A Felföld nemcsak természeti adottságaiban, váraiban, tavaiban és hegyeiben egyedi, hanem autóvezetés szempontjából is.
Ugyebár az út bal oldalán kell menni. Ez már önmagában is veszélyes egy balkormányos kontinentális autóban. Mindenki azt hiszi, hogy tud menni az út másik oldalán... egészen addig amíg egy váratlan szituációba nem kerül, és ott reflexszerűen jobbra húz... majd frontálisan ütközik a szembe jövővel.
Bár a körforgalmak Magyarországon is terjednek, Nagy Britannia a paradicsomuk. Pontos szabályok léteznek arra, a körforgalomhoz közeledve melyik sávba soroljál, merre indekszelj. A körforgalomba csak megadott körülmények között lehet belépni. Kötött, hogy a körforgalomban haladva melyik sávban lehetsz, mikor váltasz sávot, mikor hova indekszelsz, és mikor hagyod el a körforgalmat.
Ezen szabályok ismerete és betartása mellett a körforgalom óramű pontossággal pörög, nagy mennyiségű autós tud rövid idő alatt áthaladni.
Elég csak az egyik autósnak rosszul váltania vagy jeleznie, hogy veszélyes helyzet alakuljon ki. Márpedig a kontinentális autósoknak (beleértve a magyarokat), a körforgalom csak egy körbe menő út, ahol azt csinálhatok amit akarok.
A másik veszélyforrás - különös módon - az egysávos út. A Felföld természeti adottságai miatt nem épült mindenhol 2 sávos főút. Sok helyen sima 1 sávos út van, ahol időnként szembe jön valaki (az út melletti birkáktól tekintsünk el egy pillanatra). Itt most hegyi szerpentinekre, folyón átívelő szűk hídra kell gondolni, ahol tényleg csak egyszerre egy fér el.
A skót KRESZ előírja, hogy ha jön mögötted valaki, aki szemmel láthatóan gyorsabb, akkor köteles vagy lehúzódni és elengedni. Ha szemből jön valaki, akkor szabályozott, kinek kell lehúzódni vagy hátratolatni a legutolsó szélesebb útszakaszig és elengedni a másikat.
Ez nagyon szépen működik.
De ha nem működne, akkor is ott van a kölcsönös udvariasság elve.
A gond az, hogy jön egy kontinentális sofőr, aki az „elsőbbségem van, tehát mindenkit letúrhatok az útról" filozófiában vezet. Nyomja a gázt, senkit sem akar elengedni. A vélt elsőbbségéről pedig miért mondana le az udvariasság miatt?
Mit nem csináltak ezek az autósok?
- Görcsösen ragaszkodnak régi best practice-jukhoz, amiből worst practice lett.
- Nem figyelnek a visszajelzésre (a másik autós reakcióira)
- Nem törekednek win-win-re
- Nem alkalmazkodnak
A fentieket managerként is észben kell tartani, mert különben mi leszünk a projekt legkártékonyabb embere.
Utolsó kommentek