HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Mi a különbség a projekt katasztrófa és a légikatasztrófa között? Az okozott veszteség.

Mi a különbség a projekt katasztrófa és a légikatasztrófa között? Az okozott veszteség.

Feleségem ajánlotta ezt a filmet. A Viasat-ot fut jelenleg SOS: Légikatasztrófa néven.

Valamiért az 6. részt a magyar sorozatban az 5. részként adták le.

Itt megnézhető online február 2-ig:

http://play.viasat.hu/series/sos_legikatasztrofa/sos-legikatasztrofa-1-evad-5-resz


A film az Alaska Airlines 261-es járatának lezuhanását mutatja be (részletesen itt olvasható). A történetből számomra nem maga a légikatasztrófa az érdekes, hanem ami mögötte van – az események láncolata, ami a katasztrófához vezetett.

Időrendben nézve a történet ott kezdődik, hogy az Alaska Airlines egy jól futó, nyereséges légitársaság. Aztán jön a válság, a konkurencia megerősödik, az Alaska Airlines számai (profit, bevétel) pedig kezdenek egyre rosszabbul kinézni.

Mit tesz ilyenkor a menedzsment? Természetesen megpróbálja a válságot kezelni és kilábalni belőle. Hatékonyságot növel és költséget vág. BÁRMI ÁRON.

A gépek a korábbinál kétszer annyi időt töltöttek levegőben. Ezzel sikerült a bevételi oldalt növelni – ugyanakkor a karbantartásra is nagyobb tehet hárult, hogy a gépek képesek legyenek ennyit repülni.

Erre azt a „megoldást” találták ki, hogy a szerviz intervallumokat növelték. A 261-es katasztrófáját okozó alkatrész szerviz idejét egészen pontosan a 4-szeresére – így nem volt rá lehetőség, hogy a meghibásodást időben észrevegyék és elhárítsák.

Mindezt természetesen az FAA jóváhagyásával (az Amerikai Légügyi Hatáság)

Ezen felül gyakorlattá vált a vállalatnál, hogy a karbantartók javaslatait a vezetőség (vagy más karbantartók) felülbírálták. Például – ahogyan az a 261-essel történt – az egyik mérnök rutin ellenőrzést végez a repülőn, és észreveszi, hogy az egyik alkatrész cserére szorul. Ezt jegyzőkönyvben rögzíti. Aztán műszak végén hazamegy abban a hiszemben, hogy az alkatrészt kicserélük.

A háta mögött a jegyzőkönyvet felülbírálják, a cserét kihúzzák, és a gép repül tovább – a hibás alkatrésszel.


Az utólagos vizsgálat megállapította, hogy elég lett volna egy ember, bárhol a láncolatban, aki megállíthatta volna a katasztrófát. Ellenőr, karbantartó, technikus vagy menedzser. Ha bármelyikőjük egy ici-picit többet aggódik a biztonságért (vagy csak nem néz félre), akkor 88 ember nem hal meg.

Személyesen senkit sem ítéltek el a történtekért.


Az eset azonban másért is érdekes.

Az Alaska Airlines-nál bevezetett „költségcsökkentési program” nem tetszett mindenkinek. Az ott dolgozók aggódtak a biztonságért, és hát szerettek volna jó munkát végezni – amit a vezetőség nem tett lehetővé számukra.

Ennek a véleménynek többen hangot is adtak. Sőt akadt valaki - John Liotine fő karbantartó -, aki egész konkrétan beperelte saját munkaadóját a hanyagságért.

Igen, egy beosztott azért perli be munkaadóját, mert az nem teszi lehetővé a minőségi munkavégzést.

2 évvel azelőtt, hogy a 261-es lezuhant volna.

John Liotine megtett mindent, amit a lelkiismerete diktált, hogy elkerülje a katasztrófát – de nem sikerült.

Ő egy hős, egy bukott hős.


Mi történt vele? Az Alaska Airlines fizetés nélküli szabadságra küldte. Aztán amint lehetett, meg is váltak tőle. John Liotine többé nem dolgozhat a légiiparban, hiszen „balhés”, megbélyegezett ember. Ki venne fel egy olyan alkalmazottat, aki beperli saját munkaadóját?

Pedig a per bizonyítja, hogy John a minőség megszállottja, és a munkájának rendel alá mindent. Még akár azon az áron is, hogy ne legyen munkája.


A filmben megszólal egy erre szakosodott ügyvéd: sokan hívják fel John-hoz hasonló emberek, akikre szintén költségcsökkentést, „okos” megoldásokat kényszerítenek, akiknek a szakmai véleményét a vezetőség figyelmen kívül hagyja.

Az ügyvéd felkészíti őket, hogy nem csak a munkájukat veszítik el, de az életben soha többé nem dolgozhatnak az adott iparágban.


Ez egy nagyon szomorú dolog. Nem helyes, hogy ilyen a világ – hogy aki szívén viseli a jó minőséget, azt kirúgják és lehetetlenné teszik.

Ugyanakkor viszont mégis pozitív a történet végkicsengése: a profithajhász vezetők nem tehetnek meg akármit. Mindig akad valaki, aki dacol velük. John Liotine létezik.

Amíg pedig az embereknek van lelkiismerete, és nem állnak be a sorba, addig a rossz vezetőknek lesz félnivalójuk – és ez tartja féken őket.

A film azt bizonyítja, hogy rossz dolgok ugyan történnek, de létezik lelkiismeret, léteznek jó emberek – különben ez a film se létezne.


Az a konklúzió, hogy bár a világ nem tökéletes, de álljunk ellen a „költségcsökkentésnek”, végezzük jól a munkánkat, és legyünk pozitív értelemben igényesek. Saját magunkkal és a munkaadónkkal szemben is. Rossz főnök, rossz munkahely azért létezik, mert az emberek beletörődnek és beállnak a sorba.

Címkék: filmajánló

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr665211911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

raki 2013.01.30. 14:12:54

"Amíg pedig az embereknek van lelkiismerete, és nem állnak be a sorba" Erről pedig a Cloud Atlas c. film jut eszembe: http://www.imdb.com/title/tt1371111/ "Listen to me... For the sake of my grandson, if not your own... There is a natural order to this world, and those who try to upend it do not fare well. This movement will never survive. If you join them, you and your entire family will be shunned. At best, you exist as pariah, to be spat on and beaten. At worst, lynched or crucified. And for what? For what? No matter what you do, it will never amount to anything more than a single drop in a limitless ocean." A válasz a filmben van, nem írom ide, talán azért is mert a szereplő konkrét válasza szerintem nem annyira hatásos, mint ahogy a film, mint egész válaszolta ezt meg.
süti beállítások módosítása