HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Egy rossz munkahely még sokáig fog kísérteni azután is, hogy sikerült megszabadulni onnan.

Egy rossz munkahely még sokáig fog kísérteni azután is, hogy sikerült megszabadulni onnan.

A minap kollégákkal beszélgettünk egy 3 betűs közismert bankról. Mindenkinek volt valamilyen élménye azzal a bankkal, és mind negatív volt. A szolgáltatások színvonala mellett szóba került az informatikai rendszereik színvonala, amelyekkel ügyfélként találkoztunk. A webes ügyintézés hiánya, hogy minden nehézkes, és hogy a telefonos ügyfélszolgálatot vezérlő szoftvert konkrétan elrontották. Informatikusként könnyen észrevesszük az informatikai hibákat, és mi pontosan tudjuk, milyen kevés munka lett volna ezt jól csinálni.

Az igazán zavaró az, hogy ez a 3 betűs bank el nem készült, le nem ellenőrzött, hibás szoftvert használ élesben. Olyan hibákkal, amikbe minden ügyfél belefut és ami mindenkinek megkeseríti az életét. Belegondoltunk abba, hogy milyen szintű lehet ott a minőségbiztosítás és a szakmai színvonal. Bányászbéka. Körülbelül az a színvonal, amikor 2 egyetemista 50 ezer forintért esténként és hétvégenként összeüt egy programot, amiért aztán valaki milliókat tesz zsebre.

Rögtön el is határoztuk, hogy aki hozzánk pályázik állásra és korában ennél a banknál dolgozott, azt nem vesszük fel. Mindegy milyen jó a cv-je és milyen jól villant az interjún.


Azért nem árulom el, melyik bankról van szó, mert itt a jelenség a lényeg. Lehet, hogy egy adott cégnél adott projektben a körülmények arra kényszerítenek, hogy kontármunkát adjak ki a kezem közül. De annak a cégnek ügyfelei vannak, azt a szoftvert valaki használni fogja. A leendő munkaadóim lehet, hogy ügyfélként vagy üzleti partnerként szembesülnek a szoftverrel, és levonják a megfelelő következtetést.

És igazából nem is kell, hogy azt a szoftvert én írjam. Itt inkább a közegről, a cégkultúráról van szó. Ha X cégnél dolgozok, ahol gagyi szoftverek adnak el sok pénzért, amiket aztán Y cég menedzseri ügyfélként vagy más módon megismernek, akkor az egyfajta szégyenbélyeg lesz. Utána hiába jelentkezek Y céghez dolgozni, nem fognak felvenni.

Még az is lehet, hogy én kivétel voltam az X cégnél, és jó szoftvert adtam ki a kezemből. De a másik csapat – akiket esetleg nem is ismertem – gagyit gyártott. A piac egy kalap alá fog velük venni, senkit sem fog érdekelni, hogy én voltam az egyetlen mohikán az igénytelenség tengerén.

Ez a jelenség a belső projektekre is igaz, hiszen kicsi az ország és soha nem tudhatjuk, egy fiaskónak meddig megy a híre. Ehhez kapcsolódóan egy sztori: tapasztalt informatikust kerestem, és volt egy alkalmasnak tűnő jelölt. Előzőleg olyan helyen dolgozott, akivel üzleti kapcsolatban álltunk. Nem informatikai szinten, ezért a jelöltet nem ismertem. Viszont volt egy nagy informatikai projekt annál a cégnél (hálózat optimalizálás és szerver konszolidáció), amit ugyan végigcsináltak, de nem elég alaposan, és ezért a projekt akaratlanul is kihatott ránk, igen negatívan (nem lehetett elérni a nekünk kritikus interfészeket). Na most ez volt a jelölt legnagyobb projektje, és ezért vastagon, az első helyen szerepelt. Az interjún is nagyrészt erről beszélt, mint sikertörténet. Sajnos én pontosan tudtam, hogy az a „siker” mit jelentett (hogy nekünk mennyibe került), és nem vettem fel az embert. Ha legalább nem erről a projektről beszélt volna, vagy nem így…


A másik oldalról nézve, én is dolgoztam olyan kis kkv-nél, ahol nem a minőség volt az elsődleges. És amikor utána állást kerestem, volt olyan állásinterjúm, ahová nem azért hívtak, hogy felvegyenek, hanem hogy megnézzék, mire tartja magát egy okostojás aki X kft-nél dolgozott.

