HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Kitalált történet egy agilis szoftverfejlesztésről. A valósággal való mindennemű párhuzam csak a véletlen műve?

Ernő tapasztalt projektvezető, SCRUM Master és agilis szoftverfejlesztő. Éppen állást keres. Sikerült elhelyezkednie egy informatikai kkv-nál, amelyik nagy külföldi cégek számára fejleszt szoftvert. János, a kkv tulajdonosa ecseteli a kihívásokat:

- Figyelj Ernő, ez egy nagy projekt, és nagy lehetőség nekünk. Sikerült meggyőzni a multit, hogy fejlesszünk agilisan, és belementek. Ezért van szükség valakire, aki tudja ezt csinálni. Eddig vízeséssel fejlesztettek, rengeteg baj volt. Hiába terveztek meg mindent, határidőre nem készült el. A fejlesztés nem követte az üzleti igényeket, nem voltak elég rugalmasak. Ráadásul megromlott a fejlesztők és a szakértők között a viszony. Ekkor döntöttek úgy, hogy kipróbálnak valami mást. Az csak hab a tortán, hogy mi sokkal hatékonyabbak vagyunk, mint az ő saját fejlesztőik.
- Mi lesz a feladatom?
- Vezesd a fejlesztést, gondoskodj róla, hogy agilisak legyünk, és kezeld az ügyfelet.
- Az előző megbízatásaim is hasonlóak voltak, nem hiszem hogy gond lenne.
- Nos, ennek örülök. Ha az ajánlatunkat elfogadod, a jövő héten kezdhetsz.

1 héttel később, délben, a kkv melletti étkezdében:

- Szóval Ernő, nagyon örülünk hogy csatlakoztál a csapathoz. Majd látni fogod, hogy kidolgoztunk itt egy szisztémát a fejlesztésre, és ők elég jól tolják. Rengeteget gondolkodtunk rajta – a többiekkel együtt is – hogyan lehetne agilizálni a munkát. Sokat hallottunk róla, és azonnal tudtuk, hogy így szeretnénk dolgozni. Igazából nem tudjuk, hogyan kezdjünk hozzá, ezért is mondogatjuk már egy ideje Jánosnak, vegyen fel egy SCRUM Mastert.
- Géza, az alapelvekkel gondolom tisztában vagytok. Ebéd után beszéljük át, mit hogyan csináljunk. Van valamilyen eszközötök a backlog kezelésére?
- Persze, majd megmutatom.
- Mi a véleményed, mi lesz a legnehezebb a projektben?
- Műszaki probléma az nem lesz. Nagyon jó a csapat, összeszoktunk, és ha kell, akkor nyomjuk hétvégén is. Jánossal is jól ki lehet jönni. A multival viszont nem egyszerű. Nem értenek a fejlesztéshez, és mindig sokat kell velük beszélgetni, mire kihámozzuk a lényeget. Úgy érzem, hogy az idő amit ott vagyok, azt sokkal hasznosabban is el tudnám tölteni, mondjuk itt bent kódolással.

1 héttel később, a multinál, egy üzleti tárgyalóban:

- Szervusz kedves Péter, bemutatnám az új kollégát akiről beszéltem. Ernő fogja vezetni a fejlesztést a mi oldalunkról, és segít mindenben amiben szükségetek van. Számos agilis projektet csinált már.
- Nagyon örülök. Péter vagyok, osztályvezető. Nagy szükségünk van erre a szoftverre, és hát a korábbi próbálkozás nem volt sikeres. De akkor nem is volt a csapatban ilyen szakember. Na és most másképp próbáljuk. Ernő sokat mesélt az agilitásról, azonnal tudtam hogy ez nekünk való. Előre szólok, hogy mi ehhez nem értünk, de csináljuk azt amit mondasz.
- Akkor talán kezdjük is el a munkát.
- Operatív szinten a mi oldalunkról Balázs vesz részt szakértőként, ő gondoskodik róla, hogy minden információt megkapjatok.

