HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

A sorozat 3. része arra keresi a választ, lehet-e az empowerment-et Magyarországon alkalmazni?

A sorozat 3. része arra keresi a választ, lehet-e az empowerment-et Magyarországon alkalmazni?

Az 1. részben a menedzser szerepéről írtam, a 2. részben a csapatról, most pedig arról, hogy mindez Magyarországon mennyire megvalósítható. Aki nem olvasta az előző részeket, kérem most tegye meg.

Az empowerment, a munkások felhatalmazása olyan dolog, amit nyilván minden informatikus szeretne. Magyarországon mégis kevés jó példa van rá, olyannyira, hogy sokan az empowerment-et a jetivel és az ufóval teszik egy szintre (legenda).

Mennyire alkalmas a magyar informatikus erre a fajta munkára?

A kérdés megválaszolása már ott nehézségbe ütközik, hogy a magyar informatikus ismérveit nehéz meghatározni.

A magam részéről nem hiszek a fajelméletben. Szerintem nemtől, bőrszíntől és társadalmi hovatartozástól függetlenül lehet valaki jó informatikus, vagy lehet valaki rossz informatikus. Sőt, a különbözőség az, ami sikerre visz egy csapatot vagy egy vállalatot.

Mégis, milyen a magyar informatikus?

Magyar informatikussal már volt negatív tapasztalatom, és persze volt pozitív is. Tegyük magasra a lécet: mondjuk azt, hogy a cél az, minden magyar informatikus tökéletes legyen, és nézzük meg, miből adódtak a negatívumok!

A magyar informatikus alapvetően jó, de mégis akadnak problémák. Különös módon ezek a problémák inkább az idős, tapasztalt kollégákkal fordul elő: nekik már saját, kiforrott elképzelésük van a munkáról, és abból nem hajlandóak engedni. Márpedig az empowerment kialakítása nem más, mint egy vándorút, ahol a diktatórikusan felülről vezetett csapatból eljutunk az alulról vezetett önálló csapatig. Eközben mindenki – vezető és beosztott – alkalmazkodni kényszerül és át kell állniuk az új munkamódszerekre. Ez egy tanulási folyamat. Ha nincs változás, ha nincs alkalmazkodás, akkor empowerment sincs. Az empowerment elbukik, ha a valaki kijelenti, hogy „ezt így kell csinálni és kész” vagy hogy „csak azt csinálom, amire utasítanak”.

A fiatalabb kollégák képesek arra, hogy új módszereket tanuljanak. A tapasztaltabbak pedig valamiért nem fogékonyak erre, vagy legalábbis nem mindenki.

Ez azért furcsa, mert pontosan az idősebb, tapasztaltabb kollégák szeretnék azt, hogy nagyobb cselekvési szabadságot kapjanak, hogy a tapasztalatukat kamatoztathassák, és új kihívásokat kapjanak. Aztán ami történik: jön a szabadság és a felhatalmazás, a kolléga pedig nem tud mit kezdeni a helyzettel.

Úgy vélem, mindennek semmi köze sincs a genetikához, vagy ahhoz, hogy magyarnak született. Sokkal inkább ahhoz van köze, milyen cégeknél, milyen cégkultúrában dolgozott az informatikus pályafutása első 5 évében. Vagyis itt a kulcskérdés nem a magyar informatikus, hanem a magyar IT cégek belső kultúrája.

Milyen a magyar IT cégek belső kultúrája?

Érdekes lenne elvégezni egy országos felmérést, ennek hiányában a saját tapasztalataimra támaszkodhatok. A saját tapasztalatom az, hogy a hazai IT szektorban domináns nagy cégektől nagy számban jönnek el az emberek. Biztosan vannak kivételek, és nyilván a nagy számok törvénye alapján a nagy foglalkoztatók rúgnak ki több embert (nagy cég sok ember, kis cég kevés ember).

Érdemes megnézni a hazai IT piac nagy szereplőit. Sokan közülük outsourcing-ban utaznak. Ami nem rossz, de ott senki sem fog empowerment-ben részt venni. A kiszervezés logikája az, hogy a munkát felülről lefelé irányítják, és többszörösen visszaellenőrzik. Jó munkásember droidokra van szükség.

