HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Avagy miért rossz az alultervezés.

Avagy miért rossz az alultervezés.

Kis cégek tipikusan alultervezik a munkához szükséges erőforrásokat. Bocsánat, pontosítok: az ügyfél felé korrekt becslést adnak, de amikor a kivitelezésre kerül a sor, akkor a szükségesnél kevesebb embert vetnek be.

Tipikus kisvállalati hozzáállás, hogy van mondjuk egy megrendelés amit fél év alatt kell leszállítani 4 embernek, akkor ugyan ott a 4 ember, de a megrendelésen felül még supportálni kell az előző szoftvert egy másik ügyfélnek, plusz ha beesik egy 1 emberes megrendelés akkor azt is ugyanezek a kollégák fogják csinálni ugyanezen időkereten belül.

(Megtörtént eset: project review, felrajzoljuk a táblára az ütemtervet, határidőket, ki mit csinál. Amikor ez kész, akkor letöröljük a táblát, felrajzoljuk a MÁSIK projektet, ahol hasonló határidőre hasonló ütemterv szerint felírjuk UGYANAZOKAT az embereket. Viccesen annyit mondtam, hogy ez egy párhuzamos idősík.)


Az erőforrások szándékos alultervezése érthető: a kis cég úgy csinál profitot, hogy kisajtol mindent a munkatársakból – egységnyi munkát kevesebb erőforrással, tehát olcsóbban állít elő.


Ezzel szemben a nagy cégek felülterveznek. Ami alatt azt értem, hogy van jó sok ember, a projekt költségvetése eleve jelentős tartalékokkal rendelkezik. És ha megcsúsznánk a munkával, akkor lehet kérni segítséget (azaz plusz erőforrást). Arról nem is beszélve, hogy a szakemberek, a menedzserek, az infrastruktúra az mind „ingyen van”.

A tipikus nagyvállalati tervezés úgy néz ki, hogy mondjuk a projekthez kell 4 ember, jó akkor számoljuk 4 igen tapasztalt ember árával, nem is inkább legyen 5 ember biztos ami biztos. És utána ebből a becslésből nem húzunk – ha jut rá pénz akkor a projekt elindul, ha nincs rá elég pénz akkor inkább jövőre.

 

Miért nem tervez a nagyvállalat hatékonyan, miért nem vág bele egy projektbe kevesebb erőforrással?

Mert a projektek stratégiai célokat szolgálnak, és ha nincs elég erőforrás, akkor a projekt sikere nem biztosítható. Márpedig ha a cél veszélybe kerül, akkor nincs is értelme elkezdeni dolgozni.

A nagyvállalatnak fontos, hogy azokat a stratégiai célokat elérje – ez és csakis ez számít.

 

A fentiek alapján úgy tűnik, hogy a nagyvállalat megfelel a klasszikus sztereotípiának: kétszer annyi ember négyszer annyi pénzért előállítja azt, amit a kicsi de hatékony kkv fele annyi idő alatt.

A kép azonban csalóka. A két módszer között aprónak tűnő de lényegi eltérések vannak.

 

A legfontosabb eltérés, hogy a nagyvállalat felültervezett projektje ütemterv szerint határidőre elkészül. Nem mindig, de az esetek nagy részében. Hiszen van elég idő és erőforrás. Emiatt mindenki nyugodt, nem kell a határidőt elérve válságértekezletet tartani és áttervezni a projektet. Nincs szükség fenékberúgós megbeszélésekre és nem kell földig alázni a fejlesztőket.

A kkv-k ugyanis nem veszik bele a képbe, hogy a késedelmes projekt az plusz költség. Jelentős plusz költség. A projekt újratervezése időt és energiát visz el, amit érdemi munkára is lehetett volna fordítani. A megvásárolt alapanyagokat raktározni kell. A lefoglalt termet ki kell fizetni.

Arról az eshetőségről nem is beszélve, hogy a késedelem miatt az ügyfél esetleg elsétál, és nem fizet egy petákot se.

Innen nézve már pont a kkv stratégiája tűnik költségesnek: ha sikerül határidőre szállítani akkor megnyerte a kevesebb erőforrás jelentette pénzt, de ha megcsúszik – és minél inkább alultervez annál inkább csúszni fog – akkor az nagyon drága mulatság lesz.

