HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20
Sajnos az MFOR oldalán megjelent „600 ezret is megkeresnek, még sincs elég informatikusokból" cikk rendkívül hatásvadász, pontosan a leírtak ellenkezője igaz. A téma népszerűsége miatt megér egy hosszabb post-ot.

A cikk megtalálható itt: http://www.mfor.hu/cikkek/Haldoklo_sikerszakma__mar_informatikusbol_sincs_eleg.html

A forrásanyagnak megjelölt IVSZ cikk pedig itt: http://www.ivsz.net/engine.aspx?page=showcontent&content=sajtokozlemeny_oktatasi_kampany_100209

Lássuk a csúsztatásokat:

„a cégek viszonylag magas kezdő fizetést és stabil munkahelyet kínálnak, még sincs elég jelentkező az informatikai szakokra az egyetemeken" - Az egyetemre jelentkezők száma úgy általában csökken. Mivel ez általános jelenség, akkor most hiánynak kellene lennie titkárnőből, az autószerelőből, úgy általában mindenből. Pont ugyanez a cikk írja hogy: „Általános jelenség, hogy az utóbbi években egyre kevesebben jelentkeznek egyetemekre, főiskolákra. Az informatikai képzésekre jelentkezők számának csökkenése nagyjából megfelel a tendenciának"

Jelenleg egy programozó körülbelül bruttó 250 ezer forintos kezdő bért érhet el, de két év gyakorlattal ez az összeg akár 600 ezer forintig is felmehet" - Hatalmas csúsztatás! Az IVSZ közleményében ez nem szerepel, szóval csak az újságíró találta ki. 2 év gyakorlattal nem lehet 600 ezret keresni. Kamu! Például a Morgan Stanley vagy a Nokia kevesebbet ajánl a tapasztalt fejlesztőknek, és nem biztos hogy oda 2 év tapasztalat elég.

A közelmúltban jelent meg egy kimutatás, mely szerint világviszonylatban 400 ezer informatikai szakemberre lenne szükség, ugyanis ennyi hely betöltetlen. Itthon nincs pontos kimutatás, de a tapasztalatok alapján többezres a hiány" - vagyis röviden megfogalmazva: nincs pontos információnk, tyúkbélből és kávészemekből jósolunk.

Több olyan konkrét beruházás is volt, melyet a szakemberhiány miatt vittek más országba nagy nemzetközi cégek" - Na itt álljunk meg egy pillanatra! Azok a nagy nemzetközi cégek offshore célpontot kerestek, elsődlegesen árak miatt. Nekik a 100-150k nettó fizetésű informatikus kell, azaz elsősorban pályakezdő. Ebben a szegmensben valóban hiány van, hiszen már pont ugyanilyen céllal idetelepült annyi cég, amennyi képes felvenni az összes magyar informatikust. A gond ott van, hogy aki egy kicsit több pénzt szeretne az már nem kell.
Na meg ugye tőlünk keletebbre még olcsóbb, Budapest vagy Bukarest nekik mindegy.
Tény hogy pl a TATA, az EPAM és a többi hasonló cég folyamat munkaerőhiánytól szenved. Csak azt nem értem, miért van a piacon olyan sok munkanélküli informatikus, aki korábban ezeknél a cégeknél dolgozott?

A Nav N Go például nemrég 250 embert szeretett volna felvenni, azonban mindössze 43 jelentkező volt" - Nem ismerem pontosan a céget és az állásokat, de ez a másik véglet lehet: profi, angolul beszélő, nemzetközi tapasztalattal rendelkező, teljesíteni képes embereket kereshettek. Szerintem igaz az hogy ezekből hiány van. Ugyanis a fentebb említett „informatikus driod gyárak" gyártószalagja mellett szocializálódott emberkék nem alkalmasak minőségi munkára.
Ja igen, a Helpdesk munkatárs a legtöbb esetben call-center papagájt jelent, amit nem sorolnék az informatika tárgykörébe. Ha ezek a „szolgáltató központok" továbbállnak azzal csak nyerünk.

A keretszámokat ugyan nyolc százalékkal emelték, azonban több vidéki egyetem nem tudta betölteni a helyeket" - Mert azoknak a vidéki egyetemek a papírja nem sokat ér a munkáltatók szerint. A BME, SZTE és ELTE diplomáit az egész világon elfogadják, nem is okoz gondot betölteni a helyeket.

Az informatikai terület szakemberei úgy vélik, hogy a külföldre vándorlás önmagában továbbra sem okoz nagy problémát" - Mert gőzük nincs azoknak a szakembereknek a valóságról. A valóság az hogy a világ minden pontján fogsz találni magyar informatikus. Lehet hogy a magyar munkavállaló úgy általában nem mobil, de kimondottan az informatikus mobil, hasonlóan az orvosokhoz. Egyszerűen akkora a különbség a szakmai kihívásokban és fizetésben, hogy akinek esze van az már nincs itt, vagy már hazajött.

