HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Valami, amire nagy igény lenne, de mégsem létezik.

Valami, amire nagy igény lenne, de mégsem létezik.

Mint informatikai menedzser, sokat dolgozok informatikusokkal. Az informatikusokat szakmai tudásuk alapján szokták felvenni. Ennek megfelelően a kommunikációs képességeik elég nagy szórást mutatnak. És bizony gyakori a klasszikus „kockafejű” kóder, aki szívesen ül a sarokban és írja a kódot anélkül, hogy bárkihez szólna.

Sajnos az élet már csak olyan, hogy a történetben valahol van egy ügyfél. És egyébként is az informatika csapatmunka. Tehát a kóder bármennyire is csendben ülne a sarokban, de időről időre kommunikálnia kell. És ezen az apró banánhéjon az egész munkája el tud csúszni.

Nyilván az IT-sok nem kommunikációs szakemberek, ez normális, és nem is kell, hogy így legyen. Viszont alapvető kommunikációs eszközökre (és gyakorlatra) szükség van. Akadnak jól beszélő, jó leveleket író mérnökök – de a többség nem ilyen.

Ezért szétnéztem, hogy mit tudna tenni egy informatikai osztály, aki szeretne egy kicsi kevésbé jobban érthető munkatársakat. Nyilván azt tudná tenni, hogy elküldi őket egy tanfolyamra.

És itt rögtön ért 3 meglepetés.


1) A HR nem érti

A tanfolyamokat a HR szervezi – és ők nem értik ezt az igényt. Ami logikus, hiszen a HR-esek a munkájukból adódóan kommunikatívak. És emiatt el se tudják képzelni, hogy valakinek még az alapokkal is gondjai akadnak.

Meg különben is, a tanfolyamok arra valók hogy valamilyen készséget továbbfejlesszenek (pl vezetői tréningek), nem pedig arra, hogy hiánypótlók legyenek.

 

2) Ilyen tanfolyam nem létezik

A következő meglepetés ott ért, amikor szétnéztem, mi a kínálat. Hát jelentem, rengeteg kommunikációs tréning létezik. Dunát lehet rekeszteni asszertív kommunikációval. Sok értékesítési tréning létezik. Hogyan beszélj meggyőzően, hogyan írj nyertes pályázatot. Aztán van angol, német, stb nyelvű kommunikációs tréning. Rengeteg jelbeszéd tréning. De magyar nyelvű, alapfokú kommunikációs tréning sehol sincs.

A tréningek azzal kecsegtetnek, hogy szuperembert faragnak belőlem, aki jól tudja az érdekeit érvényesíteni, aki a társaság középpontja lesz, aki majd ezután sikert sikerre halmoz. Olyan tréning nincs, ahol az alapvető kommunikációs modellt mutatnák be, ahol a kommunikációs veszteségről és annak elkerülésének módjairól beszélnének.

 

3) A tréner sem érti

Az utolsó meglepetés pedig akkor ért, amikor a sok „félreértés” után megpróbáltunk tető alá hozni egy ilyet.

Mert a tréner sem értette, hogy mi itt a lényeg.

A trénernek az a buli, hogy valami emlékezetes dologról mesél. Ha a tananyag valami különlegesről, egyediről szól. Ha az előadása olyan konkrét technikákat tartalmaz, amiket a résztvevők azonnal alkalmazhatnak és majd 5 év múlva és emlékeznek rá.

Ezzel szemben az alapfokú kommunikációban nincs semmi „különleges”. Sok ember számára – főleg a tréner számára, aki szakmájából adódóan jól kommunikál – ez unalmas. A résztvevőkből nem lesznek szuperemberek. Nem lehet beleírni az önéletrajzba. Egész egyszerűen az alapfokú kommunikáció „nem eladható” dolog.

Körülbelül olyan, mintha írni-olvasni akarna valaki tanítani felnőtteket (biztos akad, akinek szüksége lenne ilyenre).

Címkék: kommunikáció tanfolyam

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr665211912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

raki 2013.02.04. 08:42:43

4) én sem értem teljesen. :-) Összeállítottál egy tematikát, listát, hogy konkrétan milyen problémákat látsz és miben szeretnél változást elérni? Mert ha igen, akkor tételesen végigmenve rajta szerintem nem lehet olyan, hogy a HR nem érti. Akkor az a kérdés, hogy a listán szereplő dolgokat ők is problémának és megoldandónak látják-e és ha igen, akkor milyen megoldást javasolnak. ( hasonlóan az IT csoportvezetőkkel is végig lehet menni rajta ). Egyébként nekem furcsa az a HR, ami nem tudja, hogy az IT-sok bizonyos esetekben máshogy kommunikálnak. Esetleg arra gondoltál, hogy nem is biztos, hogy valami nagy tanfolyam kellene, hanem egy kisebb tréning, workshop, amit akár Te is tarhatnál vagy egy best practive-szerű lista, "okosság"? "Ezért szétnéztem, hogy mit tudna tenni egy informatikai osztály, aki szeretne egy kicsi kevésbé jobban érthető munkatársakat" Hmm :-)

