Klasszikus kérdés: cégünk hogyan működjön, folyamatok mentén vagy bízva az értelmes emberek kapcsolati hálózatában?
Miről is van itt szó?
Klasszikus kérdés: cégünk hogyan működjön, folyamatok mentén vagy bízva az értelmes emberek kapcsolati hálózatában?
Miről is van itt szó?
Az egyik fajta felépítés szerint minden munkát valamilyen folyamat mentén végzünk, azaz cégünk folyamatokból áll. A munkatársak kis fogaskerekek a gépezetben, akik a munkavégzés során inputokból outputokat hoznak létre, amik majd más munkatársak részére lesz input.
A munkatársak induláskor kapnak egy folyamat leírást, amit megtanulnak, és ennek megfelelően dolgoznak. (Azaz a folyamat jól dokumentált és követett)
A folyamat gazdák időszakonként felülvizsgálják a folyamatot és javítják ha szükséges.
Nagy előnye a rendszernek, hogy
- Minden világos és szabályozott
- Jól irányított
- Nagy mennyiségű rutinfeladat végrehajtására kiválóan alkalmas
- A beosztottak lecserélhetők
- Munkaerő költsége alacsony
A másik oldal ezzel szemben azt mondja, hogy a szervezetet értelmes emberek alkotják, akik közösséget alkotnak és értelmes módon megoldják a problémákat. Őket a folyamatok csak korlátoznák. Folyamatoknál fontosabb a tapasztalat, a szaktudás, a kreativitás és a megfelelő eszközök biztosítása.
A különböző üzleti funkciók között nem leszabályozott folyamatok hanem nyitott szociális háló épül fel. A munkavégzés ezek mentén zajlik. A közösségbe tartozás, a szociális kapcsolatok, a kreatív szabadság miatt a benne részt vevők nagy kedvvel végzik munkájukat, magasabb minőségi szintre törekednek.
E rendszer előnyei:
- Kreatív szabadság
- Emberközpontú
- Jól érvényesülhetnek a magasan képzett kompetenciák
- Gyorsan alkalmazkodik
- Bármilyen szituációval megbirkózik
Melyik a jobb? Szerintem mindkét végletnek megvan a maga buktatója, ezért a megfelelő „arany középút" követendő:
- Legyenek folyamatok, mert folyamatok nélkül egy szervezet működésképtelenné válik.
- De a munkatársak képesek legyenek adott esetben elszakadni a folyamattól, ha a helyzet azt kívánja.
- Vegyes csapatok (tapasztalatlan és tapasztalt kollégák összessége)
- Dokumentáció!
- Világos, átlátható és mérhető rendszer
- Ugyanakkor a munkatársak viszonylagos szabadságot kapnak saját területükön
Szóval valamilyen módon a két módszert kell ötvözni úgy, hogy mindkettőből a legjobbat hozzuk.
Például minden embernek valójában két „rangja" van egy szervezetben: ami felett hatalma van, és amit el tud intézni. Folyamat alapú rendszerben az első, emberközpontú rendszer esetén a másik hangsúlyosabb.
Az ideális szervezetben mindkettő megvan és mindkettő ugyanolyan hangsúlyos. Sőt, elvileg azért neveznek ki valakit egy folyamat végrehajtására vagy folyamat élére, mert kompetenciája elérte azt a szintet (azaz el fogja tudni intézni a problémákat azon a szinten).
Önmagában csak az egyikre vagy másikra törekvés szükségszerűen hibás.
Végül had említsem meg a „névjegykártya problémát". Amikor valaki csatlakozik egy multihoz, a legelső dolga névjegykártyát csináltatni. Milyen pozíció kerüljön rá?
Mondjuk az hogy Manager of retail specialized sales distribution team, Sales Division at BIGMULTI Hungary Kft. Ez tipikusan egy folyamat alapú megnevezés.
Egy kapcsolati-alapú cégnél inkább azt írnák, hogy Manager, Sales Division, BIGMULTI Hungary Kft mivel itt úgyis az számít ki mihez ért és ki mit tud megoldani. Meg ugye itt kreatív emberek dolgoznak, akik folyamatosan előre lépnek és új kihívásokat kapnak, szóval nem kell a névjegykártyát cserélgetni.
Az igazán nagyágyúknak még email aláírása sincs, csak odabiggyeszti hogy Józsi, úgyis mindenki tudja kicsoda.
Utolsó kommentek