A tankönyvekben úgy olvasni, hogy az informatikai projektnek két szereplője van: az ügyfél és az informatikai beszállító. A legtöbb fejlesztési módszertanban így írják… aztán felbukkan az ügyfél oldali IT osztály, és minden borul.
A tankönyvekben úgy olvasni, hogy az informatikai projektnek két szereplője van: az ügyfél és az informatikai beszállító. A legtöbb fejlesztési módszertanban így írják… aztán felbukkan az ügyfél oldali IT osztály, és minden borul.
A klasszikus informatikai projekt úgy néz ki, hogy van az ügyfél és az ő informatikai igényei, jelentkezik egy IT cég mint beszállító ezen informatikai feladatok végrehajtására, és a két oldal együttműködéséből elkészül egy új szoftver vagy továbbfejlesztenek egy meglévőt.
Ha az ügyfél multicég, akkor ott biztosan van IT osztálya. Normális esetben az IT osztály feladata lenne az informatikai munka vezetése, de egy multinál sok az úgynevezett „árnyék projekt” – azok a projektek, amik nem követik a céges előírásokat, kellően kicsik, hogy észrevétlenül meg lehessen őket csinálni. Ezek a kicsi projektek azért pont elég nagyok ahhoz, hogy egy kkv számára tisztes pénzt jelentsen.
Az árnyékprojekteket sok esetben abból fakadnak, hogy a felhasználók frusztráltak cégük bürokratikus folyamataitól, ezért saját zsebből elvégzik a szükséges fejlesztéseket.
Az IT beszállítók is érdekeltek abban, hogy a projekt a „radarszint” alatt osonjon: mert így senki sem fogja számonkérni az informatikai szabványokat, a programozók úgy programozhatnak ahogy akarnak.
Ráadásul a magát okosnak gondoló, szoftverfejlesztéshez nem érő ügyfél mindent elhisz.
Ami még rosszabb: némely fejlesztési módszertanban (főleg az agilisakban, például Scrum) az ügyfél oldali IT-nak nincs szerepe, az elméletet megalkotó szakemberek megfeledkeztek róluk. Az egyszeri programozók pedig vakon követik az elméletet… teljes sebességgel a szakadék felé…
Sajnos sok IT-ból élő cég próbálja meg kikerülni az IT osztályokat, hogy közvetlenül a pénzügyi igazgatókhoz és vezérigazgatókhoz szólva eladja termékeit. Ilyen például a Microsoft vagy az Intel, ez utóbbira itt egy nagyszerű cikk „Mikor az IT a cég ellensége” címmel.
Nyilvánvalóan a szándékot a porszívóügynök-mentalitású értékesítés vezérli, ahol bármi áron el kell adni a terméket, még akkor is, ha marhaságokat kell hozzá kijelenteni.
Pedig itt is úgy mennek a dolgok, mint más szakmában: cipőt bízzuk a cipészre, kenyeret a pékre, az informatikai rendszereket pedig az IT-ra. A rábeszélőember és a pénzügyi igazgató találkozásából semmi jó nem fog kisülni.
De térjünk vissza a szoftverfejlesztési projektre… Mi történik, ha tudatosan vagy kevésbé tudatosan kihagyták belőle az IT osztályt? Egyszer eljön az a pont, amikor mégiscsak szükség lesz rájuk, és jön az „állj, ezt nagyon nem így kellett volna” pillanat. Rosszabb esetben a szoftver már el is készült, a pénz elfogyott, és mindenki tanácstalanul hápog.
Kit fognak ezért fenékbe rúgni? Biztos hogy nem a projekt szponzort, nem a Product Ownert, nem az ügyfelet és nem az ügyfél oldali IT osztályt... a fenékberúgásra jelöltek listáján csak a jóhiszemű programozók maradtak.
Mit tehet az egyszeri IT beszállító, hogy ne érje ehhez hasonló meglepetés?
1) Próbálja meg kideríteni, hogy van-e IT osztály és vannak-e az ügyfelénél IT policy-k – nagyvállalat esetén biztos ez a helyzet
2) Gondolja végig, hogy a rábízott fejlesztéshez szükséges-e az ügyfél meglévő rendszereivel interfészelni vagy adatokat átemelni
3) Ki fogja a szoftvert átadás után üzemeltetni? Az ügyfél?
Ha a 2-es vagy 3-as kérdésre a válasz igen, akkor semmiképpen ne vágjon bele a fejlesztésbe anélkül, hogy nem konzultált előtte az ügyfél informatikusával. Ebben lehet, hogy a projekt szponzor vagy a kulcsfelhasználó ellenérdekelt, de nem szabad annyiban hagyni.
Akiknek prekoncepcióik vannak vagy félnek az IT osztálytól azok nyugodjanak meg: az ügyfél oldali informatikus is abban érdekelt, hogy a projekt sikeresen lezáruljon.
A félreértés abból fakad, hogy az emberek (főleg a felhasználók) szeretik a könnyebb, gyorsabb utat szeretik választani – de ez a sötét út.
Egy informatikai kkv lehet hogy azt látja: a nagyon menő multi nem tudja megoldani a problémáit, és ő, a kis kkv menti meg a világot nap mint nap.
Az az igazság, hogy manapság egy informatikai osztály nagyon sok beszállítóval dolgozik, a kiszervezés dominál, tehát azok az emberek, akik rohannak és eloltják a tüzet ők feltehetőleg nem belső munkatársak lesznek. Tehát a kkv tényleg jól látja, hogy ők a hősök és ők mentik meg a világot a multinál. Csak azt nem szabad elfelejteni, hogy mögöttük ott áll az Informatikai Osztály, és odafigyel arra, hogy a munkavégzés körülményei adottak legyenek.
Valahogy úgy, mint ahogy fociban a külföldről igazolt játékos nyújt kimagaslót és rúgja a gólt, pedig ő csak egy tagja a csapatnak, ami mögött ott áll az edzői csapat és felkészíti az összecsapásra.
Ebben látom az IT osztály szerepét: nem versenytársa a kkv-nek, hanem edzője, aki irányt mutat és tanácsot ad.
És emiatt nincs informatikai projekt IT osztály nélkül.
Utolsó kommentek