A haza IT piac nagy szereplőinek egy másik csoportja pedig állami, kormányzati megrendelésekből él. Ezek légkörét, kultúráját nem kell bemutatnom, és hogy ott hogyan mennek a dolgok.

Mintha hiányozna az a kör, ahol a fogékony, önálló munkavégzésre képes, tapasztalt informatikusokat kinevelik.

Tehát nem a magyar informatikussal van baj, hanem a magyar cégkultúrával. A magyar informatikus hozzáállása csak egy következmény. Emiatt aki Magyarországon empowerment-be vágja a fejszéjét, az vagy maga válogassa meg embereit, vagy kemény kézzel szórjon.

Címkék: magyar empowerment

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr695211774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsoldos Peter · http://zsoldosp.blogspot.com 2011.11.22. 08:32:45

Vannak esetleg kinti tapasztalataid ebben a témában? Nekem az volt a benyomásom (dolgoztam multinál, külföldi konferenciákon beszélgettem emberekkel, meg persze olvasok blogokat, hallgatok podcastokat), hogy ez a probléma nem Magyarország specifikus - kevés nagy cég van, ahol erre figyelnének (talán a BBC s a Guardian a jó példa, bár lehet mondani, hogy nem is annyira nagyok). Számos kis cégnek pedig pont az a versenyelőnye, hogy ilyen informatikusokat alkalmaznak, s így is reklámozzák magukat - azaz máshol sincs kolbászból a kerítés, ott is keresni kell az ilyen jellegű munkavégzéshez passzoló embereket.

cgcglw 2011.11.22. 09:27:10

>>Léteznek drasztikus módszerek is az empowerment bevezetésére. Egy ilyet nem is olyan régen egy magyar cégtől hallottam: a frissen felvett alkalmazottnak egész egyszerűen nem adnak feladatot. Ezt lehet, hogy tőlem halottad, amikor nálunk jártál. Amikor ide kerültem rámutattak egy kb. nyolc négyzetméter nagyságú linóleumdarabra, hogy ez lesz a helyem, elmesélték mi volt az a feladat, amivel az előző munkatárs nem bírkózott meg, majd huss - mindenki elrohant a szélrózsa minden irányába a Nagyon Sűrgős Projekten dolgozni. Szereztem iróasztalt, számítógépet, összehaverkodtam a gyártással, levlistákról, könyvekből összekapargattam, ami kellett. Ha kértem valamit, megvették. Fél év múlva megkérdezték, mit csináltam? Mivel sikerült felmutatni egy eladható terméket, maradtam. Rövidesen kaptam egy beosztottat is. Elhatároztam, hogy tőlem tisztességes betanítást fog kapni. Ő is megkapta a nyolc négyzetméter linóleumot, majd nem sokkal ezután elvonultam egy hosszabb vidéki projektre. Volt aki "életben maradt", volt akit el kellett bocsátani. Egy idő után átálltunk arra, hogy nem veszünk fel utcáról szoftverfejlesztőt, hanem hosszú csápjainkat kinyújtva a cég más részlegeiről szippantunk el műszaki végzettségű munkatársakat, és hozzájuk vágunk néhány programozás könyvet. Az egész csapat évente kimegy egy nemzetközi vásárra, ott megnézzük a Nagy Japán Konkurrencia termékeit, és a feladat csupán annyi, hogy a következő vásáron a mi standunkon legyen látható ugyanaz.

Ismeretlen_102125 2011.11.22. 09:46:04

@cgcglw: igen, csak cégnevet nem akartam írni. Egyébként hogy mennek a dolgok? @Zsoldos Peter: Először is tisztázzuk, hogy az empowerment külföldön sem a mainstream. Vannak ahol használják, a legtöbb helyen pedig nem. A külföldi tapasztalataim eddig nagyon pozitívak - bár lehet, hogy csak óriási szerencsém volt. Amit a külföldi beosztottak nem csinálnak: nem fogja kapásból megmagyarázni, hogy amit akarok azt másképp kellene csinálni. (Félreértések elkerülése végett: olyan van, aki másképp gondolkodik és ennek hangot is ad, de legalább ad esélyt a főnökének hogy hátha beválik a dolog)

cgcglw 2011.11.22. 12:07:11

>>Egyébként hogy mennek a dolgok? Köszönöm a kérdést. Írtam levélben egy hosszabb beszámolót.

