HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Hol áll és hova tart a világ egyik legnagyobb informatikai cége? Az utóbbi hónapokban több helyen is olvasni a Microsoftot fenyegető veszélyekről.

Hol áll és hova tart a világ egyik legnagyobb informatikai cége? Az utóbbi hónapokban több helyen is olvasni a Microsoftot fenyegető veszélyekről.

Amit soha nem tudtam elképzelni, az bekövetkezett: néhány szakértő elkezdte boncolgatni a Microsoftot fenyegető veszélyeket. Nem hiszem, hogy az óriáscég egyenlőre veszélyben lenne, de azért érdemes elolvasni ezeket az eszmefuttatásokat.

Windows 95 turns 15: Has Microsoft's OS peaked?
A CNN által is leközölt CNet cikk az operációs rendszerek végét jósolják, mivel az internet válik életünk meghatározójává. A számítógépen futó legfontosabb program immár nem az OS, hanem a böngésző.
Innen már csak egy lépés, hogy az OS teljesen elveszítse jelentőségét, és a Windows gyártója komoly bajba kerüljön.

Szerintem ez pusztán elméleti fejtegetés, és a dolgok nem fognak gyorsan megváltozni. Enterprise környezetben még mindig Windowst használnak, és nem látszik, hogy ez bármikor is megváltozna.

Special Report: Sleepy in Seattle - Microsoft learns to mature
Igen hosszú és érdekes fejtegetés a Reuterstől, ami egy fejetlenül szaladgáló cégként festi le a Microsoftot, melynek részvényeit éppen most értékelték le. Szóba kerül, milyen is lenne a cég Ballmer nélkül.

Microsoft spends $9 billion annually in research. Why can't it get its money's worth?
A ComputerWorld-ön megjelent cikk a Reuters cikkére támaszkodik. A megjegyzéseket is érdemes végigolvasni.

Rendkívül érdekes észrevétel, hogy miközben a Microsoft hihetetlen sokat költ kutat-fejlesztésre, közben a riválisok az igazán innovatívak. Ha innovatív informatikai céget keresünk, akkor mindenkinek először az Apple vagy a Google ugrik be. Tény, hogy az MS is fejleszt, folyamatosan hozza ki az új eszközöket és technológiákat, de ezek többsége valahogy nem hagy nyomott, és aztán hasonló gyorsasággal tűnnek el a süllyesztőben.
Pont ezért kerüli minden épeszű ember a béta technológiákat és a legújabb Microsoft termékeket. Közmondássá vált: „megvárom az SP2-t”.

A tűzhöz közelebb ülő emberek tudják, hogy a redmondi cég sokat tesz az innovációért. Tudatosan megkeresi és összegyűjti a legtehetségesebb embereket, és álomfizetésért álom-munkahelyen álom-munkát ajánl. De valami mégis hibádzik, hiszen ezek az emberek pár év után otthagyják a céget, vagy legalábbis nem hozzák el azt a „nagy dobást”, amire a Microsoft-on kívül képesek voltak.

Sokan azt is megkérdőjelezik, hogy technológiai cég-e a Microsoft. Ha az legújabb termékek bevezetését tekintjük, akkor azt láthatjuk, hogy sokat tesz a cég az informatikusok és a CIO-ok tudatos behálózásáért – miközben a termékek használhatósága körül időnként kérdőjelek jelennek meg. Tehát úgy tűnik, mintha a marketing fontosabb lenne a technológiánál. A műszaki konferenciákon is tapintható a vallásos áhítat a tényszerű megközelítés helyett.
Arról nem is beszélve, hogy a cég fórumain azonnal törlik, ha valaki hibáról vagy bug-ról ír – a Microsoft termékei tökéletesek, nincs bennük hiba…

Még kétségbeejtőbb a helyzet, ha megnézzük, kik a Microsoft ügyfelei. Ha a kedves Olvasó – akinek Windows op rendszer fut a gépén, és Internet Explorer-en olvassa e cikket – azt gondolja, hogy ő MS ügyfél, akkor téved. Az MS nem ad el közvetlenül felhasználóknak semmit. Operációs rendszert viszonteladóktól lehet venni. A fejlesztések középpontjában sem a felhasználók (akár otthoni, akár enterprise) állnak, hanem a rendszermérnökök és programozók. Vagy hogy még pontosabb legyek: a CIO-k, akik döntéseket hoznak.
Ez a logika teszi, hogy az MS eltávolodott az egyszerű felhasználóktól, és az innováció nem az ő kényelmüket célozza.
Valahogy úgy tessék elképzelni, mint amikor valaki kitalál és kifejleszt egy nagyon jó hajkefét – csak sajnos drótból. Jó az alapötlet, jó a kivitelezés, de az egész valahol célt tévesztett. És ilyenkor elgondolkodik az ember, hogy ki lett volna a célcsoport.

