HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Tudás alapú társadalomról már volt szó, de milyen a tudás alapú vállalat?

Tudás alapú társadalomról már volt szó, de milyen a tudás alapú vállalat?

Az ihletet Holden egyik posztja jelentette – ott került elő az okozók és megoldók kérdésköre. Tágabb értelemben véve a gondolat arról szól, hogy vannak inkompetens problémaokozók, akik mindenféle butaságot csinálnak és összekoszolják maguk után a szőnyeget, illetve vannak a kompetens megoldóemberek, akiket a cég arra kényszerít, hogy feltakarítsák a szemetet akkor is, ha azt nem őt okozták.

A közvélemény szerint a multik tele vannak inkompetens emberekkel, Emesékkel és láblógatókkal, akik megkeserítik a becsületes munkásember életét.

A „tudás alapú vállalat” alatt olyat vállalatot értek, ahol a kompetens emberek vannak többségben a szervezet minden szintjén – legyen szó multiról vagy kkv-ről.

Milyen lehet a tudás alapú vállalat?

Először is a tudás alapú vállalat tudatos szervezetés, tudatos HR stratégia eredménye. Mert az HR kérdés, hogy A ligás profikat vagy B ligás pályakezdőket alkalmazunk. Ugyebár a profik sokba kerülnek, de „készen” vannak és jól termelnek. A pályakezdők is jók lesznek, de képezni kell őket. A tudás alapú vállalat elsősorban tapasztalat – tehát idősebb – munkatársakat alkalmaz. Ez nem zárja ki a pályakezdőket és a gyakornokokat – nekik is van helyük, szerepük.
A profi munkaerő megkeresése azt feltételezi, hogy a cég megfizeti a reális piaci bért a munkatársaknak és igyekszik megtartani őket.

Mivel a fizetések magasak, ezért fontos a hatékonyság és a beosztottak helyes kezelése – tehát fontos lesz, hogy a menedzserek (alsó-, közép- és felsőszinten) jók legyenek. Az embereket el lehet csábítani magas fizetéssel, de ott maradni csak akkor fognak, ha a főnök normális.

A hatékonyságnak az a szerepe, hogy az egyébként drága munkaerő képes kitermelni a fizetését. Nem igaz az a tétel, hogy minden gyár Indiába és Kínába menne az alacsony bérköltségek miatt. Hatékonyságban, minőségben fel lehet velük venni a versenyt… habár az országstratégiánk az alacsony bérekre és állami támogatásokra épít…

Ha a vállalat a hatékony, jól megfizetett profikra épít, akkor a vállalati kultúrának is ehhez kell idomulnia. Folyamatok és poroszos szigor helyett „respect for people” és eredményorientáltság. Ami nem olyan egyszerű, lévén hogy folyamatok és alá-fölérendeltségen keresztül sokkal könnyebben lehet embereket vezetni (biorobot effektus).

Milyen lehet az élet egy tudás alapú vállalatnál?
Bizonyára ott is lesznek inkompetens emberek, de arányaiban kevesebb, ezért a domináns viselkedésminta a „hozzáértő” lesz. Ciki lesz az, ha valaki nem ért a saját szakterületéhez. A kinevezéseknél kulcsfontosságú lesz a hozzáértés és az eredményesség.

A kompetencia miatt nem lehet mellébeszélni és nem lehet alkalmazni a szokásos multi dzsungelharc technikákat. A „nem az én problémám” és a „hülyének tetetem magam” módszerek oda fognak vezetni ebben a közegben, hogy előbb csak a munkatársaink röhögnek rajtunk, aztán a főnökünk is, idővel aztán felajánlanak egy másik pozíciót (érdemeink elismerése mellett persze…).

Szóba került a főnök. A hatékonyságban és minőségben utazó vállalat a teljesítményt mérni fogja, tehát a főnök a mérőszámok és a teljesítmény alapján értékel. Mérhető és világos célok lesznek. A beosztottaknak rálátásuk lesz – nagy vonalakban legalábbis – a vállalat működésére és teljesítményére, a vállalat teljesítménye és saját teljesítményük közötti összefüggésre. (Mert hiszen aki nem termel értéket, arra nincs szükség.)

Milyen emberek dolgoznak a tudás alapú vállalatnál?
Kompetens emberek. Olyanok, akik magas szinten értenek ahhoz, amit csinálnak. Nem csak kicsit, hanem tényleg profik. Ismerik a legjobb gyakorlatokat, és annyira el vannak szállva saját szakterületükön, hogy alig lehet érteni, amit mondanak.

