HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Az IT vállalkozás élete és fázisai.

Az IT vállalkozás élete és fázisai.

Előszóként annyit, hogy sosem vállalkoztam, viszont dolgoztam különböző méretű, illetve életkorú vállalkozásokban. Ezen felül dolgoztam vállalkozásokkal ügyfélként és üzleti partnerként. Ezek alapján azt próbálom összeszedni, hogy mire lehet szüksége egy IT vállalkozásnak ahhoz, hogy a következő szintre lépjen. Természetesen várom azok észrevételeit és hozzászólásait, akik ezt gyakorló vállalkozóként élik át.


Mire van szüksége egy IT vállalkozásnak? Hogyan kell megszervezni a munkát? Az attól függ, mekkora a vállalkozás mérete. Mérete alapján a vállalkozás életét fázisokra oszthatjuk, nagyjából az alábbiak szerint:

1) Induló vállalkozás: alapító tagok, 1-3 fő

2) Mikro vállalkozás: 3-10 fő

3) Kisvállalkozás: 10-30

4) Kis-közép vállalkozás: 30-70

5) Középvállalkozás: 70-250

 

Induló vállalkozás: A klasszikus garázs-állapot, amikor a vállalkozásban még csak a tulajdonosok és az alapító tagok dolgoznak. Tipikusan pár fős cég. Az is lehet, hogy még nincs saját irodájuk. Az alapító tagok egymás között felosztják a feladatokat, tipikusan mindenki a saját szaktudását teszi bele a közösbe (pl. összeáll egy programozó, rendszergazda és értékesítő – a programozó programozik, a rendszergazda telepít, az értékesítő pedig hozza a megrendeléseket).

Amire az induló vállalkozásnak szüksége lesz:

- Eszközök, azaz hardver, licenszek, fejlesztőkörnyezet

- Már ezen a szinten érdemes beruházni egy forráskód kezelő rendszerbe (pl ingyenes SVN vagy CVS)

- Saját web site (elég ha csak pár oldal, fontos az email cím)

- Telefon, telefonszám

- Sok-sok munka

Fejlesztés megszervezése: Mivel csak néhány fejlesztőről van szó, ezért mindenki a saját gépén, a saját stílusában fejleszt. Az a fontos, hogy minél hamarabb elkészüljön a megoldás.

Milyen emberekre van szükség: Akik mindenhez értenek, mindent saját maguk megoldanak, akik önállóan és nagyon sokat dolgoznak.

Ügyfelek: Legyen egy stabil ügyfél, ahonnan kiszámíthatóan jönnek a megrendelések és életben tartják a vállalkozást. (Itt még tipikusan az ismeretségi háló segít)

A vállalkozás értéke: A tulajdonosok kapcsolati hálója.


Mikro vállalkozás: Már vannak bevételek és kezdeti sikerek. A munka több lett, mint amit az alapító tagok meg tudnak csinálni, ezért megérkeznek az első beosztottak. Ezért mindenképpen irodát kell bérelni, gépeket és szervereket vásárolni.

Amire a vállalkozásnak szüksége lesz:

- Saját iroda

- Iroda felszerelés

- Eszközök: hardver, licenszek, fejlesztőkörnyezet, könyvek

- A web site már marketing célú: referenciák, kompetenciák, bemutató anyag. A web site megtalálható a népszerű keresőkön keresztül.

Fejlesztés megszervezése: Szükség lesz belső folyamatokra.

Milyen emberekre van szükség: Fiatal és tehetséges informatikusokra, akik kevés szóból is értenek és sokat dolgoznak. És azt teszik, amit a főnök mond.

Ügyfelek: Az ügyfélkört agresszíven bővíteni kell, alacsony árakkal és sok munkával. Megjelenik az első olyan ügyfél, aki nem „ismerős”. A kezdeti 1 stabil ügyfél után második és harmadik stabil ügyfelet kell szerezni, miközben az elsőt megtartani. Elkezdődhet a profil bővítés.

A vállalkozás értéke: Rövid idő alatt olcsón szállít, és bármit megcsinál amire szükség van.


Kisvállalkozás: A megrendelések száma fantasztikusan növekszik. Az irodát bővíteni kell. A korábbi rövid távú stratégia helyett már hosszú távú stratégia van. A szervezeti hierarchia lapos, mindenről a tulajdonosok döntenek, akiknek egyre nehezebb belelátni a napi munkába.

Amire a vállalkozásnak szüksége lesz:

- Nagyobb iroda

- Főállású asszisztens

- Saját belső pénzügyes

- Főállású belső IT-s

- A web site folyamatosan frissül (állások, cikkek, hírek, case study-k, új referenciák). Esetleg hibabejelentő felület.

- Megjelenik a marketing tevékenység: brossúrák, reklám, piaci lehetőség tudatos keresése és felmérése

- Konferenciákon való részvétel, kapcsolatkeresés a többi piaci szereplővel

- A munkatársak egyre inkább munkacsoportokra oszlanak

- Szükség lesz egy fix support elérhetőségre és standard folyamatra, pl. hibajegy rendszerre vagy helpdesk szoftverre

- Megjelenik az igény a folyamatok egységesítésére, a korábbi „mindenki úgy dolgozik ahogy akar” helyett

- Megjelenik a projektszerű munka, azaz projektre dedikált csapat (project team) és a projektért felelős személy (projekt vezető).

