HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Olvasói levél érkezett egy érdekes kérdéssel.

Olvasói levél érkezett egy érdekes kérdéssel.

Tegyük fel, hogy X és Y megkap valamilyen vezetői pozíciót (alsó vagy közép nem lényeg). A főnök rájuk bíz több és több felelősséget. A dolgok mennek, de vannak problémák / kihívások időnként. A problémák megoldásra kerülnek, X es Y projektje is ugyanúgy sikeresen fejeződik be. A kérdés mit és milyen mértékben kommunikál a főnökével a felmerülő problémákról a projekt alatt:

- X mindig csak a jót mondja. Jó kép alakulhat ki, de amikor a dolgok kezdenek kicsúszni az irányítás alól akkor ez hazugságokba és leleplezésekhez vezethet. Kockázatos.

- Y elmondja a kihívásokat és problémákat, akkor a főnökében talán negatív kép alakul ki. Kockázatos :)

Vajon X vagy Y tette jobban? Vajon a főnök melyik beosztottját preferálja majd?


Úgy érzem, hogy ez a kérdés az előléptetést és a teljesítményértékelést feszegeti. Előléptetés kapcsán ugye az a kérdés, hogy mit kell tennünk az előléptetés megszerzéséért, illetve hogy vezetőként kit léptessünk elő.

Az előléptetés alapja a teljesítmény, tehát az előléptetéshez a teljesítményértékelésen át vezet az út. Kérdés az, hogy milyen viselkedéssel lehet jobb értékelésre szert tenni – és hogy mennyire van szükség ehhez PR-ra?

Azt hiszem kimondhatjuk, hogy az kap előléptetést és a főnök azt preferálja, akiről azt gondolja, hogy jobban teljesít. Nem véletlenül szerepel ott az a szó hogy „gondolja”: a teljesítmény mérése és értékelése nehéz, a legtöbb helyen nem is sikerül. A legtöbb esetben az objektívnak gondolt teljesítményértékelés valójában szubjektív. Két ugyanúgy végződő projektről is lehet úgy gondolni, hogy az egyik sikeres volt, a másik nem. A kettő között a tálalás, azaz a PR a különbség.

Akár tetszik, akár nem, a PR igenis befolyásolja a főnöket egy ilyen fontos döntésben. Ha azt hajtogatom mindig, hogy a projektem jól megy és az ügyfél elégedett, akkor egy idő után ezt mindenki tényként fogja kezelni. (És önbeteljesítő jóslat lesz belőle)

Bizonyított tény, hogy azt hamarabb léptetik elő, akit mindenki (elsősorban a főnöke) szeret, mint aki csendben ül és határidőre szállít.

Azt vallom, hogy jó bornak is kell cégér, tehát aki jól teljesít, az ne dőljön kényelmesen hátra, hanem a sikereit mondja el főnökének és mindenkinek. A siker semmit sem ér, ha nem látható – különösen, ha a vezetőség nem tud róla.

Kockázatos-e a jó PR? Amíg nem hazugság, addig nincs veszélye, hiszen nincs min „megbukni”. Amikor a felhasználóktól/ügyféltől dicséret érkezik, arra hangosan rá kell világítani, de ne generáljunk mi magunk dicséretet. Akkor mondjuk azt a projektről, hogy határidőre elkészül, ha határidőre elkészül, és csakis akkor. De akkor nehogy elhallgassuk!

Történhet-e leleplezés? Ha nem hazudtunk, akkor nem lesz leleplezés. Csak arra kell vigyázni, hogy a „jó hír” mindig legyen precíz és pontos.

Mi történik, ha egy sikeresnek beállított projektben kezdenek kicsúszni a dolgok az irányítás alól? 100 ilyen projektet láttam, és nem fog történni semmi. Az élet normális rendje, hogy a projektnek van jó időszaka és rossz időszaka. Egyszer jó hírek jönnek, aztán meg rosszak. Ezen senki sem fog fennakadni.

 

Érdekesebb kérdés viszont Y viselkedése, aki mindig csak a rosszat mondja el, tehát mindig a megoldandó feladatokra, a kockázatokra és az eszkalációra fókuszál. Vegyük észre, hogy ez is hazugság: a sikereket és a jó híreket elhallgatni ugyanúgy hazugság, mintha a rossz híreket hallgatnánk el.