1 héttel később, a multinál:

- Kedves kollégák, azért jöttünk össze, hogy hivatalosan is elindítsuk a szoftver fejlesztését. Ebben fog nekünk segíteni Ernő, akit a kkv küldött, hogy vezesse a munkát. Gézát, a vezető fejlesztőt pedig már jól ismeritek.
- Üdvözlök mindenkit. Talán kezdjük azzal, hogy mik is az agilis fejlesztés irányelvei. Az első slide-on látható az Agile Manifesztó, ami…

2 héttel később a kkv-nál:

- Szia Ernő, na hogy ment?
- Szia Géza, minden simán ment (mosolyog). Balázzsal átbeszéltük az igényeket és lefixáltuk a listát és kijelöltük az első sprint-et. Hivatalosan holnap kezdjük!
- Nagyon szuper. Akkor beszéljük át a munkát. Ha holnap kezdjük, akkor 4 hét múlva lesz az első release.

4 héttel később a multinál:

- Akkor ahogyan megegyeztünk, befejeződött az első sprint, és megmutatom az eddig elkészült funkciókat.
- Ernő, ez nagyon jól néz ki. Tetszik, ahogyan elérhetők a gombok. Ahhoz képest, hogy milyen kevés idő telt el, ez igen nagy előrelépés. Nagyon örülök.

3 sprinttel később a multinál:

- Nagyon jól halad a fejlesztés, felülmúlta minden várakozásunkat. Most már tényleg itt az idő, hogy a kollégáknak is elküldjük a program elérhetőségét, és elkezdjük napi szinten használni. A meglévő funkciók is sokat fognak segíteni, de ha elkészül a többi, akkor az egyenesen forradalom lesz.
- János, elégedett vagyok az új módszeretekkel. A többi osztályvezetőnek is elmondom, milyen jó kis csapat vagytok.

4 sprinttel később a kkv-nál:

- Ernő, gratulálok, most hívtak a multitól, hogy az átadás után küldhetjük a számlát, illetve további projektjeik is lennének. Még az is lehet, hogy bővíteni kell a csapatot, új fejlesztőket felvenni.

3 héttel később, hétfő reggel 8 óra, útban a munkahely felé:

- Ernő, mikor érsz be? Most hívtak a multitól, hogy áll a rendszer, valami SQL hibára panaszkodik. Géza szabadságon van. Állítólag egész hétvégén próbálták hívni a számunkat, csak senki sem vette fel.
- 10 perc és bent vagyok. Milyen hiba történhetett, pénteken még ment a rendszer, és a hétvégén nem nyúltunk hozzá.

2 nappal később, a multinál:

- János és Ernő, bocsássatok meg de ez elfogadhatatlan. Már két napja áll az értékesítés. Csináljatok valamit!
- Gézát berángattuk a szabadságáról, megnézte a szervert, de azt mondja, hogy a szoftver teljesen jól működik. Szerinte a hálózattal lehet valami.
- Az IT-sok szerint pedig csakis az alkalmazással lehet baj.
- Biztos, hogy mindent megnéztek?
- Gyerekek, én ehhez nem értek. Csináljon már valaki valamit!

1 héttel később, a multinál:

- Köszönöm, hogy eljöttek. Róbert vagyok, az informatikai igazgató, ő itt mellettem Dénes, az üzemeltetési osztály vezetője és Eszter, aki az alkalmazások minőségéért felelős. El tudnák pontosan mondani, hogy mit csinálnak a TEST-APP-SRV-321-es nevű szerveren és hogyan kaptak hozzáférést?
- Péter számára végzünk szoftverfejlesztést, és oda telepítettük a kész alkalmazást.
- (Róbert leesik a székről) Micsoda?
- (Dénes szeme elkerekedik) Hogy-hogy szoftvert fejlesztenek? Erről mi miért nem tudunk?
- (Eszter kapaszkodik az asztalba) Kész alkalmazást telepítettek? De hiszen az egy teszt szerver!
- Elnézést, szívesen tájékoztattuk volna Önöket, de… khmm… nem is tudtuk, hogy Önök léteznek. A szervert pedig Balázstól kaptuk. Kérdeztük is, hogy miért van a szerver nevében TEST, de azt mondta ne foglalkozzunk vele.
- (Egymásra néznek) El kell beszélgetnünk Balázzsal és Péterrel. De ugye a szoftver megfelel a cégünk belső Best Way módszertanának?
- Az meg micsoda?

