HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Vannak, akik szerint hazudik az, aki szerint egy szoftver fejlesztés el tud készülni határidőre. Mert úgyis mindig csúszik. Mások szerint viszont ez lehetséges és elvárt.

Vannak, akik szerint hazudik az, aki szerint egy szoftver fejlesztés el tud készülni határidőre. Mert úgyis mindig csúszik. Mások szerint viszont ez lehetséges és elvárt.

Azért ragadok tollat, mert mostanában túl sokat hallottam: szoftvert úgyse lehet határidőre szállítani, úgyis mindig csúszik, a határidő úgyis mindig irreális. Ugyanezzel a hangsúllyal azt is el lehet mondani, hogy úgyse azt kell megcsinálni ami a követelménylistán szerepel, az ügyfél úgyse tudja mit akar. Ja és még: a szoftverben úgyis lesz hiba.

Szóval ebben a szakmában elég hosszan lehet panaszkodni, de én most visszakanyarodnék az első pontra: lehet-e határidőre szállítani?

Végeztem egy kis közvélemény kutatást:

a) Szoktál-e határidőre szállítani?

b) Egyáltalán valaha szállítottál-e már határidőre szoftvert?

c) Szerinted valaha valaki a világon szállított-e már le határidőre szoftvert?

A kutatást NEM a külföldi kollégák körében végeztem.

Az eredménye igen elkeserítő volt:

a) szinte minden válasz „nem”

b) némi fejcsóválás

c) újabb fejcsóválás, esetleg előkerült az a téma hogy határidőre még igen, de a scope és a minőség az olyan is lesz

Vagyis ha a felmérésem reprezentatív, akkor az átlagos IT-s szerint hazudik, aki szerint lehet szoftvert fejleszteni határidőre.


Márpedig az a helyzet, hogy LEHET határidőre, terv szerint, a megadott erőforrásokkal, kiváló minőségben szállítani. Nekem ez sikerült, a beosztottaimnak is, a munkatársaimnak is. Igazából a projektek sikeressége 100% körül van, a „léc” 90%-nál áll.

És teljesen logikus, hogy ennyi. Ha az ember gyártásba dolgozik, akkor tudja, hogy vannak határidők, és a határidőre el kell készülnie a terméknek. A határidőt a marketingesek találják ki, mondjuk olyan alapon, hogy az új modellt be kell mutatni szeptember 1-re, a Genfi vásárra, vagy karácsonyra. És az nem jó ha 1 hónappal később lesz kész, az már bukás és a páros lábbal kirúgás esete.

Olyan projektekről nem is beszélve, mint az euró bevezetés, ahol csak adott napon lehet átállítani a cég összes rendszerét, se előbb se később.

Sokan szokták a Chaos report-ot felhozni annak alátámasztására, hogy milyen rossz minőségű a szoftverfejlesztés, és úgy általában a módszertanok. A riport szerint a sikeres projektek aránya 32%.

Ez tulajdonképpen kimondja, hogy LEHET határidőre szoftver fejleszteni, hiszen 0-nál nagyobb a sikerességi arány. Tehát aki úgy látja, hogy szoftvert nem lehet határidőre szállítani, az a Standish Group szerint is nagyot téved.

A másik dolog a 32%-kal kapcsolatban az, hogy ez egy átlag. Vannak vállalatok, ahol sok a sikeres projekt, míg más vállalatoknál pedig közel 0. Az egyik helyen jó szakemberek vannak és megfelelő a cégkultúra, más helyen nem.

Tehát simán előfordulhat az, hogy valaki úgy éli le életét, hogy soha semmit nem csinált meg időre, és azt is gondolja, hogy ez a normális. Közben más úgy éli le az életét, hogy majdnem minden projektje határidőre elkészül és azt gondolja hogy ez a normális.

 

Mindenki maga dönti el, hogy melyiket választja, melyik életet szeretné élni.

