HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Véleményt alkotni könnyű, tárgyilagos szakvéleményt alkotni sokkal nehezebb.

Véleményt alkotni könnyű, tárgyilagos szakvéleményt alkotni sokkal nehezebb.

Ha az ember egy multi IT osztályán dolgozik, akkor óhatatlanul is lesznek szituációk, amikor véleményt – szakmai véleményt – kell mondani valamiről. Mondjuk egy valaki más által készített tanulmányról, egy projekt tervről vagy egy javaslatról. Mivel minden ember más, nyilván én másképp írnám meg az egészet, mint aki írta. Máshova tenném a súlypontokat, más szemszöget alkalmaznék, más részleteket emelnék ki. Más szavakat használnék. Esetleg még dolgoztam volna rajta. Esetleg a konklúzióm is más lenne.

Az ember természet már csak olyan, hogy más munkáját könnyű kritizálni, könnyű abban hibát találni. Persze attól függően, hogy milyen hangulatban vagyunk, vagy hogy ki keres a prezentációban hibát, más és más dolgon módosítanánk. Márpedig ha IT-ról beszélünk, akkor a tények, a számok és a szakmai szempontok számítanak – a szubjektív észrevételeknek nincs értelme. Azért, mert valaki valamit másképp képzelt el, attól az még lehet jó. A hiba nem az, amikor a mi véleményünktől eltér valaki, hanem az, amikor a szakmai szabályok patikamércéjén kevésnek találtatik.

Hogyan lehet objektív szakmai véleményt adni?

Amikor véleményeznem kell valamit, akkor mindig végiggondolom azt: milyen véleményt adna VALAKI MÁS az elém tett anyagról? Más milyen hibákat találna benne? Mert ha valaki más is ugyanazokra a hibákra világítana rá, akkor feltehetőleg igazunk van a kritikával.

Mi történne, ha a megjegyzéseimet közzé tennék, és egy szakértő nekiállna vitatni azokat? Meg tudnám-e védeni szakmai alapon a kritikát? Be tudnám-e bizonyítani, hogy ezen a hibák ki nem javítása később kárt fog okozni?

Úgy egyáltalán, ne kritizáljunk könnyen, csak akkor, ha alapos okunk van.

A másik oldalról viszont túlzottan szerénynek sem szabad lenni. Azért kell véleményezni az anyagot, hogy az jó legyen – hogy a projekt simán fusson, és ne kelljen később korrigálni. Tehát szűken kell mérni a kritikát, de ami rossz, amellett ne menjünk el. Meg kell találni a középutat.

Hol van a helyes középút? Nem középen.
Katonáéknál azt tanultam, hogy mindig meg kell dicsérni valamit, és mindig ki kell emelni valami rosszat. Ez a módszer az üzletben nem jó: nem az a lényeg, hogy szót szaporítsak, hanem az, hogy a projekt jó legyen. Ha a tervben lévő hibák elfogadhatóak, és úgy egészében a terv megvalósítható, akkor felesleges pirossal aláhúzogatni bármit is.
Ha viszont a terv kockázatos, kidolgozatlan, akkor ezekre a pontokra részrehajlás nélkül rá kell mutatni.

Mi a kritika helyes stílusa? A cél nem az, hogy a szerzőt megszégyenítsük vagy megsemmisítsük, hanem az, hogy a dokumentum, prezentáció, projekt terv jó legyen. Tehát mindenképpen segítő kritika legyen, de az is csak módjával – nem feltétlenül előnyős a kéretlen tanítómester szerepében tetszelegni.

Ha viszont a terv túl sok hibát tartalmaz, nem megvalósítható, akkor erre rá kell mutatni. Ez még önmagában véve nem azt jelenti, hogy a tervet el kellene dobni, vagy hogy a szerző inkompetens. Lehet, hogy csak pár dolgot kell igazítani, és jó lesz. Az is lehet, hogy a szerző éppen sietett, fáradt volt, nem figyelt, stb.

Vagyis segíteni, támogatni, a hibákra objektíven rámutatni.

Mert előfordul az is, hogy később majd a mi munkánkat fogják patikamérlegre tenni. Amilyen bánásmódot várunk, úgy bánjunk a többiekkel.

A kompetenciáról pedig nem is beszélek, annyira triviális… ahhoz, hogy az ember szakmai véleményt adjon, alaposan ismernie kell a szakmát. Vitathatatlanul.

Címkék: vélemény

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr565211360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petya · http://susnya.hu/ 2010.06.17. 14:28:33

Jó kis írás, tetszik!

JoeP 2010.06.17. 14:46:22

Nem tartozik szorosan a tárgyhoz, de idelinkelnék egy számomra meglepő élményt. Hogyan kritizálnak máshol. http://mivanvelem.hu/2007/01/05/batoritani-tudni/
süti beállítások módosítása