 

Az IVSZ publikációjából is kiemelnék pár gondolatot:

A szakemberhiány miatt informatikai cégek sok esetben kénytelenek jelentős projektek határidejét módosítani, túlterhelt munkatársakkal dolgozni, esetenként jelentős nemzetközi megbízásokról lemondani." - A kijelentés igaz. Egyrészt mert ugye nincs elég sok olyan balek informatikus az országban, aki hajlandó lenne egy marék mogyoróért dolgozni.
Az is igaz hogy (ugye offshore célpont vagyunk) a profit hajhászás miatt  kevesebb ember látja el több ember munkáját.
Az is igaz hogy jelentős nemzetközi megbízásokról kell lemondani vagy veszítünk el, mert nem tudunk felmutatni olyan informatikusokat, akik megütnék a nemzetközi mércét.
Én is tudok olyan nagy nemzetközi megbízásokról, ahol az ügyfél szép reményekkel jött Magyarországra, aztán amikor szembesült a magyar partner, magyar management inkompetenciájával akkor csomagolt és elment (nem feltétlenül kelet felé).

„Az IT cégek legjellemzőbb elvárása egy informatikai szakemberrel szemben a referenciaértékű szakmai tapasztalat, a használható nyelvtudás, valamint a megfelelő kommunikációs- és prezentációs készség. Ha valaki megfelel ezeknek az elvárásoknak, akkor nem okozhat gondot az elhelyezkedés, ráadásul mindezért versenyképes jövedelemre számíthat." - Teljesen igaz. Sajnos a magyar informatikus nem beszél nyelvet, nem tanult meg kommunikálni, nem tud prezentálni, és gond van a referenciaértékű szakmai tapasztalattal.
Legalábbis ezt láttam saját munkaerő keresési kísérleteim során.

 

Végül egy kis magánvélemény.

Különféle nemzetközi cégeknél dolgoztam. Álláskeresés során még többel találkoztam. Megismertem mindkét oldalt (munkavállalói illetve munkáltatói).
A Magyarországra települt cégek egy jelentős része az olcsó munkaerő miatt jött, droid munkát hozott, droidokat képez. Nekik a pályakezdők kellenek, akik olcsók és naívak. Amikor ezek az emberek összeszedtek néhány év tapasztalatot és szeretnének kicsit többet keresni, na onnantól kezdve nem kellenek.

A másik véglet a valódi minőségi informatikai munka. Az országunk méretéből adódóan a minőségi szakmai munka szükségszerűen nemzetközi projektet jelent. Oda csak olyat vesznek fel aki a nemzetközi elvárásokat (amik ugyanolyanok Angliában, Franciaországban, az USA-ban) teljesíti. A P&Bert jól leírta ezeket.
Na szóval ilyen emberekből tényleg nagyon kevés van. Nem a fizetési szintek okoznak problémát, hanem egyszerűen ebben az országban nincsenek ilyen emberek. Miért is lennének, hiszen az iskolában nem tanultak soft skill-eket (szemben a nyugati oktatási rendszerrel), a droid gyárban nem tanulták ki a szakmát, és egyébként is csak no-brain munkát kaptak (szemben a nyugati fejlesztőkkel, akik a „tűz közelében ülnek").

A kis hazai piacon manőverező informatikai cégekről nem is beszélnék, a magyar mutyit mindannyi ismerjük.

Mindezzel párhuzamosan ismerek informatikusokat, akiknek nehézséget okoz munkát találni, esetleg teljesen el is hagyták a szakmát. Elég megnézni, hogy a „nincs elég informatikus" jellegű cikkekhez hány felháborodott munkanélküli IT-s szól hozzá.

 

Összegzés: nagyon olcsó informatikusból hiány van, jó informatikusból hiány van, eközben  informatikusokból többlet van.

Címkék: it vélemény cikk visz informatika hiány mfor munkanélküli informatikus

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr975211195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hesz Roland · http://heszroland.hu 2009.02.18. 15:24:32

Az EPAM most épített le - TATA-tól meg évek óta úgy hallom, hogy egy-két év után menekülnek az emberek. Nav N Go-nál pont az történt amit leírtál, megfelelő szintű jelentkezőből volt kevés. "hogy akinek esze van az már nincs itt, vagy már hazajött. " vagy pechje van és mikor menne mindig jön egy válság. Kiváló válságelőjelző béka lennék. Amúgy a fizetés érdekes kérdés. Van cég, ahol IT vonalon lehet keresni 600e-t, de ez jó eséllyel nem a fejelesztő hanem mondjuk egy üzleti elemző vagy rendszerszervező. Mondjuk ez az informatikus is egy jó gyűjtőfogalom, ide általában a rendszergazdától a DB adminisztrátoron keresztül a fejlesztőn át a rendszerszervezőig mindent beleértünk. Ez pedig elég széles skála - fizetéstől kezdve a szükséges képességekig. "Összegzés: nagyon olcsó informatikusból hiány van, jó informatikusból hiány van, eközben informatikusokból többlet van. " Teljesen egytértek.