Y-ról könnyen azt gondolhatja a főnöke, hogy mindig csak panaszkodik és mindig csak a bajok vannak vele. (Ez is önbeteljesítő jóslat…)

Mindkét esetben nagyon hozzáértő és tapasztalt főnöknek kell lennie annak, aki átlát a szitán: azaz meglátja, hogy X a jó PR ellenére nem teljesít olyan jól, és hogy Y a folytonos sopánkodás ellenére határidőre szállít. Ilyen főnökből kevés van, ezért én inkább mindenkinek Y stratégiáját javasolnám.

 

Mi a helyes hozzáállás:

- Ha jó hírek vannak, azonnal promótálni kell.

- Ha nehézség adódik, ahhoz azonnal egy cselekvési tervet kell készíteni.

- A nehézségeket és kihívásokat nem kell „őszintén” a főnökre önteni, hanem elég csak azokat, amelyek a határidőt, a minőséget vagy a költségeket érintik. (de ott is egy javaslatot csatolva)

 

Na eddig a kérdésről volt szó, és most áttérnék a kérdés másik oldalára: mint főnök, melyik beosztottat preferálnám?

Mint korábban írtam, a teljesítmény értékelés – sajnos – elég gyakran szubjektív, ezért a főnökök akarva-akaratlan az X beosztottat preferálják. Ami azért nem jó, mert a jó munkásemberek egy idő után feladják és elmennek a cégtől, és a kontraszelekció miatt csupa „jó híreim vannak” idiótával vesszük körbe magunkat. Ami miatt egy nap ki is rúghatnak.

Nagyon nehéz belátni a jó hírek mögé, és tisztában lenni azzal, hogy a projekt tényleg jól halad-e. Mert vannak beosztottak, akik nagyon fényezik magukat, és persze vannak pesszimista emberek is (különösen a tehetséges mérnökök között) akik jól teljesítenek de mindig csak a problémát látják. Azért látják a problémát, mert az elvárásaik saját magukkal szemben magasak.

Minden vezetőnek örökös gond az, hogy a heti státusz riportban leírtakat elhiggye-e, de még az irányt is nehéz eltalálni (túl optimista vagy túl pesszimista-e a riport). A csendben jól teljesítő, árnyékba húzódó szuperhősöket a legnehezebb megtalálni.

Szóval vezetőként a legeslegelső dolog: kiismerni a beosztottakat. Ki az, aki fényezi magát, ki mennyire ért VALÓJÁBAN a munkájához, ki mennyire hangos, ki mennyire szerény. És ennek fényében értékelni a hallottakat.

A teljesítményt pedig objektíven kell mérni: mit ígért, mi teljesült. Ne a hírek és ne érzések alapján!

 

Ja és még egy dolog: ha a beosztottaink valamit jól csinálnak, azt felfelé promótálni kell. Ez ugyanaz a probléma: jó bornak is kell cégér, hazudni nem szabad, de csendben maradni sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr845211863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_92166 2012.07.12. 23:00:22

Nagyon érdekes kérdést feszeget a poszt. Azt gondolom, a kérdésre adott válasz jelentősen függ országtól és kultúrától is. Nekem az a tapasztalatom, hogy angolszász területen az emberekbe beleneveli az iskola, hogy jól elő tudják magukat adni. Egy amerikai mérnök, tudós, orvos, stb. természetesnek veszi, hogy ahhoz, hogy sikeres legyen, nem elég a szakmához érteni, hanem meg kell tudnia győzni másokat arról, hogy amit ő csinál, az miért fontos, érdekes, sikeres. Ha úgy tetszik, el kell tudnia adni magát. Európaiaknál pedig ez nem mindig magától értetődő. Szerintem a "csak a szakmához kell érteni" elég elterjedt Kelet-Európában, de más országokban is, pl. Finnországban. Tény, hogy nálunk az iskolában a tárgyi tudás a lényeg, és nem nagyon tanuljuk meg, hogy hogyan kell eladni magunkat. De azt gondolom, a kulturális háttértől függetlenül ez igenis hasznos és fontos dolog.
süti beállítások módosítása