HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Egyik korábbi posztban szerepelt, hogy mi a különbség a beosztott és a menedzser között: az egyiknek feladatai vannak, a másiknak pedig felelőssége. A felelősségvállalást nehéz kifejleszteni – ezért most beszéljünk róla.

Egyik korábbi posztban szerepelt, hogy mi a különbség a beosztott és a menedzser között: az egyiknek feladatai vannak, a másiknak pedig felelőssége. A felelősségvállalást nehéz kifejleszteni – ezért most beszéljünk róla.

Szóval a menedzser abban különbözik a beosztottól, hogy nem csak feladatai vannak (vagy egyáltalán nincs is neki), viszont felelőssége annál inkább. Vagyis a saját munkáján kívül mások munkájáért is a hátát kell tartania.

Mivel a menedzser általában beosztottból lesz, ezért egy adott ponton meg kell tanulni felelősséget vállalni mások iránt. Ahogy az ember egyre többet keres és egyre jobb céges autókat kap, egyre több emberért kell felelősséget vállalni. Ez egészen élvezetes tud lenni akkor, amikor 2-5-10-100 ember felett van hatalmunk… de amikor valaki közülük hibát követett el, akkor elég kellemetlen az egész világ előtt bevállalni. Főleg amikor mi pontosan tudjuk, hogy nem úgy kellett volna valamit megcsinálni, de hiába mondtuk el, mégis elszúrták.

Az egyszeri menedzser ilyenkor megpróbál mindent szorosan ellenőrizni – fél a hibától -, vagyis mikromenedzsmentté fajul a történet. A mikromenedzsment káros, nem csak azért mert demotiválja a beosztottakat, hanem mert a csapat nem lesz képes többet teljesíteni a főnök korlátain felül.

Meg aztán nem ülhetünk ott minden munkatársunk mögött, hogy nézzük mit csinál.

A másik hibás reflex, amikor a vezető elhatárolódik a hibától: nem én hibáztam, hanem a beosztottaim! Ez rövid távon működhet, de hosszú távon a vezető nem csak a hibától fog eltávolodni, hanem a csapattól – kialakul az „én és ők” a „mi” helyett. És ha elég sokat mondogatja ezt a vezető, akkor mindenki elkönyveli hogy ő nem tagja a csapatnak, csak egy „kívülálló”, akihez nem is érdemes fordulni, hiszen nem segít.

Bármilyen magyarázat vagy gondolatmenet, ami arról szól, hogy a vezető nem hibázott, valójában zsákutca: mert óhatatlanul úgy fog végződni, hogy a vezető nem része a csapatnak. És innentől kezdve nincs rá szükség.

Nehéz, de meg kell tanulni felvállalni a beosztottaink hibáit is. Ha a csapatunkból valaki elszúrta a dolgot, akkor tagadás és eltávolodás helyett be kell ismerni, hogy ez a MI hibánk volt. Ez egyrészt megerősíti az ügyfelet és a kívülállókat abban, hogy a vezető én vagyok, másrészt hogy a csapat létezik és egységes. Illetve a beosztottakat is megerősíti, hogy mi egy közösség, egy falka vagyunk, együtt sírunk és együtt nevetünk. Aki hibázott, az rájön, hogy nem csak saját magának okozott kellemetlenséget, ezért legközelebb jobban figyeljen oda.

Hibázni ember dolog. Mindenkivel előfordulhat. A versenyszférában abban érdekeltek az emberek, hogy a hiba ki legyen javítva, és nem abban, hogy keresztre feszítsék a „vétkest”.

Tudatosan oda kell figyelni rá: amikor a csapatunkból elrontott valaki valamit, az a mi hibánk, mi dolgozunk a megoldáson, és mi gondoskodunk róla, hogy legközelebb ilyen ne forduljon elő. (Tessék tükör előtt gyakorolni)

Nyilván a történetnek olyan vonzata is van, hogy a hibák megelőzhetőek. A PCC készítése bevett gyakorlat, az esemény elhárítása után fel kell tárni az okokat és megtenni a szükséges lépéseket. Ha a beosztott nem elég képzett vagy nem elég motivált, akkor lehet ez ellen tenni. Ha a beosztott minden tőle telhetőt megtett, akkor lehet, hogy a folyamatot kellene átgondolni és megváltoztatni.

Ha a PCC-ket tisztességgel végigcsináljuk, akkor egyre kevesebb lesz a hiba, és nem kell „szégyenkezni”. Meg kell valósítani a folyamatos fejlődést kultúráját, minden egyes problémánál megkérdőjelezni a konvenciókat és megtalálni a jobb, a legjobb utat.

Címkék: fejlődés menedzser felelős felelősség

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr205211466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nem merem ideírni :-) · http://mi az a pcc? :-) 2011.01.11. 16:52:11

Mi az a pcc? :-)

Ismeretlen_102125 2011.01.11. 17:34:55

Problem-Cause-Countermeasure
süti beállítások módosítása