyen. "5) Az egész produkció az IT jóváhagyásával vagy az IT háta mögött történik?" Nem háta mögött, egyszerűen ki vannak hagyva. Vannak olyan hagyományosan üzlethez kötődő alkalmazások, amiknél az IT szóba sem kerül. Ennek a hátterét nem ismerem. Régóta így megy, ezért nem feltűnő. ITnek van elég dolga, néha azért átvesz pár alkalmazást az üzlettől hogy onnantól fogva ők üzemeltetik. Ezek szerint valakik foglalkoznak ott ilyesmi kérdésekkel, de én nem ismerem még őket. "6) Kié a forráskód és a szoftver jogai?" Amit láttam, hogy a szerzősédben benne volt, hogy a forráskód is átkerül, de mégsem adja oda a kkv. Aki átveszi az nem kéri el. Amikor ezt láttam és szóvá tettem, akkor félreállítottak. (ez pont egy csókos ember) A szoftver jogát sajnos nem tudom, meg kell nézzem majd. "7) Mi volt a kezdeti megállapodás a kkv és az architect szerepéről?" Ilyen részletességű megállapodások nem voltak. "8) Mekkora szoftverről van szó, mennyire kritikus az üzlet számára és mennyi idő alatt lehetne újrairni?" A felesleges túlbonyolítások (komplexitások, amiről a bejegyzésben is szó van) miatt nagynak és bonyolultnak tűnik, nem igazán átlátható, nem jól strukturált, összefolyik minden mindennel. Darabra a kisebbekkel együtt közel 100 különálló alkalmazás, több mint 10 év alatt. Vannak benne nagyon kritikusak is, de olyanok is, amik nélkül meg lehet lenni. Újraírás idejére nem tudok saccolni, sok helyen nincs is letisztult üzleti igény, és olyan IT-s sincs a látóhatáron, aki képes lenne átlátni, ez lenne talán a több idő. 9. Viktor Az alkalmazások nagyjából ezek: PLC-ben ben futó vezérlő program, futtatható exe alkalmazás, SQL tárolt eljárások, triggerek, jobok, ASP.Net, HTML, SVG-s megjelenítő oldalak, xml-t hivogató scriptes oldalak a dinamikus adatmegjelenítéshez. Azt hiszem valójában ez egy nem gyári SCADA.

Viktor 2011.08.19. 09:31:12

bocs, nem teljesen értem. Nálatok tulajdonképpen nincs belső IT fejlesztés csak üzemeltetés, ugye?

Ismeretlen_189364 2011.08.19. 18:50:23

IT-n belül van belső és külső fejlesztés is és üzemeltetés is. Amiről eddig írtam az nem az IT-re vonatkozott, hanem az üzleten belül létre lett hozva egy saját IT üzemeltető csoport. Bizonyos dolgokat kizárólag ez a csoport üzemeltet, jellemzően irányítástechnikai és ahhoz kapcsolódó információs rendszereket. Ezeknek a rendszereknek a fejlesztését is ez a csoport irányította, erre gondoltam én az önjelölt belső architectet, de lehet ez még attól is távol van. Szóval IT nélkül véghezvitt, üzleti területen dolgozó IT-s szakértők által menedzselt fejlesztésekről (és üzemeltetésekről) van szó, ahol a beszállítóra volt hagyva minden, az IT-s szakértelem hiánya miatt, és ebből van most baj. (Üzleti területen nem nehéz IT szakértőt játszani.)

Viktor 2011.08.19. 19:48:40

Rosszabb a helyzet, mint gondoltam. Viszont szólj, ha keresnek IT vezetőt a mostani helyére ( már ha van most egyáltalán) :-) Az ilyen mellékágak arra utalnak, hogy az IT érdekérvényesítő képessége gyenge. Másik dolog: Nem túl átpolitizáltak az ezzel a rendszerrel / IT-val kapcsolatos döntések? Nem is tudom, lehet, h többet kellene erről tudni, hogy igazán véleményt lehessen alkotni illetve megoldást találni, bár most kétlem, hogy van. Ismerni kellene a céget, az IT felépítését, a múltját, azt, hogy mekkora szava van a szervezetben ( a vezetőjének).
süti beállítások módosítása