HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Milyen vezetők építették fel - a szó szoros értelmében - a nullából a világ legnagyobb autógyárát?

Azzal a nem titkolt céllal álltam neki a The Toyota Leaders-nek, hogy ellesem a titkot. Masaaki Sato újságíró, aki testközelből figyelte a Toyota - és a Toyoda család - életét. Valaki, akinek bejárása volt a belső körökbe, akivel a fontos emberek megosztották gondolataikat.

Az alcím is sokat sejtetet: „An Executive Guide"

Nagy lendülettel álltam neki a történetnek, ami a Kiichiro Toyoda-val és a háború előtti Japánnal kezdődik. Egyenlőre csak egy megszállott iparos és feltalálóról van szó, akinek az apja szövőszéket gyárt, és arról álmodik, hogy majd egyszer összerak egy autót is. Álmodik egy nagyot: „We are going to put Japanese brains and skills to work to develop world-class compacts". A háború előtti realitásokat tekintve ez eléggé valószínűtlenül hangzott.

Aztán látjuk Kiichiro-t, amint - teljesen prózai módon - két kezével, vérével és verejtékével felépíti a gyárat. Az első teherautók kezdetlegesek.

A háború után a Toyotának gyakorlatilag a semmiből kellett minden felépítenie egy szétbombázott országban. A Toyota vezetői számos látogatást tettek Amerikábn (Ford) és Európában, igyekeztek megtanulni az autógyártás rejtelmeit. Az ott tanultakat (illetve az ott észrevett hibákat) kombinálták a helyi japán adottságokkal (kultúra, nyersanyaghiány, rossz utak, tudás), ebből alakult ki végül a kaizen és a lean.

Kezdetben Japán importra szorult járművekből, és a szükséges tudás sem volt meg. A japán kormány buzdítására a mérnök és a tudósok tömegesen utaztak külföldre, hogy tanuljanak, majd hazatérve beindítsák a gazdaságot.

Több japán autógyár is létrejött (pl. Honda, Nissan), amelyek kezdetleges modellekkel látták el a helyi piacot. Fokozatosan a modellek egyre jobbak lettek, a gyárak egyre fejlődtek és bővültek. Végül eljött az a pont, amikor a nagy külföldi gyárakkal már a nemzetközi terepen (elsősorban Amerikában) küzdöttek meg.

A Toyota vezetői gondosan ügyeltek, hogy ne essenek áldozatául egy külföldi multi felvásárlásának, azaz függetlenek (és japán) maradjanak. Ez így történt a GM-mel kötött együttműködés során is.

A Toyota igyekezett vezetőit belülről kinevelni. Fiatal mérnökök, akik a gyárban kezdik a pályafutásukat, külföldre mennek tanulmányútra, majd sok munkával vezetőkké érnek. Eközben megtartják japán identitásukat, és teljesen átveszik a Toyota filozófiáját.
(Csak egy esetben került a cég élére közgazdász - amikor majdnem csődbe ment, és stabilizálni kellett a pénzügyi hátteret)

A filozófia szerint az ember érték - a Toyota történetében csak egyszer fordult elő, hogy leépítésekre került sor (és a vezérigazgató felmondott).

A cég küldetése a közösség gyarapítása, nem a profithajhászás: „A corporation's mission in society is to contribute to it". És ezezek nem csak szavak! A Toyota mindig úgy gondolkodott, hogy bármennyire is lehet nyereséges, de sosem lesz nyereségesebb mint az ország. Csakis olyan dolgokat tett a cég, ami az országnak is jó volt - japán ésszel, japán tudással.

 

Kerestem a titkot, de nem találtam. Aztán rájöttem, hogy itt van minden a szemünk előtt!

A Toyota (és Japán) a világháború után 10 év alatt újra felépített mindent, és versenyképes lett az amerikai multikkal szemben. Mi, magyarok a rendszerváltás után 20 évvel még mindig jelentősen le vagyunk maradva, pedig nekünk nem kellett újjáépíteni egy országot.

A Toyota vezetői mérnökök, akik sokat tanultak, hogy a munkájuk és a tudásuk révén virágoztassák fel a céget. Ezzel szemben mi úgy gondoljuk, okosabbak vagyunk mindenkinél, és majd megtanítjuk a világot arra, hogyan is kell ezt jól csinálni. Majd valamilyen okos trükktől virágzik fel a cég (semmiképpen sem sok és kemény munkától).

 

A titok itt van előttünk, kézellfogható és egyszerű. Csak alkalmazni kell.

Címkék: japán toyota titok management toyota módszer kuétúra

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr95211265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