Zsoldos Peter · http://zsoldosp.blogspot.com 2011.11.22. 12:49:35

@akocsis: szerintem sem mainstream külföldön, csak kíváncsi lettem volna a tapasztalataidra, hisz a cikk címe hangsúlyozta a magyar vonalat. Persze valószínű, hogy ha rossz tapasztalataid lettek volna, nem írsz cikksorozatot, csak egy bejegyzést :)

Rás 2011.11.22. 21:10:52

@cgcglw: "Egy idő után átálltunk arra, hogy nem veszünk fel utcáról szoftverfejlesztőt, hanem hosszú csápjainkat kinyújtva a cég más részlegeiről szippantunk el műszaki végzettségű munkatársakat, és hozzájuk vágunk néhány programozás könyvet." És ez működik? Öt évet húztam le egy olyan cégnél ahol a legtöbb kolléga nem IT vonalon szerezte a végzettségét és botcsinálta módon tudtak programozni (autóipar), szóval a két kedvenc design pattern a "CTRL-C, CTRL-V" illetve a "One-function does it all" volt. Amikor felhoztuk hogy esetleg refaktorálni kéne akkor megkérdezték kb mennyi időbe lenne az és amikor a nagyon lájtos pár emberhónapot előadtuk arra a jópár tízezer sor kódra amit olyanok írtak akik már évek óta nem dolgoznak a cégnél (vagy nem ezen a területen), speckó gyakorlatilag nuku, akkor viszsakérdeztek hogy: "erre most nincs idő, de holnapra ugye ki tudod nyomozni ezt a két-három hibát ebben a mérésben?"... Öt év alatt szinte egy jottányit sem sikerült előremozdulnunk ebben a kérdésben. Idén szerencsére sikerült szabadulnom ebből a szakmai mocsárból, ha már lecsapolni nem sikerült. Klasszikus folyamatos tűzoltás a köbön... Bottomline is: programozás != szoftverfejlesztés.

cgcglw 2011.11.23. 08:37:02

>>És ez működik? Öt évet húztam le egy olyan cégnél ahol a legtöbb kolléga nem IT vonalon szerezte a végzettségét és botcsinálta módon tudtak programozni (autóipar), szóval a két kedvenc design pattern a "CTRL-C, CTRL-V" illetve a "One-function does it all" volt. Meglepő módon az általad említett gyakorlatot nem a fiatal műszaki végzettségű kollégák követték el nálunk - nekik ha megmondjuk, hogy "ezt ne, hanem így", akkor követik az instrukciókat. Viszont a hetvenes években az akkori számítástechnikai végzettségeket megszerzett, és évtizedek óta a cégnél (programozással) dolgozó munkatársak viszont pontosan azt csinálták, amit írsz. Velük sokkal nehezebb volt dűlőre jutni.

cgcglw · http://szerda 2011.11.23. 09:01:50

>>Öt év alatt szinte egy jottányit sem sikerült előremozdulnunk ebben a kérdésben. Idén szerencsére sikerült szabadulnom ebből a szakmai mocsárból, ha már lecsapolni nem sikerült. Klasszikus folyamatos tűzoltás a köbön... Mi végül a vállalatvezetés maximális támogatása mellett, rengeteg belső konfliktus árán és óriási üzleti kockázatot vállalva újraírtunk mindent.

cgcglw 2011.11.23. 09:19:21

Utóirat az előző kommenthez: Ügyvezető: Mindent lecserélünk! Fejlesztő: Minket is? Ügyvezető: Nem. Csak az ágyakat cseréljük. A k*rvák maradnak! :-) :-) :-)
süti beállítások módosítása