Minden multi rendelkezik saját informatikai szervezettel, amit a CIO vezet. Hogyan is épül fel az IT és milyen alapkérdéseket kell tisztázni?
Míg a régi idők Informatikai Osztályára az elefántcsont torony és a szakmai fókusz volt jellemző, manapság már felhasználóbarát és üzleti központú. Ezzel együtt a szoftverek és IT eszközök „előállítása" helyett inkább informatikai szolgáltatást nyújt.
Az IT küldetése tehát a szolgáltatások nyújtása: lehetővé teszi az üzlet számára, hogy tudjon működni, és részt vesz a változások végrehajtásában.
Hogyan tudjuk ezt a lehető leghatékonyabban végrehajtani?
Nincs egyetlen tökéletes megoldás. Több különböző alternatíva van, mindegyik más-más előnnyel, és a CIO-nak kell eldönteni hogy melyik előnyt/alternatívát preferálja.
Központosított vagy decentralizált?
Decentralizált: Cégünk minden telephelye/leányvállalata saját informatikai csapattal rendelkezik, akik a helyi igényeknek megfelelően dolgoznak. Előnye, hogy a közvetlen kapcsolat és a nagyfokú rugalmasság miatt magas a minősége.
Központosított: Cégünk minden telephelyét/leányvállalatát a központi informatikai osztály támogatja a fejlesztő/támogató központokból. Sokkal olcsóbb, mivel kevesebb mérnök standard folyamatok alapján tud kiszolgálni több felhasználót.
Infrastruktúrális, hardver támogatásra a központosított IT kiválóan alkalmas, és árban is jól járunk a nagy beszerzési tenderekkel.
Szoftverfejlesztésre a helyi csapatok a legalkalmasabbak, hiszen a jobb kommunikáció és a helyi terep ismerete miatt sokkal hatékonyabban tudnak dolgozni.
Központi vagy helyi budget?
Központi budget: az informatikára szánt költségvetéssel a CIO rendelkezik. Előnye, hogy nagyon költséghatékony tud lenni, különösen ha az informatikai szervezet centralizált (nagy tenderek, szinergiák kihasználása).
Helyi költségvetés: nincs központilag IT-ra szánt keret (vagy legalábbis alacsony), és a helyi cégek/leányok alakítják ki saját forrásaikból. Előnye hogy azokat a projekteket és tevékenységeket fogják megfinanszírozni, amire üzletileg szükség van, tehát az IT hozzáadott értéke nagyobb lesz (pontosan azt csinálja amire szükség van).
Szakmai szervezet vagy üzlethez idomuló szervezet?
Szakmai alapon létrehozott szervezeti struktúra: fejlesztés, support, operáció, infrastuktúra, stb. Előnye hogy a csapatok jobban tudnak egyensúlyozni az erőforrásokkal, változatosabbak a feladatok, és szétválnak a projekt szervezetek a támogató szervezetektől.
Üzlethez idomuló szervezet: külön Pénzügyi IT csapat, Manufacturing IT, Sales IT, Marketing IT. Előnye hogy az informatikai csapat specializálódhat az adott üzleti területre, jobban megismerheti az igényeket és üzleti folyamatokat.
Outsourcing vagy in-house?
Outsourcing: Olcsóbb erőforrásokkal elvégezhető kvázi ugyanaz a munka (sajnos ez együtt járhat a minőség csökkenésével).
In-house: A kompetencia házon belül marad, és szabadon/rugalmasan felhasználó.
Az igazság a kettő között van: szükség van belső munkatársakra, akik ismerik a rendszert, az embereket és a folyamatokat. De szükség van külső partnerre is, aki a belsősöknél olcsóbban elvégzi a munkát.
A projekteket az IT vagy az üzlet vezeti?
Ha az IT vezeti a projekteket, akkor kevesebb lesz a műszaki probléma, hatékonyan fog megvalósulni a szakmai munka, és az IT projekt módszertanok jobban érvényesülnek.
Ha az üzlet vezeti a projekteket, akkor az üzleté lesz a felelősség, és a projekt pontosan azt fogja megvalósítani amire az üzletnek szüksége van.
Az IT a projektek kivitelezője vagy ügyfele?
Az IT mint belső ügyfél: Az IT áll szemben az üzlettel, mint belső kivitelező a belső ügyféllel. A kivitelezés felelőssége az IT-é, akinek erősebb az irányító szerepe a végrehajtásban. Ebből adódóan komoly szakember gárdára és kompetenciákra van szükség.
Az IT mint ügyfél: A projekteket külső partner valósítja meg, ahol az üzlet és az IT közösen lesznek az ügyfél. A IT szerepe inkább amolyan tanácsadói. A külső partner vezeti a projektet és felelős a megvalósításért, aki az adott területhez esetleg jobban ért mint az IT.
„A" kategóriás vagy „B" kategóriás csapat?
„A" kategória: A fizetések megfelelnek vagy meghaladják a piaci átlagot. Ezáltal sikerül tapasztalt szakértőket szerezni a piacról, illetve megtartani őket. Kevesebb emberre lesz csak szükség, de ők nagyon hatékonyan dolgoznak és jó minőséggel dolgoznak.
„B" kategória: A csapat elsősorban fiatalokból áll, akik keményen dolgoznak és felnőnek a feladathoz. A fluktuáció miatt folyamatosan szükség van az utánpótlásra, ezért a csapatok nagyok.
Innovatív vagy trendkövető IT?
Innovatív IT: A legújabb technológiák gyors adaptációja, versenyelőny biztosítása az üzlet számára. Értelemszerűen ez sokba kerül és nagyobb IT csapatokat feltételez, pl. kutatás-fejlesztési munka finanszírozását.
Trendkövető IT: A régi jó bevált technológiák alkalmazása, így elkerüli az új technológiák bevezetésével járó műszaki kockázatokat.
Kineveli vagy levadássza?
Kineveli: a szervezet a közép- és felsővezetőket kineveli a csapatvezetőkből/középvezetőkből. Így a céghez lojális, a céget jól ismerő menedzserek vezetik azt.
Levadássza: a konkurenciánál kinevelt menedzserek megszerzésével folyamatosan új kompetenciák jelennek meg a cégnél, frissítve a gondolkodásmódot és a módszereket.
Utolsó kommentek