HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Jó-e az – illetve szükséges-e – hogy egy szoftverfejlesztési projektben a projektvezető értsen a szoftverfejlesztéshez? Vagy elég egy „általános” PM, aki a szükséges projektmenedzsment tudással felfegyverkezve „bármilyen” projektet le tud vezetni?

Jó-e az – illetve szükséges-e – hogy egy szoftverfejlesztési projektben a projektvezető értsen a szoftverfejlesztéshez? Vagy elég egy „általános” PM, aki a szükséges projektmenedzsment tudással felfegyverkezve „bármilyen” projektet le tud vezetni?

 

A kérdést a LinkedIn-en vetették fel egy beszélgetés során, és bizony nagyon jó a kérdés.

Két iskola csap össze:

-       Ez egyik szerint a projektmenedzsment tudománya általános, ugyanúgy építünk házat, autót és szoftvert (sőt piramist is…). Éppen ezért egy képzett PM, akinek amúgy semmilyen IT képesítése nincs, majd tökéletesen le tud vezényelni egy szoftverfejlesztési projektet.

-       A másik iskola szerint nincs szükség öltönyös dilettánsokra, a programozókkal csak hasonszőrű informatikus érti a szót, és különben is ha a PM nem ért a szoftverfejlesztéshez akkor nem fog tudni döntéseket hozni és nem fogja érteni, mit csinálnak az emberei.

A témát már többször érintettem, például összehasonlítottam az IT vagy az üzleti oldalról érkező PM-eket, illetve olvasói kérdésre leírtam, hogyan lehet menedzser az informatikusból.

Nos, mi a helyes út?

A LinkedIn beszélgetésből az derül ki, hogy a PM-nek elsősorban a projektvezetéshez kell értenie, az informatikai tudás nem szükséges, sőt inkább káros.

Hogy is van ez?

A PM-ség az egy önálló szakma, úgy mint a pék, orvos vagy traktoros. Megvannak a saját eljárásai, saját eszközei, a saját szakmai tudáskészlete. Érteni kell hozzá. Ha a PM-től megköveteljük, hogy informatikus is legyen, akkor valószínűleg egyikhez a másik kárára fog érteni.

Na jó, de az öreg szaki bácsi nem tudja levezényelni a projektet? Le tudja. Ha valaki egész életében szoftverfejlesztéssel foglalkozott, mindent tud és mindent átlát, akkor projektmenedzsment eljárások nélkül is mindent meg tud csinálni. Hiszen már annyit csinálta és annyira ismeri, hogy csukott szemmel is tudja, mi mennyi munka lesz és hol mikor mire kell odafigyelni.

A gond ott van, amikor a szaki bácsi nagyon sikeres lesz, és egy számmal nagyobb projektet kap. Amit már nem lát át teljesen, amiben számára ismeretlen feladatok bukkannak fel. Mert akkor leblokkol és nem tudja, mit csináljon. Na ehhez kell a PM ismeret, hogy egy ilyen projekttel tudjon mit kezdeni.

Azt hiszem azzal is mindenki egyetért, hogy az a legjobb PM, aki nagyon ért a projektvezetéshez, PLUSZ MÉG ahhoz is ért, amiről a projekt szól. A baj az, hogy ilyen emberből nagyon kevés van. De ha valaki értene is mindkettőhöz, az csak egy ideiglenes állapot: hiszen az informatikai tudás elavul, a PM-ként dolgozó informatikusnak nincs lehetősége műszaki tudását pallérozni, néhány év kérdése és már nem fog érteni ahhoz, amihez az alá beosztott fejlesztők.

Tehát akárhogyan is nézzük, a PM informatikai tudása egy idő után irreleváns lesz. Vagy azért, mert eleve nem is volt elég erős, vagy mert egy idő után elavul. (Mennyire jó programozó valaki, aki 10 évvel ezelőtt IT guru volt, azóta viszont nem nyúlt kódhoz? Releváns-e, hogy nagyon ért valaki egy rég elavult technológiához?) A lényeg a lényeg, hogy nem a PM lesz a legjobb informatikus a projektben, és erre kell felkészülni.

