HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

A marketing osztály a nagyvállalat közepe, vagy csak felesleges kiadás?

A marketing osztály a nagyvállalat közepe, vagy csak felesleges kiadás?

Már régóta terveztem, hogy egy poszt erejéig írok a marketingről, egészen pontosan a marketing osztályok, a marketingesek és az agency-k működéséről. Erre kiváló apropót ad most a Harvard Business Review cikke Dan Ariely-től: The Upside of Useless Stuff (A Haszontalan Dolgok előnye)

Dan arra kíváncsi, milyen előnyei vannak haszontalan dolgok értékesítésének, amit egy példán keresztül fog meg: milyen lenne palackozott levegőt árusítani (természetesen nem búvárok részére)?

A palackozott levegőt nyilván nagyon jól lehetne reklámozni, és olyan minőségi tényezőket kiemelni, mint friss hegyi levegő, hűvös sós barlangi levegő, a tenger hűsítő szele, száraz sivatagi levegő vagy maró antarktiszi frissítő. Fel lehetne vonultatni celebeket, akik a cég termékeit fogyasztják, lehetne rendezvényeket szervezni, nyilatkozhatna a tv-ben az orvos a palackozott levegő élettani előnyeiről (ami mellesleg igaz is, különösen ha az illető asztmás).

Dan arra a következtetésre jut, hogy igenis van ennek értelme: mindegy, hogy a tárgyak, amiket meg akarunk venni, hasznosak-e vagy haszontalanok. Az a lényeg, hogy vágyunk rájuk, meg akarjuk venni azokat, hogy ezek megszerzésével boldogak legyünk. És ez a vágy motivál bennünket hogy többet dolgozzunk.

Nem tudom, a példa mennyire volt tudatos. Aki azt gondolja, hogy abszurd dolog palackozott levegőt venni, az gondolja végig, mennyire abszurd dolog palackozott vizet venni. Szóval a példa egyáltalán nem légből kapott (csak hogy témánál maradjunk). Ami pedig kidomborodik a példa kapcsán, az a marketing szerepe, az igény generálása. Hiszen palackozott levegőt, palackozott vizet senki sem venne, ha nem állna mögötte komoly marketing. Amikor ezekről a termékekről beszélünk, akkor az „értékteremtés” nem a palackozás a gyárban, hanem termék pozícionálása és a vásárlók elérése – agresszív reklámokkal.

Teremt-e értéket a reklám? Don Ariely szerint ez a szükséges üzemanyag a produktivitáshoz (tárgyakra vágyunk, amit pénzen vehetünk meg, amit munkával szerzünk meg).

Erről eszembe jut a Reklámzabálók Éjszakájának egyik korábbi szlogenje: „Mi lenne velünk reklámok nélkül? Semmi.” (elnézést ha pontatlanul idéztem)

Aki élt az előző rendszerben, az tudja, hogy 1989-ig nem volt a mai értelemben vett reklám Magyarországon. Senki nem akarta az arcunkba nyomni a legújabb mosóport vagy gyógyszert, hiszen a termék ott van a boltban/gyógyszertárban, akinek szüksége van rá az megy és vesz. Senkinek sem hiányoztak a reklámok, és az élet nem volt unalmas. A vásárlók saját korábbi tapasztalataik vagy szóbeszéd alapján vásároltak.

A vásárlóknak tehát igazából nincs szüksége a reklámra. Akkor is végig tudnánk nézni a filmeket, ha nem szakítaná félbe 30 percenként egy reklámblokk. Sőt a prémium csatornákban pont az a prémium, hogy nincs rajtuk reklám.

A reklám önmagában tehát nem értékteremtő és a vásárlóknak nincs rá igényük.

Egy gondolatot hozzáfűznék még ehhez: köztudott, hogy gazdasági válság, nehézségek idején a marketing az első, ahol megszorítanak. A marketingesek azok, akiket az elsők között lapátra lehet tenni úgy, hogy a vállalatot rövid távon nem éri kár.

Azt viszont nem mondanám, hogy a marketing teljesen felesleges, sőt bizonyosan nem az!

Mert miért is?

A marketing nem kizárólag reklámozásból áll. Az „igények generálása” nem csak azt jelenti, hogy a tv-nézők arcába nyomják a terméket, hanem sok esetben valóban új termék készítését jelenti. Hosszú listát lehetne írni olyan termékekről, amelyekre kezdetben senkinek sem volt igénye, de végül a mindennapi élet elválaszthatatlan részei lettek. És ilyen értelemben ez már innováció.

A nagyvállalat számára a marketing jelenti a jövőt, és bizonyos értelemben a marketing osztály a nagyvállalat szíve. Bizonyos értelemben persze. Csak úgy, mint ahogyan az értékesítés, a termelés, a kutatás-fejlesztés, az ügyfélszolgálat vagy a pénzügy is a vállalat közepe. (Az informatikáról nem is beszélve, amiről – mint informatikus – BIZTOSAN tudom, hogy a vállalat, sőt a világ közepe.)