Csődbe fog-e menni a Microsoft? A sok bénázás és visszavont fejlesztés ellenére az MS fő bevétel forrásai (operációs rendszerek) jól muzsikálnak. A részvények értéke nem emelkedik, de a profit nagyon is.
A 21. század embere túlságosan függ az MS termékektől, és ezért a cég egyszerűen sikerre van kárhoztatva.

Címkék: microsoft

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr185211427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

activer 2010.11.02. 11:45:45

A Microsoft mindannyunk számára felfoghatatlanul nagy vállalat, nem kell féltenünk. Rengeteg dolgot akarnak egyszerre csinálni, ez okozza a főgondot, szinte lehetetlen több frontos háborút megnyerni. Inkább ülnének le a nagyokosaik, és jelölnének ki néhány területet, amire fókuszálni tudnának. Ez a kulcs, a kevesebb több. Egyszer olvastam régen (kb. 10-15 éve!) egy interjút B. Gates-szel, már akkor arról beszélt, hogy sohasem attól fél, hogy ma mi van, vagy holnap mi lesz a meglévő dolgaikkal, hanem attól, hogy nem vesznek észre trendeket vagy apró méretű,de ígéretes dolgokon dolgozó leendő versenytársakat (akkor pl. a Google még nem létezett, épp a Netscape böngészőt tolták le a piacról). Szerintem a nagy IT vállalatok az utóbbi 10-15 évben semmi új, érdekes dolgot nem tudtak felmutatni. Fejlődnek a hardverek, cammogva követik ezeket a bug-os szoftverek, és elterjedt az internet, plusz időnként felreppen valami buzzword (asp, crm, green it, e-business, SOA, cloud stb.), amire rérepülnek a marketingeseik, és ennek megfelelően kialakítanak termékeket. Uncsi. Persze ezt tudja a Microsoft is, érdemes megnézni, hogy milyen kutatások vannak náluk (http://research.microsoft.com), pontosan tudják, hogy új, izgalmas, eddig ismeretlen hatékonyságot biztosító termékek innen indulhatnak csak el (l. mesterséges intelligencia alkalmazások). Egyébiránt a kérdésedre: a Microsoft egy tipikus profitszemléletű IT cég, nagyon jól működtetik a partnerhálózatot, igyekeznek minden munkát megfogni (mert nem csak windows-t, office-t árulnak, hanem partneren keresztül akár ügyfélprojektet is). Oda tudnak figyelni apró dolgokra is, a fizetős support-juk pedig überprofi emberekből áll. Ismertségük és brand-jeik ellenére nagy hangsúlyt fektetnek a marketingre, törekednek hozzájuk kötödő (fejlesztői) közösségekkel élő személyes kapcsolat fenntartására. Szóval lehet a Microsoft-ot szidni, meg a problémáikat elemezni, de sok mindent lehet tőlük tanulni is. Írtam mindezt a laptopomon futó OpenSuse Linux alól, Firefox-ból.

Rónai Balázs · http://it-tanacsado.hu 2010.11.03. 00:03:40

A cikk érdekes felvetést fejteget. A jövőre vonatkozóan nem mernék jósolni, azt majd az élet megválaszolja. Activer szerintem jól írja le, amit a MS-ról, mint cégről érdemes tudni. Koránt sem csak a technológia számít, hanem az egész ekoszisztéma, ami körülveszi. A MS egyébként magát "platform szállítóként" határozza meg, amire az ekoszisztéma tagjai építik a megoldásokat. (Nem windowst veszel, hanem az azon futó alkalmazást, és az alá veszel Windowst) Amúgy szerintem a MS esetében igen is szempont a felhasználói élmény, bár a termékfejlesztést nem a design vezérli, mint az Apple esetében. Gondolj csak bele az Office ribbonos kezelőfelületébe, az egyes termékek integrációjába, ... Ez azért üzleti környezetben előny. Amit én látok, az éppen az, hogy az üzleti döntéshozók sokkal előbb megértik az üzleti előnyöket, mint az "átlagos" CIO-k. (A jó CIO-k ma már elsősorban nem mérnökök, hanem üzleti konzulensek. Ők látják.)