Ami nem is baj. Ahogyan nagyon jól rámutatnak a LinkedIn beszélgetésben lévők, a PM nem hoz döntéseket (műszaki döntéseket). A PM szerepe „pusztán” annyi, hogy a projekt előrehaladását segíti, azaz megszerzi a szükséges erőforrásokat (információ, eszközök) és elhárítja a blokkoló akadályokat (nagyon leegyszerűsítve). A műszaki döntéseket nem ő hozza, hanem az architekt vagy a tech lead vagy a szenior fejlesztő. Amikor a PM „döntés hoz”, akkor csak megkérdezi ezt az embert (aki őnála sokkal jobban ért a technológiához) és a szakvéleményt alkalmazza.

A PM ugyanis a projektet menedzseli és nem az egyes feladatokat. Az egyes feladatokat a fejlesztők menedzselik, mindenki önmaga menedzsere. A PM „csak” annyit tesz, hogy ezt a sok-sok dolgot összefogja egyetlen projektté.

Az informatikai projektek nem ott szoktak elcsúszni, hogy a fejlesztők ne értenének a technológiához és kell egy IT-s PM aki majd megmondja nekik a frankót, hanem inkább ott, hogy nem volt jó az ügyféllel a kommunikáció, vagy hogy nem voltak meg a szükséges eszközök a fejlesztéshez. Tehát a projekt sikeressége szempontjából fontosabb, hogy a PM tudjon kezelni „nem technológiai” jellegű problémákat, és hagyja a technológiai problémákat a fejlesztőkre.

Manapság a 21. században már nem releváns, hogy a PM értsen szót a fejlesztőkkel. A szoftverfejlesztés az ügyfélről szól, a tipikus szoftverfejlesztővel szemben már elvárás, hogy szót értsen az üzleti oldallal és az ügyféllel. Ezért nincs szükség „tolmácsra”. Sőt ha a PM „single point of contact”-ként viselkedik (azaz minden kommunikáció szigorúan csak rajta keresztül mehet át) azzal is rontja a csapata viselkedését.

Ennek ellenére sok olyan PM van, aki fejlesztőből nőtt ki. Hiszen a fejlesztők azt szeretik, ha a menedzserük „hasonszőrű” illetve „közülük való”, aki érti a problémáikat. Ez nekik jó rövid távon, de hosszú távon se az ügyfélnek, se a projektnek nem jó.

Érdemes azt észrevenni, hogy a fejlesztőből lett menedzserek nagy része „véletlenül” lett azzá. Vagyis egy adott helyzetben valakinek el kellett látnia bizonyos menedzsment feladatokat, nem volt pénz főállású PM-re, ezért ezeket a feladatokat valakinek a nyakába tolták a meglévő feladati mellé, úgy csomagolva hogy ez ne plusz feladatnak hanem kihívásnak tűnjön. Ők nem PM-ek, hanem a projektmenedzsmentbe belekontárkodó fejlesztők. Ami jól is elsülhet: a fejlesztő belátja, hogy ez egy új szakma, és képzi magát hogy jó PM legyen (hogy aztán IT tudása elavuljon).

Miért van az, hogy bizonyos cégek szoftverfejlesztéshez értő PM-et keresnek? Mert bizonyos esetekben működhet a dolog. Amikor a PM a fejlesztéshez is ért, akkor ő valójában 2 szerepet tölt be a projektben: PM + műszaki vezető. Ahol rosszul szervezett a munka, ott ez lehet jó megoldás. És ott is, ahol elég kicsi a projekt – hiszen ott kevés a PM feladat. Mint korábban írtam, ez ideig-óráig, bizonyos körülmények között jól tud működni, hogy aztán abban a pillanatban összeomoljon a kártyavár, amint egy picit is komolyabb projekt jön.

És itt jön a félelmetes következtetés: káros-e, ha a PM ért a szoftverfejlesztéshez? Vannak, akik szerint igen. (Ami vicces: egyesek szerint a PM-nek KELL értenie az IT-hoz, másik szerint viszont éppen, hogy káros)

Mint korábban írtam, a műszaki döntéseket a legjobb mérnök hozza a projektben, és nem a PM. Ha a PM akárcsak egy pillanatra is azt hiszi, hogy ért hozzá, és meghoz egy döntést a mérnök HELYETT, ott és akkor a projekt ellen dolgozik. Márpedig ez a fajta mentalitás (kikérni mások véleményét) tökéletesen ellentétes azzal, amit egy informatikus csinál (van műszaki elképzelése és nem fél azt megvalósítani).

