Valami, amire nagy igény lenne, de mégsem létezik.
Valami, amire nagy igény lenne, de mégsem létezik.
Mint informatikai menedzser, sokat dolgozok informatikusokkal. Az informatikusokat szakmai tudásuk alapján szokták felvenni. Ennek megfelelően a kommunikációs képességeik elég nagy szórást mutatnak. És bizony gyakori a klasszikus „kockafejű” kóder, aki szívesen ül a sarokban és írja a kódot anélkül, hogy bárkihez szólna.
Sajnos az élet már csak olyan, hogy a történetben valahol van egy ügyfél. És egyébként is az informatika csapatmunka. Tehát a kóder bármennyire is csendben ülne a sarokban, de időről időre kommunikálnia kell. És ezen az apró banánhéjon az egész munkája el tud csúszni.
Nyilván az IT-sok nem kommunikációs szakemberek, ez normális, és nem is kell, hogy így legyen. Viszont alapvető kommunikációs eszközökre (és gyakorlatra) szükség van. Akadnak jól beszélő, jó leveleket író mérnökök – de a többség nem ilyen.
Ezért szétnéztem, hogy mit tudna tenni egy informatikai osztály, aki szeretne egy kicsi kevésbé jobban érthető munkatársakat. Nyilván azt tudná tenni, hogy elküldi őket egy tanfolyamra.
És itt rögtön ért 3 meglepetés.
1) A HR nem érti
A tanfolyamokat a HR szervezi – és ők nem értik ezt az igényt. Ami logikus, hiszen a HR-esek a munkájukból adódóan kommunikatívak. És emiatt el se tudják képzelni, hogy valakinek még az alapokkal is gondjai akadnak.
Meg különben is, a tanfolyamok arra valók hogy valamilyen készséget továbbfejlesszenek (pl vezetői tréningek), nem pedig arra, hogy hiánypótlók legyenek.
2) Ilyen tanfolyam nem létezik
A következő meglepetés ott ért, amikor szétnéztem, mi a kínálat. Hát jelentem, rengeteg kommunikációs tréning létezik. Dunát lehet rekeszteni asszertív kommunikációval. Sok értékesítési tréning létezik. Hogyan beszélj meggyőzően, hogyan írj nyertes pályázatot. Aztán van angol, német, stb nyelvű kommunikációs tréning. Rengeteg jelbeszéd tréning. De magyar nyelvű, alapfokú kommunikációs tréning sehol sincs.
A tréningek azzal kecsegtetnek, hogy szuperembert faragnak belőlem, aki jól tudja az érdekeit érvényesíteni, aki a társaság középpontja lesz, aki majd ezután sikert sikerre halmoz. Olyan tréning nincs, ahol az alapvető kommunikációs modellt mutatnák be, ahol a kommunikációs veszteségről és annak elkerülésének módjairól beszélnének.
3) A tréner sem érti
Az utolsó meglepetés pedig akkor ért, amikor a sok „félreértés” után megpróbáltunk tető alá hozni egy ilyet.
Mert a tréner sem értette, hogy mi itt a lényeg.
A trénernek az a buli, hogy valami emlékezetes dologról mesél. Ha a tananyag valami különlegesről, egyediről szól. Ha az előadása olyan konkrét technikákat tartalmaz, amiket a résztvevők azonnal alkalmazhatnak és majd 5 év múlva és emlékeznek rá.
Ezzel szemben az alapfokú kommunikációban nincs semmi „különleges”. Sok ember számára – főleg a tréner számára, aki szakmájából adódóan jól kommunikál – ez unalmas. A résztvevőkből nem lesznek szuperemberek. Nem lehet beleírni az önéletrajzba. Egész egyszerűen az alapfokú kommunikáció „nem eladható” dolog.
Körülbelül olyan, mintha írni-olvasni akarna valaki tanítani felnőtteket (biztos akad, akinek szüksége lenne ilyenre).
Utolsó kommentek