Ez szükségszerűen társul a cég átfogó ismeretével és erős iparági tudással. Csípőből tudnak válaszolni kérdésekre, ismerik a járt utakat és a járatlan utakat. Tudják azt, hogy a cég hogyan csinálja, a konkurencia hogyan csinálja és a piacvezető hogyan csinálja.

Mivel telik a napi munka egy tudás alapú vállalatnál?
Értékteremtéssel. A dolgok alapvetően rendben mennek, tehát nincs szükség folyamatosan tűzoltó üzemmódban katasztrófát elhárítani. A kompetens emberek arra törekednek, hogy megelőzzék a bajt és elsőre sikerüljön minden. Emiatt fontos az előre gondolkodás, a tervezés és a megelőzés.
A megbeszélések, a viták nagy része nem arról fog szólni, hogy mi ment rosszul, hanem arról, hogy mi MEHET rosszul a csillagok rossz együttállása esetén és azt hogyan előzhetjük meg.
A választott megoldások hosszútávúak rövidtávú tűzoltás helyett.
A hosszú távú megoldások alkalmazása által nyert időt a folyamatok optimalizálására lehet fordítani – azaz a munkaidő egy részében azon gondolkodni, hogyan csinálhatnánk jobban.

Létezik-e ilyen cég?
Bizonyára sokak számára utópiának tűnik, pedig ilyen cég létezik. Vagy legalábbis olyan részlegek, osztályok léteznek, ami a fent leírt elvek alapján működik.
Bizonyos, hogy léteznie kell, hiszen ha nem létezne, akkor minden munka az LCC országokba áramlana és az angolszász civilizáció éhen halna a nagy munkanélküliségben.

Az, hogy Magyarországban léteznek-e ilyen helyek és milyen arányban, az már egy lokális egzotikum.

Hogyan lehet megtalálni egy ilyen céget és bejutni?
Mivel a tudás alapú vállalat a munkatársak megtartására összpontosít, ezért ritka a nyitott pozíció. Az álláspiacon elsősorban azok a cégek vannak, ahol nagy a fluktuáció – ahol a dolgok rosszul mennek és kevéssé hangsúlyos a kompetencia. Például egy Shared Service Center folyamatosan vesz fel embert, mert hiszen az egy olyan munka.
Mekkora lehet az arány? Szerintem kb 90%-a a meghirdetett állásoknak lehet „body shop” jellegű, és csak a maradék 10% igényel valódi kompetenciát valódi értékteremtéshez. Ezeken kívül pedig még rengeteg olyan álláshirdetés van, ami marketing célú, ami mögött nem áll valódi pozíció, illetve ami a piac szondázása végett került meghirdetésre.

Ha valaki „fiatal dinamikus” csapatként reklámozzák a munkahelyet, akkor az biztosan a 90%-hoz tartozik. A profi öreg rókák szükségszerűen idősebbek. Sokkal jobb, ha mi vagyunk a csapatban a legfiatalabbak, mintha mi lennénk a legidősebbek.

Hogyan lehet bejutni egy kompetencia alapú céghez?
Erős kompetenciákkal és jó referenciával. Magyarán TÉNYLEG érteni kell, mégpedig NAGYON ahhoz, amire szükség van, MAGAS szinten. Sajnos mindezzel az a baj, hogy az ember nem igazán tudja, mit jelentenek ezek, amíg nem szembesül velük. A legtöbb esetben az ember jó, de nem eléggé magas szinten vagy nem eléggé széleskörűen.
Az állásinterjú egy kompetencia alapú munkahelyre másmilyen, mint a többi céghez. Mert kompetens ember ül velünk szemben az interjún, aki nagyon is tisztában van a szakmával. Nem lehet vetíteni és mellébeszélni. Nem fogják megkérdezni hogy milyen állat lennénk, viszont olyan kérdéseket tesznek fel, amikhez kevés az elmélet és megizzad az ember a válasszal. Évek munkája lehet pusztán az, hogy erre a szintre eljussunk, hogy egy ilyen interjún sikerüljön megütni a szintet.

Mindez azt jelenti, hogy egy ilyen céget megtalálni nehéz és bejutni nehéz. Annyira, hogy sokan azt gondolhatják, ilyen cég nem is létezik.

