Újraírt verziója egy korábbi post-nak.
A TechRepublic-on nagy igazságot olvastam:
„10 dumb things IT pro do: #10: Make yourself indispensable by not training anyone else to do your job"
Forrás: http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-6108646.html
Azaz ne tedd magad nélkülözhetetlenné azáltal, hogy nem képzel másokat.
Rövid távon - főleg ha valaki tudja magáról hogy inkompetens - jó stratégiának tűnik nem megosztani információt, nem dokumentálni, és ezáltal nélkülözhetetlenné válni. Ez azonban a gyakorlatban pont az ellenkezőjébe fog átcsapni.
Vagyis senkinek sem javaslom, hogy nélkülözhetetlen legyen. Ő is, a főnöke is és a munkatársai is rosszul járnak.
Miért rossz nélkülözhetetlen embernek lenni?
- Igaz hogy biztos lesz a pozíciód, de beleragadsz. Egy idő után megunod és kiégsz.
- A többiek és a főnökök „szükséges rossznak" tekintenek.
- Nem tudsz hosszabb szabadságra menni.
- Mivel másképp nem tudod bebizonyítani, mennyire jó vagy, ezért senki nem hiszi el hogy máshoz is értesz.
- Kilógsz a csapatból.
- Az új, érdekes munkát nem Te hanem a frissen felvett munkatársak kapják.
- Nincs előléptetés
- Nem tanulsz meg új dolgokat
Miért rossz egy csapatban dolgozni egy nélkülözhetetlen emberrel?
- Nem hajlandó követni a csapatot, mindig megvan a saját véleménye és ragaszkodik hozzá.
- Érinthetetlensége irigységet szül.
- A nélkülözhetetlen ember nem veszi ki részét a munkából.
- A nélkülözhetetlen ember nem kommunikál, nem dokumentál és nem oszt meg információt.
Miért rossz egy nélkülözhetetlen ember főnökének lenni?
- Bomlasztja a csapatot.
- Gyakorlatilag nem a teljesítményét fizeted meg, hanem csak egy védelmi pénzt azért hogy a dolgok rendben menjenek.
- Nem követ, nem motivált.
- Bármikor úgy dönthet hogy elmegy, és akkor dől minden.
Tehát összességében az előnyökért (biztos pénz, kevés munka) cserébe rengeteg hátránnyal jár egy ilyen kiváltság, ami hosszú távon senkinek nem jó.
A megoldás az, hogy nem szabad hagyni kialakulni ilyen helyzetet. Mint főnök, a következőket teheted:
- A csapatot az egyéni érdekek elé helyezed.
- Nagy hangsúlyt fektetsz a fontos dolgok dokumentálására.
- Mindenki dologhoz legalább 2 ember értsen a csapatodból, arra az esetre ha az egyik beteg lenne vagy szabadságra megy.
- Dicsérd a jó kommunikációt, támogasd a belső trainingeket.
- Törekedj tiszta és szabványos megoldásokra. A hacking és a shortcut maga után vonja a nélkülözhetetlen ember kialakulását.
- Az embereket a teljesítményük, és ne nélkülözhetetlenségük alapján rangsorold.
Ha úgy gondolod jó szakember vagy, akkor figyelj az alábbiakra:
- Ha munkatársaidnak megtanítod amit tudsz ahelyett hogy eltitkolnád, fel fognak rád nézni, és kikérik a véleményed.
- Ha dokumentálod a munkádat és leírod folyamataidat, akkor mindenki jó szervezőnek fog tartani, és komplexebb feladatokat fogsz kapni.
- Ha kineveled az utánpótlásod, akkor nyugodtan elmehetsz nyaralni.
- Saját projektet csak akkor kapsz, ha megvan az utánpótlásod, szóval ez fontos.
- Aki jól teljesít arra mindig szükség van. Akinek kiváltságai vannak, arra csak addig, amíg a kiváltsága tart.
- Ha betartod a fentieket, akkor nem lesz félnivalód akkor sem, ha új főnököt kapsz.
És végül mit lehet tenni, ha valaki nélkülözhetetlenné vált?
A bevált szokás szerint ki kell rúgni. Előbb-utóbb úgyis feláll, vagy mert nem kap elég sok kiváltságot, vagy mert megunja az egészet. Szóval a váltás elkerülhetetlen, akkor pedig jobb kontrollált körülmények között minél hamarabb megtenni.
Utolsó kommentek