 

Ebből a helyzetből adódik a következő probléma. Az emberek olyan munkahelyet szeretnek, ami kiszámítható, ahol sikerélményük van (például sikerül határidőre szállítani) és ahol nem rúgják őket fenékbe azért, ami nem az ő hibájuk. Az alultervezett projektek vidékéről mindenki menekülni fog és évente kell új munkatársakat szerezni – a multinál viszont számíthatnak arra, hogy a beosztottak 10-15-20 évig is ott maradnak.

Ami tovább fogja erősíteni azt, hogy a kkv fiatal amatőrjei megcsúsznak a határidővel, szemben a multinál dolgozó tapasztalt veteránokkal.

 

A harmadik dolog a megbízhatóság. Egy nagyvállalatnál a túltervezés és az erőforrás tartalékok miatt biztosak lehetünk benne: a munka határidőre el fog készülni. Az ügyfél számára a bizalom fontos. Elhiszi-e hogy az üzleti partnere tud-e szállítani, vagy sem.

Amikor azt látja, hogy a kkv agyonhajszolt fejlesztői már az idegösszeroppanás szélén állnak, akkor kétszer meg fogja gondolni a következő rendelést, függetlenül attól, hogy az előző szoftver jó lett-e.

 

Összességében tehát azt látni, hogy még rövid távon is kockázatos az erőforrások alulbecslése – gyakorlatilag orosz rulett a projekttel és az emberek életével.

Címkék: alultervezés felültervezés

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr85211893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blc 2012.11.01. 21:29:52

A helyzet sajnos a multiknál sem olyan rózsás, mint ahogy leírtad, sokkal inkább a kkv-k esetében leírtakhoz hasonlít. Éppen egy multinál vezetek külsősként projektet, stratégiai projektet, ehhez képest: * irreális mérföldkövekkel kaptam kézhez a projektet az indulásnál * a projektemmel párhuzamosan kb. 10 hasonló projekt fut, szintén stratégiai jelzővel ellátva * az üzleti és az IT erőforrások is nagyon szűkösek, de ezt a projektek elindításakor nem vették figyelembe * a fentiekből adódóan óriási a fejetlenség és a munkatársak frusztráltak. És ez nem az első nagyvállalat, ahol hasonló problémákba ütközök. Tartok tőle, hogy az autóipar egy más érettségi szinten helyezkedik el, mint a többi multi. Természetesen nekem is az első dolgom volt egy reális ütemtervet készíteni, kismértékben felültervezett erőforrástervvel, de nincsenek illúzióim: ennyi párhuzamosan futó, azonos erőforrásokat dolgoztató projekt mellett a stratégiai célokat kihívás lesz határidőre hozni.

x 2012.11.01. 21:38:44

Szerintem ezekkel tisztaban vannak a kkv-s menedzserek is, de megsem valtoztatnak. Pontosan tudjak h mit jelent az ha alultervezik a projektet: jo esetben csak a 'dolgozok' lesznek kikeszulve es nagy lesz a fluktuacio. Rossz esetben emellett meg csuszik/bukik a projekt is es arcvesztes lesz az ugyfelnel. Akkor megis miert nem valtoztatnak? Ennyire csak a ma (esetleg a holnap) erdekli oket? ...