activer 2009.11.17. 20:07:35

Én nem olvastam ezt a könyvet. Olvastam viszont régen a Morita Akio könyvét a SONY-ról. Egészen más volt a helyzet a II. vh után Japánban, mint 1989 körül Kelet- és Közép Európában. Japán vesztesen került ki egy háborúból. Az élni akarás, és az akkori japán társadalom (==gépek) iszonyatos nagy dolgokra voltak képesek. Így akarták "legyőzni" sok fronton az USA-t. Ha a Toyota-nál maradunk, nyilván sokat fordítottak a gyártás kultúrájának folyamatos tökéletesítésére. A saját embereiket biztosan nagyon megbecsülik, a Sony-s könyvben olvastam, hogy még "saját kocsmát" is fent tartanak a gyártók, egyrészt a közösség megtartása miatt, másrészt azért, hogy részegen ne kotyogják ki a titkokat. Más a rendszerváltás, és más Magyarország. Én úgy érzem, hogy a rendszerváltás eufóriája 1994-95-ig tartott, onnan kezdtek ellaposodni a dolgok. Ha az IT-ről beszélünk, akkor azért azt mondhatjuk, hogy igenis vannak rendszerváltás óta eredmények, cégek: Graphisoft, Kürt, Recognita (bár a graphi és a recognita a 80-as évek végében indult valójában). De van több olyan magyar sw cég, akik kevésbé ismertek, de külföldi piacokon mozognak, élnek, pl. CompuDrug, AR Hungary, 4D Soft stb. Biztosan vannak hw cégek is, én a 77 Elektronika műszereit említeném,de ezt a részt nem igazán követem. Rendszerváltáskor a magyar IT cégek abba a helyzetbe kerültek, hogy elkezdett "beömleni" az országba a sok külföldi (addig cocom-os) termék, jól meglehetett élni ebből. (emlékszünk még a Controll-ra, a Kontrax-ra, a MicroSystems-re, akik aztán a csalóka növekedésbe bele is pusztultak?) Az akkor startoló szoftvercégek óriási lelkesedéssel vágtak bele valami izgalmas új dologba, emlékszem 94-ben és 95-ben a Cebit-en milyen sok magyar cég volt! Akkortájt még itthon is voltak IT kiállítások (úgy értem: nem tematikusak az IT-n belül). Ahogy kezdett formálódni a rendszerváltás utáni Kelet- és Közép Európa, megjelentek a szoftvergigászok és ez megtette a hatását: a magyar IT cégek nagy része ezek partnere/viszonteladója lett (mert az idetelepült külföldi nagycégek eleve ezek cuccait használták már "kint", azaz erre megéri itthon support céget építeni és valamelyik naggyal összekapaszkodni kiszolgálni az ide települt céget). Ez persze jó, mert fejlett technika jött/jön az országba. Még csak azt sem mondom, hogy megöli a magyar (sw) innovációt, de az biztos, hogy visszavett a 90-es évek elején megtapasztalhatóan jelen volt lelkesedést! Akik magyarok és külföldre is eladnak saját terméket/szolgáltatást (és itt nem az off-site bérmunkás programozásról beszélek!), azok manapság valamilyen nagyon speciális területen jók, és abból a maguk méretéhez képest jól megélnek. Ha szerencséjük van, akkor megvásárolja őket egy nagyobb cég (legalábbis a tulajdonosok jól járnak). Arra kár számítani, hogy valami nagy SW cég kinő itthonról,ez az EU-ban talán az SAP-nek sikerült egyedül (mikor is kezdték? a 70-es években, ugye?) A neten előfordul, hogy magyar spec. szoftverekbe v. legalábbis komponensekbe "ütközöm". Nekünk is van ilyenünk ;-) Mennyire számít magyarnak, hogy pl. éppen a SAP bizonyos részeit Magyarországon (+Indiában + Floridában) fejlesztik? Szóval én nem érzem, h olyan nagyon le vagyunk maradva - technikailag. Valóban, rendszerváltáskor nem voltak romok az utcákon, de voltak másfajta "romok" a lelkekben, a gondolkodásban, a dolgokhoz való hozzáállásban, így lehetett, hogy 94-ben a volt állampárt utódja alakíthatott kormányt. itt befejezem, erről már sokan sokfélét írtak.

Geza 2011.06.19. 00:14:12

A Toyotarol szolo irasodhoz szeretnek annyit hozzatenni, hogy a Toyota szakemberei nem csak az autogyartas rejtelmeit tanultak meg az Amerikaiaktol hanem a Kaizen es Lean alapjait is. Ugyanis egy nagyon lelkes amerikai kozgazdasz oktato Edwards Deming a haboru utan kiment Japanba hogy megtanitsa nekik a Kaizen es Lean elvet, ugyanis Deming sajnalatra meltoan az amerikai gyarak erdeklodeset nem tudta felkelteni ezzel a forradalmian uj termelesi modszerrel. Nem tudom, hogy az emlitett konyv tesz-e emlitest Demingrol es az o erdemeirol, ezert gondoltam, hogy en felhozom. Azt meg a tortenelmi pontossag miatt hozza kell fuznom, hogy maga a Lean alap elveit nem is Deming "talalta ki" hanem egyik kollegaja Walter Shewhart, de Deming alkalmazta az alap elmeletet a gyartasok folyamatanak a javitasara. Minden esetre zillion iras, video letezik Demingrol, munkajarol a Neten, itt van egy peldaul a Toyotaval kapcsolatban: http://construct.typepad.com/25seven/2009/01/w-edwards-deming-and-the-toyota-production-system.html Egyebkent megragadom az alkalmat hogy megjegyezzem, hogy mennyire elvezem a blog irasait, csak 2-3 honappal ezelott fedeztem fel, ugyhogy idoben visszafele haladok "elore" az olvasasaban.

Ismeretlen_102125 2011.06.20. 11:01:51

A könyv nem ír konkrétan Demingről - Toyota egy japán cég, amit japánok építettek fel. Viszont korábban hallottam már Demingről Amerikában, köszönöm a linket. Annyit mondtak róla - nem tudom mennyire igaz - hogy Amerikában egy "meg nem értett zseni" volt, akinek az újszerű módszereit nem fogadták el. (túlságosan forradalmi volt az akkori "hagyományos" eszmékkel szemben) A 2. vh után kiment Japánba és ha már Amerikában nem tehetett csodát, akkor csodát tett ott. Ilyen értelemben köze volt a Toyotához, sőt minden japán multi sokat köszönhet neki.
süti beállítások módosítása