Amikor valami nem működik, az emberek hajlamosak a számítógépre fogni. Pedig a számítógépek pontosan azt csinálják, amire be lettek programozva.
Amikor valami nem működik, az emberek hajlamosak a számítógépre fogni. Pedig a számítógépek pontosan azt csinálják, amire be lettek programozva.
Bizonyosan előfordult már mindenkivel a következő szituáció: a pénztárnál az árcédulát lehúzva a pénztárgépen nem az az ár jelenik meg, ami a polcon ki van rakva. Amikor erre a tényre felhívjuk a figyelmet, akkor valami olyan választ kapunk, hogy „biztos a számítógépben nem lett átállítva az ár”. Vagy esetleg ránk kiabálnak, hogy „a számítógép biztosan nem téved!”
Egyik esetben sem fogjuk azt hallani, hogy „bocsánat de mi hibáztunk” vagy hogy „bizonyára xy kolléga még nem állította be a jó árakat”.
A számítógép, a program bűnbakká lett. Bármit meg lehet úgy magyarázni, hogy mi nem hibáztunk semmit, de az a fránya számítógép jól elrontotta. Buta, rossz számítógép!
Ezeken jókat mosolygok, és persze nem szoktam annyiban hagyni.
A számítógép ugyanis pontosan azt és úgy csinálja, amire beprogramozták. Ha valamit rosszul csinál, akkor az csakis abból fakad, hogy
a) Rosszul írták meg a programot
b) Rossz adatokat tápláltak be
A rossz, hibás programmal kapcsolatban érdemes végiggondolni, hogy hány embernek kellett hibáznia ahhoz, hogy a hiba megtörténjen:
1) Hibázott az, aki rosszul határozta meg az igényeket
2) Aki leadta a megrendelést a rossz igényekre
3) A fejlesztő, aki látta, hogy marhaságot rendelnek tőle, de megcsinálta
4) A fejlesztő főnöke, aki hallgatott a beosztottaira, amikor azok felhívták a figyelmét a hibára
5) A tesztelők, amikor jónak találták
6) A felhasználó, aki validálta a megoldást de nem szúrta ki a hibát
7) Az összes menedzser, aki ezeket az embereket felvette és még nem rúgta ki
8) A felsővezetők és az ügyvezető igazgatók, akik engedik, hogy a cégüknél ilyesmi előforduljon
A gép az egyetlen, ami nem hibázott – csak azt csinálta, amire beprogramozták.
Lehet, hogy a 20. században a gép még „hibázott” (a bug hétköznapos tartozéka volt a szoftvernek), de azóta sokat fejlődött a minőségbiztosítás. Kevés az olyan jellegű „probléma”, ami hibás kódolásból fakad.
Manapság ha hibákat találunk az éles környezetben, az sok esetben business process issue, vagy pedig logikai hiba. Például a program nem tud kezelni egy olyan szituációt, amire az igények megfogalmazásakor senki sem gondolt. Vagy amikor a lefektetett folyamatok az emberek nem követik (csak a számítógép).
Zárszóként annyit pedig egy idézet, amit akkor szoktam mondani, amikor valaki elkezdi fejtegetni, hogy „nem lehet megcsinálni”:
„A számítógép programozható!”
Utolsó kommentek