Ismeretlen_102125 2010.11.03. 09:09:02

Igen, pontosan az volt az egyik gondolat a fenti cikkben, hogy veszélyes dolog "platform szállítóvá" válni - hiszen akkor a cég eltávolodik a végfelhasználóktól és a valós üzleti igényektől. Erősen kérdéses, hogyan lehet a felhasználói élmény prioritás, ha a termékfejlesztést nem ez vezérli. Az Apple nagyon is megmutatta, milyen az, amikor a felhasználói élmény a cél. Ehhez képest a Microsoft sehol sincs. A CIO-k megkerülésével az üzleti döntéshozókra célozni meg szerintem olyan, mint a kóla reklám az általános iskolában.

m 2010.11.03. 12:20:33

Az UX tudtommal eddig egyetlen terméküknél volt kifejezetten a középpontba állítva, az pedig a Windows Phone 7 (OS). Ott lehet azt látni, hogy gyakorlatilag milyen architektúrális döntést hivatalosan is azzal magyaráztak, hogy az milyen befolyással lett, vagy lett volna az élményre. Azzal nem értek egyet, hogy az innováció nem látszik az MS--nél, maximum érdeklődési körtől függ, hogy mennyire hallasz róla, mivel elég sok, eltérő piacon szerepelnek (jóval többön, mint mondjuk a Google vagy az Apple). Az elmúlt évekből ott a Deepzoom (web), Bing (web/kereső), a Kinect (játék), a Lightswitch (fejlesztés), az Azure (felhős architectúra), a kifejezetten consumer vonalon a WP7-es Metro UI (bár ez nagyjából akkora buzz, mint az iphone volt). Innovációk voltak bőven a .NET FW körül is (LINQ, paralell programming, MEF). Bevallásuk szerint éveket töltöttek az egész Ribbon koncepcióval is, ami nem csak Office-hoz jó, hanem általános UI koncepció, amit vékony és vastagklienses fejlesztésekben is támogatnak, stb. Más kérdés, hogy az innovációk nem koncentrálnak egyetlen piacra, mint a Google (web) vagy az apple ("prémium" UX).

Rónai Balázs · http://it-tanacsado.hu 2010.11.03. 18:14:31

Az Apple és a Google ugyanúgy platform szállító, mint az MS, tehát ez nem lehet különbség. Az MS-nek van konzulens csapata, direkt értékesítő csapata, és kiemelt támogató csapata is, továbbá egy közös leánycége az Accenture-rel (Avanade), és sok százmilliós online felhasználói bázisa, stb. Nem tudom, mik a pontos arányok, de szerintem egy 2-3 nagyságrenddel több ügyfelet láthat, mint az Apple. Szerintem egyszerűen más a fókusz. Az Apple néhány rétegterméket gyárt, a MS pedig sok tömegterméket. Az Apple értékesítési stratégiája emóció alapú, az MS-é ROI és ValueProposal alapú. Érdemes megvárni, hogy ha egy kicsit elűl a design körüli hype és/vagy ez nem lesz többet megkülönböztető jegy, akkor mi lesz a helyzet.

Hesz Roland 2010.11.03. 21:12:23

Én a magam egyszerű látásmódjával azt a problémát látom Microsoftéknál, hogy a cégnek jelenleg fogalma nincs, hogy merre megy és mit akar csinálni. Belekezd ebba, abba, amabba de nincs fókusza. Ez megy egy darabig, viszi a lendület, de előbb utóbb el kell döntenie, hogy mivel, mikkel akar foglalkozni. Szerintem. Persze tévedhetek is.

Hesz Roland 2010.11.03. 21:13:29

Most így olvasva a kommenteket, látom sikerült megismételnem mindenkit :)
süti beállítások módosítása