 

Szóval a lényeg a lényeg: ha egyszer rossz közegben, rossz munkahelyen dolgozunk, az nem csak akkor és ott lesz rossz, hanem még utána sokáig. A rossz munkahely ránk ég – mint egy szégyenbélyeg – és még évekig kísérteni fog.

Ezért (is) hajtogatom: tedd azt amit tenni akarsz, légy akinek lenned kell. A rossz munkahellyel nem szabad megalkudni és nem szabad alkalmazkodni a rosszhoz - lépni kell. Mert ha nem tesszük, utána nagyon nehéz lesz új állást találni. És mindegy, mennyire jók egyébként a képességeink.

Címkék: rossz munkahely

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr805211809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

butcher 2012.02.28. 08:56:10

Hát szerintem az a munkaadó aki arról ítélkezik hogy xy ember milyen cégnél dolgozott és az a cégnek milyen bukta projektjei voltak az igen nagy hibát követ el. Azt is mondhatnám hogy amatőrség. Szóval ha jelentkezek egy állásra és ezzel az indokkal utasítanának el, hát örülnék is. Így legalább kiderül milyen szinten van az adott munkaadó, hogy arra se képesek hogy alaposan "megvizsgálják" az embert akit fel akarnak venni. Az ilyen helyet jobb is elkerülni... :]

Crom 2012.02.28. 11:49:52

Annak hogy ki mennyire felkészült szakmailag véleményem szerint nem fokmérője, hogy milyen cégnél dolgozik. A cégkultúra tényleg sokat számít, de az az amibe az egyszerű dolgozónak általában nagyon kevés beleszólása van. Az alapján eldönteni, hogy valaki tehetséges/alkalmas egy állásra, hogy hívtam párszor a korábbi munkahelyét és ott sz@r a telebank, nos szerintem ez egyszerű butaság. Hacsak nem ő volt a közvetlen felelős a telebank üzemeltetéséért. ;-)

tvik · http://kodzaj.blog.hu 2012.02.28. 12:24:37

Több amerikai szakembertől is hallottam már, hogy furcsának tartják az európai hozzáállást a bukott projektekhez az ember múltjában. Ők azt kérdezik hogy mit csináltál, nem azt hogy mennyire volt sikeres. Azt is kérdezik, hogy amelyik projekt nem volt sikeres, abból mit tanultál, milyen problémákkal szembesültél, mi volt a legdurvább helyzet.

Viktor 2012.02.28. 12:24:38

Egyetértek az előttem szólókkal, azért a "Rögtön el is határoztuk, hogy aki hozzánk pályázik állásra és korában ennél a banknál dolgozott, azt nem vesszük fel. Mindegy milyen jó a cv-je és milyen jól villant az interjún" elv szerintem nem jó. Illetve, ha nem is baj, így majd mi elhalásszuk előled a jó embereket, akiket te nem veszel fel :-)

Viktor 2012.02.28. 13:28:50

tvik: Én is akartam valami hasonlót írni, de lusta voltam :-) De a postban egyébként az van, hogy a jelölt fényezte magát. Bár az interjúztató rákérdezhetett volna, hogy is volt ez pontosan mert ő máshogy látta a történetet, beszéljük meg.