Rácz Péter · http://raczpeter.hu 2009.03.03. 02:44:25

"hiszen az iskolában nem tanultak soft skill-eket" Bizony, bizony nekem is rá kellet jöjjek, hogy a magyar felsőoktatás eltöltött 3-4 év alatt és elköltött 6-700 000Ft-t helyett jobban jártam volna, ha kimegyek külföldre elvégzek pár IT tanfolyamot szerzek cisco vagy microsoft képesítést és még előrébb is vagyok. Sajnos a magyar papír, ha nem az említett 3 intézményből van külföldön az értéke zero. Na mind1 azért jó döntéseket is sikerült, hozni pl 2 év üzletkötés és 2 év nemzetközi projektasszitensség úgy érzem kárpótolt a felsőoktatási malőrért és kellő softskillt adott. Összességében tény, hogy itthon az oktatás "under the frog's ass", úgyhogy ha valaki most 18 éves én azt javasolnám neki, sürgősen tanuljon meg angolul végezzen el 1-2 multi által támogatott nemzetközileg elismert infó tanfolyamot és húzzon ki a külföldi felsőoktatásba. Külföldi tapasztalattal info munkában sokkal többet ér mint itthon egy noname főiskolai diplomával, akár itthon folytatja, akár külföldön. Ja és kibaszott nagy kaland is:-)(mm de jó lenne újra 20-nak lenni, na mind1)

m 2009.03.10. 04:20:38

Peter: talan mar volt is szo rola a blog keretein belul, de kulfoldi tapasztalat valoszinuleg egy helyen er tobbet az IT-ben: kulfoldon. Akarmerre nezek, sehol sem latok olyan, kulfoldi tapasztalattal itthon dolgozo szakembert, aki elonykent tudna a kulfoldi tudast hasznositani; inkabb osszezavarja es osszeutkozesbe kerul a helyi viszonyokhoz szokott munkatarsakkal/fonokokkel, tehat ledolgozando hatrannya valik.

udv 2012.02.19. 17:15:45

Üdv! "Tisztelt" cikkiro! Szeretnelek kicsit megrazni igy virtualisan a birkavakitasodert. De ez törtenik ha a szuk latokor torzulasara alapozva alkotsz velemenyt valos atlag helyett. ugyanis te valoszinuleg nem rendelkezel kelloen jo kommunikacios keszseggel es kreativitassal, es ezert latod ezt ennyire negativan. tehat az igazsag az,hogy olyanokbol van hiany, aki nem hulye agyilag. lehet hogy te nem kapsz 2 ev utan 6 kilot de mas kap, akar többet is. szoval elarulom pszihologiailag mi ertelme volt ennek a fejtegetesnek. Ha mar nekem nem sikerult, ugy ahogy szerettem volna, bebizonyitom (magamnak), hogy ez massal is igy lesz, igy kevesbe erzem magam nem talpraesettnek.. Szeretnem minden itt jaronak elarulni,hogy a matematika egy utalt targy, eppezert hiany van racionalisan gondolkodo emebrekbol. marpedig olyanok kellenek mernoki/informatikai munkakhoz, akar sw akar hw. ezt bizonyitja hogy pl meg arra sem kepesek hogy oylan robotot alkossanak ami fel tud lepkedni egy lepcson.. persze hogy nem,hiszen vannak sokkal fontosabb teruletek is, ahova kellenek a "zsenik" vagy a kreativabb kevesbe sztereotip betokosodott (fenti cikket iroval egy frekin hullamzo) szerencsetlenek. Ne adjatok fel a remenyt, tart karokkal varjak mindenhol azokat akik kivalo asszociacios kepesseggel rendelkeznek, és jo meglatasuak. Persze van nemi igazsag a troll cikkeben,hogy rabszolgakat keresnek, de ez nem teljesen igy van, mer szukseg van oylanokra is aki atlatja azt mit csinaljanak azok , akik keptelenek onalloan alkotni, igy inkabb fix dolgot csinalnak, felelossegmentesen. nyilvan a cikkironk azok koze tartozik, akinek olyan ötletei vannak,amik nem alltak meg a labukon es emiatt a zsirosabb melot masok kaptak meg!:) Az embereknek kb csak a 1 %a rendelekezik olyan intelligenciaval, hogy kepes legyen iranyitani. namarmost az nem olyan keves. Cikkiro: asd el magad amiylen melyre csak tudod, amiert meg sajat magadnak is hazudsz!:) ágyő!

Tamas 2012.03.06. 17:53:57

Régi cikk, de mégis aktuális. Egy kérdésem van csak: mitől lesz vagy nem lesz egy adott szoftverfejlesztési feladat minőségi? Attól, hogy időre készen van? Attól, hogy átmegy a teszteken? Attól, hogy könnyű megváltoztatni? Vagy attól, hogy innovatív a feladat?

Ismeretlen_102125 2012.03.06. 22:11:19

@Tamás: attól lesz minőségi, hogy komoly szakmai tudásra és tapasztalatra van hozzá szükség. Hogy nem rutinfeladat, amit egy driodra rá lehet bízni. Attól, hogy innovatív. Hogy gondolkodni kell hozzá.

Tamas 2012.03.07. 08:38:05

@akocsis: kösz, ez szép definíció
süti beállítások módosítása