Tündi · http://www.7veszteseg.blog.hu 2013.02.04. 10:20:42

Miután a HR a cég egyik sarkában ül, az informatikus pedig a másikban és nemigen találkoznak, kétlem, hogy a HR bármit is problémának látna az informatikusokkal (vagy bárki mással) kapcsolatban. :) A tréneren sem lepődök meg. Alapokat oktatni tényleg kevesen szeretnek és tudnak. Az "alap" az mindig valami nagyon is kézzelfogható dolog, nem lehet róla színesen mesélni másfél órát, hanem konkrétan meg kell tanítani valakit valamire. Tényleg jó példa az írás-olvasás. Kemény munka megtanítani. Mennyivel jobb az írói stílusokról tartani előadást, amit, ha nem tanul meg a diák, legfeljebb rámondjuk, hogy nincs hozzá tehetsége. De az alap írás-olvasást meg KELL tanítani. Ezért nem olyan népszerű az oktatása. Az iskolában is az elsős tanítónéninek van a legkisebb presztízse.

cgcglw 2013.02.04. 10:54:15

Én azt szoktam mondani, hogy a triviális dolgok a legrosszabbak akármilyen szakterületen. Mert a komplikált dolgoknak van irodalma. A triviális dolgok viszont az adott terület művelői számára (egy idő után) nyilvánvalóak, ezért irodalma nincs, nem beszél róla senki, nem is értik, hogy ez probléma.

cgcglw 2013.02.04. 12:59:05

És egyébként miből állna egy ilyen alapfokú kommunikációs tanfolyam? Szerintetek mik a tipikus kommunikációs hibák?

András 2013.02.04. 20:25:21

Helló! Szeretném megkérdezni, hogy milyen tréningcégeket néztél végig, milyen trénereket ismersz, mert kicsit sarkosnak tűnik, hogy szerinted "Olyan tréning nincs, ahol az alapvető kommunikációs modellt mutatnák be, ahol a kommunikációs veszteségről és annak elkerülésének módjairól beszélnének". Nekem az a benyomásom, hogy mind a HR-ről, mind a tréningekről kicsit sematikus, sztereotip képed van, elhiszem, ha eddig ilyennel találkoztál és a tapasztalatodból ezt szűröd le, de ennél azért szerintem jobb a helyzet, csak lehet, hogy nem ismered a jó tréningeket.

Anomander 2013.02.06. 14:46:51

András, Ha tudsz ilyen tréninget, akkor ne fossz meg minket az információtól! Az igényt én is látom, ez tényleg megoldandó probléma az informatikusok körében, különösen az agile irányba való haladás miatt, ahol is a kommunikáció már hivatalosan is kiemelt szerepet kap.

vilmos 2013.02.07. 08:52:45

Alkalmi kommunikációra felkészülni egyszeri képzéssel. Ez most komoly? Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni... Ha jó vagy valamiben minden esetben ezt csinálod. Nem vagyunk egyformák: http://www.ted.com/talks/lang/hu/susan_cain_the_power_of_introverts.html

Ismeretlen_102125 2013.02.10. 18:45:33

Mi az, amit egy ilyen tréningen tanítani kellene? Kommunikációs modell: kódolás, csatorna, dekódolás. Kommunikációs veszteség. A veszteség elkerülése. Kommunikációs csatornák és alkalmazásuk. Lényegi mondanivaló: a kommunikáció nem lesz automatikusan 100%-os, viszont ha az ember odafigyel akkor sokat javíthat a helyzeten. Egyébként ha valaki tényleg tud ilyen tréningről, akkor kérem ossza meg. Nem csak engem érdekel.

Vilmos 2013.02.12. 09:39:37

Érdekes ez. Rákerestem a harmadik fogalomra. Vannak találatok, mindjárt az első oldalon oktató anyagokkal. Nem tanfolyam, de elő lehet adni. Ügynökképzőn fel is használják, vagy régebben felhasználták. (Tapasztalat, a 90'-es években voltam ilyenen.) A tartalom pedig ... Nekem úgy tűnik, Allan Pease: "Testbeszéd" című - amúgy korszakalkotó - könyvét dolgozták fel "techno" stílusban. Sem hozzá nem tettek a könyvhöz, sem el nem vettek az eredeti anyagból. Azt a könyvet úgy 30 éve fordították magyarra. Meggyőző, meg minden, de valamiért nem jött folytatás. Maga a szerző is más kutatásba kezdett. Ha valaki nem ismerné, a tartalom egy mondatban: A magányos ügynök kézikönyve. Talán ezért nem az igazi irodai környezetben. Marad, ami bevált: "keep smiling".

takacsot · http://www.qualityontime.eu 2013.02.18. 22:09:22

Az alapfokú kommunikációs tréninget általános és (esetleg) közép iskolának nevezik. Van abban bőven szó írásos és szóbeli kommunikációról is. Szerintem a felsőfokú tanulmányok során és a munkahelyen romlanak el a dolgok. Nagyon kell specializálódniuk és emiatt nem jönnek ki a hátrányok, amik az elhanyagolt (itt kommunikációs ismeretek) okoznak.
süti beállítások módosítása