smartdrive 2012.02.28. 18:06:59

mindez természetesen nem vonatkozik a menedzser állásokra

Ismeretlen_102125 2012.02.28. 19:55:32

@butcher: Márpedig a munkaadók ilyenek. Jó példa a Gábor Dénes: munkaadói megítélése 0, pedig kerülnek ki nagyon jó szakemberek is onnan. @Crom: Valóban nem szakmai fokmérő az, hogy ki hol dolgozott. Ez inkább csak egy faktor a sok közül, hogy kit vesznek fel és kit nem. @tvik: Nem bukott projektről van szó hanem rossz munkahelyről. Egyébként ha az az ember akit én interjúztatok azt emelte volna ki, hogy mit tanult belőle és milyen problémákkal szembesült, akkor lett volna esélye. @Viktor: Halásszátok, hajrá :) A jelölttel való megbeszélés teljesen felesleges. Mert a jelölt úgyis azt gondolja, hogy tökéletes amit csinált, és nem fogja elhinni, hogy nekünk az mekkora üzleti kárt okozott. @Smartdrive: Ez ugyanúgy vonatkozik menedzser állásokra is. Sőt talán jobban, mert menedzser interjú esetén nincs objektíven mérhető "tárgyi tudás". A menedzser interjú arról szól hogy szimpi vagy nem szimpi.

tvik · http://kodzaj.blog.hu 2012.03.01. 10:18:58

@akocsis Sokszor oka van, hogy a "rossz" munkahelyen, gány projekteken sokáig ott marad az ember. Magától értetődő ok lehet, hogy ha jó a kollektíva, emberbarát a munkahely. De az is lehet hogy azért maradt ott eddig a delikvens, mert próbálta megváltoztatni, jobbá tenni a dolgokat. Tudjuk, hogy ez legtöbbször nem a programozón vagy nem a menedzseren múlik.

m 2012.03.01. 20:56:14

"De az is lehet hogy azért maradt ott eddig a delikvens, mert próbálta megváltoztatni, jobbá tenni a dolgokat. Tudjuk, hogy ez legtöbbször nem a programozón vagy nem a menedzseren múlik." Saját tapasztalat (munkakeresőként és interjúztatóként is), hogy ha az ember ezért marad valahol, és később azért jön el, mert elege lett a szélmalomharcból, azt nem fogja kiemelni a cv-ben, legalábbis nem sikertörténetként. A beszélgetés alatt pedig nagyon hamar kiderül, hogy különvéleményen volt, még akkor is, ha ezt kerek-perec nem fogja így kimondani.

m 2012.03.01. 21:05:37

"Magától értetődő ok lehet, hogy ha jó a kollektíva, emberbarát a munkahely. " Ezek olyan érvek, amiket remélhetőleg tudatosan versenyeztet meg az ember azokkal a hátrányokkal, amiket pl. a rossz munkahely vagy a gány projekt jelent. Ha pedig így tesz, akkor nyilvánvalóan tudatosan vállal be esetleges hátrányokat az ismert előnyökért. Így aztán nem gondolom, hogy utólag joga van panaszkodni, ha esetleg más előnyt szerez vele szemben egy későbbi állásinterjún azzal, hogy ugyanezt ő nem vállalta be, és inkább jobb cégnél/projekten helyezkedett el, mondjuk feláldozva a kényelmet. :-) Szerintem a lényeg itt inkább a tudatosságon van. Van, amikor a biztos állás fontos, van, amikor a szakmai reputáció. Ha az ember tudatosan dönt, akkor a következményekkel is ki lesz békülve.

Ismeretlen_102125 2012.03.02. 09:02:00

@tvik: Persze, csak az ottmaradásnak ára van, amit majd később meg kell fizetni. Mindenki döntse el, hogy kész-e ezt az árat megfizetni a jó kollektíváért.

templikalma 2012.03.12. 21:33:40

Kent Beck: Programtervezési minták / Előszó: "Olyan sok csúnya kódot láttam már rengeteg pénzt termelni, hogy azt kell hinnem, hogy a kód minősége vagy nem szükséges, vagy nem elégséges az üzleti sikerek eléréséhez. Azonban mégis úgy gondolom, hogy a kód minősége számít, még ha nem is tudjuk vele befolyásolni jövőbeli sikereinket."

templikalma 2012.03.12. 21:45:06

Bocs, Implementációs minták, a 2 könyv egymás mellett volt az asztalon, és már fáradt vagyok.
süti beállítások módosítása