Mivel a marketing osztálynak fontos munkája és szerepe van a jövő építésében, ezért az azt leépítő cég hosszú távon maga alatt vágja a fát.

Akkor most fontos vagy nem fontos?

Fontos, de nem mindegy, hogy mennyire. Az a lényeg, hogy meg kell találni a szükséges mértéket, a kellő józanságot.

Az említett HBR cikkben nem sikerült megőrizni a józanságot. A marketing szerepe túl lett értékelve, a vásárlókat sikerült droidokká degradálni, és sikerült abból a téves elképzelésből kiindulni, hogy a vásárlás, a fogyasztás boldogít.

És az sem igaz, hogy csak a profittermelő cégeknek kell marketing. Mert például egy egyháznak vagy egy non-profit alapítványnak is szüksége van jó marketingre, jó marketingesre. Nem csak a jó bornak kell cégér, hanem a korháznak is. Az ókorban is így volt, ma is így van, és a jövőben is így lesz.

Címkék: marketing hbr

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr115211558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hesz Roland 2011.08.02. 00:38:50

"Aki élt az előző rendszerben, az tudja, hogy 1989-ig nem volt a mai értelemben vett reklám Magyarországon." Hova mentek fiatalok? Rumba rumba a centrumba! Traubit akarunk, Traubit akarunk, hurrááá! Illetve, ha bemegyek, kijövök, de milyen jól kijövök, ha bemegyek. :)

cgcglw 2011.08.02. 08:29:42

Not so very long ago (a century or thereabouts), Gammas, Deltas, even Epsilons, had been conditioned to like flowers–flowers in particular and wild nature in general. The idea was to make them want to be going out into the country at every available opportunity, and so compel them to consume transport. "And didn't they consume transport?" asked the student. "Quite a lot," the D.H.C. replied. "But nothing else." Primroses and landscapes, he pointed out, have one grave defect: they are gratuitousA love of nature keeps no factories busy. It was decided to abolish the love of nature, at any rate among the lower classes; to abolish the love of nature, but not the tendency to consume transport. For of course it was essential that they should keep on going to the country, even though they hated it. The problem was to find an economically sounder reason for consuming transport than a mere affection for primroses and landscapes. It was duly found. "We condition the masses to hate the country," concluded the Director. "But simultaneously we condition them to love all country sports. At the same time, we see to it that all country sports shall entail the use of elaborate apparatus. So that they consume manufactured articles as well as transport. Hence those electric shocks." Huxley: Szép új világ

Ismeretlen_72295 2011.08.02. 08:37:29

A fordítás(om, mert nem találtam sehol magyar változatot): "Száz éve még arra kondicionáltuk a Gamma, Delta valamint Epsilon oszályokat, hogy szeressék a virágokat. Magukat a virágokat és általában a természetet. Az elképzelés az volt, hogy minden lehetséges alkalommal kirándulni akarjanak, így vegyük rá őket a közlekedési eszközeink használatára." És nem használták a közlekedési eszközöket?" - kérdezte a diák. "De igen ... többé kevésbé" - válaszolta az igazgató. - "A virágos réteknek azonban van egy súlyos hibájuk: fölöslegesek. A természet szeretete nem ad munkát a gyárainknak. Természetesen továbbra is fontos, hogy kirándulni járjanak, még akkor is, ha utálják ezt. A szép tájak és virágok szereteténél gazdaságosabb okot kellett találnunk, arra hogy használják a közlekedést. Megtaláltuk. Arra kondícionáltuk őket, hogy utálják a természetet - folytatta az igazgató - de egyúttal arra is, hogy szeressék a természetben űzhető sportokat. Minden ilyen sporthoz ugyanis számos speciális eszköz szükséges. Így egyaránt használják a a sportszereinket és a közlekedési eszközeinket."

Ismeretlen_102125 2011.08.02. 09:02:35

@Roland: Tervgazdaság volt, a reklámmal nem keresletet akartak növelni. És semmiképpen sem szakították meg a filmet reklámblokkal :)

Viktor 2011.08.02. 16:28:42

"És semmiképpen sem szakították meg a filmet reklámblokkal" még emlékszem, amikor szörnyülködtem, hogy a németek milyen lököttek, hogy a filmeket megszakítják reklámokkal és, hogy ilyen nálunk soha sem lesz. :-)

Hesz Roland 2011.08.02. 21:03:51

Ez világos, és tény, hogy ezek már a 80-as évek második felére datálódnak inkább. Meg többnyire új bevásárlóhelyeket - Skála, Flórián, Sugár - népszerűsítettek. Habár akadt kivétel, szerintem a "CASCO-t akarok!!!" az kifejezetten fogyasztásnövelést célző reklám volt :) Édesanyám első találkozása a film közepén lévő reklámmal még 86-ban vagy 87-ben történt, finnországban. Gyilkos oson a függöny mögött, majd minden figyelmeztetés nélkül a kamera egy csokoládét bontogató nőre vált. Mély nyomokat hagyott, hogy a feszültség hiába gyűlik, mert egyszercsak kiderül, hogy itt már csokiról van szó, nem krimiről. :))
süti beállítások módosítása