Vannak bizonyos menedzserek, akik csak „kilövik” a feladatot, aztán elfelejtkeznek róla, majd ők vannak a legjobban felháborodva, amikor nincs kész.
Vannak bizonyos menedzserek, akik csak „kilövik” a feladatot, aztán elfelejtkeznek róla, majd ők vannak a legjobban felháborodva, amikor nincs kész.
Sztori a következő: Üzleti igény merült fel, hogy egy fontos változtatást meg kellene csinálni pár hónapon belül, legyen kész x-re. Egyeztető megbeszélés. Megegyezünk, hogy ez bizony komoly meló lesz, nevezzük projektnek, szervezzünk rá csapatot, lesz papírmunka is, jóváhagyásokat kell gyűjteni, stb. stb.
Aztán nem sokminden történik. Teljes csend.
Majd x előtt 2 nappal az üzleti igény szerzője felháborodottan ír egy kör-email-t (ügyelve, hogy elég sok fejes belekerüljön), hogy a projekt sehol sem áll, pedig már csak 2 nap van hátra, és ez mennyire felháborító, meg hogy mennyi anyagi veszteség éri a céget.
A „Fire-and-forget” a rakéták egy típusa. Olyan rakétáké, amit csak kilőnek, aztán el lehet felejteni, mert a rakéta megy magától, megkeresi a célt és automatikusan megsemmisíti. Sajnos sok esetben a kollégák úgy gondolják, hogy az IT is egy ilyen rakéta – csak megmondják, hogy ez és ez legyen kész ekkorra, és ezzel részükről a feladat lezárva. Márpedig ez nem így van. Itt szoftverekről és komplex rendszerekről beszélünk, nem pedig egy kiégett izzóról vagy egy eldugult wc-ről.
Mondok egy példát: tegyük fel, hogy a nagyméretű luxusterepjárókra 5% jövedéki adót vetnek ki, és ezt kell implementálni a pénzügyi rendszereken. Az egyszeri felhasználó gondolhatja azt, hogy ez egyszerű, hiszen az eddigi áfa helyett áfa+5%-ot kell számolni és feltüntetni a számlán.
De a kérés nem ennyire egyszerű. Kérdés például, hogy az áfa előtt vagy után kell-e az 5%-ot számolni. Hogyan kell ezt feltüntetni számlán? Kell-e külön riportálni az 5% megfizetését? Milyen dátumtól lép életbe ez a szabály? Mi van azokkal a számlákkal, amit már az új szabályozás alatt állítunk ki, de a teljesítés korábban volt? Hogyan történik ezen számlák módosítása?
Szóval itt rengeteg a kérdőjel, és ha a fejlesztés el is készült, azt jó alaposan több szakértőnek meg kell tesztelni (számlakép, adóügyi szempontok, fiskális szempontok, könyvelés, sok teszteset, stb)
Az IT egyedül ezt képtelen lenne mind megoldani, hiszen az IT nem alkalmazás saját adószakértőket, és az IT nem is hivatott ilyen horderejű változtatásokat saját szakállára megcsinálni.
Ha pedig ezt a segítséget az IT nem kapja meg, akkor ott nem lesz semmi.
A dühös menedzsernek szépen el kell magyarázni (válaszként a felháborodására, ugyanazon kör cc-ben), hogy
- Azért, mert egyszer beszélt az IT-val, még nem jelenti azt, hogy a folyamatot követte.
- Az IT nem ígért semmilyen szállítási határidőt, ezért ne is kérje számon, hogy miért nincs kész.
- Az egyeztetések idejekorán elkezdődtek, feladatok lettek meghatározva, amiket ha követte volna, akkor most nem lenne ez a helyzet.
- Az, hogy nincs kész a fejlesztés, nem az IT vagy a folyamat hibája, és ez a folyamat más esetekben igen jól szokott működni.
- Próbáljon meg ne egyedül, hanem az IT-val csapatban dolgozni.
- Amint tud, jöjjön el egy beszélgetésre, hogy egyeztessük a további szükséges lépéseket.
- Ha a felsővezetés elé kívánja tárni a helyzetet, akkor mi össze fogjuk gyűjteni a tényeket, az események láncolatát, hogy ki mit csinált és ki mit nem csinált.
Ha az epic blame-ből epic fail lesz, az nagyszerű lehetőség egy kis lessons learnt-re.
(bocsánat a magyartalan mondatért)
Ps: és ezért is célszerű naplót vezetni, találkozókról feljegyzést készíteni, szóbeliség helyett írásbeliségben bízni
Utolsó kommentek