Tehát nem maga a műszaki tudás hátráltatja a PM-et a munkája elvégzésében, hanem az ezzel járó fals önbizalom, a konzultáció hiánya és a kommunikáció hiánya. Ennél már az is sokkal jobb, ha egy teljes „szűz”, az IT-hoz nem értő PM-et dobunk be a mély vízbe, hiszen ő rá lesz kényszerítve, hogy a többiekkel kommunikáljon és kikérje véleményüket.

 

A fentiek teljesen összevágnak a megfigyeléseimmel: nemzetközi környezetben olyan ritka az IT diplomával rendelkező PM, mint a fehér holló.

Címkék: it pm képzés fejleszto

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr335211869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyuri 2012.07.28. 13:57:01

A PM miféleségénél sokkal fontosabb a munka tartalma és célja. Ha a munka nem tartalmaz meghatározó mennyiségi alkotási lehetőséget, akkor az csak bérmunka és oda kell egy olyan PM aki a külső tényezőkből vett keretekhez erőlteti az erőforrásaikat is, akár túlóra árán is. Tehát ha valamit mond az ügyfél akkor azt képviseli a bitek bérmunkásai között. Más szóval hajcsár és nem IT szakember. Sajnos a virtuális világ, azaz a szoftver programozása az a hely ahol a dolgokat részleteiben is meg kell csinálni valakinek, s nem lehet nagyokat mondani csak. Mivel a mai számítógépmodellek még eléggé primitívek ahhoz, hogy az ember által megszokott sebességgel átsuhanhasson a feladatokon. S bizony ez egy nagyon nagy korlátja a területnek. Ellenben a munka ahol valódi alkotási lehetőség áll fent, ott a PM általában a legjobb szakember, lásd Linus Torwalds. S ha van rajta kívül ügyet segítő ember, akkor az nem a legerősebb döntési joggal rendelkező ember a csapatban. Vannak olyan nézetek, hogy a szoftverfejlesztésnek ideje lenne újra meghatározni magát, s nem a project vezérelt modellek felé is tekintsenek ki.

LC 2012.07.28. 15:31:12

Az komoly gond lehet, ha a PM nem ért az informatikához - és azt sem tudja megítélni Pl. hogy egy szakmai vitában kinek van igaza. Volt már ilyen főnököm, mindig az a koncepció nyert, aminek a képviselője utoljára beszélt vele. Így aztán nem nagyon haladt a projekt semerre. Az sem feltétlenül nyerő ötlet, ha a userek ellenőrizetlenül kommunikálnak a coderekkel. Egy nagyobb projektnél egy-egy ötletnek lehetnek kihatásai más területekre, és ha mindenki ötletszerűen nekikezd feature fejlesztéseknek, az régen rossz. Arról nem is szólva, hogy egy-egy ötletnek lehetnek pénzügyi, határidőre vonatkozó, és egyéb kihatásai is - és a mezei coder ugyan már ne hozzon meg olyan döntéseket, hogy ez a feature bekerüljön-e vagy sem.

Geri 2012.07.28. 21:33:51

a második iskola a jó iskola, én sem megyek most rögtön, és kezdem egy autó építését koordinálni, mert abból érdekes egy kordé lenne a végére. hagyjuk a dolgokat olyanokra, akik értenek is hozzá.