Címkék: siker projekt menedzsment sikertényező

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr935211866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

takacsot · http://www.qualityontime.eu 2012.07.19. 08:59:46

"A riport szerint a sikeres projektek aránya 32%." Akik erre a riportra hivatkoznak, az elfelejti megvizsgálni a hátterét a riportnak. A riport ugyanis arról nem beszél, hogy ezek a projektek ritkán ugyan azok, amik a projekt indulásakor voltak. Valami változott. Például keményen tárgyaltak. Változott a scope, budget, stb. Összességében lehet határidőre szállítani, ha mindkét oldal hajlandó tárgyalni. "Shit happens", nincs mese. Ekkor már csak a közös érdek alapon lehet teljesen sikeres a projekt. Másik: A projekt sikeressége még nem jelent ügyfél elégedettséget is.... Saját válaszaim: a) Szoktál-e határidőre szállítani? Természetesen. Ha a release ismert és elég érthetőnek tituláljuk (nem jelenti azt, hogy nincsenek tisztázandó pontok, csak azt, hogy úgy ítéljük meg, hogy a kockázata kicsi). Ilyen esetben gyakorlatilag kivétel nélkül határidőre lett szállítva. Nem határidőre szállítás okai: - munkaerő becslésnél nem lett figyelembe véve pár fontos szempont (valami miatt a tesztelésen akarnak spórolni, volt olyan munkánk, aminek fejlesztése pár órát vett igénybe, de csak a főbb esetek letesztelése is legalább 2 hétre volt becsülve - persze PM-ek nem akarták elhinni elsőre :) ). Vagy mikor a releasbe csak úgy simán extra hibajavitásokat is beleteszünk. Lehet, hogy a hibajavitástöbb munka, mint a feature, csak ezt nem az ügyfélen akarják "elverni". - úgy kellett határidőt mondani, mikor még nem volt végleges a scope. És leginkább bővült a scope a csökkenés helyett.Ekkor az eredeti határidőt újra kellett volna tárgyalni. Erre sokszor nem volt lehetőség. Tehát "csúsztunk" - előző variációja, mikor ismert a scope, csak a részletek nem tisztultak le. bár voltak olyan részek, amik tiszták, emiatt elkezdtük. És közben válaszok jöttek (a már elejétől nem egyértelmű) részletekre. És tudjuk, hogy az ördög a részletekben rejtőzik... Persze ekkor talán nem is kellett volna elkezdeni a release fejlesztését. De ez nem mindig lehetséges. b) Egyáltalán valaha szállítottál-e már határidőre szoftvert? Természetesen. Lásd fentebb. :) c) Szerinted valaha valaki a világon szállított-e már le határidőre szoftvert? Lásd fentebb :)

erdeklodo 2012.07.19. 14:22:31

Általánosabban is meg lehet fogalmazni a címben szereplő kérdést: Lehet-e sikeres IT projektet csinálni? Itt mindjárt felmerül, hogy mit is értünk sikeres projekten? (fejlesztési projektekre gondolok, nem windows installálás projektre) Hevenyészve, tankönyvszerűen: Sikeres projekt az, amely a vállalt és elvárt határidőn belül az elvárt és vállalat tartalommal készül el. Ez alapján sikeres projekt biztos nincs, a következők miatt: Azt, ami az eredeti elvárásoknak(Specifikációknak) megfelelően készül el?-> 10 projektből 10-nél menet közben változik a feladat(szerintem ez egy kellő bonyolultságú projektnél természetes is)-> sikertelen Azt, ami az eredetileg vállalt határidőn belül készül el?-> változik a feladat-> változik a határidő->sikertelen A fentiekből adódóan, az eredeti "tankönyvszerű" megfogalmazás zsákutca. Sosem lesz sikeres egy projekt. Véleményem szerint ezért talán az a jó megközelítés, hogy sikeres projekt az, amit a megrendelő sikeresnek ítél! Ebből adódóan nem probléma az, hogy a projekt tartalma és határideje változik, ha azt mindkét fél elfogadja. Ebből a megközelítésben már lehet sikeres egy projekt. Talán emiatt oly népszerűek az iteratív projekt módszertanok manapság?
süti beállítások módosítása