- Az ügyfél felé még úgy teszünk, mintha valamilyen módszertan szerint fejlesztenénk, és megjelenik az igény valamilyen módszertan bevezetésére

- Belső dokumentum kezelő portál

Fejlesztés megszervezése: Előkerül a kódolási konvenció, a szabvány fejlesztési folyamat és a szabvány támogatási folyamat. A kód már nem a fejlesztő privát belügye, hanem közös ügy lesz, azaz ugyanazon a kódon több fejlesztő is dolgozik. Megjelenik a projekt munka, a verziózás, a branch-elés. Szóba kerül a dokumentáció fontossága.

Milyen emberekre van szükség: Egyre fontosabb lesz a szakértelem, az adott területen való jártasság. A munkatársak már munkacsoportokban dolgoznak, megkezdődik a szakosodás és a projektesedés.

Ügyfelek: A cég több lábon áll, és már igen nagy, kihívást jelentő projektekre hajt. Egyre hangsúlyosabb az ügyfél kapcsolattartás. Erős konkurencia harc.

A vállalkozás értéke: Elvégzi a munkát és rugalmas. A vállalkozás rendelkezik legalább egy piacképes szolgáltatással vagy szoftverrel, ami versenyképes és amiből megél.


Kis-közép vállalkozás: A megrendelések száma és mérete dinamikusan növekszik. A cég már túl van néhány komoly bukáson (stratégiai ügyfél elvesztése, kulcs projekt megbukása). A vállalati hierarchia többszintűvé válni, megjelennek a főállású menedzserek. A tulajdonosok a cégvezetésre koncentrálnak. Szoftver helyett a vállalkozás már termékeket és szolgáltatásokat ad el.

Amire a vállalkozásnak szüksége lesz:

- Még nagyobb iroda

- Közösségi média.

- Saját belső IT osztály

- Főállású marketing: arculat tervezés, megjelenés, marketing terv

- A piac teljes körű ismerete (kik a piaci szereplők, mik a lehetőségek)

- Külföldi kapcsolatok keresése

- Nemzetközi szabványok és best practice-ek megismerése

- Professzionális projektmenedzsment

- Teljes körű belső intranet szolgáltatások (pl. projekt portál)

Fejlesztés megszervezése: Sok fejlesztő sok kódon sok projekten dolgozik. Megjelenik a code review és a főállású QA. Szoftver fejlesztési módszertan követése.

Milyen emberekre van szükség: Tapasztalt, profi szakemberekre, akik értéket termelnek a cégnek. És nyelveket beszélnek. Fiatal tehetségekre már nincs szükség, a legdrágább profikra még nincs.

Ügyfelek: A cél minél nagyobb megrendelés elnyerése. Stratégiai partnerség multinacionális nagyvállalattal. Minősítések megszerzése, díjak nyerése.

A vállalkozás értéke: Kompetenciák, szakértői gárda, képes bármilyen munkát elvégezni. Több versenyképes szoftver és szolgáltatással rendelkezik (portfólió).


Középvállalkozás: Útban a nagyvállalattá válás felé. Egy ekkora cég Magyarországon már nagynak számít. A tulajdonosi kör átalakult. Az is lehet, hogy a CEO kívülről érkezett. Erős stratégiai kapcsolatok, fix piaci helyzet és stabil anyagiak jellemzik a céget. Ugyanakkor ez az a fázis, amikor a cég össze tud omlani, és sor kerül az első nagyobb leépítési hullámra. (A fák nem nőnek az égig)

Amire a vállalkozásnak szüksége lesz:

- Nagy telephely

- Több iroda is nyílt – nem csak itthon

- Főállású marketing csapat: branding, pr, média megjelenés, press események

- Elismert vagy domináns piaci szereplő a hazai piacon

- Képesség a külföldi piac meghódítására

- Nemzetközi szabványok és best practice-ek bevezetése

- Professzionális cégvezetés

- Megnövekszik a menedzserek száma

- Saját belső pénzügyi osztály

- Saját HR

Fejlesztés megszervezése: Igazi nagyvállalati fejlesztés sok csapattal, specialistákkal, gurukkal, tanácsadókkal, kompetencia menedzsmenttel, belső és külső tanfolyamokkal. A fejlesztés alsó vezetők vezetik, akik a középvezetőknek jelentenek. Menedzselt módon szoftver fejlesztési módszertan követése.

Milyen emberekre van szükség: Egyre inkább nagyvállalati és nemzetközi tapasztalattal rendelkező, nyelveket beszélő munkatársakra van szükség. Egyre több múlik a cég kompetenciáin és egyre több pénzt tud a cég fizetni egy-egy szakemberért.

Ügyfelek: Már az a cél, hogyan jusson be a cég oda, ahova eddig még nem. Egy adott piaci szegmensben erős a jelenléte, és igyekszik több szegmensben is jelen lenni.

A vállalkozás értéke: Minőség, professionalizmus, képes igen nagy és komplex projekteket határidőre elvégezni, minden szükséges kompetenciával és piaci ismerettel rendelkezik. Egy adott piaci szegmensben teljes körű szolgáltatást nyújt.


A fentiek célja az, hogy rámutasson azokra a váltásokra, amelyeket az IT vállalkozásnak meg kell tennie, ha a következő szintre szeretne lépni – akár akarja akár nem. Nem lehet ugyanazokkal a módszerekkel vezeti egy középvállalkozást, mint egy kisvállalkozást vagy egy nagyvállalatot.

A szoftverfejlesztés módszerei is átalakulnak. Kezdetben mindenki úgy fejleszt ahogy akar, aztán megjelenik a csoportmunka, aztán a kódolási konvenciók. Az egyénieskedés helyett egyre inkább fontos lesz a tiszta, szabványos kód, amit bárki megért és bárki módosíthat. Később a norma az lesz, hogy a kódot tényleg mindenki módosítja, szervezett keretek mellett persze.

Címkék: vállalkozás

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr55211825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása