A csapból is mobil alkalmazások, mobil eszközök és okostelefonok folynak. De hogyan reagálnak erre a nagyvállalatok?
A csapból is mobil alkalmazások, mobil eszközök és okostelefonok folynak. De hogyan reagálnak erre a nagyvállalatok?
Itthon is törnek előre a tabletek és az okostelefonok a vállalatoknál – mondja a Bitport cikke.
A fejlődést megerősíthetem. Bár sosem kértem, de egyszer csak okostelefonom lett, aztán ajándékba kaptam egy Kindle-t. A mobil eszközök fejlődnek és terjednek. A fejlődés megállíthatatlan, és már messze elérte a kritikus tömeget.
A nagyvállalatok, a magánszektor most speciális helyzetben van. A múltban a privát szektor volt az informatikai fejlesztés és befektetés motorja. A nagyvállalatok megengedhették maguknak, hogy gigászi beruházással óriási gépparkot vegyenek, új ERP rendszereket vezessenek be, vagy a legújabb technológiát alkalmazzák.
Manapság azonban a gazdasági válság miatt az IT szerepe megváltozott: a legújabb de drága technológiák helyett a régi jól bevált, olcsó technológiákat használják. Az informatikai beruházások mérete és száma jelentősen lecsökkent. Míg régen magától értetődő volt, hogy a legújabb gépet megveszem, addig ma már megkérdezik, hogy ez mégis miért lesz jó, és mi lenne ha inkább elhalasztanánk a vásárlást.
Mi a helyzet tehát tablet és mobil eszköz fronton?
Egy 2006-os HSWS cikk arról ír, hogy a legfontosabb mobil alkalmazás az email. Az IT-Tanácsadó 2011-es cikke alapján a helyzet nem változott. Az okostelefon legfontosabb üzleti alkalmazása továbbra is az, hogy a munkatárs bárhol elérhető, bárhol el tudja olvasni emailjeit és válaszolni tud rájuk.
Ezen felül szükség van-e másra?
Bontsuk szét a kérdést a felhasználó típusa szerint menedzserre és beosztottra.
A menedzserekre az jellemző, hogy sokat utaznak és sokat kommunikálnak. Számukra az okostelefon egy mobil iroda: üzleti út során is lehet telefonálni és emailt írni. Ez az a két dolog, amit egy menedzser a legtöbbször csinál.
Szükség lehet még csatolmányok megnyitására (Office alkalmazás, ppt, pdf), de ez minden. A menedzserekre ritkán jellemző, hogy különféle alkalmazásokat használnának – illetve ha használnak, akkor az idejük kis részében történik.
Tehát egy menedzsernek funkcionális szempontból nincs szükségre többre, mint amit a mai okostelefonok tudnak.
Nem-funkcionális szempontból egy menedzser számára fontos a megjelenés és a kényelem. A menedzser ugyanis üzleti partnerekkel találkozik - a telefon a megjelentés része, pont úgy mint a cégautó vagy az öltöny. Itt megjelenik a „coolsági” faktor, tehát amikor egy fontos üzleti tárgyalás során a menedzser előveszi a telefonját, akkor az nézzen ki valahogy, ne 4 évvel ezelőtti elavult darab legyen. A kinézet és a design fontos, legalább annyira, mint a funkciók.
Egy menedzser telefon esetén a kényelem is fontos. Egy hosszú repülőút során értékes lehet, ha az okostelefonon vagy tablet-en az üzleti feladatok mellett lehet filmet nézni, könyvet olvasni vagy zenét hallgatni, ne adj isten játékokat telepíteni. A navi funkciót és a fényképezőgépet is a kényelmi funkciók közé sorolnám. Hasznos, de nem szükséges, hogy legyen navi, az üzleti partnerünk irodájának megkeresésére. A fényképező funkció segíthet a táblára rajzolt architektúra vagy folyamatábra megörökítésére.
Mire van szüksége egy beosztottnak?
A beosztottak tipikusan valamilyen szoftveres alkalmazást használnak, pl. SAP vagy ERP rendszer. Reggel belépnek, és a nap nagy részén az alkalmazásban vannak. Ezen felül mar nagy táblázatokat tolnak, adatbázisokhoz férnek hozzá, report-okat készítenek. Mindezt a munkahelyen, ahol amúgy is rendelkeznek valamilyen asztali számítógéppel.
Az a helyzet, hogy funkcionálisan az asztali számítógéppel semmilyen mobil eszköz nem versenyezhet teljesítmény és megjelenítés terén, ha pedig az alkalmazott bement a munkahelyére, akkor úgyis leül az íróasztala és számítógépe elé.
Tehát ha mondjuk az ERP alkalmazásnak van mobil felülete, azt nem nagyon fogják használni. Hiába is kapna mondjuk egy könyvelő tablet-et és okostelefont, a több száz számlát inkább az asztali gépén fogja lekönyvelni. Amikor pedig hazamegy, akkor nem fog a metrón, a villamoson vagy otthon belépni könyvelni.