1 héttel később, a kkv-nál:

- Balázs, sikerült tisztázni a kérdéseket az IT-val?
- Dolgozok rajta, dolgozok rajta. Azt mondták, hogy ránéztek a programra, és számos dolgot kifogásoltak. Majd átküldöm a mailt. De ezzel most ne foglalkozzatok, mert van fontosabb dolog. Sürgősen új funkciókra lenne szükség. Szeptember 1-től indul az új reklámkapmány, és addigra a szoftvernek tudnia kell kezelni az ajánlatokat. Péter azt mondta, hogy ez most minden más prioritást felülír.
- Na jó, de már megegyeztünk a sprint tartalmáról. A következő spint 3 hét múlva kezdődik, csak abba tudjuk beletenni.
- Bocsánat, de ez most fontos. Az aktuális fejlesztéssel álljatok le, és csináljátok ezt. Amikor elkezdtük a közös munkát, azt ígértétek hogy gyorsak és rugalmasak lesztek. Most pont erre van szükség.

3 héttel később, a multinál:

- János, Ernő, örülök hogy eljöttetek. Próbáljuk meg közösen – konstruktívan – átbeszélni a kialakult helyzetet, és találjunk rá megoldást.
- Köszönjük a lehetőséget. A mi oldalunkról az a helyzet, hogy a fejlesztők száma kötött. Nem tudunk csak úgy új embereket felvenni egyik napról a másikra. Felvenni is csak akkor, ha biztosított, hogy hosszú távon lesz elég munka. Éppen ezért célszerű lenne, ha a sprint-eket betartanánk.
- Ernő, a helyzet az, hogy rengeteg új funkcióra lenne szükségünk. Azonban nekünk is alkalmazkodni kell másokhoz. Vannak sürgős feladatok, amiket végre kell hajtani, és határidők, amiket be kell tartani.
- Természetesen, rugalmasak vagyunk és segítünk, de nekünk is tisztán kell látni a feladatokat és határidőket illetően. Nem tudunk egyik napról a másikra fejlesztőket átpakolni feladatokra – kérlek benneteket, hogy erre legyetek figyelemmel.
- Jogos észrevétel. Mi lenne, ha közösen készítenénk egy tervet a jövőre nézve, mikor milyen határidők vannak, mivel mikorra kell elkészülni, és ki mit csinál? Ekkor mi is látnánk, hogy a fejlesztőitek min dolgoznak, és ti is látjátok, hol vannak a mi határidőink.
- Nem lesz ez túlságosan kötött? Elég lenne csak az aktuális sprint-et követni.
- A spint csak 4 hetes, de nekünk 2 évre előre kell tervezni. Szeretnénk látni, hogyan és mikorra valósulnak meg az igényeink, hogy tudjunk előre tervezni.

2 héttel később a multinál:

- Ernő, nem kell hogy emlékeztesselek, a múltkori leállás mekkora kárt okozott. Dénessel beszélgettünk a kérdésről, és azt mondták, hogy valamilyen dokumentumokra van szükségük a programról.
- Nézd Balázs, amikor elkezdtük a fejlesztést, akkor megegyeztünk, hogy inkább hasznos munkával – fejlesztéssel – töltjük az időt, mintsem bürokráciával és dokumentáció írással. Ez az egyik oka, amiért az agilis fejlesztés hatékony – és ez az, amit szerettek benne.
- Igaz, igaz, de Dénes szerint dokumentációnak KELL lennie. Átküldött néhány mintát. Légy szíves nézd át ezeket, és próbáljatok meg valami hasonlót előállítani.
- Természetesen, de ha jól sejtem, ez elég sok munka lesz. A hagyományos elszámolás szerint járunk el.
- Ez a másik, amiről beszélni akartam. A funkciók amiket megbeszéltünk, azoknak el kell készülnie, a dokumentáció is kell, de egyenlőre nem tudok többet fizetni. Amikor a költséghelyre allokáltam, akkor még nem látszott, hogy ennyi mindenre szükség lesz.