Ismeretlen_59404 2012.11.01. 21:53:18

A felültervezés veszteséget okoz, mert - a projektek kitöltik a rendelkezésre álló teret (Parkinsons law) - ha nem sürgős, az emberek addig halogatnak, amíg végül sürgős lesz (student symptom) - ha van pénz akkor nem priorizálják a funkciókat üzleti érték alapján, hiszen úgyis minden belefér (funkciók elburjánzása) Mindez a felültervezés mértékével lineárisan növekvő veszteséget okoz. Igaz, megfelelő projekt kontrollal, a feladatokat legfeljebb 1-2 napos méretű részekre felosztva és naponta követve (standup, napi előrehaladás jelentés) az első kettőnek a hatása korlátlanul csökkenthető (vagyis szabad a projektet hamarabb befejezni) Minél jobb a projekt kontroll annál kisebb a hatása a túlbecslésnek. Ugyancsak csökkenthető a hatása a funkciók elburjánzásának megfelelő, funkciónkénti üzleti érték számítással, és e-szerinti priorizálással. Az alulbecslés ugyancsak veszteséget okoz, mert - Amikor a projekt átmegy tűzoltási fázisba, a kapkodás miatti hibák jelentősen lelassítják a projektet, valamint egy rakás extra tevékenység keletkezik: extra státusz megbeszélések, extra riportok, extra élesítések, stb. - Az alulbecslés miatt nem teljesül a projekt terv, ez pedig lehetetlenné teszi a koordinációt. Nem akkor kapjuk a szakértőt, amikor szükség lenne rá, nem akkor vagyunk tesztre kész, amikor a teszt környezet a miénk lehetne, emiatt egy csomót kell vesztegelni. Mindez az alulbecslés mértékével _exponenciálisan_ növekvő veszteséget okoz, amit nem lehet jobb projekt kontrollal mérsékelni (csak, ha új lapot kezdünk). Ez azt is jelenti, hogy tudatos felültervezés és jó projekt kontroll segítségével minimalizálni lehet a veszteségeket. A multi azonban nem azért tervez felül mert ezt tudja, hanem mert nem tud tervezni (legyen 5 biztos, ami biztos), és mert azért még senkit sem rúgtak seggbe, mert a felültervezés veszteséget okozott, szemben az alultervezés veszteségével. A KKV, amint te is írtad nem a költségeket tervezi alul, hanem az erőforrásokat foglalja túl. Ezt azért teszi, mert a KKV számára élet-halál kérdés, hogy az emberek lefoglaltsága ne legyen 100%-nál kisebb. A munka mennyisége azonban hullámzó, ezért csak úgy lehet elkerülni az erőforrás 100%-nál kisebb foglalását, ha az erőforrást tudatosan túlfoglalják. Ez azt is jelenti, hogy időnként túlórázni, vagy hétvégézni kell - extrém esetben bevonunk egy külsőst - de ezt mindenki - a munkás is - jobban viseli, mint, ha nincs munka, és ezért el kell valakit küldeni.

Roland Hesz 2012.11.02. 10:31:50

És persze vannak a nagy cégek, amik "kisvállalati" stílusban próbálják csinálni, mert éppen meghúzták a project büdzséjét - a scope és határidő persze maradt. Ebből adódóan jönnek az olyan nagycéges menedzsment gyöngyszemek, hogy: "There is no logic behind it, however..." valamint "This is not a problem yet, let's not spend time on it..." Tapasztalatom szerint a nagy cég és a Kiskovács BT között sokszor csak az irodaház mérete, és az emberek mennyisége a különbség, munkaeszközökben, munkamódszerekben nincs olyan nagy eltérés. Ja, a fizetés jobb. :)

raki 2012.11.02. 20:05:46

Témához kapcsolódik a "Software Estimation: Demystifying the Black Art" c. könyv. Javaslom mindenkinek, aki még nem találkozott vele. Véleményem szerint alapmű. Ilyesmi fejezetek vannak benne - Estimates, Targets, and Commitments - Is It Better to Overestimate or Underestimate? - Communicating Estimate Assumptions - Political Influences on Estimates

Ismeretlen_102125 2012.11.04. 15:41:33

Igaz hogy léteznek kisüzemi módszerekkel dolgozó multik, de most nem róluk volt szó. @Bic: Amit írtál arról korábban gondolkodtam, de végül nem írtam le. Mert nem biztos, hogy releváns nézőpont. Sokszor előfordul, hogy van elég erőforrás tervezve, reális a határidő, de inkompetencia vagy más miatt elbénázzák az idő/munka felét, aztán megijednek és hívnak egy külsőst hogy takarítsa el a maradványokat. Ilyenkor a külsős azt látja hogy na ezek már megint alultervezték a projektet - pedig nem, a projekt felül volt tervezve. Szóval amit írtam az elsősorban elmélet, ideális esetet feltételez.
süti beállítások módosítása