Címkék: tudás kompetencia vállalat

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr745211535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_184825 2011.05.27. 11:54:59

Azt hiszem ide sorolhatjuk a Google-t.

cgcglw 2011.05.27. 12:58:31

>> Az álláspiacon elsősorban azok a cégek vannak, ahol nagy a fluktuáció – Ez fordítva is igaz: sokan panaszkodnak arra, hogy a jelentkezők többsége alkalmatlan egy adott munkakörre, és ebből következtetést vonnak le, egy korosztály vagy a szakmai képzés egészére. Pedig a jelentkezők egy kontraszelektált mintát alkotnak: aki alkalmas és motivált, azt felveszik az első helyre, aki nem, az bead 99 helyre önéletrajzot. Pédául, ha egy alkalmatlannal, és egy alkalmassal számolunk, akkor a fenti esetben a jelentkezők átlag 99%-a alkalmatlan lesz, miközben a valós arány 50%.

Viktor 2011.05.27. 13:44:17

"Mivel a tudás alapú vállalat a munkatársak megtartására összpontosít, ezért ritka a nyitott pozíció. Az álláspiacon elsősorban azok a cégek vannak, ahol nagy a fluktuáció – ahol a dolgok rosszul mennek és kevéssé hangsúlyos a kompetencia" ez érdekes, ebbe eddig nem is gondoltam bele

Viktor 2011.05.27. 13:45:42

"rengeteg olyan álláshirdetés van, ami marketing célú" ez mit jelent pontosan? Így reklámozzák a céget? :-)

Viktor 2011.05.27. 13:48:11

"Az állásinterjú egy kompetencia alapú munkahelyre másmilyen, mint a többi céghez" esetleg pár konkrét részletet, akár konkrét kérdést tudnál írni? Tényleg érdekelne. Ha másért nem, azonnal el tudnám dönteni, hogy jó céghez interjúzok-e. :-)

Ismeretlen_102125 2011.05.27. 15:45:54

"rengeteg olyan álláshirdetés van, ami marketing célú" Rosszul fogalmaztam meg. Igen, van olyan hogy pusztán reklámozzák a céget, mert nagyok vagyunk és elképzelhetetlen hogy ne hirdessünk állást, meg egyébként is kellenek friss cv-k. Azt akartam mondani, hogy rengeteg álláshirdetés van, ami mögött nemcsak hogy nem jó cég, hanem semmilyen cég és semmilyen munka nem áll. "Az állásinterjú egy kompetencia alapú munkahelyre másmilyen, mint a többi céghez" Sajnos nem tudom jól megfogalmazni. Az interjú alatt érzed, hogy ezek jó szakmai kérdések és hogy mások majd nem fogják tudni a választ.

m 2011.05.27. 20:10:57

cgcglw megjegyzésére reagálva, tudás-alapú céghez (illetve egy bizonyos szint feletti pozíciókba) az ember általában célzott fejvadászaton keresztül kerül, azaz egyszerűen elcsábítják az aktuális munkahelyéről. Egyszerűen azért, mert nagy szerencse kell ahhoz, hogy a munkaerőpiacon igazán jó, már tapasztalt szakembereket találjunk, hiszen ők tipikusan nem kell, hogy sokáig ott tartózkodjanak. Van olyan ismerősöm, aki nemzetközileg (el)ismert multiban próbál hazai szakemberekből csapatot építeni, a bejutási arány úgy 2% körüli, pedig fejvadászcég szűri elő a jelentkezőket. Egyszerűen akik megfelelnének, azok nem keresnek munkát, mert van nekik, és általában olyan van, amilyet akarnak.

cgcglw 2011.05.29. 11:32:35

Nálunk a munkatársak kb. egynegyede 30 éve a cégnél dolgozik, egynegyedük legalább harminc éve a szűkebb szakmában dolgozik, és a kilencvenes évek elején került ide, egynegyedüket cég más osztályairól szipkáztuk el, egy negyedük pályakezdőként került be, de már legalább tíz éve dolgozik itt. A többi részleg morog picit, amikor kinyújtjuk csápjainkat, de bevált ez a módszer Viszont tőlünk szoktak "levadászni" kollégákat: nemrég egy távol-keleti szakvásáron a szervező cég, az összes magyar látogatót egy szállodában szállásolta el, és amikor a főnököm felszállt a buszra, ami a vásárra ment, vigyorogva kérte, hogy jelentkezzen, aki soha nem dolgozott nálunk: ketten jelentkeztek a tömött buszon. Azt mondta, hogy először fájt neki, hogy néha elszívnak tőlünk jó szakembereket, aztán mivel ekkora az igény, nyitottunk inkább egy egy iskolát. Azóta a tanfolyami résztvevők közül is mazsolázunk.
süti beállítások módosítása