Milyen számok jellemeznek egy tipikus nagyvállalati IT-t?
Milyen számok jellemeznek egy tipikus nagyvállalati IT-t?
Múltkori post-om folytatásaként arról írok, milyen számok, milyen nagyságrendek jellemeznek egy nagyvállalati informatikai osztályt. Az információkat gugliról szedtem össze innen és onnan, nem tudok egyetlen forrást megadni. Próbáltam európai nagyvállalatokat keresni, azaz világviszonylatban lehet ennél nagyobb, illetve lehet kisebb egy cég.
A számok helyenként meglepőnek tűnhetnek, de nagyon jól jellemzik a viszonyokat. Azt tudni kell, hogy sok esetben a Corp IT-t nem vonják be – főleg a „helyi érdekeltségű egyéb” – projektekbe, ezért azok nem jelennek meg a statisztikában.
Na szóval, hányféle szoftvert használatnak egy nagyvállalatnál? Én olyan 500-ra tippelnék, amiből kb 100-150 lehet a nagyobb/fontosabb, a többi kisebb, esetleg a Helpdesk nem is tud róluk.
Az alkalmazások 40%-a mainframe. Natural a legtöbbször használt programozási nyelv, amit MS VB/C#/ASP, JAVA, COBOL és HTML követ.
Nem szabad megfeledkezni arról az 5-10% Access/Excel alapú alkalmazásról. (és sok esetben az IT nem is tud róluk)
Az alkalmazás integráció nagyrészt flat-file-ok küldözgetését jelenti, sok esetben kézzel.
80%-a az alkalmazásoknak üzleti kritikus – a felhasználók saját bevallása szerint. (Mindenkinek az a fontos, amit éppen ő használ)
Adatbázis kezelők területén az MS SQL, Oracle és MS Access még mindig nem tudta utolérni mainframe rendszereket. A MySQL-t nem véletlenül hagytam ki…
A programok 20%-a rossz és elavult, de csak 5%-a áll leváltás előtt. Tessenek elképzelni Visual Basic 5.0-s alkalmazásokat!
(Félreértések elkerülése végett: a modernizálás kerékkötője a Pénzügyi Osztályon szokott ülni)
A használt programok 15%-a dobozos termék, a többi egyedi fejlesztés/testreszabás.
Hogyan állunk támogatással?
A programok jelentős részének egyetlen szakértője van. Kb felét belső, felét külső munkatárs támogatja.
A szerverpark kb fele mainframe, a másik fele szinte teljesen Windows.
A legtöbb alkalmazást az Engineering, Manifacturing, Logistics és a Sales használja. Az alkalmazások több mint fele közvetlenül köthető az értékesítéshez.
Az informatikai beszerzések tisztaságára jellemző, hogy kb csak a negyedükhöz tartozik jól meghatározott SLA. A maradék „best effort” módon, vagy még annyira sem támogatott – mi informatikusok tudjuk, ez mit jelent.
Még mielőtt valaki elszörnyűködne, mindez teljesen normális. Nem arról van szó, hogy a multik ne alkalmaznák a legújabb technológiát, hanem arról, hogy ezek a rendszerek 10-20 évig élnek. A technológia pedig 4-5 évente elavul.
És végül a mocskos anyagiakról … a Corporate IT költségvetése a cég teljes költségvetésének 4%-a körül szokott lenni. Ettől lehet több vagy kevesebb. Nagyjából ezen múlik, hogy a multink mennyire alkalmazza a legújabb megoldásokat, vagy mennyire alkuszik meg az alacsony minőséggel.
Utolsó kommentek