Kezdjük a leglején: miért is beszélünk motivációról?
- Mert az emberek nem csak a pénz miatt járnak be munkahelyükre.
- Mert a motivált beosztott sokkal jobban teljesít a nem-motiváltálnál. Arról nem is beszélve, hogy nem keres máshol állást.
- Mert a csapatvezetés, a motiválás megtanulható. Nem kerül sokba, viszont sokat hoz.
Szóval bolond az, aki nem motiválja beosztottait.
Ki a felelős a motivációért?
A főnök. A főnök az, aki miatt ottmaradnak az emberek, és a főnök az, aki miatt elmennek.
Ezért kulcsfontosságú a vezető képességei a csapat szempontjából.
Hogyan kell motiválni, hogyan kell elérni, hogy az embereim motiváltak legyenek?
- Embereket motiválni sok munka, kezdve azzal hogy fel kell építeni a csapatot, megismerni az embereket, "edzeni" őket, aztán folyamatosan szinten tartani a motivációt, és elhárítani az esetleges problémákat.
- A lényeg az, hogy a beosztott célja, elképzelése, ön-képe, preferenciája essen egybe az általa végzett feladatattal/pozícióval.
- Két alapeset létezik:
- amikor valaki ért ahhoz amit csinál: önmegvalósítás, sikerélmény
- vagy amikor valaki szeretne valamilyen okból valamit csinálni, például mert meg akarja tanulni: tanulási élmény, önfejlesztés, új területek felfedezése, változatosság
- A dolgod az, hogy a megfelelő embert a megfelelő pozícióba rakd a fentiek függvényében.
- Olyan ember nincs, aki semmihez se értene és semmi se akarna csinálni. Legfeljebb olyan ember van, akit rosszul használsz.
- Fontos a pozitív visszajelzés! Az eredményeket dícsérd meg, illetve amikor szükséges akkor az erőfeszítést is.
- Az embereket tekintsd potenciálnak: ha jól kezeled őket, akkor sokat kihozhatsz belőlük, de ha nem, akkor elkallódnak.
Mit tehet a cég azért, hogy az ott dolgozók motiváltak legyenek?
- A legfontosabb, hogy meglegyenek a cég normális működésének alapjai: szervezeti struktúra, tiszta felelősségi kör, folyamatok, anyagi háttér.
- A cég egy nagy család, ennek tükröződnie kell a mindennapi életben.
- A cég legfontosabb értéke az ember.
- Fontos az együvé tartozás érzése, a közös dolgok. A dolgozok azonosuljanak a cég értékeivel, célkitűzéseivel.
Utolsó kommentek