Kornél 2012.07.30. 09:32:33

Szerintem a méret a lényeg. A postban volt is erről szó igaz nem túl hangsúlyosan. Régebben volt egy tanulmány, amiben kifejtetted, hogy a project nem csak magából a fejlesztésből áll, hanem a kezdeti tervezési fázisból, tesztelésből, bevezetésből, hibajavításból, betanításokból stb. Azaz a munka csak egy része a tényleges fejlesztési munka. Talán jobb szó erre az egészre a "program" mint a "project". Az ember, aki az egészért felelős és összefogja a program-ban lévő dolgokat a "program manager". Szerintem ez nálad a "project manager" szinonimája. Itt tényleg nem feltétlenül kell hardcore informatikus manager. Fontosabb a jó szervező készség és az egyéb soft skill-ek. Viszont ha a programban lejjebb megyünk, és mondjuk a fejlesztési project-et nézzük, akkor ott pár fős fejlesztő csapatok fognak dolgozni. Itt viszont már fontos, hogy az adott területhez értő emberek vezessék a munkát. Nekik a munkaidejük egy része vezetői és adminisztrációs dolgokkal fog telni, a másik része viszont szakmai feladatokkal. Talán a project manager helyett helyesebb őket csoportvezetőnek, vagy vezető fejlesztőnek neveznünk. Az egészből azt akartam kihozni, hogy a hierarchiabeli helytől és magától a feladattól függ, hogy milyen ember kell az adott vezetői feladathoz és ennek az embernek mennyi vezetői és mennyi szakmai tapasztalattal, felkészültséggel kell rendelkeznie. Sokszor ez szokott elcsúszni, amikor nem a megfelelő túl vagy alul képzett embereket alkalmaznak egy adott pozícióhoz. Egy nem ITs project manager nem fog beválni ott, ahol csak csoportvezető kell egy kis szakmai project-hez és egy vezető fejlesztőből sem lesz feltétlen jó program manager.

Kornis · http://www.szamado.hu 2012.08.06. 15:07:33

Lényegében Kornéllal mindenben egyetértek. De a lényeg, az az emberi tényező, a PM tudja, ismerje, hol van a tudásának a határa. Egy informatikai projekt kivitelezés során minimum két szakmának az ismeretére van szükség (sokszor többre is). Mint alap, kell egy informatikai tudás, és kell legyen tudás abból a szakmából, amely szakmának a projekt készül. Ha pl. egy szállodai szoftver készül, akkor bizony fontos, hogy a PM értse a szállodai folyamatokat, azok összefüggésit. A programozóknak pedig képes legyen úgy átadni a megrendelő által megfogalmazott igényeket, hogy ezekből az információkból ő már "le tudja azt kódolni". És ehhez neki nem kell programozói tudással rendelkezni. Persze egy egykori programozó is idővel elsajátíthat olyan ismereteket, hogy (a példánál maradva) érti, ismeri a szállodai folyamatokat. Összegezve: óvakodnék attól, hogy kijelentsük, hogy az egyik, vagy a másik a helyes út. Mindkét út jó lehet, ahogy kezdtem, csak mindenki legyen tisztában a saját kompetenciáinak a határaival. (még akkor is, ha ez naivitás..)

Ismeretlen_102125 2012.08.06. 20:14:18

@Gyuri: Azt senki nem vitatja, hogy az a legjobb PM, aki jó PM és amellett jó IT-s is. Csak ilyen emberből kevés van. És egyébként is a projektek nagy részét el tudja vinni egy átlagember. Nincs szükség sok Linus Torwalds-ar, belőle elég egy. @LC: Akkor abban egyetértünk, hogy a volt főnököd rosszul csinálta. @Geri: Ugyanakkor az is igaz, hogy autót és szoftvert ugyanazzal a módszertannal gyárt az autógyár. @Kornél: Igaz, hogy a méret a lényeg. De ami pici projekt oda nem is kell főállású PM. Ahol 2 vagy 3 fős az egész produkció, ott nincs értelme projektről, projektvezetőről, projekt szervezetről beszélni. Ha már elég nagy a projekt, hogy kelljen PM, akkor pedig elég gyorsan ki fog derülni, hogy a módszertan milyen fontos. Egyébként a projekt definícióddal nem értek egyet. Az IT projekthez hozzátartozik a tervezés, a tesztelés, a bevezetés, a hibajavítás és a betanítás. Eddig az összes munkahelyemen így volt. Az ügyfelek nem "kódolást" vásárolnak hanem megoldást, a megoldáshoz hozzátartozik a sok "egyéb" dolog is.
süti beállítások módosítása