Techrepublic cikk alapján.
Techrepublic cikk alapján.
A Techrepublic cikk 6 fő okot említ, amibe egy IT projekt belerokkanhat.
Ezek:
Szándék hiánya – Amikor a projekt nem hoz elég hozzáadott értéket vagy előnyt hogy ledöntse az előtte álló akadályokat. Ez azt sugallja, hogy a projektre irányuló szándék az elejétől kezdve hibás volt.
Szponzor hiba – Amikor a projekt gazdája nem eléggé aktív vagy nincs meg a jogköre a projekttel kapcsolatos fontos döntéseket meghozni.
Design vagy Scope hiba – A projekt hatásköre nem lett rendesen meghatározva, ezért a projekt csapat bizonytalan a leszállítandókat illetően.
Kommunikációs hiba – Amikor keveset kommunikál a projekt, vagy ha hiányzik a problémák őszinte megbeszélése.
Project módszertani hiba – Amikor lehetőség van a projekt módszertan vagy a folyamat kikerülésére, így a folyamatból adódó kockázatcsökkentő lépések nem érvényesülnek / nem használják őket.
Beszállító hiba – A beszállító kapcsolat nem tesz lehetővé kommunikációt és változtatásokat.
Amiket én szoktam csinálni ezek kivédésére:
Szponzor: Nem indítok projektet anélkül, hogy ne tisztáznánk, ki a gazdája. Nagyon fontos, hogy a megfelelő szinten a megfelelően nagy embert találjuk meg. Amíg nincs gazdája a projektnek, addig nem is igazán komoly az egész, addig nem több mint „gondolat kezdemény”.
Szándék: Amint tisztázott a szponzor személye, nekiállok kukacoskodni, hogy jelenjen meg írásban a projekt célja és az elérendő előnyök. Ezt eddig mindenki felesleges bürokratikus lépésnek tekintette, hiszen ebben a fázisban inkább mindenki a megoldásokra és a kreatív ötletekre szeret összpontosítani. Pedig hiába szedjük össze a jobbnál jobb ötleteket, ha az alapokat nem tisztázzuk, azaz kinek miért mennyire lesz jó ez az egész.
Scope: Általában a projekt tagok szeretnek rögtön belecsapni a lecsóba, és minél előbb nekiállnak a projektet megvalósítani. Pedig előtte tisztázni kellene: milyen feltevésekre alapozunk, mit fogunk leszállítani, és mit nem fogunk leszállítani. Ez nagyon hosszú és unalmas munka. Pedig jobb ezekről addig vitatkozni, amíg egyetlen kapavágást sem tettünk meg. Nagyon sok felesleges munkától spóroljuk meg magunkat.
Ugye mindenki átélte már, amikor a munka majdnem kész, aztán jön valaki, hogy nem is ezt kellett volna, nem is úgy, illetve hogy ezt és azt még bele kellene tenni a projektbe hogy jó legyen. Lassan járj, tovább érsz!
Kommunikáció: Sokan hiszik azt tévesen, hogy ha halad a projekt, akkor nem kell kommunikálni. Kommunikálni mindig kell! A projekt tagok számára fontos tudni, mi hogy áll. A projekt manager tudni akarja, hogyan áll a projektje. A Szponzor tudni akarja, hogyan áll a projektje. A többi üzleti funkció, akikre majd kihatással lesz a projekt, tudni akarják, mit várhatnak és mikorra.
Mert ha nem kapnak rendszeres és megbízható információt, akkor elfelejtik, félreértik, téves elképzeléseik lesznek. Legrosszabb esetben valaki más ugyanezen probléma megoldására indít egy párhuzamos projektet.
Módszertan: Már szó volt róla – bár sokan a módszertant lassító és felesleges adminisztrációnak tekintik, valójában a módszertant követő projektek gyorsabban teljesítenek. A módszertan nem más, mint az eddigi projektek és Projekt Managerek összegyűjtött, konszolidált, letisztított bölcsessége. Bolondság lenne nem alkalmazni. Igenis lehet projektet hiba nélkül levezényelni az elejétől a végéig, ha az ember pontosan tudja, mit hogyan fog csinálni.
Beszállítók: Mindig minden beszállítóval jó kapcsolatra törekszek. A kapcsolat nem csak egy darab papírt jelent (szerződés), hanem sokkal többet. Van köztünk egy ki nem mondott megállapodás, hogy mindketten figyelembe vesszük a másik érdekeit, és biztosítunk a másik fél részére elegendő mozgásteret.
Ehhez olyan alapvető dolgokra van szükség, mint üzleti tisztesség, a másik fél tiszteletben tartása. Ja és persze tudás + tapasztalat, hiszen a munkát jól és pontosan el kell tudni végezni.
Nem robot-beszállítókat keresünk, hanem társakat egy közös cél megvalósításához, amit aztán tisztességgel megfizetünk.
Azok a beszállítók, akik nem így gondolkodnak, és nem is akarnak így gondolkodni, azok nem érdekelnek, még ingyen sem.
Utolsó kommentek