1 hónappal később, a multinál:

- János, először is szeretném elmondani, hogy elégedett vagyok a fejlesztéssel, illetve operatív szinten jó a kapcsolat. Viszont ránk nagy nyomás nehezedik – tudod az IT állandóan zaklat, és az új termék bevezetése is a nyakunkon van. Úgy látom, hogy Ernő egy nagyon intelligens fiatalember, de nem hagyhatunk mindent rá. Ezért a jövőben Balázs hangsúlyosabb szerepet tölt be a munka vezetésében, és többet fog hozzátok kijárni. Ezáltal közvetlenül látjuk, pontosan ki min dolgozik, és nagyobb beleszólásunk lesz a priorizálásba.
- Egyetértek, a felmerült problémák hiányos kommunikációból fakadnak, és az nekünk csak jobb, ha az együttműködés Balázzsal szorosabb lesz. Számunkra is tiszta helyzetet jelent, ha a megrendelői igények egyértelműen és világosan jelennek meg, mert mi csak a kivitelezők vagyunk.
- Jánosom, teljesen jó, ha csak a kivitelezéssel foglalkoztok. Ha ti megoldjátok, hogy ne legyenek műszaki problémák, az összes többit mi elintézzük. Vesztenivalónk úgy is csak nekünk van.

3 héttel később, a kkv-nál:

- Géza, be szeretném mutatni Esztert, az IT-n dolgozik, minőségbiztosításért felelős. Ernő, ti már találkoztak bent ha jól tudom. Eszter azért van itt, mert mostantól az IT is része a projektnek. Megegyeztünk, hogy segíteni fognak, azaz figyelnek és tanácsot adnak. Az új verziók átadását ellenőrzik, ne legyenek kompatibilitási problémák, mint legutóbb.
- Örülök, hogy végre egy IT-s is itt van. Rengeteg bajunk volt, amit az IT nem megfelelő hozzáállása okozott. Az a múltkori esetet sem kompatibilitási probléma okozta, hanem az, hogy a szerverre nem került fel a szükséges keretrendszer – amit elvileg az IT-nak kellett volna feltelepítenie. És felhívnám a figyelmet, hogy a kérdéses keretrendszer még mind a mai napig sincs ott – kérlek Eszter, gyorsítsd fel egy kicsit, ne várjunk heteket egy-egy apróságra!
- Géza, pontosan milyen keretrendszerre van szükségetek?
- A 2.0-ra.
- Akkor a meglévő hivatkozást az 1.1-es keretrendszerre kiszedhetjük?
- Nem, azt semmiképpen, mert az alkalmazás többi része még azt használja.
- Ezek szerint egyszerre használja az 1.1-est és a 2.0-st? Számomra ez rossz design-nak tűnik, amit ki kellene javítani.
- (Géza elvörösödik) Ööööö…. Pont erről beszélgettünk múlt héten, hogy meg kellene csinálni a teljes átállást, de eddig nem jutott rá idő.

1 hónappal később, a kkv-nál:

- János, őszinte leszek: ez a fejlesztés rossz irányba megy. Agilisan kezdtünk, de már egyre több felesleges dolog jelent meg. Dokumentációt kell készíteni. Kaptunk oktatást a Best Way módszertanból, de ez egy régi elavult dolog. Az oktató szerint ők maguk sem követik. Akkor meg miért kérnék számon rajtunk? Az pedig végképp betette a kaput, hogy megszüntették a hozzáférésünket az éles rendszerhez. Hogyan fogjuk így kijavítani a hibákat?
- Nézd Ernő, mi csak a beszállító vagyunk. Ha ehhez ragaszkodnak, akkor úgy kell csinálnunk, akkor is ha mást gondolsz.
- Persze, de ha nem hagynak fejleszteni, akkor minden lassabban fog elkészülni. Az agilis modellt pontosan azért hozták létre, hogy az ügyfélnek jó legyen. Hát nem veszik észre, hogy csak nekik akarunk jót?

