Korábban írtam már egy Magyarországon kevéssé ismert szakmáról, a válságmenedzserről, most egy másik következik: a Relationship Manager.
Korábban írtam már egy Magyarországon kevéssé ismert szakmáról, a válságmenedzserről, most egy másik következik: a Relationship Manager.
A nagyvállalatok informatikai szervezete maga is óriási. Első-, másod-, és harmadszintá helpdesk-ek, PMO, auditorok, üzemeltetés, rendszergazdák, DBA-k, alkalmazás fejlesztők, projekt csapatok, hálózatosok, telefonosok, biztonsági csapat, elemzők, rendszerszervezők, architect-ek, tesztelők, QA-sok, külső szolgáltatók… és még sorolhatnám.
Még az IT szervezeten belül is nehéz dolgokat elintézni, hát még az egyszerű felhasználóknak és az üzleti döntéshozóknak. Éppen ezért szükség van olyan emberekre, akik átlátják a céget, a folyamatokat, ismerik mind a business, mind az IT oldalt, és képesek közvetíteni a két fél között.
Ezen emberek neve IT Relationship Manager (ITRM) vagy Business Relationship Manager (BRM), esetleg szimplán csak Business-IS Manager (BIS Manager). Az elnevezés változhat, de a funkció minden nagy multinál létezik.
A Relationship Manager a CIO-nak jelent, és elsődleges feladata az IT szervezet hatékonyságának növelése az üzlet és az IT közötti falak ledöntésével. Ez nagyobbrészt tanácsadói, faciliator és krízis menedzsment feladatokat jelent.
Mit csinál a RM?
Új igények felmérése: Részvétel a stratégia alkotásban, üzlet oldali munkacsoportok támogatása, fejlődési lehetőségek azonosítása, részvétel a változás igény folyamatban.
Megoldások támogatása: Kommunikáció, együttműködés külső és belső partnerekkel, projekt fázisok támogatása, projekt felügyelő bizottsági tag.
Szolgáltatás problémák: A probléma megértése, kommunikáció, megelőzés.
Eszkaláció: Részvétel a kiemelt projektekben, tanácsadás, elsődleges eszkalációs pont üzlet és IT részére.
A munka sava-borsát az jelenti, hogy képesnek kell lenni együtt dolgozni, üzleti döntéshozókkal, beszállítókkal, architektekkel és projekt menedzserekkel. Tökéletesen érteni kell az IT nyelvét, szót érteni a szakadt pólós-farmeres szakemberekkel, de ugyanakkor az öltönyös igazgatókkal is. Tudni kell több szinten mozogni a beosztott fejlesztőktől a vezérigazgatóig.
Ez egy sok kihívással teli munka, ahol mindig történik valami érdekes. Pont ez a hátránya: az ember sosem egy dologgal foglalkozik, hanem egy csomóval egyszerre.
További nehézsége, hogy ez egy amolyan „hatalom nélküli felelős”, azaz a problémákat nem a közvetlen reporting line-on keresztül kell megoldani (pont azért van szükség RM-re, mert a hagyományos út nem működik).
Mivel az RM célja a szervezet hatékonyságának növelése, ezért szükségszerűen a proaktív, illetve hosszú távú stratégiai elemek dominálnak. A „tűzoltó” jellegű vezetők alkalmatlanok a feladatra. Típushiba, hogy egy ilyen pozícióba olyan embert vesznek fel, aki jó operatív szinten, ezért ott leragad, és nem érzi magát kényelmesen stratégiai szinten.
Az RM-nek arra is fel kell készülnie, hogy az üzleti szervezet számára ő képviseli az IT osztályt annak minden előnyével és hátrányával együtt. Ez bizonyos esetekben igen kényelmetlen tud lenni (például egy látványos rendszerösszeomlásnál, ahol a támogató IT csapat hibát hibára halmoz), de az efféle konfliktusokat tudni kell kezelni.
Ki alkalmas Relationship Managernek? Oda-vissza kell ismerni az informatikai osztály életét az üzemeltetéstől a fejlesztésen át a projekt menedzsmenting, ezen felül jól kommunikációs és interperszonális képességek. Mivel ez egy ritka kombináció, a jó Relationship Manager is ritka. (A szakma egyik problematikája, hogyan lehet ilyen embereket képezni. A tapasztalat azt mutatja, hogy egy jó IT menedzsert még mindig könnyebb megtanítani kommunikálni, mint egy jó business menedzsernek lenyomni a torkán az IT szakmát.)
Relationship Managerek alkalmazása gyakori Európában és Amerikában. Ázsiában azonban kulturális okokból nincsenek és nem is lesznek ilyen emberek.
Magyarországon kevéssé ismert a szakma, mert a vezetők mereven ragaszkodnak a hivatalos úthoz, és mert a piacon szinte lehetetlen alkalmas munkaerőt találni (lásd kommunikációs készség, soft megoldások).
A fizetések átlag fölöttiek, ami nem csoda az elvárások és a feladatok tükrében.
Utolsó kommentek