Ugyanis az otthon végzett munka más okokból szorul háttérbe. Tablet nélkül is léteznek eszközök – jó ideje – hogy valaki otthonról dolgozzon. Ez nem eszköz, hanem döntés kérdése. Mobil nagyvállalati alkalmazások kifejlesztése nem fog változtatni a helyzeten.
Összességében tehát azt látom, hogy a nagyvállalati alkalmazások mobilra applikálása nagyszerű ötlet, csak éppen még nem látszik a célja. A mobil alkalmazásokat ugyanis senki – vagy csak nagyon kevesen – használnák. Márpedig ezek kifejlesztése költség, és amíg nincs mögötte megtérülés, addig nem történik semmi.
A negatív összegzés után most rátérnék két pozitív kivételre.
Vannak olyan speciális funkciók, ahol igenis van, lenne létjogosultsága a mobil alkalmazásoknak. Tipikusan ahol a beosztottak terepen dolgoznak, nagy előny lenne, ha a belső alkalmazásokat elérnék, miközben nem kell magukkal cipelni egy 3-5 kg-os felszerelést – ami 2 óra használat után lemerül.
Néhány példa: pizzafutár okostelefonon keresztül a helyszínen meg tudná nézni a rendelést, a földmérő adatokat rögzíthetne a terepen és csatolhatná a mobiljával készített fotókat, vagy a nővér a kórházban tablet-tel a kezében járná körbe a betegeket és egyeztetné az előírt kezelést, vagy a rendőr egy tablet-en keresztül a bűntett helyszínén azonnal tud információkat keresni és jegyzőkönyveket rögzíteni.
Szóval a nagyvállalati környezetben úgy általában nincs szükség mobil alkalmazásokra, de van egy-egy szakterület vagy funkció ahol nagyon is szükség lenne rá.
A másik kivétel a marketing. Helyes vagy nem helyes, de én a marketing célú alkalmazásokat (pl. web site, online hirdetés, Facebook megjelenés) nem sorolom a nagyvállalati alkalmazások közé. Tény, hogy egy nagyvállalatnak is meg kell jelennie interneten, ráadásul web2-es módon. Viszont ez speciális terület, amit tipikusan agency-k intéznek, kamatoztatva a speciális szakértelmüket és piaci ismeretüket. Például nem sok Flash fejlesztővel találkoztam nagyvállalati környezetben…
A marketing a potenciális ügyfeleket célozza meg, akiket meg kell találni és alkalmazkodni az igényeikhez. A mobil eszközök elterjedése azt jelenti, hogy a meglévő és potenciális ügyfelek egyre okosabb telefonokkal, tablet-tel és sok más kütyüvel rendelkeznek – egy új kommunikációs csatorna nyílt meg, amire lehet és kell építeni.
Például azok a menedzserek, akik levelezésre okostelefont kaptak cégüktől, ugyanezt az eszközt használhatják privát célból termékinformációk keresésére vagy vásárlásra. Például egy brókercég lehetővé teszi, hogy ügyfelei mobilról figyeljék a részvénypiac alakulását és kereskedjenek, egy könyvesbolt raktáron lévő könyveit telefonról át lehet nézni, vagy tablet-en önkormányzati közzétételek között keresgélni. És itt a potenciális alkalmazási lehetőségek egyre tágulnak…
Meglehet, hogy a nagyvállalat belső használatra nem fog mobil alkalmazást fejleszteni, de ügyfelei számára biztosan fog.
Várható-e, hogy a nagyvállalati IT osztályokon belül mobil technológiai csoportok alakulnak?
A fentiek miatt a nagyvállalati IT számára a mobil technológia nem lesz hangsúlyos. És mivel ez egy részterület a maga sajátosságaival, ezért inkább kívülről hozzák a szakértelmet, mint belső szakértőket tartanak fenn.
Általában a nagyvállalati IT az üzleti tagozódást követi, tehát nem technológia szerint szerveződik. Ez is abba irányba mutat, hogy nem lesznek nagyvállalati mobil fejlesztői csapatok.
Kivételek természetesen lesznek: ott, ahol az adott terület tipikusan igényli a mobil alkalmazásokat (lásd korábbi példákat), illetve ahol a mobil technológia a nagyvállalat profiljának része (például mobil telefon gyártók).
Mennyire éri meg egy fejlesztőnek mobil eszközökre, mobil alkalmazásokra specializálódni?
Úgy vélem, hogy ez egy rész szegmense az ICT iparnak. Vannak olyan ICT cégek, amelyek erre a területre pozícionálják magukat, és nekik szükségük van, szükségük lesz fejlesztőre, gurura és menedzserre. A mobil alkalmazásokra specializálódni nem többé és nem kevésbé veszélyes, mint akármi másra. Ez is csak egy terület a sok közül.
A jövőben feltehetőleg a jelenleginél több mobil alkalmazásra lesz szükség, ugyanakkor már ma is elég sok ezzel foglalkozó cég van. A helyes választás attól függ, hogyan alakul a kereslet és a kínálat a jövőben.
Utolsó kommentek