Aznap délután, a multinál:

- János, úgy érzem, hogy az alkalmazással egyre kevesebb a probléma, és az IT oldaláról is kevesebb panaszt hallani. Úgy tűnik, jó ötlet volt a fejlesztőiteknek Best Way tanfolyamot tartani, és Balázst bevonni.
- Köszönöm Péter. Örülök, hogy így gondolod.
- És most beszéljünk valami másról. A fejlesztési igényeinkre adott becsléseitek elég nagyok lettek.
- Nézd, de ezek valós számok. Tudod, hogy mi nem építünk be az árba felesleges tartalékot.
- Igen, de akkor is nagyok. Jó lenne hamarabb befejezni a fejlesztéseket.
- Értem, de ha ennyi ideig tart, akkor ennyi ideig fog tartani. Hidd el, mi teljesen erőbedobással dolgozunk. Ha garantáljátok, hogy jövőre több megrendelést kapok, akkor fel tudok venni új fejlesztőket.
- Ha már szóba került a jövő év – a gazdasági helyzet miatt megnyirbálták a költségvetésünket. Jövőre jóval kevesebbet tudok csak fizetni. Éppen ezért azt kérném, hogy ami igény van – például a backlogban – az az év végére készüljön el, legyen kész a szoftver. Ne érts félre, munka így is lesz – ott van például az HIF projekt – de csak akkor tudok bármit is mondani, ha a vezetőség rábólintott.

1 héttel később, a kkv-nál:

- Géza, akkor ha jól értem átnéztünk mindent. Ha meglesznek a változtatások amiket átbeszéltünk, akkor holnap este telepíthetünk is.
- Ne aggódj Eszter, a munka holnap reggelre kész, délelőtt még átnézheted ha akarod. Sima ügy lesz a telepítés.
- Köszönöm szépen.
- Egyébként megjegyzem, hogy amióta itt vagy – és nem azzal az idióta Balázzsal kell vitatkozni – azóta minden sokkal simábban megy. Szerintem ezt az egészet elszúrták. Ernőt sajnálom, sokat stresszel miatta. Jó lett volna már az elejétől együtt dolgozni.
- Hát igen, ezt én is így látom.
- Őőőő, szombaton kiugrunk haverokkal a Szigetre, nem tudom van-e kedved jönni.
- Igen persze, ez nagyon jó ötlet.

1 héttel később délben, a kkv mellett étkezdében:

- Nézd Ernő, elég stresszesnek tűnsz mostanság.
- Ne is mondd Géza. Állandóan azon agyalok, hogyan lehetne ezt a fejlesztést jobban csinálni. Úgy érzem, hogy sikerült elég jól agilizálni a dolgokat, többé-kevésbé úgy dolgozunk, ahogyan a nagykönyvben meg van írva. Csak sajnos a multinál a vezetőség – és János – nem vevő erre. Nekik a régi bürokratikus módszer kell. Egyszerűen nem értik, amit mondok nekik, nem látják az agilitás előnyeit. Csak az a fontos, hogy legyen dokumentáció, legyen specifikáció meg legyen terv – mintha ez garancia lenne bármire is. Sajnos ez van, ha olyanok szólnak bele a fejlesztésbe, akik nem értenek hozzá.
- Ernő, hidd el, mindenki látja a csapatban ezeket a problémákat. És világos az is, milyen sokat tettél értünk.

3 héttel később, a kkv-ben:

- Örülök Ernő, hogy beugrottál. Van itt egy fontos dolog, amit meg kell beszélnünk. Amikor ide jöttél dolgozni, akkor azt gondoltam, hogy egy véleményen vagyunk, és azt ígérted, hogy nem lesznek gondok. Ehhez képest elég sok probléma volt a fejlesztéssel. A bevételek sem úgy alakulnak, ahogyan reméltem. Ezért javaslom, hogy közös megegyezéssel váljunk el egymást.
- Sejtettem János, hogy ezt akarod mondani. Már egy ideje nem érzem a támogatást, és nem jó irányba haladnak a dolgok. Ha véget kell vetni ennek, akkor legyen.

Ernő ismét állást keres.

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr655211620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása